تمام حواشی یک کمپین
نخریدن خودرو خیانت است یا تولید محصول بیکیفیت؟ 13 شهریور -94
نخریدن خودرو خیانت است یا تولید محصول بیکیفیت؟ 13 شهریور -94
مگر مجبورهستید در شرایطی که بحران اقتصادی ادامه دارد و دولت به شدت با افزایش
کسری بودجه مواجه است . طوریکه مجبوراست مدام عوارض ها راافزایش دهد وقیمت کالاها وخدمات را
گران کند . مسخره اینکه دولت از یک طرف ورود بی حساب وکتاب خودروهای
خارجی را برای پولدارهای یکشبه صاحب ارقام نجومی شده را آزاد گذاشته است .از سوی
دیگر دولت توجهی به کیفیت تولید خودروهای داخلی نمی کند که موجب تحریم خریداران
داخلی واقع شده است .در صورتیکه وزیر صنعت
هم خریداران تحریم کننده را متهم به خیانت کرده است .
« کمپین نخریدن خودرو صفر» طی هفتههای اخیر یکی از داغترین مباحث جامعه بود
تا جایی که وزیر صنعت معدن تجارت در یک مصاحبه رسمی، تندترین انتقادات را به این
حرکت ابراز کرد و آن را خیانت دانست؛ انتقادی که با واکنش گسترده افکار عمومی و
رسانهها مواجه شد.
به گزارش خبرنگار ما، یکی از مسائلی که پیش و پس از توافق هسته ای، کارشناسان اقتصادی و... دائما نسبت به آن اعلام نگرانی میکردند، ایجاد توقعات غیرقابل وصول در جامعه بود. کارشناسان هشدار میدادند که توافق هستهای و مانور بیش از اندازه بر نتایج آن میتواند توقعاتی در مردم ایجاد کند که نه شدنی و نه صحیح باشد.
حال عدهای از همان کارشناسان بر این باورند که کاهش قیمت خودروهای تولید داخل یکی از همان دسته توقعات است که پس از برآورده نشدن، واکنشهایی در قالب براه افتادن « کمپین نه به خرید خودرو صفر داخلی» بروز و ظهور یافته است.
از سوی دیگر اما برخی دیگر از ناظران معتقدند رفتارهای شرکتهای خودروسازی در دوران تشدید تحریمها و افزایش مکرر قیمتها در آن برهه توسط تولیدکنندگان در کنار سطح بسیار نازل کیفیت محصولات تولیدی، انگیزه اصلی پیوستن مردم به کمپین نخریدن خودرو است.
در عین حال اما تولیدکنندگان خودروهای داخلی که این روزها تحت فشار رکود حاکم بر بازار دچار کاهش فروش هستند، مافیای واردات خودرو و برخی جریانهای خاص را عامل راه اندازی و تبلیغ این کمپین میدانند.
وزیر صنعت معدن تجارت نیز نگاه خاص خود را ماجرای کمپین دارد. محمدرضا نعمت زاده در نشست خبری اخیر خود شدیدترین انتقادات را به این کمپین وارد کرد و از کلمات و عباراتی برای توصیف این حرکت و مروجان استفاده کرد.
وزیر کهنه کار دولت روحانی گفت:« حمایت ازکمپین نخریدن خودروهای داخلی خلاف منافع ملی است. این بیانصافی است که علیه خودروهای داخلی جریان سازی کنیم. عدهای هم اکنون فضایی ایجاد کردهاند که خودرو داخلی ارزان شود اما باید اعلام کرد هیچ مسئولی چنین قضیهای را اعلام نکرده که خودرو ارزان خواهد شد لذا عدهای هم به این خبرهای نادرست دامن میزنند.».
وی «راهاندازی و حمایت از کمپین نخریدن خودرو را خیانتی به منافع ملی عنوان کرد و گفت: نتایج این مذاکرات شاید بر قیمت خودروهای خارجی و وارداتی تاثیرگذار باشد اما تولید خودروهای داخلی تابع مسایل داخلی و تورم است و به نظر میرسد چنانچه خودروسازان داخلی قیمت خود را ثابت نگه دارند عملا در حال کاهش قیمت هستند چرا که با وجود تورم بالا آنها تلاش دارند تا با افزایش تولید و بهره وری به نقطه مطلوب برسند».
این سخنان اما با انتقاد تند نمایندگان مجلس، رسانهها و افکار عمومی مواجه شد. در پی بالا گرفتن این انتقادات عصر روز گذشته روابط عمومی وزارت صنعت متن دقیق پیاده شده از سخنان نعمت زاده را منتشر کرد و مشخص شد برخی کلمات و عباراتی که در رسانهها از قول وزیر انتشار یافته بود، دقیق و کامل نیست.
