شاخص کل بورس و اوراق بهادار در جریان
معاملات روز جاری(چهارشنبه) و دقایقی پیش با رشد 705 واحدی پس از صعود به ارتفاع
76 هزار واحدی تا این لحظه به رقم 76 هزار و 73 واحد رسید.به گزارش ایرنا، علاوه بر شاخص کل تمام
شاخص ها امروز صعودی بودند و تالار شیشه ای سبزپوش بود.بنابراین شاخص تا این لحظه از معاملات
30 شرکت بزرگ 45 واحد، آزاد شناور هزار و 121 واحد، بازار اول 637 واحد، بازار دوم
613 واحد و شاخص صنعت 363 واحد رشد را تجربه کردند.صعود دماسنج بازار سرمایه تا این لحظه با
داد و ستد 924 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 220 میلیارد تومان در 82 هزار نوبت
معاملاتی رقم خورده است.
برف و سرما موجب تعطیلی برخی مدارس در
استان اردبیل در روز چهارشنبه شد.به گزارش از روابط عمومی آموزش و پرورش
استان اردبیل، در شهرها و مناطق اردبیل، سرعین، خلخال، لاهرود، نمین، نیر و هیر
مدارس در تمام مقاطع تحصیلی در نوبت صبح تعطیل است.همچنین در شهرستان مشگین شهر و ارشق
مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی نوبت صبح تعطیل می باشد.مدیریت راه های اداره کل راه و شهرسازی
استان اردبیل از بارش برف سنگین و کولاک در بیشتر محورهای این استان خبر داد و از
رانندگان خواست در گذر از جاده های کوهستانی و روستایی، زنجیر چرخ و تجهیزات ایمنی
به همراه داشته باشند.بر اساس پیش بینی کارشناسان هواشناسی،
بارش باران و برف در استان تا روز پنجشنبه ادامه یافته و از فردا (پنجشنبه) با قطع
بارش ها هوا سرد و سطح جاده ها و معابر یخبندان خواهد شد.
مشکل واردات از یک طرف
و مشکل دیگر واردکنندگان اند که چگونه وارد می کنند وسودش توی جیب چه کسانی می
رود؟
پرونده فصل بهار و تابستان با واردات ۳۰۰
تن گوشی تلفن همراه از مبادی قانونی که از منظر وزنی مشابه سال گذشته بود اما در
ارزش واردات رشدی ۸۴ درصدی داشت، بسته شد.واردات گوشی تلفن همراه طی هشت سال اخیر
دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده و بازی بر سر تعرفههای گمرکی منجر به این شده
که ثبات طولانی مدتی را در این بخش شاهد نباشیم.زمانی تعرفههای گمرکی واردات موبایل
چهار درصد بود که یکباره به 60 درصد ارتقا یافت و صدای بسیاری از کارشناسان و
مسئولان امر را بلند کرد.همین اعتراضات و رشد قاچاق این حوزه
منجر به بازگشت تعرفهها به رنج سابق شد و بعد از مدتی مجددا شاهد افزایش تا شش
درصدی آن بودیم.اوایل سال جاری نیز براساس مصوبه گمرک، چهار درصد دیگر بر
تعرفه واردات موبایل افزوده و نتیجتا به 10 درصد رسید.اگر مالیات برارزش افزوده و هزینههای
در نظر گرفته شده برای واردات از مبادی قانونی را در نظر بگیریم، تعرفه موثر
واردات حدودا 20 درصد میشود.این تعرفه که زمینه قاچاق را به گفته
عدهای از فعالان این بازار فراهم کرده، گفته میشود تنها توانسته بر 15 تا 20
درصد واردات گوشی تلفن همراه نظارت داشته باشد و سایر اقلام از مبادی غیرقانونی
تأمین میشوند.با این حال و براساس آمار رسمی واردات، در شش ماهه نخست
سال جاری 300 تن گوشی تلفن همراه به ارزش 128 میلیون و 700 هزار وارد کشور شده است.نرخ دلار
را اگر میانگین سه هزار و 200 تومان در نظر بگیریم، این میزان واردات قانونی معادل
409 میلیارد و 600 میلیون تومان میشود.
قیمت متوسط واردات یک کیلو موبایل 471.8 دلار محاسبه شده است.
این میزان واردات با آمار شش ماهه نخست سال گذشته تفاوتی را از منظر سنگینی نشان نمیدهد اما از بعد ارزشی، 58.7 میلیون دلار رشد داشته و در واقع حاکی از رشدی حدودا 84 درصدی در بخش ارزش واردات است.
