گزیده خبرهای 1 دی – 94 قسمت -5

    گزیده خبرهای  1 دی – 94 قسمت -5
 
پس از رکوردزنی بازار سرمایه‌ اپل و بالارفتن قیمت سهام این شرکت و رسیدن آن به ١٣٤,٥٤ دلار به ازای هر سهم، حالا قیمت سهام اپل روند نزولی در پیش گرفته است. آخرین قیمت سهام اپل در ساعات پایانی معاملات در تالارهای بورس ١٠٦.٠٣ دلار ثبت شده است.این کاهش قیمت بازار، سرمایه اپل را ۲۰ درصد کاهش داده است. پس از ثبت رکورد توسط اپل در قیمت سهام این شرکت، حال شاهد طی‌شدن روند نزولی در این شاخص هستیم. به گزارش زومیت، اپل سال گذشته موفق شد رکوردهای بسیاری را پشت‌سر بگذارد، به طوری‌که ارزش بازار این شرکت با گذر از ۷۰۰‌ میلیارد دلار، نام اپل را در تاریخ ماندگار کرد، چراکه اپل با ثبت این رقم به باارزش‌ترین شرکت تاریخ تجارت در آن برهه‌ زمانی تبدیل شده بود، اما این روزها اوضاع به کام اپل نیست، چراکه سهام این شرکت دیگر ارزش ١٣٤.٥٤ دلاری سابق را ندارد و قیمت هر سهم شرکت به کمتر از ١٠٦.٠٣ دلار کاهش یافته است. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده ارزش هر سهم شرکت بیش از ۲۱ درصد در مقایسه با دوران اوج قیمت سهام کاهش داشته استاین کاهش ۲۰درصدی باعث شده ارزش بازار سرمایه شرکت بیش از ۱۶۰ ‌میلیارد دلار کاهش یابد که درواقع این رقم از سرمایه‌ سهام‌داران این شرکت کاسته شده است. برای درک بهتر میزان کاهش ارزش کل سهام شرکت، بهتر است به این نکته اشاره کنیم که کاهش ۱۶۰‌ میلیارد دلاری، برابر بازار سرمایه بیش از ۴۷۷ شرکت فعال حاضر در بازار بورس ایالات متحده آمریکا است که در فهرست S&P٥٠٠ جا گرفته‌اند. برای مثال این کاهش با کل بازار سرمایه شرکت‌هایی نظیر Pepsico با مجموع ارزش بازار ۱۴۶‌میلیارد دلاری یا IBM با بازار سرمایه‌ ۱۳۳ دلاری برابری کرده یا از آنها بیشتر استکل بازار سرمایه‌ شرکت نایک که در زمینه‌ تهیه و تولید لوازم و البسه ورزشی فعالیت می‌کند، در مجموع ۱۱۱ ‌میلیارد دلار است که با نگاهی به این ارقام می‌توان میزان کاهش در ارزش سهام و کل بازار سرمایه اپل را درک کرد. با وجود این کاهش ۱۶۰ ‌میلیارد دلاری، اپل همچنان باارزش‌ترین شرکت حاضر در بازار بورس آمریکا است. شاید از خود بپرسید دلیل این کاهش ادامه‌دار در ارزش بازار بورس کاپرتینویی‌ها چیست؟
کاهش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند و پیش‌بینی تحلیلگران مؤسساتی نظیر مورگان استنلی و کی جی‌ای مبنی بر کاهش فروش گوشی‌های هوشمند نظیر آیفون در سال آینده میلادی مزید بر علت شده تا ارزش سهام اپل بیش‌ازپیش کاهش داشته باشد. اپل از جمله‌ شرکت‌هایی است که بخش عمده‌ای از درآمد و سود خود را از راه فروش گوشی‌های هوشمند به دست می‌آورد. بسیاری از مؤسسات سرمایه‌گذاری و بانک‌ها در گزارش‌های خود که به پیش‌بینی گزارش مالی اپل در سه‌ماهه‌ منتهی به سال نو میلادی پرداخته‌اند، کاهش سود این شرکت به ٣.