ذوق زدگي رسانه هاي زنجيره اي از دست دادن ظريف و اوباما

گزارش خبري اوین نامه ی كيهان 
ذوق زدگي رسانه هاي زنجيره اي از دست دادن ظريف و اوباما  12 مهر -94
باوجود اینکه سناریو سازی ومعرکه گیری دست دادن ظریف با اوباما همچون سناریوی  جیغ بنفش  کشیدن علیه عربستان و تهدید به اقدام تلافی جویانه کردن تبدیل به تف وتاق وریش برای خامنه ای شده است .چون موجب فتادن تشت  رسوایی خامنه ای وپاسداران  ازبام شده است .بااین وجود اوین نامه ی کیهان سربازجو شریعت نداری مشغول سناریو سازی ومانورد ادن تبلیغاتی

است .
در حالي که رسانه هاي زنجيره اي ديدار و مصافحه ظريف وزير امور خارجه با رئيس جمهور آمريکا را به صورت ويژه بازتاب داده و آن را با ذوق زدگي غيرقابل وصفي يک تابوشکني بزرگ خواندند، از سوي ديگر کارشناسان و فعالان سياسي از جمله نمايندگان مجلس به اين عمل وزير خارجه که از مدت ها پيش در رسانه هاي همسو با دولت براي آن برنامه ريزي و تحليل نوشته شده بود، واکنش نشان داده و به شدت آن را محکوم کردند.
    
سرويس سياسي- 
    
بزک کردن شيطان بزرگ از سوي روزنامه هاي زنجيره اي اصلاح طلب مدت هاست که به مسير يکنواختي تبديل شده است، به صورتي که اين روزنامه ها از مدت ها پيش پا به ميانه ميدان گذاشته بودند تا دلال رابطه اي شوند که در اين رابطه رئيس جمهور کشورمان در سفر به نيويورک مقر سازمان ملل متحد با رئيس جمهور آمريکا ديدار و گفت و گو کند و يا ديدارهايي در سطوح بالاي ديپلماتيک ميان ايران و سران آمريکايي اتفاق بيفتد و تابويي که نزديک 4 دهه گذشته در رابطه ميان ايران و شيطان بزرگ شکل گرفته بود، بشکند. 
    
همواره تيترها و مطالبي در جهت عادي سازي اين گونه اتفاق ها که به شکستن تابوهاي جمهوري اسلامي مي انجامد در صفحه اول اين روزنامه هاي حامي آمريکا ديده شده و بارها تيترهايي تحت عنوان «دو رئيس جمهور در يک قاب»، «امشب ديدار اوباما با روحاني» و «جهان غافلگير شد؛ نيم ساعتي که تابوي 35 ساله را شکست» بر جلد و صفحات اول نشريات و روزنامه هاي زنجيره اي منتشر شده است.
    
اما هفته گذشته خبري از سوي رسانه ها مخابره شد که تعجب همه را برانگيخت. پايگاه خبري غربي «بلومبرگ» نوشت: «باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا و وزير خارجه ايران که براي نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک به سر مي برند، با هم دست دادند
    
اما نکته قابل تامل واکنش هاي گسترده روزنامه ها و نشريات اصلاح طلب به ديپلماسي اتفاقي دولت بود که همراه با ذوق زدگي شديد آن را «مواجهه عزتمندانه» قلمداد کردند.
        
ديداري که براي اصلاح طلبان تاريخي شد!
    
روزنامه زنجيره اي آرمان امروز با اشاره به ديدار ظريف با اوباما اين ديدار را اتفاقي و در عين حال تاريخي خواند و نوشت: ميلياردها نفر در طول يک روز با هم خوش و بش مي کنند و با هم دست مي دهند. ده ها سياستمدار عالي رتبه و سران کشورهاي جهان در طول گردهمايي بزرگ مجمع عمومي ملل متحد و در نمايندگي کشورها و اتاق هاي از پيش آماده شده با يکديگر به گپ و گفت پرداخته و به رايزني با يکديگر مي پردازند اما حکايت اين دست، اين خوش و بش، اين ديدار اتفاقي و اين برخورد راهرويي چيز ديگري است، آنقدر مهم و متفاوت که بلافاصله به سرخط خبرهاي رسانه هاي جهاني تبديل مي شود.
    
