گزیده ها

گزیده ها 14 مهر - 94
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر پیگیری ابعاد فاجعه منا، تاکید کرد: ایران به هیچ‌وجه مفقود ماندن حتی یک زائر را نمی‌پذیرد.
مهندس علی‌اصغر احمدی در دیدار با اولیویر مارتین، رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در تهران با اشاره به فاجعه دردناک منا که جهان اسلام را به سوگ نشاند، گفت: در کنار همه تبعات فاجعه منا آنچه برای ایران به‌هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود، مفقود شدن تعدادی از زائران ایرانی است و به‌طور قطع عربستان باید در این زمینه به کمیته پاسخگو باشد.
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این که آنچه هلال‌احمر ایران در این حادثه با عربستان سعودی مواجه شد، ممنوعیت‌هایی بود که در امدادرسانی و شناسایی مصدومان و اجساد جان‌باختگان حادثه منا بود، اظهار کرد: همه تلاش هلال‌احمر ایران این بود تا دست‌کم بتواند در ارائه خدمات امدادی به مصدومان خود که به زبان عربی نیز مسلط نبودند، ارائه خدمت کند که متاسفانه در این زمینه با محدودیت روبه‌رو شدیم و البته خوشبختانه با پیام قاطع مقام معظم رهبری و سپس ورود هیات ایرانی به سرپرستی وزیر بهداشت بسیاری از موضوعات در مسیر عادی قرار گرفت.
وی افزود: علاوه بر این برای شناسایی جان‌باختگان فاجعه منا نیز با محدودیت بسیاری روبه‌رو شدیم تا جایی که چهار روز پس از فاجعه، فقط با نشان دادن تعدادی عکس اجازه شناسایی را دادند و در نهایت پس از سخنان رهبر معظم انقلاب، مذاکرات به نحو خوبی پیش رفت و در نهایت روند انتقال جان‌باختگان فاجعه به کشور روال عادی به خود گرفت.
احمدی با اشاره به این که هم‌اکنون پیکر ۲۴۷ تن از جان‌باختگان ایرانی حادثه منا در مکه باقی مانده است، تصریح کرد: نگرانی کنونی، دشواری شناسایی اجساد پس از گذشت ۱۱ روز از وقوع فاجعه است و لذا در تلاشیم تا بتوان با سرعت بیشتری به شناسایی مابقی جان‌باختگان پرداخت.
احمدی همچنین با اشاره به تصمیم کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ برای تبدیل ایران به مرکز لجستیکی قوی در منطقه، عنوان کرد: هلال‌احمر ایران نقش تاثیرگذاری در این زمینه داشته و با توجه به تاثیرگذاری بسیار در منطقه می‌تواند شریک خوبی برای کمیته و سایر جمعیت‌ها باشد.
اعلام آمادگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ برای همکاری با ایران در زمینه شناسایی جان‌باختن ایرانی فاجعه منا
اولیویر مارتین ضمن عرض تسلیت به دولت و هلال‌احمر ایران در پی جان‌باختن تعدادی از هموطنان‌مان در فاجعه منا، گفت: کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از ابتدای این حادثه اعلام کرده است که آماده هر گونه همکاری با هلال‌احمر و مقامات کشوری در این زمینه است.
وی با اشاره به این که پس از دریافت نامه رئیس و دبیرکل جمعیت هلال‌احمر، نگرانی ایران درباره حادثه منا از سوی رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به وزیر امور خارجه عربستان اطلاع داده شده است، عنوان کرد: واکنش مقامات سعودی در این زمینه این بود که ضرورتی ندارد کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در زمینه انتقال اجساد مداخله کند، اما در زمینه شناسایی اجساد قول داده‌ است تا با مقامات ارشد کشور خود مذاکره کند.
فایل مفقودان احتمالی از طریق هلال‌احمر عربستان پیگیری و ثبت شود
رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در تهران با اشاره به این که یکی از کانال‌های ارتباطی به منظور فراهم کردن زمینه شناسایی اجساد و مفقودان احتمالی هلال‌احمر عربستان است، گفت: بر این اساس می‌توان فایل مفقودان احتمالی را از طریق هلال‌احمر عربستان پیگیری و ثبت کرد تا از این طریق بتوان به جست‌وجو و پیگیری پرداخت.