قیمت متوسط واردات یک کیلو موبایل 471.8 دلار محاسبه شده است.
این میزان واردات با آمار شش ماهه نخست سال گذشته تفاوتی را از منظر سنگینی نشان نمیدهد اما از بعد ارزشی، 58.7 میلیون دلار رشد داشته و در واقع حاکی از رشدی حدودا 84 درصدی در بخش ارزش واردات است.
نشریه وال استریت ژورنال آمریکا دیروز
(سه شنبه) در مقاله ای به قلم 'بنوییت فاکون' و 'سارا کنت'، سیاست اخیر دولت
عربستان سعودی در زمینه کاهش قیمت نفت برای مشتریان آمریکایی همزمان با افزایش
قیمت برای مشتریان آسیایی را مورد توجه قرار داد.نویسندگان این مقاله که به سبک پرسش و پاسخ
تنظیم شده است، نوشتند: دوشنبه گذشته عربستان سعودی با کاهش قیمت نفت خود برای
بازار آمریکا، ضمن افزایش همزمان آن برای آسیا، بازارهای نفت را غافلگیر کرد.
این اقدام قیمت نفت در بازار نیویورک را به کمتر از 80 دلار در هر بشکه یا کف قیمت دو ساله رساند.
ناظران بازار انتظار داشتند، عربستان سعودی که بزرگ ترین صادرکننده نفت در جهان است قیمت نفت را بالا ببرد، اما اینک تحلیگران متحیرند که در اوپک چه می گذرد، در آینده چه اتفاقی در این کارتل نفتی خواهد افتاد و قیمت ها تا چه اندازه پایین خواهد آمد.
** آیا در اوپک جنگ قیمت وجود دارد؟
تصور می شد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای دفاع از قیمت به طور واحد عمل کند. قیمت های جهانی آتی نفت در ماه های اخیر بیش از 25 درصد کاهش یافته است، اعضای اوپک به دنبال حفظ سهم بازار، با رقابت در کاهش قیمت در آسیا، عکس آنچه تصور می شد عمل کرده اند.پس از آنکه به دلیل تولید عظیم نفت سنگین در آمریکا، صادرات کشورهای اوپک به این کشور کاهش یافت، بازار دچار مازاد عرضه شد.علاوه بر این، همزمان با افزایش چشمگیر تولید نفت در آمریکا، نفت لیبی پس از یک سال وقفه، به بازار برگشت و چشم انداز عدم اطمینان در اقتصاد جهانی نیز موجب شد، تقاضای نفت کاهش و بازار به اشباع برسد.
** چرا عربستان سعودی قیمت نفت خود را کاهش داد؟
عربستان سعودی از ماه اوت تاکنون (چهار ماه) در واکنش به کاهش قیمت شدید نفت آنگولا و لیبی، قیمت نفت خود برای آسیا را کاهش داد.اگرچه ریاض اکنون قیمت نفت برای آسیا را دوباره بالا می برد، جنگ اکنون به سمت بازار آمریکا حرکت کرده است، جایی که عربستان سعودی قیمت نفت تحویل در ماه دسامبر (آذر) خود را کاهش داده تا با جذب دوباره پالایشگاه هایی که قبلا مشتری نفت این کشور بودند، سهم بازار از دست رفته خود را دوباره به دست آورد.آمریکا نیز به دلیل دهه های متمادی اتحاد با عربستان سعودی، مشتری استراتژیک این کشور محسوب می شود.
** واکنش اوپک به این اقدام عربستان سعودی چه خواهد بود؟
دبیرکل اوپک گفته است؛ بازار نفت از کاهش اخیر قیمت هراسی ندارد، بسیاری از کشورهای عضو این سازمان در مورد تاثیری که افت قیمت نفت بر درآمد دولت شان دارد، ناراحت هستند.برخی اعضای غیرخلیج فارسی اوپک به این سازمان فشار می آورند تا در نشست بعدی (27 نوامبر یا شش آذر) سقف تولید کاهش یابد. هرچند عربستان سعودی مشخص کرده که هیچ قصدی برای متوازن سازی بازار به تنهایی ندارد.
