روزی نامه
جمهوری حکومتی جمهوری اسلامی یکشنبه 16 تیرماه سال 1392
نقدو بررسی : روزی نامه حکومتی جمهوری " روحانيت و انتخابات 24 خرداد"
"سرمقاله بویس بدون توجه به اوضاع بحرانی و ورشکستگی
اقتصادی که ناشی از تأکیدات خامنه ای وپاسداران بر ادامه ی غنی سازی اورانیوم بوده
که موجب تحریم اقتصادی شده است و رشد تورم وگرانی وفر وبیکاری ونارضایتی عمومی را
در پی داشته است . همچنین با نادیده انگاشتن وحشت ناشی از جام زهر خامنه ای که از
ترس قیام بزرگ تر از فتنه 88 در 24 خرداد 92 بود روی صحنه ظاهرشد وخطاب به مخالفان
گفت نه بخاطر نظام که برای دفاع از کشور رأی دهید .ولی وی ردانه و فرصت طلبانه برای اینکه رأی دادن بخشی از
مخالفان به حسن روحانی را توجیه کند که
بدلیل آخوند بودنش بوده است . در صورتی که نوعی دهان کجی کردن به خامنه ای بود .زیرا نمی
خواستند نامزدان وابسته به وی پیروز شود .اما وی به انتقاد کردن به آخوند های
حوزوی که چرا پیرامون موضوعات سیاسی به
خصوص نمایش خیمه شب بازی انتخابات منفعل بودند. یا اینکه چرا بخشی از مدرسین حوزه
علمیه قم از نامزد غیر آخوند علی اکبر ولایتی حمایت نمودند. پس وی مدعی شده است
چون حسن روحانی آخوند بود مردم هم نمی خواستند به غیر آخوند رأی دهند لذا موجب شد
تا این چنین به حسن روحانی رأی دهند و افزوده كافي است به آنچه در انتخابات رياست
جمهوري 24 خرداد رخ داد توجه نمائيم. در اين انتخابات، جامعه مدرسين حوزه علميه قم
با انتشار بيانيهاي يكي از نامزدهاي غير روحاني رياست جمهوري را مورد تأييد و
حمايت قرار داد و بخش ديگري از حوزه نيز از يكي ديگر از نامزدهاي غيرروحاني حمايت
و تبليغ كرد. نتيجه انتخابات آنگونه شد كه
اعلام شدوهمه ديديم مردم به طرف نامزدي رفتند كه جامعه مدرسين و بخش ديگر حوزه
علميه قم او را به حساب نياورده بودند...."
سرمقاله نویس بدلیل اینکه بگوید چون خودش آخوند جانباز ومشاورر فسنجانی می باشد تعصب
خاصی به آخوندها دارد .آنگونه که از همان موقع که احمدی نژاد رئیس جمهور شد بشدت مخالف وی بود چون علاقه ای نداشت که غیر آخوند رئیس جمهور شود .
البته مشابه همین دیدرا نسبت به رئیس بازار مکاره موسوم به مجلس هم داشته است.بنابراین
اکنون که حسن روحانی رئیس جمهور شده است .از چندمنظر خوشحال است . یکی بدلیل اینکه
آخوند است .دوم بدلیل اینکه جزو آخوندهای دست پرورش یافتگان محمد تقی مصباح نیست
.مهمتر اینکه نوچه رفسنجانی است ورابطه خوبی با وی دارد . بهمین دلیل ابرازخوشحالی
کرده است که حسن روحانی به قم رفته و دیدار با آخوندهای فسیل حوزوی داشته است . ناگفته نماند که قبل از این ابراز تمایل خوشحالی
ها برای اینکه با رقبا صفر صفر کرده باشد. پس از پیروزی حسن
روحانی تحلیل داد وتأکید کرد که شرایط کنونی جزو دستآورد افراطی های مدعی اصلاح
طلب و اصول گرا می باشد . پس اینان نباید هیچ سهم و حضوری در دولت یازدهم داشته باشند . چون شرایط می بایست به
قبل از دوران مدعیان اصلاح طلب یعنی کار گزاران ر فسنجانی باز گرددکه از آن دوران
اعتدال و میانه روی یاد می کند . بهرحال بی جهت نیست که سرمقاله نویس ذوق زده شده
محور سفر اخیر حسن روحانی به قم با چاشنی
انتقاد به دولت های نهم و دهم گفته است از
هم اكنون ميتوان پيشبيني كرد كه دولت يازدهم رابطه مستحكمي با حوزههاي علميه و
مراجع تقليد خواهد داشت، زيرا رئيسجمهور جديد فرزند حوزه است و از عمق جان به نقش
بيبديل روحانيت در اصل پيدايش انقلاب اسلامي و پيروزي آن اعتقاد دارد، با نقطه
نظرهاي مراجع تقليد و علما آشناست و از تأثير بزرگان دين و حتي بدنه روحانيت در
كمك به دولت براي حل مشكلات كشور با خبر است. اين آشنائي و اطلاع، نقطه قوتي براي
دولت است كه با استفاده از آن بسياري از موانع را از پيش پاي دولت بر دارد و
مشكلات را حل كند، كاري كه دولتهاي نهم و دهم انجام ندادند و رئيس اين دو دولت
ظاهراً خود را از آن بينياز ميدانست و البته بعضي از آقايان روحاني نيز به تصور
اينكه به شعارهاي انقلابي و مردمي همراه با رنگ و لعاب ديني وي ميتوان اعتماد كرد.