بنابر اعلام روابط عمومی جمعیت هلال احمر، وی تاکید کرد: باید همه تلاش خود را به‌ کار بندیم تا دست‌کم پیکر جان‌باختگان را به خانواده‌های آنها بازگردانیم.
مارتین با اشاره به این که کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ درصدد است تا مرکز لجستیکی قوی در ایران راه‌اندازی کند، اعلام کرد: بر این اساس این مرکز به عنوان مرکزی در منطقه برنامه‌ریزی‌های لازم برای روبه‌رویی با حوادث احتمالی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را انجام خواهد داد و مشابه آن نیز هم‌اکنون در اردن فعال است.
رییس پلیس آگاهی ناجا از اقدام برخی از خودروهای سنگین دولتی در قاچاق کالا خبر داد.
سردار محمد مقیمی درباره تخلفات صورت گرفته با برخی از خودروهای دولتی اظهار کرد: مشخصاتی داریم که بعضا متخلفان با استفاده از خودروهای عمدتا سنگین و نیمه سنگین دولتی اقدام به حمل کالای قاچاق می‌کنند. این افراد وقتی که باری را از مرکز به شهری دیگر منتقل می‌کنند هنگام بازگشت کالای عمده‌ای را قاچاق می‌کنند که در ایستگاه‌های بازرسی پلیس مورد بازرسی قرار می‌گیرند.
مقیمی با بیان اینکه ما سعی می کنیم با کسب اطلاعات موثق سراغ این خودروها برویم و با هماهنگی مقام قضایی کار خود را انجام دهیم، گفت: ما نمی توانیم هر خودرویی را بازرسی کرده یا در ایست و بازرسی نگه داریم.
به گفته رییس پلیس آگاهی ناجا در گذشته مواردی از این دست وجود داشته که پلیس با آن برخورد کرده است.
مقیمی اضافه کرد: تخلفات خودروهای سبک دولتی و تردد آنان در ساعات پایانی شب و ... در حوزه پلیس آگاهی نیست و عوامل انتظامی و پلیس پیشگیری در این حوزه مسئولیت دارند.
وی درباره آزادشدن برخی از اراذل و اوباش نیز اظهار کرد: این افراد به نسبت جرمی که دارند به مجازات محکوم می‌شوند و باید بگویم که جمع آوری اراذل و اوباش و همچنین معتادان متجاهر برای ناجا کار سختی نیست اما محل نگهداری معتادان متجاهر مهم است که باید تعیین شود.
مقیمی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در پلیس آگاهی جرایم خرد است، گفت: 35 درصد از پرونده‌های ما نیز مربوط به جرایم خرد است که غالبا نیز از سوی اراذل و اوباش و معتادان انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه 50 درصد از سرقت‌ها نیز سرقت‌های خرد را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: سه ضلع برای وقوع سرقت وجود دارد که یک ضلع آن سارق است و دو ضلع دیگر آن فضای جرم و قربانی است. به عنوان مثال در خیابانی که روشنایی ندارد احتمال وقوع سرقت بیشتر از خیابانی است که نورش کافی است.
مردم خانه‌شان را با شعب بانک اشتباه نگیرند
رییس پلیس آگاهی ناجا که در یک برنامه زنده تلویزیونی صحبت می کرد با اشاره به عوامل بروز سرقت اظهار کرد: در سال های گذشته مردم اموال گرانبهایشان را در خانه نگه می داشتند و ما پرونده‌هایی داشتیم که از منزل فرد 100 سکه طلا سرقت شده بود متاسفانه برخی منازل خود را با شعبات بانکی اشتباه گرفته‌اند و از آن طرف هیچ اقدامی برای پیشگیری از وقوع سرقت نیز در خانه شان انجام نداده‌اند.
