گزیده خبر های 16 بهمن – 92

گزیده خبر های 16 بهمن – 92  
گزیده خبرهای مثل همیشه عدم امنیت اجتماعی که  دامنه ی آن خیلی وقت است به عراق هم کشیده شده است . زیرا که نوری مالکی مزدور ودست نشانده ی حاکمان تهران بدستور خامنه ای تلاش می کند برای بار سوم بطور غیر غیر قانونی نخست وزیر عراق  شود. برای همین عراق را به خاک وخون کشیده است .همچنین ناامنی های اجتماعی  شامل معضل فروریختن سقف خانه ها بدلیل بارش برف سنگین  هم اضافه شده است . مهمتر اینکه اعتراف به سونامی بیکاری 8 میلیونی شده است که جزو دستآورد تحریم های مرتبط به شعار انرژی هسته ای حق مسلم ماست می باشد . بالاخره توزیع سبد کالایی یارانه ی دولتی تبدیل به بهانه ی انتقادی خودی و غیر خودی شده است . طوریکه صدای انتقادی ارگان تبلیغاتی باند مافیایی غارتگر مؤتلفه ورق پاره ی رسالت در این مورد  بلند شده است .
شبکه خبری ˈالجزیرهˈ دقایقی پیش در خبری فوری، از وقوع چند انفجار در نزدیکی ˈمنطقه سبزˈ بغداد خبر داد.این شبکه خبری اعلام کرد که بر اساس آمارهای اولیه ، بر اثر این انفجارها دستکم 13 نفر کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شده اند.خبرگزاری ˈیونایتد پرسˈ نیز لحظاتی پیش به نقل از پلیس عراق اعلام کرد که صبح امروز دو انفجار در بغداد به وقوع پیوست که یکی در نزدیکی وزارت خارجه این کشور بوده و دیگری در حاشیه منطقه سبز پایتخت عراق روی داده است.منطقه سبز دیروز نیز مورد حمله با ˈکاتیوشاˈ قرار گرفته بود.تاکنون هیچ گروهی مسوولیت این انفجارها را نپذیرفته است
سقف 100 خانه روستایی و یک مدرسه راهنمایی در روستای «اسپند» صومعه‌سرا بر اثر شدت بارش برف فرو ریخت و راه ارتباطی 30 روستا هنچنان قطع است.به گزارش فارس از صومعه‌سرا، این شهرستان در برف اخیر بیشترین میزان برف را در گیلان داشت. محمدعلی نجفی استاندار گیلان اکنون در حال بررسی آخرین وضعیت مناطق برف‌زده صومعه‌سرا است.وضعیت روستاهای صومعه‌سرا اسفبار و بحرانی بوده و راه ارتباطی 30 روستا همچنان قطع است.راه‌های اصلی صومعه‌سرا باز بوده و تردد در آنها جریان دارد اما در روستاها مردم از کمبود دستگاه‌های خدمات‌رسان ناراضی هستند.فرماندار صومعه‌سرا در حاشیه بازدید استاندار ا این شهرستان به خبرنگار فارس اظهار کرد: از شب گذشته بسیاری از ماشین‌آلات راه‌سازی به صومعه‌سرا اعزام شدند.غلامحسین رجبی گفت: حدود 30روستا هنوز در محاصره برف است و امروز امکانات جدیدی برای کمک به این شهرستان وارد شده است.وی بازگشایی مسیرهای مسدود شده راه‌های روستایی صومعه‌سرا را در حال انجام دانست.فرماندار صومعه‌سرا درباره زیرساخت‌ها تصریح کرد: مشکل آب، برق و گاز وجود ندارد و تنها مشکل مسدود شدن راه‌های روستایی است.مردم روستاهای مسدود شده با مشکلات زیادی مواجه هستند و نیاز به امدادرسانی فوری دارند.