مسخره اینکه سرمقاله بویس بدون توجه به اوضاع بحرانی و ورشکستگی اقتصادی که ناشی
از تأکیدات خامنه ای وپاسداران بر ادامه ی غنی سازی اورانیوم بوده که موجب تحریم
اقتصادی شده است و رشد تورم وگرانی وفر وبیکاری ونارضایتی عمومی را در پی داشته
است . همچنین با نادیده انگاشتن وحشت ناشی از جام زهر خامنه ای که از ترس قیام
بزرگ تر از فتنه 88 در 24 خرداد 92 بود روی صحنه ظاهرشد وخطاب به مخالفان گفت نه
بخاطر نظام که برای دفاع از کشور رأی دهید .ولی وی ردانه و فرصت طلبانه برای اینکه رأی دادن بخشی از
مخالفان به حسن روحانی را توجیه کند که
بدلیل آخوند بودنش بوده است . در صورتی که نوعی دهان کجی کردن به خامنه ای بود .زیرا نمی
خواستند نامزدان وابسته به وی پیروز شود .اما وی به انتقاد کردن به آخوند های
حوزوی که چرا پیرامون موضوعات سیاسی به
خصوص نمایش خیمه شب بازی انتخابات منفعل بودند. یا اینکه چرا بخشی از مدرسین حوزه
علمیه قم از نامزد غیر آخوند علی اکبر ولایتی حمایت نمودند. پس وی مدعی شده است
چون حسن روحانی آخوند بود مردم هم نمی خواستند به غیر آخوند رأی دهند لذا موجب شد
تا این چنین به حسن روحانی رأی دهند و افزوده كافي است به آنچه در انتخابات رياست
جمهوري 24 خرداد رخ داد توجه نمائيم. در اين انتخابات، جامعه مدرسين حوزه علميه قم
با انتشار بيانيهاي يكي از نامزدهاي غير روحاني رياست جمهوري را مورد تأييد و
حمايت قرار داد و بخش ديگري از حوزه نيز از يكي ديگر از نامزدهاي غيرروحاني حمايت
و تبليغ كرد. نتيجه انتخابات آنگونه شد كه
اعلام شدوهمه ديديم مردم به طرف نامزدي رفتند كه جامعه مدرسين و بخش ديگر حوزه
علميه قم او را به حساب نياورده بودند. ظرافت موضوع و نكته پندآموز اين واقعه
اينست كه روحانيت (البته باستثناء مراجع تقليد) به افراد غيرروحاني تمايل نشان
دادند .ولي مردم به تنها نامزد رياست جمهوري كه در لباس روحانيت بود رأي دادند.
اين واقعه، براي جامعه مدرسين، حوزه علميه و روحانيت درس بزرگي است كه بايد
عملكردهاي گذشته را تصحيح نمايند و چراغي براي راه آينده باشد. بهرحال
سرمقاله نویس توصیه کرده است که آخوندهای
حوزه علمیه قم ومراجع ومدرسین و ائمه
جماعات می بایست به جای انتقاد کردن ازد ولت ورئیس جمهور کردن از اینان حمایت
نمایند:
"سفر حجت الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني به قم و ديدار و
گفتگو با مراجع تقليد و جمعي از مدرسين و علماي حوزه علميه قم، يكي از مهمترين
اقدامات رئيسجمهور منتخب بود كه طي سه هفته بعد از برگزاري انتخابات 24 خرداد
صورت گرفت. اين ديدار و اين سخن از اين
نظر اهميت بيشتري پيدا ميكند كه رابطه دولتهاي نهم و دهم با مراجع تقليد و
روحانيت به نازلترين سطح خود رسيده بود و مراجع تقليد حاضر به پذيرفتن رئيسجمهور
و ديدار با وي نبودند و به عملكرد دولت وي اعتراضهاي فراواني داشتند و دارند. سفر
دكتر روحاني به قم و ديدار ايشان با مراجع تقليد و علما، آغازي براي برقراري رابطه
حوزه علميه قم با دولت جمهوري اسلامي و پايان دادن به گلايهها و اعتراضات بزرگان
حوزه و روحانيت به قوه مجريه خواهد بود. از هم اكنون ميتوان پيشبيني كرد كه دولت يازدهم رابطه
مستحكمي با حوزههاي علميه و مراجع تقليد خواهد داشت، زيرا رئيسجمهور جديد فرزند
حوزه است و از عمق جان به نقش بيبديل روحانيت در اصل پيدايش انقلاب اسلامي و
پيروزي آن اعتقاد دارد، با نقطه نظرهاي مراجع تقليد و علما آشناست و از تأثير
بزرگان دين و حتي بدنه روحانيت در كمك به دولت براي حل مشكلات كشور با خبر است.