نويسنده روزنامه آرمان که از مدت ها پيش دلال اين ديدار اتفاقي شده و از آرزوي خود براي اين ديدار در صفحات متعدد پرده برداشته بود در ادامه نوشت: به نظر مي رسد پس از تابوشکني سفر اول و گفت وگوي تلفني دو رئيس جمهوري و نيز ديدار روحاني و کامرون در سفر دوم که به نوبه خود تاريخي و فاقد سابقه بود، سفر سوم فاقد يک رويداد غيرمنتظره باشد. اين انتظار با سخنراني روحاني در مجمع عمومي و نيمه تمام گذاشتن سفر و پرواز هواپيماي حامل وي به سوي تهران در شرف تحقق بود که ناگهان بلومبرگ در نيمه شب ۷ مهرماه خبر از ديدار رودرروي باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا و محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران داد.
    
بر اساس تحليل اين روزنامه، دولت به صورت قدم به قدم تابوها و خطوط قرمز را مي شکند، در سال اول رئيس جمهور با اوباما تلفني سخن مي گويد، در سال دوم با نخست وزير انگليس نشسته و بي حرمتي او به ايران و ايرانيان را نظاره کرده و دم بر نمي آورد و در سال سوم نيز وزير خارجه با اوباما ديدار مي کند تا حداقل در اين سال نيز تابويي شکسته شده باشد. 
    
روي ديگر سکه تحليل آرمان امروز آن است که اگر امسال ظريف خط شکني کرده و با اوباما ديدار کرد، در سال بعد قدم آخر توسط رئيس جمهور برداشته خواهد شد و اين تابو به صورت کامل شکسته خواهد شد!
        
ابراز تاسف از عبور ديرهنگام از خط قرمز مصافحه با شيطان!
    
از سوي ديگر روزنامه شرق نيز با ذوق زدگي فراوان ديدار دوجانبه ظريف و اوباما را پوشش داده و از اينکه اين تابوشکني 15 سال ديرهنگام صورت گرفته است، ابراز تاسف کرد. 
    
نويسنده شرق در گزارش خود از اين ديدار به عنوان دومين تابوشکني ياد کرده و ادامه داده است: دومين تابو در سه دهه، در فاصله دو سال شكسته شد. دو سال بعد از گفت وگوي تلفني كوتاه روساي جمهوري ايران و آمريکا؛ اين بار اوباما و ظريف در حال خروج از سالن مجمع، با هم سلام و احوالپرسي كرده و دست داده اند. اين تابو شايد مي توانست ١٥ سال پيش بشكند، زماني كه بيل كلينتون، رئيس جمهوري آمريکا علاقه مند بود با رئيس جمهوري وقت ايران ديدار كند، اما رئيس دولت اصلاحات از آن ديدار سر باز زد.
        
مگر ظريف وظيفه ديگري هم داشته است؟!
    
روزنامه زنجيري قانون نيز در تحليلي با آسمان و ريسمان بافي هاي فراوان و اينکه ديدار ظريف و اوباما اتفاقي بوده است، نوشت: ملاقات د ر راهرويي [صورت گرفت] که د ري به هيچ سوي د يگري براي گريز از اين د يد ار وجود ند اشته است. طرف ها سلام و احوالپرسي مي کنند و د ست مي د هند . د يد ار از قبل تعيين شد ه نبود ه است و قطعا هم اين د يد ار نه معناي آغاز مذاکرات تازه اي د ارد و نه پاياني بر مذاکرات؛ تنها ملاقاتي اتفاقي بود ه است.
    
اين روزنامه در ادامه ضمن انتقاد شديد از منتقدين اين ديدار زشت و هنجارشکن آورده است: چرا اين د يد ارکوتاه تا اين حد بايد حساسيت برانگيز باشد و واکنش به وجود بياورد ؟ ايران و آمريکا براي د و سال د ر د و سوي ميز د ر حال مذاکره با هم بود ه اند و پيش از اين نيز تماس تلفني ميان حسن روحاني، رئيس جمهور ايران و باراک اوباما همتاي آمريکايي اش برقرار شد ه است.از سويي آيا وظيفه وزير امور خارجه يک کشورد قيقا مذاکره با بيگانگان و رفع مشکلات متاثر از روابط خارجي يک کشور نيست؟ کجاي اين د يد ار چند د قيقه اي مي تواند چنين واکنش هايي را برانگيزد ؟
        
سرت رو بالابگير و خجالت نکش!
    
از سوي ديگر، روزنامه ابتکار در گفت و گويي با صادق زيباکلام که به اتخاذ مواضع شاذ و ضد ملي و ميهني مشهور است، به نقل از وي نوشت: چرا به جاي دست دادن با اوباما از خودتان دفاع مي کنيد و مي گوييد اتفاقي بوده است؟!
    
صادق زيباکلام در اين مصاحبه گفته است: من بايد از محمدجواد ظريف گلايه کنم که چرا به خاطر دست دادن با رئيس جمهوري آمريکا از خودش در مقابل تندروها ضعف نشان مي دهد و مي گويد اين اتفاق کاملاتصادفي بوده؟! مگر ظريف چه گناه و جرمي مرتکب شده است که تندروها نسبت به اقدام وي واکنش نشان داده اند؟!
        