وزیر تعاون،‌ کار و رفاه گفت: در حال حاضر طبق آمارهای رسمی 3.5 میلیون بیکار داریم و به زودی 4.5 میلیون دانشجو نیز روانه بازار کار خواهند شدعلی ربیعی با اعلام پیگیری لایحه سازمان نظام کارآفرینی در هیئت دولت، از اساتید حوزه کارآفرینی دعوت کرد تا دیدگاه ها و نظرات خود را پیرامون این لایحه ارائه کنند. وزیر تعاون، کار و رفاه اظهارداشت: اساتید و دانشجویان حوزه کارآفرینی باید ایده های خود را به دولت ارائه کنند و من در این زمینه قول حمایت های لازم از اجرای ایده های قابل اجرا را می دهم.وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی افزود:‌ اگر می خواهیم بقای اتقلاب را تضمین کنیم باید کارآفرینی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. ربیعی با اشاه به اینکه بر اساس آمار رسمی 3.5 میلیون بیکار در کشور داریم و 4.5 میلیون دانشجو نیز وارد بازار کار خواهند شد تاکید کرد:‌ کارآفرینی باید به یک جنبش عظیم اجتماعی و گفتمان عمومی در جامعه تبدیل شود.وی ادامه داد: اگر کارآفرینی در عرصه های سیاسی،‌ اقتصادی،‌ فرهنگی و اجتماعی مسلط نشود و به جنبش اجتماعی تبدیل نشود مشکلات عمیق تر خواهند شد. وزیر تعاون،‌ کار و رفاه بیان داشت:‌ با تمامی نقدهایی که به آموزش نیروهای انسانی و ساختارهای اقتصادی ممکن است وارد باشد، اما معتقدم اگر بتوانیم مفهوم کارآفرینی را به جنبش کارآفرینی تبدیل کنیم، با ظرفیت نیروی انسانی موجود می توانیم حرکتی جهش وار داشته باشیم.ربیعی با تاکید بر اینکه دولت کارآفرین موتور توسعه است اظهارداشت: بر اساس مطالعات صورت گرفته نوع نگاه به کار در ایران باید تغییر کند؛ با جلب نیروی کارآفرین می توانیم دولتی کارآفرین شکل دهیم چرا که تا زمانی که بدنه دولت کارآفرین نباشد و دولت کارآفرین تشکیل نشود، امکان رشد و توسعه فراهم نخواهد شد.وزیر تعاون، کار و رفاه با اشاره به اینکه گروه ها و سازمان های مردم نهاد کارآفرین باید در جامعه توسعه یابند تا جنبش های اجتماعی کارآفرینی شکل بگیرد افزود: ‌به این دلیل باید تمامی ساختارها در خدمت کارآفرینی باشند.وی تاکید کرد:‌ برای تشکیل جامعه ای کارآفرین باید از هم اکنون کودکان در حوزه کارآفرینی آموزش های لازم را کسب کنند،‌ چرا که ریشه اصلی کارآفرینی شالوده شکنی است و این کار باید از کودکی در کودکان به وجود آید.ربیعی بیان داشت: ‌انسداد اجتماعی برای شکل گیری کارآفرینی باید از بین برود و در این زمینه نباید فقط به وجود یک دانشکده متکی بود بلکه باید روح کارآفرینی در تمام عرصه های آموزشی حاکم شود.وزیر تعاون، کار و رفاه همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره ایام مبارک دهه فجر گفت: باید پدیده انقلاب را برای نسل جدید با قواعد علمی تبیین کنیم به این دلیل که برخی ناکارآمدی ها موجب شده است که نتوانیم ابعاد این تحول را که امام خمینی‌ (ره) بنیان گذاری کردند برای نسل جدید تشریح کنیم.وی افزود:‌ امروز به برکت این انقلاب می توانیم نقد کنیم و امیدواریم که بتوانیم در سایه انقلاب و برای کارآمدی کشور درست تصمیم بگیریم.
محمدکاظم انبارلویی در سرمقاله روزنامه رسالت نوشت: 31 تن از نمايندگان مجلس با امضاي نامه‌اي به هيئت رئيسه مجلس طرح تحقيق و تفحص از سبد كالاي دولتي را مطرح كردند. 5 سئوال كليدي در اين طرح مطرح شده است كه هيچ كدام از آنها ناظر به قانوني بودن يا نبودن اين اقدام دولت نيستسئوال از چگونگي انتخاب اقلام سبد كالا و عدم انتخاب برنج ايراني و نيز عدم استقبال وزارت متبوع از توليدات داخلي در سبد كالا، از جمله سئوالات مطرح است. اين سئوالات خوب است اما كليدي‌ترين سئوال در مورد قانوني بودن اين اقدام است كه مغفول واقع شده است.ظاهرا نمايندگان محترم هيچ دغدغه‌اي از قانوني بودن پرداخت 1500 ميليارد تومان از بودجه سال 92 در مورد ارائه سبد كالا توسط دولت تدبير و اميد ندارند و اين در حالي است كه مصوبه مورخه 1/10/92 دولت در مورد پرداخت سبد كالا با مغايرت‌هاي قانوني به شرح زير روبه‌روست.1- براساس اصل 53 قانون اساسي همه پرداخت‌ها از خزانه‌داري كل بايد به موجب قانون باشد. اين در حالي است كه پرداخت 1500 ميليارد تومان از خزانه كشور در انتهاي سال 92 در ماده واحده قانون بودجه كل كشور در سال 92 اعتبارش برآورد نشده است و هيچ رديف هزينه‌اي وجود ندارد كه دولت دست به پرداخت اين مبلغ نجومي بزند. 2- ماده 127 قانون محاسبات عمومي مي‌گويد كليه تصويب‌نامه‌هاي دولت كه جنبه مالي دارد در صورتي قابل طرح و تصويب در هيئت وزيران است كه قبلا به وزارت امور اقتصادي و دارايي داده شده باشد و نظر وزارتخانه مزبور را اخذ كرده باشد. فلسفه اين ماده آن است كه وزارت امور اقتصادي و دارايي در مورد پادار بودن اين اعتبار اظهار نظر كند ظاهرا اين فرايند طي نشده است. 3- اصل 75 قانون اساسي مي‌گويد هر طرح و پيشنهادي كه به تقليل در آمد عمومي و يا افزايش هزينه‌هاي عمومي بينجامد قابل طرح نيست. تصويب نامه دولت در خصوص پرداخت دو سبد كالا به مردم در حالي كه رئيس دولت مي‌گويد خزانه خالي است قطعا با اصل75 قانون اساسي مغاير است.