اين آشنائي و اطلاع، نقطه قوتي براي دولت است كه با استفاده از آن بسياري از
موانع را از پيش پاي دولت بر دارد و مشكلات را حل كند، كاري كه دولتهاي نهم و
دهم انجام ندادند و رئيس اين دو دولت ظاهراً خود را از آن بينياز ميدانست و
البته بعضي از آقايان روحاني نيز به تصور اينكه به شعارهاي انقلابي و مردمي همراه
با رنگ و لعاب ديني وي ميتوان اعتماد كرد، تمام اعتبار و حيثيت خود را به او گره
زدند و حتي به نصايح دلسوزانه بزرگان انقلاب و حوزه و هشدارهاي مراجعي همچون آيتالله
العظمي فاضل لنكراني رضوانالله تعالي عليه توجه نكردند و موجب پديد آمدن خسارتهاي
جبرانناپذيري شدند. دولت يازدهم، علاوه بر اينكه بايد اين خسارت را جبران كند،
لازم است روشي را در برقراري رابطه با حوزههاي علميه و مراجع تقليد و روحانيت
انتخاب نمايد كه بتواند از اين نهاد بسيار مؤثر براي حمايت منطقي و عقلاني از نظام
جمهوري اسلامي و تصحيح عملكرد دولت و ساير قوا حداكثر بهرهبرداري را به عمل
بياورد. در بخش دوم كه نگاه مراجع
تقليد و روحانيت به دولت است، اولين نكته به ورود يا عدم ورود حوزههاي علميه به
مقوله مصداقي انتخابات رياست جمهوري مربوط ميشود. حوزههاي علميه، اعم از مراجع،
نهادهائي همچون جامعه مدرسين و ساير بخشها، در عين حال كه لازم است مردم را به
حضور در انتخابات تشويق و ترغيب نمايند بايد از تعيين مصداق خودداري كنند. اين،
دقيقاً همان روشي است كه امام خميني رضوانالله تعالي عليه بر آن بودند و حوزههاي
علميه و روحانيان را نيز به آن توصيه ميفرمودند. متأسفانه مدتي است كه حوزه علميه قم به اين سيره
بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي بياعتنائي ميكند و با ورود به جزئيات انتخابات و
تعيين مصداق، به اعتبار خود لطمه ميزند. خوشبختانه مراجع تقليد به اين نكته توجه
دارند و از ورود به اين مقوله مصداقي خودداري و به ترغيب مردم به شركت در انتخابات
اكتفا مينمايند. براي نمونه، كافي است به آنچه در انتخابات رياست جمهوري 24 خرداد
رخ داد توجه نمائيم. در اين انتخابات، جامعه مدرسين حوزه علميه قم با انتشار
بيانيهاي يكي از نامزدهاي غيرروحاني رياست جمهوري را مورد تأييد و حمايت قرار داد
و بخش ديگري از حوزه نيز از يكي ديگر از نامزدهاي غيرروحاني حمايت و تبليغ كرد.