انتقاد کارشناسان به تابوشکني ظريف 
    
اما سوي ديگر ميدان وضع به گونه اي ديگر است. کارشناسان و فعالان سياسي که همواره خطوط قرمز جمهوري اسلامي را مد نظر دارند اين ديدار را تاريخي دانستند ولي نه آن چنان که زنجيري ها تلقي مي کنند. کارشناسان ديدار ظريف و اوباما را عبوري تاريخي از خطوط قرمز اساسي نظام اسلامي خواندند که بيش از سه دهه است که آمريکا را شيطان بزرگ مي خواند و جمهوري اسلامي با اين استکبارستيزي به عنوان الگويي براي مستضعفان عالم تبديل شده است. 
        
اگر ديدار اتفاقي بود چرا رسانه اي شد؟!
    
محمدصالح جوکار نماينده مردم يزد و عضو کميسيون سياست خارجي مجلس با ابراز شگفتي از اطلاع رساني اوليه در باره ديدار ظريف و اوباما از سوي خود هيئت ايراني گفت: اگر واقعاً به قول خودشان، اين روبرو شدن تصادفي صورت گرفته است، اطلاع رساني در اين باره چه معنايي دارد؟
    
حسن هاني زاده کارشناس مسائل سياسي نيز در گفت و گو با فارس با بيان اينکه سياست خارجي دولت يازدهم انعطاف بيش از حدي را در مقابل استکبار از خود نشان داده است تصريح کرد: دست دادن ظريف با اوباما در چنين شرايطي دردناک است.
    
هاني زاده با بيان اينکه ظريف بايد پس از حادثه منا سريعا به تهران برمي گشت و رياست کميته پيگيري حادثه منا را شخصاً برعهده مي گرفت، تصريح کرد: سياست خارجه کشورمان در شرايط فعلي انعطاف بيش از حدي از خود نشان داده است، در حالي که ما اين انعطاف را در آمريکا و عربستان نمي بينيم و اين انعطاف کارايي ندارد، اکنون عربستان در مقابل اهانتي که به حاجيان بيت الله الحرام کرده است هيچ پاسخي را به افکار عمومي نمي دهد و اگر آمريکا با ايران نرمش کرده است چگونه به هم پيمان خود اجازه مي دهد که در يمن جنايت مرتکب شود و آمريکا، عربستان را تحت فشار قرار نمي دهد.
        
نمادي براي ديپلماسي ذلت 
    
محمدکاظم انبارلويي مسئول سياسي حزب موتلفه اسلامي نيز دست دادن ظريف با اوباما را نماد ديپلماسي ذلت دولت در برابر دشمنان اسلام دانست و گفت: اگر ظريف در رويارويي با رئيس جمهور آمريکا واکنش منفي نشان مي داد، به عنوان نماد مقاومت ديپلماسي ثبت مي شد.
        
مي خواهند اين کارها عادي سازي شود 
    
عليرضا زاکاني نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز درباره دست دادن وزير امور خارجه کشورمان با رئيس جمهور آمريکا در راهروي سازمان ملل گفت: به نظرم اين کار يکي از خطاهاي بسيار بزرگ بود، چرا که اين ها مي خواهند اين مسئله را عادي سازي کنند و مسئله اي را که آمريکايي ها انتظار آن را داشتند و دنبال مي کردند که به يک نوعي به يک حداقل هايي کمتر از اين قانع باشند. وي ادامه داد: اينها در اين مسير دچار اشتباه بزرگي شده اند و امسال به يک نوع ديگري تکرار اشتباه صورت گرفت و اميدواريم که متنبه شده و ديگر اين کار را نکنند و اينگونه با عزت و منزلت ايران اسلامي و با سرمايه بزرگي که در اين 37 سال کسب کرده ايم و در ميان مستضعفين و مسلمين جايگاه رفيعي کسب کرده ايم خدشه اي وارد نکنند.
    
زاکاني با تاکيد بر اينکه نکته مثبتي در اينگونه کارها وجود ندارد خاطرنشان کرد: با اين کار آن داشته ها را هم از دست مي دهيم لذا من معتقدم آقاي ظريف خطاي بسيار بزرگي کرد و اين هم که بهانه بياورند که اتفاقي و تصادفي است اين يک شوخي است؛ اميدوارم که متنبه شود و راه خود را از ملت جدا نکنند.
    
مجتبي رحماندوست نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز از صدور بيانيه اعتراضي نمايندگان در واکنش به دست دادن وزير امور خارجه با رئيس جمهور آمريکا خبر داد.