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت،معدن وتجارت در بخشی از این اطلاعیه به بارنشر سخنان نعمت زاده پرداخته و نوشته است:« ببینید مردم محقند، مردم ولی نعمت ما هستند و هم درست فکر میکنند و درست عمل میکنند و چنین انتظاری طبیعی است. قطعاً هر بنگاه اقتصادی باید فکر مشتری و بازارش باشد ولی قیمتگذاری به عهده شورای رقابت است. اما با اینکه مدارک مستندی کارخانهها ارائه دادهاند و حسابرس قانونی دارند، منتها چون همزمان با انتظارات مردم از توافقات هستهای بود و من هم دنبال گران کردن نبودم آنها (شورای رقابت) دست نگهداشتند و خود این یعنی کاهش قیمت، اما کمپین(حرکت سازمان یافته) نخریدن کالای داخلی گناه است، هر کسی کمپین کند که از داخل هر گونه کالای تولید ملی را نخرد، درست مغایر مسائل ملی است.حالا نام نخریدن کالای داخلی و دسترنج کارگران زحمتکش ایرانی را کمپین گذاشتند، رهبر معظم انقلاب و همه میگویند از تولید داخلی مصرف کنید، بعد در رسانهها و دنیای مجازی بیاییم کمپین ضد خرید داخلی راه بیاندازیم، مثل اینکه بیاییم کمپین بر علیه تولید ملی، اقتصاد ملی، اشتغال جوانان راه بیاندازیم، این که معنا ندارد. این خیانت است که ما علیه تولید داخلی کمپین راه بیندازیم».
با این وجود اما برخی نمایندگان مجلس همچنان انتقاداتی به مواضع وزیر صنعت داشتند؛ یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مسئولیت پایینبودن کیفیت و بالا بودن قیمت خودروهای داخلی با وزارت صنعت، معدن و تجارت است، گفت:« آقای وزیر صنعت باید نقد منصفانه را بپذیرد و گلهمند نشود. بهروز نعمتی نماینده اسدآباد با انتقاد از اظهارات اخیر نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره کمپین «خرید ماشین صفر، ممنوع!»، اظهار داشت: مسئولیت صنعت خودرو با آقای وزیر صنعت، معدن و تجارت است، اگر کیفیت خودروهای تولید داخل مشکل دارد، اگر قیمتها مشکل دارند، مسئولیت همه این موارد با وزارت صنعت است.نعمتی تصریح کرد: ما همیشه گفتیم که متاسفانه کیفیت خودروهای تولید داخل از استانداردهای لازم برخوردار نیست و این کیفیت آنگونه که باید و شاید در خور و شایسته نه خودروساز ماست و نه مردم ما».
یک عضو دیگر کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه 100 درصد مسئولیت وضعیت خودروی کشور بر عهده وزارت صنعت است، گفت:« تحت نظارت این وزارتخانه خودروسازان به بانکداری، باشگاهداری و واردات خودروهای لوکس و خرید زمین میپردازند.نادر قاضیپور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با فارس، با اشاره به سخنان اخیر محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت معدن و تجارت که کمپین نخریدن خودروی صفر را مربوط به ضدانقلاب خوانده است، گفت: شرط اول در تشویق مردم به خرید خودروی داخلی قیمت مناسب و کیفیت معقول است که هر دو هم قابل دسترس است».
به گزارش خبرنگار ما، یکی از مسائلی که پیش و پس از توافق هسته ای، کارشناسان اقتصادی و... دائما نسبت به آن اعلام نگرانی میکردند، ایجاد توقعات غیرقابل وصول در جامعه بود. کارشناسان هشدار میدادند که توافق هستهای و مانور بیش از اندازه بر نتایج آن میتواند توقعاتی در مردم ایجاد کند که نه شدنی و نه صحیح باشد.
حال عدهای از همان کارشناسان بر این باورند که کاهش قیمت خودروهای تولید داخل یکی از همان دسته توقعات است که پس از برآورده نشدن، واکنشهایی در قالب براه افتادن « کمپین نه به خرید خودرو صفر داخلی» بروز و ظهور یافته است.
از سوی دیگر اما برخی دیگر از ناظران معتقدند رفتارهای شرکتهای خودروسازی در دوران تشدید تحریمها و افزایش مکرر قیمتها در آن برهه توسط تولیدکنندگان در کنار سطح بسیار نازل کیفیت محصولات تولیدی، انگیزه اصلی پیوستن مردم به کمپین نخریدن خودرو است.
در عین حال اما تولیدکنندگان خودروهای داخلی که این روزها تحت فشار رکود حاکم بر بازار دچار کاهش فروش هستند، مافیای واردات خودرو و برخی جریانهای خاص را عامل راه اندازی و تبلیغ این کمپین میدانند.
وزیر صنعت معدن تجارت نیز نگاه خاص خود را ماجرای کمپین دارد. محمدرضا نعمت زاده در نشست خبری اخیر خود شدیدترین انتقادات را به این کمپین وارد کرد و از کلمات و عباراتی برای توصیف این حرکت و مروجان استفاده کرد.