رییس پلیس آگاهی ناجا با تاکید بر اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی آگاهی مبارزه با قاچاق کالاست، گفت: این موضوع در مورد کالاهای دست دوم نیز صدق می کند. کالاهایی که به شکل قاچاق وارد کشور شده یا از نوع مسروقه هستند.
وی ادامه داد: البته در برخی از شهرها و بازارچه های مرزی براساس قانون عرضه یک سری از کالاها آزاد است اما اجازه خروج انبوه آن از این مناطق وجود ندارد و پلیس با آن برخورد می‌کند.
مقیمی از کشف چندین محموله ترانزیتی قاچاق در روزهای گذشته خبر داد و گفت: چند هفته پیش نیز محموله بزرگ قاچاق میوه را توقیف کردیم.
وی درباره اینکه آیا واردات میوه به کشور ممنوع است یا خیر؟ گفت: گاهی اوقات ممکن است مجوزهایی در این مورد صادر شود اما در جاهایی که مجوز واردات وجود نداشته باشد و میوه جات و هر نوع کالایی به شکل قاچاق وارد کشور شود پلیس با آن برخورد می‌کند.
رییس پلیس آگاهی ناجا در ادامه با بیان اینکه شرکت های هرمی و بازاریابی‌های شبکه ای در مجموعه جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی رصد می‌شوند، گفت: اگر این شرکت ها به شکل هرمی یا غیرمجاز فعالیت کنند با آن‌ها برخورد می‌شود.
مقیمی درباره امکان تشخیص گوشی های تلفن همراه قاچاق و مسروقه اظهار کرد: این موضوع باید با همکاری مخابرات انجام شود و ما نیز این درخواست را از مخابرات داریم.
افزایش 9 درصدی سرقت از منازل در شش ماهه امسال
مقیمی از افزایش 9 درصدی سرقت منزل در 6 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: یکی از دلایل افزایش سرقت از منازل همین نگهداری اقلام و اموال گرانبها در خانه است.
رییس پلیس آگاهی ناجا درباره تردد وانت‌های حامل کالای قاچاق در اطراف برخی از بنادر نیز گفت: قاعده‌ای وجود دارد به نام «ته لنجی» که براساس آن این مجوز داده شده تا اقلام کم و باقیمانده به افراد داده شود که البته ما از نظر تعداد مخالف چنین قاعده‌ای هستیم اما به هر حال این مجوز وجود دارد و من فکر می کنم این موضوع نیز مربوط به همین قاعده است.
انتقاد از حقوق و مزایای کم کارکنان پلیس
مقیمی در بخش دیگری از سخنانش از حقوق و مزایای کارکنان پلیس آگاهی انتقاد کرد و گفت: در پلیس ساعت کاری وجود ندارد. ماموران عملیاتی ما گاهی از ساعت 5 صبح حضور دارند و تا ساعت 9 شب نیز در محل کارشان حاضرند. آیا نباید به این‌ها 2 حقوق تعلق بگیرد؟ حقوق این افراد مکفی نیست و مزایای چندانی نیز ندارند.
وی ادامه داد:‌ حقوق های پلیس طبق اشل نیروهای مسلح است اما به نظرم باید به آن‌ توجه بیشتری شود.
مقیمی درباره اینکه آیا در صورت ورود سارق به خانه افراد درگیرشدن با سارق می‌تواند باعث محکومیت صاحب خانه شود؟ گفت:‌ بستگی به نوع درگیری میان سارق و صاحبخانه وجود دارد. اگر صاحبخانه سارق را به قتل برساند طبیعی است که با این فرد برخورد می‌شود. در خارج از منازل نیز توصیه ما به افراد این است که به هیچ وجه با افراد درگیر نشده و پلیس را در جریان قرار دهند.
مقیمی درباره احتمال بدرفتاری پرسنل با شهروندان اظهار کرد: در صورت بروز هرگونه خشونت و بدرفتاری ما با آنان برخورد خواهیم کرد و حتی احتمال منفک شدن آنان نیز وجود دارد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی، عملکرد وزارت راه و شهرسازی در مدیریت طرح مسکن مهر را یکی از شاخص های موفقیت عباس آخوندی در این وزارتخانه دانست.