٢٤ دلار را به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده‌اند. گزارش جدید منتشرشده توسط این مؤسسات در مقایسه با پیش‌بینی منتشرشده در ماه پیش، نشان از کاهش یک‌درصدی پیش‌بینی‌ها داردبه گزارش خبرآنلاین، از سوی دیگر بزرگان وال‌استریت با تیم کوک موافق‌اند که فروش آیفون در فصل آخر، دو درصد و در فصل اول سال مالی ٢٠١٦ نیز سه درصد رشد خواهد داشت و تا سال ٢٠١٧ نیز خبری از کاهش فروش آیفون نخواهیم شنید. در هر حال فروش آیفون در سال گذشته درمجموع ٣٧ درصد رشد یافت. اپل که به پول‌شویی و سودشویی در ایرلند متهم شده و ‌میلیاردها دلار ثروت خود را در کشورها تخس کرده تا به‌راحتی بتواند از دادن مالیات به حکومت مرکزی آمریکا فرار کند، آیا داستان سقوط سهام نیز می‌تواند جزئی از نقشه جدید سهام‌داران عمده برای ندادن مالیات و... باشد؟
جوانی که در حمایت از پدرش دست به قتل زده ‌است، به‌زودی در دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه می‌رود
به گزارش شرق، ابتدای سال جاری به مأموران پلیس خبر دادند جوانی به ضرب چاقو در یک خانه به قتل رسیده‌ است. وقتی مأموران به محل رسیدند جوانی که کاوه نام ‌داشت، اتهام قتل را قبول کرد و گفت دوستش را او کشته‌ است.
قبل از انجام بازجویی از کاوه، به دستور بازپرس پرونده، جسد به پزشکی قانونی انتقال یافت و صحنه جرم نیز با دقت مورد بررسی قرار گرفت. متهم در بازجویی‌ها یک‌بار دیگر قتل را قبول کرد و درباره چرایی آن گفت: من و فرید با هم دوست بودیم و رابطه خوبی هم داشتیم، اما مدتی قبل فرید با پدرم دچار اختلاف شد. آنها بر سر مسائل مالی با هم درگیری داشتند چون من دوست فرید بودم و طرف مقابل او هم پدرم بود، سعی می‌کردم در این موضوع دخالت نکنم. پدرم فرد آرامی بود و فکر می‌کردم می‌تواند این مسئله را مدیریت کند
متهم گفت: رابطه من و فرید آن‌قدر قوی بود که وقتی هردو با هم به دختری علاقه‌مند شدیم، من کنار کشیدم و به فرید گفتم نمی‌خواهم دوستی‌ام با او به هم بخورد هرچند به او دقیقا نگفتم به همان دختری که او علاقه دارد من هم علاقه‌مند شده‌ام. فکر می‌کردم فرید هم آن‌قدر نسبت به من علاقه داشته ‌باشد که مشکلش را با پدرم حل کند. چند وقت قبل هردو به تهران آمدیم و در این شهر، مشغول به کار شدیم. می‌دانستم فرید به لحاظ مالی وضعیت خوبی ندارد و چون بدهکار است در فشار قرار دارد خودم هم سعی می‌کردم به او کمک کنم. تا اینکه یک روز وقتی از سر کار به خانه آمدم، متوجه شدم فرید به‌شدت عصبانی است و فحاشی می‌کند. متوجه شدم به پدرم فحش می‌دهد اما سکوت کردم و چیزی نگفتم. با خودم گفتم فرید حالا عصبانی است و اگر من بخواهم با او درگیر شوم و اعتراض کنم، وضعیت بدتر می‌شود. وقتی آرام شد به او گفتم نباید این کار را می‌کرد و دیگر رفتاری که کرد و فحش‌هایی را که به پدرم داد، تکرار نکند. البته او عذرخواهی کرد و گفت خیلی عصبانی بود. چند روز بعد یک روز که هر دو در خانه بودیم او با پدرم صحبت کرد و بعد دوباره فحاشی کرد به او گفتم این کار را نکن دوباره پشیمان می‌شوی. قبول نکرد و به حرف‌هایش ادامه داد آن‌قدر فحاشی کرد که من کنترل خودم را از دست دادم و یک سیلی به او زدم.