وزیر کهنه کار دولت روحانی گفت:« حمایت ازکمپین نخریدن خودروهای داخلی خلاف منافع ملی است. این بیانصافی است که علیه خودروهای داخلی جریان سازی کنیم. عدهای هم اکنون فضایی ایجاد کردهاند که خودرو داخلی ارزان شود اما باید اعلام کرد هیچ مسئولی چنین قضیهای را اعلام نکرده که خودرو ارزان خواهد شد لذا عدهای هم به این خبرهای نادرست دامن میزنند.».
وی «راهاندازی و حمایت از کمپین نخریدن خودرو را خیانتی به منافع ملی عنوان کرد و گفت: نتایج این مذاکرات شاید بر قیمت خودروهای خارجی و وارداتی تاثیرگذار باشد اما تولید خودروهای داخلی تابع مسایل داخلی و تورم است و به نظر میرسد چنانچه خودروسازان داخلی قیمت خود را ثابت نگه دارند عملا در حال کاهش قیمت هستند چرا که با وجود تورم بالا آنها تلاش دارند تا با افزایش تولید و بهره وری به نقطه مطلوب برسند».
این سخنان اما با انتقاد تند نمایندگان مجلس، رسانهها و افکار عمومی مواجه شد. در پی بالا گرفتن این انتقادات عصر روز گذشته روابط عمومی وزارت صنعت متن دقیق پیاده شده از سخنان نعمت زاده را منتشر کرد و مشخص شد برخی کلمات و عباراتی که در رسانهها از قول وزیر انتشار یافته بود، دقیق و کامل نیست.
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت،معدن وتجارت در بخشی از این اطلاعیه به بارنشر سخنان نعمت زاده پرداخته و نوشته است:« ببینید مردم محقند، مردم ولی نعمت ما هستند و هم درست فکر میکنند و درست عمل میکنند و چنین انتظاری طبیعی است. قطعاً هر بنگاه اقتصادی باید فکر مشتری و بازارش باشد ولی قیمتگذاری به عهده شورای رقابت است. اما با اینکه مدارک مستندی کارخانهها ارائه دادهاند و حسابرس قانونی دارند، منتها چون همزمان با انتظارات مردم از توافقات هستهای بود و من هم دنبال گران کردن نبودم آنها (شورای رقابت) دست نگهداشتند و خود این یعنی کاهش قیمت، اما کمپین(حرکت سازمان یافته) نخریدن کالای داخلی گناه است، هر کسی کمپین کند که از داخل هر گونه کالای تولید ملی را نخرد، درست مغایر مسائل ملی است.حالا نام نخریدن کالای داخلی و دسترنج کارگران زحمتکش ایرانی را کمپین گذاشتند، رهبر معظم انقلاب و همه میگویند از تولید داخلی مصرف کنید، بعد در رسانهها و دنیای مجازی بیاییم کمپین ضد خرید داخلی راه بیاندازیم، مثل اینکه بیاییم کمپین بر علیه تولید ملی، اقتصاد ملی، اشتغال جوانان راه بیاندازیم، این که معنا ندارد. این خیانت است که ما علیه تولید داخلی کمپین راه بیندازیم».
با این وجود اما برخی نمایندگان مجلس همچنان انتقاداتی به مواضع وزیر صنعت داشتند؛ یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مسئولیت پایینبودن کیفیت و بالا بودن قیمت خودروهای داخلی با وزارت صنعت، معدن و تجارت است، گفت:« آقای وزیر صنعت باید نقد منصفانه را بپذیرد و گلهمند نشود. بهروز نعمتی نماینده اسدآباد با انتقاد از اظهارات اخیر نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره کمپین «خرید ماشین صفر، ممنوع!»، اظهار داشت: مسئولیت صنعت خودرو با آقای وزیر صنعت، معدن و تجارت است، اگر کیفیت خودروهای تولید داخل مشکل دارد، اگر قیمتها مشکل دارند، مسئولیت همه این موارد با وزارت صنعت است.نعمتی تصریح کرد: ما همیشه گفتیم که متاسفانه کیفیت خودروهای تولید داخل از استانداردهای لازم برخوردار نیست و این کیفیت آنگونه که باید و شاید در خور و شایسته نه خودروساز ماست و نه مردم ما».
یک عضو دیگر کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه 100 درصد مسئولیت وضعیت خودروی کشور بر عهده وزارت صنعت است، گفت:« تحت نظارت این وزارتخانه خودروسازان به بانکداری، باشگاهداری و واردات خودروهای لوکس و خرید زمین میپردازند.نادر قاضیپور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با فارس، با اشاره به سخنان اخیر محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت معدن و تجارت که کمپین نخریدن خودروی صفر را مربوط به ضدانقلاب خوانده است، گفت: شرط اول در تشویق مردم به خرید خودروی داخلی قیمت مناسب و کیفیت معقول است که هر دو هم قابل دسترس است».