علی شمخانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: مسکن مهر از چالش های به جا مانده گذشته است که با حمایت دولت و اقدامات کارشناسی این وزارتخانه در مسیر ساماندهی قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه پروژه مسکن مهر به دلیل ضعف مطالعات کارشناسی در ابعاد فنی، خدماتی، زیست محیطی و اقتصادی یکی از چالش های به جا مانده از گذشته است که با حمایت همه جانبه دولت و اقدامات کارشناسی وزارت راه و شهرسازی در مسیر ساماندهی قرار گرفته است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین گفت: یکی از اصلی ترین زیرساخت های توسعه که می تواند زمینه ایجاد جهش در بخش های مختلف اقتصادی را فراهم کند، بخش راه و حمل و نقل است که باید با ایجاد فرصت و کمک به وزیر راه و شهرسازی زمینه افزایش موفقیت را برای وی فراهم کرد.
شمخانی، برنامه های جاری وزارت راه و شهرسازی در زمینه جذب گسترده سرمایه گذاری داخلی و خارجی در حوزه راه، حمل و نقل و مسکن را در ردیف تاثیر گذارترین اقدامات دولت برای ایجاد رونق اقتصادی و عبور از شرایط رکود عنوان کرد.
وی تصریح کرد: با توجه به نقش محوری آخوندی در طراحی و اجرای برنامه های راهبردی جدید، ایجاد خلاء مدیریتی در این وزارتخانه می تواند هزینه های زیادی را به کشور تحمیل کند.
وی درمورد استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس نیز گفت: جایگاه نظارتی مجلس ظرفیتی قابل توجه و زمینه ساز تقویت ساختارهای اجرایی و اداری کشور است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: هوشمندی، درایت و اقدام به هنگام نمایندگان مجلس در بهره گیری موثر از ابزارهای نظارتی ، نقش تعیین کننده ای در اجرای صحیح و بدون تنازل قوانین در حوزه های مختلف داشته است.
شمخانی اظهار امیدواری کرد که استیضاح وزیر راه و شهرسازی فرصت مناسبی برای بیان دقیق تر اقدامات انجام شده و برنامه های آتی این وزارتخانه فراهم کند و با تعامل بیشتر مجلس و وزارت راه و شهرسازی زمینه تداوم خدمت آخوندی برای به نتیجه رساندن برنامه های گسترده این وزاتخانه ایجاد کند.
طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با 13 امضا در جلسه علنی روز یکشنبه - پنجم مهرماه در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.
روح الله حسینیان، مهدی کوچک زاده، حمید رسایی، حسینعلی حاجی دلیگانی، جواد کریمی قدوسی، زهره طیب زاده، فاطمه آلیا، موسی الرضا ثروتی، محمود نبویان، مجتبی رحماندوست، بهرام بیرانوند، حسن کامران و نیره اخوان، 13 نماینده ای هستند که این درخواست استیضاح را امضا کرده اند که اکثر این نمایندگان از اعضای جبهه پایداری هستند.
محورهای اصلی استیضاح وزیر راه و شهرسازی عدم انجام تعهدات زمان رای اعتماد، مشکلات عمومی وزارت راه و شهرسازی، مشکلات زمین و مسکن شهری و روستایی، حوزه حمل و نقل و مشکلات حوزه مالی وزارتخانه است.

عوامل یک نزاع دسته جمعی در خیابان قیام که طی آن یک نفر به دلیل اصابت ضربات متعدد قمه و شمشیر به قتل رسیده بود شناسایی و دستگیر شدند.
به گزارش فارس، در مورخه 2 مهر 94 فردی با مراجعه به کلانتری 116 مولوی اعلام داشت که فرزندش بنام محسن 24ساله، در خیابان ری - روبروی پارک کوثر در درگیری با چند جوان، بر اثر ضربات قمه و چاقو مصدوم و به بیمارستان منتقل شده اما با وجود اقدامات درمانی و بر اثر شدت جراحت وارده فوت کرده است.