** این برای قیمت نفت به چه معنی است؟
اگر اوپک نتواند حفاظ های خود را ترمیم و با کاهش تولید موافقت کند، قیمت ها احتمالا کاهش بیشتری را تجربه خواهند کرد و به تولید نفت پرهزینه سنگین آمریکا فشار خواهد آمد.بسیاری از تحلیلگران قیمت سر به سر کننده سود و زیان برای پروژه های تولید نفت سنگین آمریکای شمالی را حدود 70 تا 80 دلار در هر بشکه می دانند، هرچند می تواند مدتی طول بکشد تا تولید نفت در آمریکا بشدت کاهش یابد.
این اقدام قیمت نفت در بازار نیویورک را به کمتر از 80 دلار در هر بشکه یا کف قیمت دو ساله رساند.
ناظران بازار انتظار داشتند، عربستان سعودی که بزرگ ترین صادرکننده نفت در جهان است قیمت نفت را بالا ببرد، اما اینک تحلیگران متحیرند که در اوپک چه می گذرد، در آینده چه اتفاقی در این کارتل نفتی خواهد افتاد و قیمت ها تا چه اندازه پایین خواهد آمد.
** آیا در اوپک جنگ قیمت وجود دارد؟
تصور می شد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای دفاع از قیمت به طور واحد عمل کند. قیمت های جهانی آتی نفت در ماه های اخیر بیش از 25 درصد کاهش یافته است، اعضای اوپک به دنبال حفظ سهم بازار، با رقابت در کاهش قیمت در آسیا، عکس آنچه تصور می شد عمل کرده اند.پس از آنکه به دلیل تولید عظیم نفت سنگین در آمریکا، صادرات کشورهای اوپک به این کشور کاهش یافت، بازار دچار مازاد عرضه شد.علاوه بر این، همزمان با افزایش چشمگیر تولید نفت در آمریکا، نفت لیبی پس از یک سال وقفه، به بازار برگشت و چشم انداز عدم اطمینان در اقتصاد جهانی نیز موجب شد، تقاضای نفت کاهش و بازار به اشباع برسد.
** چرا عربستان سعودی قیمت نفت خود را کاهش داد؟
عربستان سعودی از ماه اوت تاکنون (چهار ماه) در واکنش به کاهش قیمت شدید نفت آنگولا و لیبی، قیمت نفت خود برای آسیا را کاهش داد.اگرچه ریاض اکنون قیمت نفت برای آسیا را دوباره بالا می برد، جنگ اکنون به سمت بازار آمریکا حرکت کرده است، جایی که عربستان سعودی قیمت نفت تحویل در ماه دسامبر (آذر) خود را کاهش داده تا با جذب دوباره پالایشگاه هایی که قبلا مشتری نفت این کشور بودند، سهم بازار از دست رفته خود را دوباره به دست آورد.آمریکا نیز به دلیل دهه های متمادی اتحاد با عربستان سعودی، مشتری استراتژیک این کشور محسوب می شود.
** واکنش اوپک به این اقدام عربستان سعودی چه خواهد بود؟
دبیرکل اوپک گفته است؛ بازار نفت از کاهش اخیر قیمت هراسی ندارد، بسیاری از کشورهای عضو این سازمان در مورد تاثیری که افت قیمت نفت بر درآمد دولت شان دارد، ناراحت هستند.برخی اعضای غیرخلیج فارسی اوپک به این سازمان فشار می آورند تا در نشست بعدی (27 نوامبر یا شش آذر) سقف تولید کاهش یابد. هرچند عربستان سعودی مشخص کرده که هیچ قصدی برای متوازن سازی بازار به تنهایی ندارد.
** این برای قیمت نفت به چه معنی است؟
اگر اوپک نتواند حفاظ های خود را ترمیم و با کاهش تولید موافقت کند، قیمت ها احتمالا کاهش بیشتری را تجربه خواهند کرد و به تولید نفت پرهزینه سنگین آمریکا فشار خواهد آمد.بسیاری از تحلیلگران قیمت سر به سر کننده سود و زیان برای پروژه های تولید نفت سنگین آمریکای شمالی را حدود 70 تا 80 دلار در هر بشکه می دانند، هرچند می تواند مدتی طول بکشد تا تولید نفت در آمریکا بشدت کاهش یابد.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت
هلال احمر از امدادرسانی به 2500 در راه مانده برف و کولاک خبر داد.دکتر ناصر
چرخساز در گفتوگو با ایسنا، در تشریح آخرین جزئیات امدادرسانی به برف زدگان سه
روز اخیر گفت: از تاریخ 11 آبانماه تا 14 آبانماه، 11 استان از برف پوشیده شدند.وی افزود:
استانهای آذربایجان غربی و شرقی، اصفهان، اردبیل، زنجان، مازندران، قزوین،
کردستان، سمنان، گیلان و گلستان، استانهایی بودند که از برف و کولاک پوشیده شدند.معاون
عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه 160 امدادگر در قالب 44
تیم وظیفه امدادرسانی به در راه ماندگان را بر عهده داشتند، گفت: در این مدت
امدادگران به 2500 برف زده امدادرسانی کرده و نسبت به اسکان اضطراری 500 نفر از
آنها اقدام کردند.چرخ ساز با بیان اینکه امدادگران نسبت به رهاسازی 200
دستگاه خودروی در راه مانده اقدام کردند، گفت: امدادگران شش نفر را به علت نیاز
بیشتر به درمان به بیمارستان منتقل کردند.وی همچنین در مورد خدمات ارائه شده در
تاسوعا و عاشورای حسینی نیز گفت: 3000 امدادگر با استفاده از 356 دستگاه خودروی
عملیاتی و 261 آمبولانس وظیفه پوشش امدادی این دو روز را بر عهده داشتهاند که به
5363 نفر خدمات درمانی ارائه کردند.