متهم در ادامه اعترافاتش گفت: متهم روی من چاقو کشید و سعی کرد ضربه‌ای بزند، من هم چاقو را گرفتم و یک ضربه به او زدم که باعث شد به زمین بیفتد، آن‌قدر از دستش عصبانی بودم که همان‌طور که روی زمین بود دو ضربه دیگر هم بر بدنش وارد کردم بعد چاقو را به گوشه‌ای پرت کردم. نمی‌خواستم این اتفاق بیفتد و او را بکشم همان‌طور که گفتم ما هر دو خیلی با هم دوست بودیم اما او کاری کرد که من عصبانی شوم. بعد هم خودم با اورژانس و پلیس تماس گرفتم و موضوع را اطلاع دادم.

غیر از اعترافات متهم، مدارک دیگری هم بود که نشان می‌داد قتل به ‌دست کاوه اتفاق افتاده ‌است از جمله نظریه پزشکی قانونی که با اعترافات متهم مطابقت داشت. در این نظریه آمده بود دو ضربه با عمق بیشتر از ١٠ سانتی‌متر در بدن مقتول به وجود آمده است که هردو این جراحات به‌شدت سنگین بوده و باعث پارگی شریان‌های حیاتی بدن او شده‌ است. همچنین به نظر می‌رسد هر دو ضربه توسط یک نفر وارد شده‌ باشد چون قدرت هر دو ضربه نیز یک اندازه است.  پرونده درنهایت با صدور کیفرخواست برای رسیدگی به شعبه هشتم دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد و متهم به‌زودی پای میز محاکمه می‌رود.
چند سالی است بواسطه بروز زمستان‌های بسیار سرد در ایران که بدست آوردن غذا برای حیات وحش را بسیار سخت می‌کند، مردم این کشور به کمک به تغذیه حیات وحش تشویق می‌شوند و البته این دعوت را پاسخ می‌گویند، اما گاه دوستداران طبیعت با این تصور که مصرف غذای کپک‌زده برای حیوانات مشکلی ایجاد نمی‌کند، نسبت به قرار دادن غذای کپک‌زده و فاسد در محدوده زندگی حیات وحش اقدام می‌کنند و گاه مواد غذایی را در کیسه های نایلونی در طبیعت رها می کنند.
به گزارش ایسنا، کارشناسان می‌گویند: اینکار نه تنها کمک به حیات وحش محسوب نمی‌شود، بلکه بیماری و مرگ حیوانات و چه بسا گونه‌های کمیاب را در پی خواهد داشت و شاید مصداق همان ضرب‌المثل معروف " دوستی خاله خرسه" است.
البته مهمان‌نوازی از خصایص برجسته ایرانی‌هاست، حال فرقی نمی‌کند، این مهمان همنوع‌مان باشد یا چلچله و لک‌لک مهاجری که بر فراز بام یا ایوان خانه اتراق کرده یا هر پرنده و چرنده وحشی که از برف و سرما و فشار گرسنگی به ما پناه آورده است.
حیوانات وحشی با شروع فصل سرما از نظر آب و غذا در مضیقه قرار گرفته و در برخی موارد به روستاها و مناطق مسکونی نزدیک می‌شوند، یا دوست‌داران محیط زیست برای آنها آب و دانه می‌برند، در هر صورت تغذیه حیات وحش اگرچه اقدامی خداپسندانه است، اما شرایطی دارد که برای جلوگیری از تحمیل آسیب‌های احتمالی به حیات وحش باید مورد توجه واقع شود.
به گفته فرقانی‌پور مدیرعامل موسسه دوستداران و حافظان طبیعت ساوه و زرندیه، غذا دادن به وحوش نباید دائمی و همیشگی باشد. این حیوانات را نباید دست‌آموز و وابسته به انسان کرد و به عبارتی صحیح‌تر باید تلاش شود که آنها نسبت به غذا گرفتن از انسان‌ها شرطی نشوند. غذا دادن به حیات وحش باید فقط منحصر به مواقع اضطراری باشد.
وی افزود: غذا ریختن برای حیوانات باید به دور از معابر عمومی و بویژه جاده‌های پر تردد صورت گیرد، چه بسا که با این کار باعث تصادف و مرگ و میر آنها شویم یا اینکه به واسطه نزدیکی به محل تردد انسان‌ها، به راحتی توسط عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب، صید و شکار شوند.