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع قتل عمـد و به دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای ناحیه 27 تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی با مراجعه به محل درگیری به تحقیق از شاهدان صحنه درگیری پرداختند؛ تعدادی از اهالی و کسبه محل در اظهارات خود عنوان کردند که جوانی قد بلند- مقتول- با چند جوان دیگر درگیر شده بود و در حالیکه هر دو طرف سلاح سرد- شمشیر و قمه- همراه خود داشتند، ضرباتی را به سمت یکدیگر پرتاب کردند که در این بین مقتول مورد اصابت چندین ضربه از ناحیه سینه، سر و بازو قرار گرفت و ضاربان نیز پس از آن به سرعت از محل متواری شدند.
در ادامه تحقیقات و با شناسایی تعدادی از مراکز تجاری محل درگیری که مجهز به دوربین های مداربسته بودند، تصاویر زمان درگیری از این دوربین های استخراج و مورد بازبینی قرار گرفت.
با بدست آمدن تصاویر درگیری، تصاویر پنج جوان ضارب توسط اهالی و کسبه محل مورد شناسایی قرار گرفت و مشخص شد که تمامی آنها ساکن منطقه امامزاده یحیی هستند.
با شناسایی سجاد (هادی)، سلیم، حمید، اسماعیل (هر چهار نفر 18 الی 19 ساله) و سعید (27 ساله)، کارآگاهان به محل سکونت آنها مراجعه و در تحقیقات پلیسی اطلاع پیدا کردند که هر 5 نفر آنها از بستگان نزدیک یکدیگر بوده و همگی آنها نیز پس از ارتکاب جنایت، از محل سکونت خود متواری شدند.
در ادامه رسیدگی به پرونده، کارآگاهان به آموزش و مشاوره خانواده متهمان پرداخته تا در خصوص معرفی متهمان به پلیس با آنها همکاری نمایند.
سرانجام با ارائه مشاوره های لازم از سوی کارآگاهان، ابتدا سعید در مورخه 5 مهر 94 به اداره دهم پلیس آگاهی مراجعه و خود را به کارآگاهان معرفی کرد و در مورخه 6 مهر 94، سجاد ( هادی ) و سلیم و نهایتاً در 8 و 11 مهر نیز اسماعیل و حمید خود را به کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ معرفی کردند.
در تحقیقات از متهمان مشخص شد چندی پیش یکی از جوانان منطقه امامزاده یحیی بنام بهنام برای یکی از بستگان یکی از متهمان (سلیم) ایجاد مزاحمت کرده و سلیم با اطلاع از موضوع به سراغ بهنام رفته و با او درگیر شده است؛ در ادامه، بهنام پس از درگیری اولیه با سلیم نزد یکی از دوستانش بنام محسن (مقتول) رفته و از وی درخواست کمک می کند که محسن نیز به طرفداری از بهنام با سلیم درگیر و او را با ضربه چاقو از ناحیه دست مجروح می کند.
با ادامه درگیری، سلیم طی تماس تلفنی با تعدادی از بستگان خود موضوع درگیری با محسن و مجروح شدن خود از ناحیه دست را با آنها در میان گذاشته که چهار متهم دیگر پرونده نیز با اطلاع از محل حضور سلیم و مقتول با شمشیر و قمه به محل درگیری رفته و طی یک نزاع دسته جمعی، محسن را از ناحیه سینه، سر، بازو، دست و پا مورد اصابت ضربات متعدد قمه و شمشیر قرار داده و از محل متواری می شوند.
سرهنگ کارآگاه آریا حاجی زاده، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: متهمان پرونده در اظهارات اولیه تلاش داشتند تا اظهاراتی خلاف واقع را بیان و خود را در این جنایت بیگناه معرفی  کنند اما با توجه به مستندات بدست آمده ( تصاویر دوربین های مداربسته)، هر پنج متهم صراحتا به مشارکت در درگیری منجر به جنایت اعتراف کرده اند.
سرهنگ آریا حاجی زاده خاطرنشان کرد: با توجه به اعتراف متهمان به مشارکت در درگیری منجر به جنایت و مستندات پرونده، قرار بازداشت موقت از سوی بازپرس محترم پرونده صادر شد و تمامی متهمان جهت انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته اند.