گزینه خبرهای 17 مهر -94

    گزینه خبرهای 17 مهر -94

    
پاسخ قابل تامل پسر کروبي به ترديدافکني سحرخيز
    فرزند کروبي در پاسخ به قلمفرسايي مديرکل مطبوعات داخلي دولت اصلاحات وي را به انتشار مطالب خلاف واقع متهم کرد.    محمدحسين کروبي در واکنش به مقاله عيسي سحرخيز در سايت روزآن لاين که به ترديد افکني درباره حکم حکومتي پرداخته بود نوشت: حکم حکومتي قبل از مجلس ششم بارها استفاده شده بود. حتي در زمان مرحوم امام، با اينکه امام مقيد بود امور از طريق مجاري قانوني حل شود، ولي ناچاراً چندين بار مجبور به ورود شد. از جمله در ماجراي ادامه نخست وزيري مهندس موسوي. در آن زمان، نظر سپاهيان بر اين بود که تغيير ايشان به جبهه هاي جنگ آسيب مي رساند. امام به رئيس جمهور وقت توصيه فرمودند که نخست وزير تغيير نکند.    وي خاطرنشان کرد: همچنين حکم حکومتي بعد از ارتحال امام و قبل از مجلس ششم توسط رهبري چندين بار اعمال شده بود. از جمله تاييد انتخابات مجلس در تهران و چندين شهر در سال 1378 که شوراي نگهبان مصمم به ابطالش بود و اين حرکت رهبري موجب شادي دوستان منتقد حکم حکومتي از جمله شما شد. لذا چرا همان موقع و نيز حتي پس از آن در انتخابات سال 84 که آقاي معين با حکم حکومتي آقاي خامنه اي تاييد شد، اعتراض نکرديد؟ و همچنين تاييد صلاحيت عده اي از دوستان در انتخابات مجلس چهارم و پنجم که نمي خواهم نامشان را ببرم توسط رهبري تاييد صلاحيت شدند.
    آخر و عاقبت چيدن همه تخم مرغ ها در سبد ديپلماسي
    نامه چهار وزير به رئيس جمهور از اين حکايت مي کند که ديپلماسي يکي از صدها عرصه مديريتي است و نبايد همه تخم مرغ ها را در آن گذاشت.    روزنامه اصلاح طلب بهار ضمن درج اين تحليل نوشت: شگفتا که نظام اداري و مديريتي ما معامله «بهلول دانا» و «بهلول ديوانه» را با کارشناسان دارد. روزي نظر آنها را با صدها تجليل و تکريم در گذر از رقابت ها و انتخابات ها و مشارکت هاي سياسي و گرم کردن فضاهاي انتخاباتي صائب مي داند اما بعد از آنکه کاروانشان از آن پيچ رقابت گذشت، گذرکنندگان، به چنان استغنايي از تئوري و عمل مي رسند که آدام اسميت و جان مينارد کينز از تبحرشان انگشت به دهان مي مانند. مگر به صد دليل و برهان چندين سال است که نمي گويند، وزن دولت سنگين است، تصدي گري آن بالاست، عرصه براي رقابت بخش خصوصي و سرمايه گذاري تنگ و بهره وري در نظام اداري و دولتي ما پايين است. هزينه هاي جاري و اجرايي ما بالاست. نظام بانکي ما پرهزينه و کم بازده است. رونق مورد انتظار به هزار و يک دليل فساد و رانت و سوءمديريت و... ايجاد نمي شود. طبقه بندي شغلي و مديريتي در عرصه اقتصاد تعريفي نو مي طلبد. مگر نمي گويند، دنياي اقتصاد، عرصه فرصت ها و تهديدهاست، پس بايد فضاي رقابت را شناخت و از فرصت ها بهره گرفت؟! روزگاري نامه ده ها نفر از اقتصاددانان کشور را در پيش بيني رکود و تورم وحشتناک و قريب الوقوع به کج فهمي آنان از واقعيت ها تعبير کردند و زماني که غول گراني چهره کريه خود را به اقتصاد و زندگي مردم نشان داد با آنان مهر مصلحتي ورزيدند و از سر عطوفت و صميميت به گفت وگو نشستند.
    چه مي شد اگر اين گفت وگو در همان هشدار اول انجام مي گرفت که به احتمالي از دامنه و ارتفاع مشکل کاسته مي شد. نويسنده خاطرنشان کرد: بايد به جاي بازي با اسامي و واژه ها همه توانمندي هاي خود را به عرصه اقتصاد ببريم؛ دعواي اصلي آنجاست. آنجا گراني، بيکاري، بحران اشتغال، ازدواج و... غوغا و هر روز زندگي جوانان را تهديد مي کند. آنجا به جد تهديد مي شويم هر لحظه يک دهک از طبقات جامعه از گردونه زندگي آبرومندانه خارج و در معرض شغل هاي کاذب و ناسالم قرار مي گيرند. ديپلماسي براي ما يک عرصه از صدها عرصه مديريتي است ولي تمام آن نيست. همه تخم مرغ هاي خود را در آن سبد قرار ندهيم؛ آن به تنهايي براي اقتصاد ما معجزه نخواهد کرد. مديريت پساتحريم حساس تر و مشکل تر از فضاي تحريم است. خداي ناکرده اگر دير بجنبيم بخش اعظمي از ثروت ما راه مهاجرت در پيش مي گيرند و در پويايي اقتصاد ديگران به کار مي افتند و ما از آن بي بهره مي مانيم.    «
بهار» اين را هم نوشته که نامه 4 وزير کابينه به رئيس جمهوري محترم، حکايت آن طبيبي است که بيمار بدحالي روي تخت مطبش دراز کشيده بود و او با سراسيمگي، نهيب مي زد که هر چه زودتر او را به دکتر برسانيد. صاحب بيمار هاج و واج مانده بود و مي گفت؛ مگر دکتر شما نيستيد؟!