4- كليه تصويب‌نامه‌هاي دولت كه متضمن بار مالي است در صورتي قابل طرح است كه بار مالي آن در بودجه كل كشور پيش‌بيني شده باشد و يا اينكه از منابع داخلي دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط تامين شده باشد اگر اين معنا رعايت نشود، تعهد مازاد بر اعتبار محسوب مي‌شود بند "ت" ماده 224 قانون برنامه پنجم تعهد مازاد بر اعتبار را غيرقانوني مي‌داند. همچنين اين اقدام مغاير ماده 29 قانون برنامه پنجم نيز هست. 5- در تصويب‌نامه دولت به هيچ رديف اعتباري به عنوان منبع تامين اعتبار سبد كالا اشاره نشده لذا مغاير ماده 18 محاسبات عمومي است. همچنين در هيچ يك از عناوين و ارقام و رديف‌هاي متفرقه جدول شماره 9 قانون بودجه سال 92 اعتباري براي توزيع سبد كالا براي گروه‌هاي هدف ياد شده با عنايتي كه مطمح نظرمقنن باشد وجود ندارد.
6-
آقاي نوبخت دوشنبه گذشته در پاسخ به يكي از نمايندگان مجلس كه از منابع تامين اعتبار سبد كالا سئوال كرده بود گفت: "در رديف‌هاي متفرقه بند 3 تا آنجايي كه اعتبارات يارانه‌ها وجود دارد بعد از اينكه يارانه نان توضيح داده شده يارانه كالا نيز آمده است كه بيش از 2300 ميليارد تومان براي آن تامين اعتبار شده است و خود مجلس اين اجازه را به دولت داده است." [ايسنا 14/11/92]
اولا: در مصوبه دولت به بند از رديفي اشاره نشده است.ثانيا: اگر چنين رديفي با اعتبار 2300 ميليارد توماني وجود دارد چرا دولت مي‌خواهد فقط 1500 ميليارد تومان آن را، آن هم در دو ماه آخر سال 92 در قالب دو سبد كالا به مردم بدهد. بقيه آن را چرا نمي‌دهد؟
ثالثا: در جدول شماره 9 قانون بودجه 92 عناوين و ارقام هر رديفي و هر زير رديفي با عناوين و ارقام مشخص مصوب به صورت اعتبار معين برآورد شده و هيچ بندي كه اعتبار آن بيش از 2300 ميليارد تومان در اين خصوص (سبد كالا) برآورد شده باشد وجود خارجي ندارد و در جدول شماره 9 ده‌ها وظيفه براي دولت براي استفاده ازاين اعتبار ذكر شده و دولت بايستي طي 10 ماه گذشته آن را مصرف كرده باشد قاعدتا چيزي باقي نمانده كه آن را اختصاص به دو سبد كالا دهد كه در اين بند ذكري از آن به ميان نيامده است. مگر آنكه تتمه 12 رديف اعتباري را كه هر يك عنوان خاصي دارد را برگزيند و به سبد كالا تزريق نمايد در اين صورت يارانه شير مدارس و زير ساخت مسكن مهر، تخفيف عوارض پروانه و ساير ارقام و عناوين مربوطه در غير مورد معين مصرف خواهد شد.
7-
رئيس جمهور و مقامات دولتي بارها بر پايبندي به قانون و قانونمداري و حركت در مسير قانون در مصاحبه‌ها و سخنراني‌ها تاكيد كرده‌‌اند اين بي‌قانوني كه منجر به مشكلاتي شده است و در اولين روزهاي اجراي آن نقايص‌اش جلوه‌گر شده بر كسي پوشيده نيست.دولت در اين بي‌نظمي و بي‌قانوني، كرامت و عزت مردم را نشانه گرفته و اين بي‌مهري در عكس‌ها و فيلم‌هايي كه از اجتماعات مردم در مقابل فروشگاه‌ها تهيه شده كاملا مشهود است.اين با تدبير و اميد بخشي به مردم آن هم در دهه فجر انقلاب اسلامي سازگار نيست. عدم كارآمدي دستگاه‌هاي مسئول باعث شد نوعي خوراك براي رسانه‌هاي غرب و دشمنان مردم تهيه شود. هوشمندي ايجاب مي‌كند آقاي روحاني بررسي كند اين پوست خربزه را چه كسي زير پاي دولت گذاشته است.