نتيجه انتخابات كه اعلام شد، همه ديديم مردم به طرف نامزدي رفتند كه جامعه مدرسين
و بخش ديگر حوزه علميه قم او را به حساب نياورده بودند. ظرافت موضوع و نكته
پندآموز اين واقعه اينست كه روحانيت (البته باستثناء مراجع تقليد) به افراد
غيرروحاني تمايل نشان دادند ولي مردم به تنها نامزد رياست جمهوري كه در لباس
روحانيت بود رأي دادند. اين واقعه، براي جامعه مدرسين، حوزه علميه و روحانيت درس
بزرگي است كه بايد عملكردهاي گذشته را تصحيح نمايند و چراغي براي راه آينده باشد. ظرافت بالاتر اينست كه حتي در شهر قم كه دو نهاد مهم
حوزوي از دو نامزد غيرروحاني حمايت كردند، نيز آقاي روحاني بيشترين رأي را آورد و
همچون كل كشور اول شد. اين واقعيت بظاهر خاموش، فرياد بلندي است كه بايد جامعه
مدرسين حوزه علميه قم و ساير بخشهاي حوزه آن را با تمام وجود بشنوند و در آينده
به لوازم آن ملتزم باشند. نكته نگران كننده اينست كه اين اولين برخورد جامعه
مدرسين و آن بخش ديگر حوزه با مسأله انتخابات رياست جمهوري نبوده و متأسفانه
چندمين بار است كه تكرار ميشود. نكته ديگري كه به نگاه مراجع تقليد و روحانيت به دولت مربوط ميشود،
دغدغهايست كه آنان نسبت به معيشت مردم دارند. حضرات مراجع تقليد در ديدار رئيسجمهور
منتخب بر اين نكته تأكيد كردند كه دولت يازدهم بايد حل مشكلات اقتصادي كشور را در
صدر برنامههاي خود قرار دهد و مردم را از تنگناي معيشتي كنوني خارج سازد. تاريخ
روحانيت نشان ميدهد كه همواره مراجع تقليد و علما پناهگاه مردم بودند و اين ويژگي
بايد در نظام جمهوري اسلامي بيش از هر زمان ديگري جلوه گر باشد. نكته ديگر اينكه بهترين راه براي حمايت از دولت،
نظارت بر عملكردها و نقد منصفانه آن است. اين مهم، از روحانيت بيش از ديگران مورد
انتظار است. روحانيت شيعه هرگز به هيچ دولت و دستگاهي وابسته نبوده و به دليل
آزادگي توانسته زبان مردم باشد. اين آزادگي بايد حفظ شود زيرا به بركت همين آزادگي
است كه روحانيت ميتواند با نقد منصفانه و تذكر خيرخواهانه پيوند دولت و ملت را
حفظ و مستحكم كند و نقش واقعي و رسالت اصلي خود را عملي سازد. و آخرين نكته اينكه ائمه جمعه ميتوانند در
انتقال نقطه نظرها و مطالبات مشروع مردم به دولتمردان و ايجاد پيوند ميان مردم و
دولت و نظام جمهوري اسلامي نقش مؤثري ايفا كنند. چنين كاري هنگامي قابل انجام است
كه نگاه ائمه جمعه به مسائل، كاملاً واقعبينانه باشد و خود اسير جناحها، احزاب و
گروهها و يا هواهاي نفساني خود نباشند. اينكه كسي در خطبه جمعه از طريق بازي با
آمار و ارقام و حذف بخشهائي از واقعيتها درصدد تضعيف منتخب مردم برآيد و يا بعضي
نامزدهاي رياست جمهوري را به اظهارات غيرواقعي در تبليغات انتخاباتي متهم نمايد و
سخنان خود را بگونهاي تنظيم كند كه از آن تعريض به رئيسجمهور منتخب مردم فهميده
شود، چنين اظهاراتي نه با تقوائي كه ائمه جمعه بايد مردم را به آن توصيه كنند و
خود در درجه اول به آن پايبند باشند سازگار است و نه با واقعيتهاي موجود در
جامعه. اين افراد قبل از آنكه درصدد چنين تعريضهائي باشند، بايد به پرونده عملكرد
خود در مسائل مختلف از جمله در همين انتخابات رياست جمهوري اخير و وابستگي به دولتهاي
نهم و دهم مراجعه كنند و بدانند كه مردم از جزئيات گرايشهاي غيراصولي آنها اطلاع
دارند و آن را فراموش نميكنند. اكنون در شرايطي بسر ميبريم كه منطقه در التهاب
است و دشمنان زخم خورده ايران و نظام جمهوري اسلامي و بدخواهان اسلام در كمين
هستند. در چنين شرايطي خطيب جمعه
بايد مردم را كه با رأي هوشمندانه خود يكبار ديگر كشور را بيمه كرده و دشمنان را
به عقب نشيني وادار ساختهاند، تحسين نمايد و همه را به وحدت و همدلي دعوت كند نه
آنكه به خاطر عدم تحقق خواسته خود در انتخابات، به عقدهگشائي و تعرض به رئيسجمهور
منتخب مردم بپردازد.
هوشنگ بهداد
روزی نامه جمهوری حکومتی
جمهوری اسلامی یکشنبه 16 تیرماه سال 1392
روحانيت و انتخابات 24 خرداد