    توقيف محموله پوشاک مستعمل و گوشي تلفن
    مهاباد- ايرنا: دو محموله البسه مستعمل و گوشي تلفن همراه قاچاق با تلاش ماموران نيروي انتظامي در شهرستان مياندوآب کشف و ضبط شد.    به گزارش سايت اطلاع رساني تعزيرات حکومتي آذربايجان غربي، اين دو محموله شامل 35 گوني البسه مستعمل خارجي و 110 دستگاه گوشي تلفن همراه خارجي بود که از دو دستگاه خودرو کشف و ضبط شد.    صاحبان اين دو محموله قصد داشتند که اين مقدار البسه و گوشي تلفن قاچاق و فاقد مجوز ورود را از طريق آذربايجان غربي به استان هاي ديگر کشور منتقل کند.با هوشياري ماموران انتظامي مياندوآب اين دو خودرو شناسايي و رانندگان آنها پس از تشکيل پرونده و سير مراحل قانوني و اعلام جرم گمرک به تعزيرات حکومتي اين شهرستان ارجاع داده شدند.    رئيس شعبه ويژه رسيدگي به جرايم قاچاق کالاو ارز اداره تعزيرات حکومتي مياندوآب، متهم محموله البسه مستعمل خارجي را به ضبط کالاو پرداخت مبلغ 415 ميليون ريال جزاي نقدي و متهم پرونده قاچاق گوشي تلفن را نيز به ضبط کالاو پرداخت 300 ميليون ريال جزاي نقدي جريمه کرد.   
        کشف 27 تن ميوه قاچاق در فارس
    سرويس شهرستان ها: فرمانده انتظامي جهرم گفت: ماموران پليس مبارزه با قاچاق کالاو ارز اين شهرستان در اجراي طرح ممنوعيت ورود کالاي قاچاق و برخورد با متخلفان به دو دستگاه تريلي که حامل بار قاچاق از سمت استان هاي جنوبي به مقصد شيراز بودند، مظنون شده و آنها را متوقف کردند.    سرهنگ انصاري افزود: در بازرسي از اين خودروها 27 تن و 100 کيلو ميوه پرتقال خارجي فاقد هرگونه مدارک گمرکي کشف شد.    وي با بيان اينکه در اين ارتباط 2 نفر متهم دستگير و به مرجع قضايي معرفي شدند، خاطرنشان کرد: ارزش محموله هاي کشف شده، بالغ بر يک ميليارد و 500 ميليون ريال برآورد شده است.     
    فرار مالياتي با جعل سند
    ايلام- ايرنا: فرمانده انتظامي ايلام گفت: پليس آگاهي استان ايلام از طريق منابع اطلاعاتي از فعاليت فردي با هويت جعلي تحت عنوان تاجر که داراي تخلف هاي مالياتي بود در بازارچه مرزي مهران مطلع شد.    سرتيپ علي دولتي افزود: روز سه شنبه کارآگاهان با انجام اقدام هاي اطلاعاتي و تحقيقات نامحسوس، پس از شناسايي فرد مورد نظر، وي را دستگير کردند.وي تاکيد کرد: در استعلام هاي صورت گرفته از سوابق متهم مشخص شد وي با جعل مدارک هويتي، اسناد بانکي و کارت بازرگاني از پرداخت ماليات به مبلغ 24 ميليارد و 273 ميليون ريال فرار کرده است.    دولتي ادامه داد: اين فرد به اتهام تحصيل مال نامشروع با حکم قاضي پرونده روانه زندان مرکزي ايلام شد.  
        محموله 4 ميلياردي قاچاق به مقصد نرسيد
    سرويس شهرستان ها: فرمانده انتظامي بندر خمير گفت: در پي دريافت خبري مبني بر حمل محموله قاچاق توسط 4 دستگاه خودرو تويوتا، پيگيري موضوع به صورت ويژه در دستور کار قرار گرفت.    سرهنگ رافت افزود: ماموران انتظامي بندر خمير با گشت زني و کنترل محورهاي مواصلاتي، خودروهاي مذکور را شناسايي و پس از يک تعقيب و گريز کوتاه، در يک عمليات ضربتي متوقف کردند.    وي ادامه داد: در بازرسي از خودروهاي مذکور انواع کالاي قاچاق شامل يخچال، کولر، اسپيلت، البسه و وسايل آرايشي و بهداشتي کشف شد که ارزش تقريبي آن 4 ميليارد ريال برآورد شده است.