خودروهای خاکستری اصطلاحا به خودروهایی
گفته میشود که توسط واردکنندگان متفرقه و بینام و نشان وارد شده و بعضا اصالت آن
زیر سوال است.به گزارش ایسنا، براساس قوانین فعلی، تمام افراد دارای
کارت بازرگانی میتوانند در کنار نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی، به واردات
خودرو به ایران بپردازند.این موضوع اگرچه مانع از انحصاری شدن
بازار خودروهای وارداتی و رفتارهای انحصارگرایانه از سوی نمایندگیهای رسمی
واردکننده خودرو شده است اما بعضا بروز تخلفاتی در حوزه خودروهای وارداتی را به
دنبال داشته است.با
توجه به اینکه در روند واردات خودرو از سوی افراد متفرقه و بینام و نشان در نهایت
هیچ کسی پاسخگوی اصالت خودروی وارد شده نیست، تخلفاتی مانند اضافه شدن آپشنها به
صورت غیر استاندارد، عرضه خودروهای کارکرده به عنوان صفر و همچنین نبود قطعات یدکی
رخ میدهد.در یکی از پر تعدادترین تخلفات در این زمینه واردکنندگان
متفرقه خودروهای کارکرده را از کشورهای حاشیه خلیج فارس جمعآوری کرده و پس از
دستکاری در سیستم خودرو آنها را به عنوان خودروهای صفر کیلومتر وارد کرده و به
مشتریان می فروشند.
در این زمینه تنها افراد خبره میتوانند این تخلف را تشخیص دهند و بسیاری از مشتریان در نهایت متوجه نمیشوند که خودروی کارکرده را به عنوان خودروی صفر خریداری کردهاند.علاوه بر این، برخی از واردکنندگان متفرقه تعدادی از آپشنها را به صورت غیر استاندارد روی خودروی وارداتی اضافه میکنند و در این میان تخلفاتی نیز رخ میدهد.عرضه خودروهای دارای تعداد حداقلی کیسه هوا (مثلا دو کیسه هوا) به جای خودروهای دارای حداکثر کیسه هوا نیز از مرسومترین تخلفات در این حوزه است.
در این زمینه واردکنندگان تنها نشان مربوط به کیسه هوا را روی قسمتهای مختلف خودرو درج می کنند اما در واقعیت خودرو فاقد آن تعداد کیسه هوا است. این تخلف معمولا پس از خرید خودرو و در شرایطی رخ میدهد که در صورت بروز سانحه و تصادف مالک خودرو با عمل نکردن کیسه هواهای مربوطه روبرو میشوند.علاوه بر موارد یاد شده برخی از واردکنندگان متفرقه اقدام به تعویض قطعات اصلی و اصطلاحا فابریک خودروهای وارداتی با قطعات دسته دوم می کنند؛ به گونهای اگرچه خریدار خودروی صفر کیلومتر را خریداری میکند اما برخی قطعات آن دسته دوم و کارکرده است که در این موارد نیز معمولا خریدار متوجه این تخلف نمیشود.
نداشتن گارانتی نیز از دیگر مشکلات خریداران خودروهای وارداتی وارد شده توسط واردکنندگان متفرقه و بی نام و نشان است.در این موارد شرکت اصلی واردکننده خودرو از گارانتی کردن خودروی وارد شده خودداری می کند و در مواردی در صورت خراب شدن خودرو قطعه یدکی مربوطه در سطح نمایندگیهای خدمات پس از فروش یافت نمیشود و زمان و هزینه زیادی را به مالک خودرو تحمیل می کند.اگرچه تمام موارد یاد شده از جمله تخلفاتی است که در حوزه واردات خاکستری خودرو رخ میدهد اما تنها مزیت خودروهای وارد شده از این طریق در مقایسه با خودروهای وارد شده توسط نمایندگیهای رسمی، قیمت ارزانتر این خودروها است.واردکنندگان متفرقه به دلیل عدم ارائه گارانتی، هزینه این خدمت را از مشتری دریافت نمیکنند به همین دلیل ارزانترین خودروهای وارداتی بدون گارانتی حداقل پنج میلیون تومان ارزانتر از خودروهای مشابه دارای گارانتی، به فروش میرسد.در این شرایط با توجه به آنکه آزاد بودن واردات خودرو توسط تمام افراد دارای کارت بازرگانی انحصار این موضوع را از دست نمایندگیهای رسمی خارجی کرده است، باید تدابیری اندیشیده شود که از یک سو رقابت موجود در این بازار همچنان حفظ شود و در کنار آن معایب و تخلفات یاد شده در زمینه خودروهای وارد شده توسط افراد متفرقه نیز از بین برود.
در این زمینه تنها افراد خبره میتوانند این تخلف را تشخیص دهند و بسیاری از مشتریان در نهایت متوجه نمیشوند که خودروی کارکرده را به عنوان خودروی صفر خریداری کردهاند.علاوه بر این، برخی از واردکنندگان متفرقه تعدادی از آپشنها را به صورت غیر استاندارد روی خودروی وارداتی اضافه میکنند و در این میان تخلفاتی نیز رخ میدهد.عرضه خودروهای دارای تعداد حداقلی کیسه هوا (مثلا دو کیسه هوا) به جای خودروهای دارای حداکثر کیسه هوا نیز از مرسومترین تخلفات در این حوزه است.
در این زمینه واردکنندگان تنها نشان مربوط به کیسه هوا را روی قسمتهای مختلف خودرو درج می کنند اما در واقعیت خودرو فاقد آن تعداد کیسه هوا است. این تخلف معمولا پس از خرید خودرو و در شرایطی رخ میدهد که در صورت بروز سانحه و تصادف مالک خودرو با عمل نکردن کیسه هواهای مربوطه روبرو میشوند.علاوه بر موارد یاد شده برخی از واردکنندگان متفرقه اقدام به تعویض قطعات اصلی و اصطلاحا فابریک خودروهای وارداتی با قطعات دسته دوم می کنند؛ به گونهای اگرچه خریدار خودروی صفر کیلومتر را خریداری میکند اما برخی قطعات آن دسته دوم و کارکرده است که در این موارد نیز معمولا خریدار متوجه این تخلف نمیشود.
نداشتن گارانتی نیز از دیگر مشکلات خریداران خودروهای وارداتی وارد شده توسط واردکنندگان متفرقه و بی نام و نشان است.در این موارد شرکت اصلی واردکننده خودرو از گارانتی کردن خودروی وارد شده خودداری می کند و در مواردی در صورت خراب شدن خودرو قطعه یدکی مربوطه در سطح نمایندگیهای خدمات پس از فروش یافت نمیشود و زمان و هزینه زیادی را به مالک خودرو تحمیل می کند.اگرچه تمام موارد یاد شده از جمله تخلفاتی است که در حوزه واردات خاکستری خودرو رخ میدهد اما تنها مزیت خودروهای وارد شده از این طریق در مقایسه با خودروهای وارد شده توسط نمایندگیهای رسمی، قیمت ارزانتر این خودروها است.واردکنندگان متفرقه به دلیل عدم ارائه گارانتی، هزینه این خدمت را از مشتری دریافت نمیکنند به همین دلیل ارزانترین خودروهای وارداتی بدون گارانتی حداقل پنج میلیون تومان ارزانتر از خودروهای مشابه دارای گارانتی، به فروش میرسد.در این شرایط با توجه به آنکه آزاد بودن واردات خودرو توسط تمام افراد دارای کارت بازرگانی انحصار این موضوع را از دست نمایندگیهای رسمی خارجی کرده است، باید تدابیری اندیشیده شود که از یک سو رقابت موجود در این بازار همچنان حفظ شود و در کنار آن معایب و تخلفات یاد شده در زمینه خودروهای وارد شده توسط افراد متفرقه نیز از بین برود.