فرقانی‌پور با بیان اینکه نباید غذاها و نان کپک‌زده و فاسد را به عنوان غذا در اختیار حیات وحش قرار داد چراکه باعث بیماری یا مرگ آنها خواهد شد، افزود: گاهی دیده می‌شود که برخی افراد، مواد غذایی را در کیسه‌های نایلونی قرار داده و برای استفاده حیوانات در طبیعت رها می‌کنند. از آنجاکه در این حالت کیسه نایلونی نیز توسط حیوان بلعیده می‌شود، در این حالت، خطر انسداد معده و روده‌ها، بخصوص برای گوشتخواران ایجاد شده و در مواردی به مرگ حیوان منتهی می‌شود، ضمن اینکه طبیعت نیز از انباشت این مواد منظره زشتی به خود خواهد گرفت.
وی با اشاره به موضوع صید و شکار نیز گفت: با افزایش جرایم صید و شکار در سال 93، کسانی که به عنوان مثال اقدام به شکار یا صید کبک وحشی کنند، به ازای هر پرنده 200 هزار تومان و به ازای شکار هر راس کل و بز یا قوچ و میش وحشی 10 میلیون تومان جریمه خواهند شد و برای سایر وحوش نیز جرایمی متناسب وجود دارد.
امام جمعه موقت تهران کاندیدای نمایندگی دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری شد.به گزارش ایسنا، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز ثبت‌نام خود را در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان انجام داد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از موافقت این شورا با تعیین صلاحیت حرفه دانشجو معلمان با چهار مولفه خبر داد و گفت: براین اساس تمام دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پس از تحصیل با چهار مولفه ارزیابی می‌شوند و گواهی دریافت می‌کنند.مهدی نویدادهم در گفت‌وگو با ایسنا، به اعلام مصوبات جلسه شورای عالی آموزش و پرورش پرداخت و افزود: شب گذشته پیشنهاد دانشگاه فرهنگیان درباره تعیین صلاحیت حرفه‌ای دانشجو معلمان مورد بررسی قرار گرفت.ورود به شغل معلمی، منوط به دریافت گواهی صلاحیت حرفه‌ای تدریس
وی ادامه داد: شورای عالی آموزش و پرورش در این جلسه با کلیات این موضوع موافقت کرد. بنابراین براساس این مصوبه، تمام دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پس از اتمام تحصیل با چهار مولفه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و گواهی صلاحیت حرفه‌ای تدریس برای آنها ارائه می‌شود.نویدادهم در توضیح این چهار مولفه اظهار کرد: امتحانات کتبی و نمره قبولی، معدل درسی، آزمون عملکرد و پوشه کار که حاوی فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی و فوق‌برنامه است از جمله این مولفه‌ها هستند.دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اینکه دانشجو معلمان در طول چهار سال تحصیل خود باید نمرات لازم را کسب کنند گفت: در جلسه آینده شورای عالی نیز به این موضوع می‌پردازیم که اگر دانشجو معلمی نتوانست نمره قبولی کسب کند، وضعیتش برای ورود به شغل معلمی چگونه باید باشد.
بانک مرکزی نرخ بانکی 39 ارز را برای امروز (سه شنبه) اعلام کرد که بر این اساس قیمت 17 ارز نسبت به دیروز کاهش و نرخ 18 واحد پولی افزایش داشته است؛ البته نرخ چهارارز نیز تغییری نکرد.به گزارش ایرنا، نرخ دلار آمریکا با یک ریال افت 30,117 ریال، پوند انگلیس با 107 ریال کاهش44,830 ریال و یورو با 141 ریال افزایش 32,878 ریال تعیین شد.فرانک سوئیس 30,337 ریال، کرون سوئد 3,546 ریال، کرون نروژ 3,436 ریال، کرون دانمارک 4,407 ریال،روپیه هند 455 ریال، درهم امارات متحده عربی 8,200 ریال، دینار کویت 99,192 ریال، یکصد روپیه پاکستان 28,725 ریال، یکصد ین ژاپن 24,841 ریال، دلار هنگ کنگ 3,885 ریال، ریال عمان 78,227 ریال، دلار کانادا 21,618 ریال، راند آفریقای جنوبی 1,997 ریال، لیر ترکیه 10,350 ریال، روبل روسیه 423 ریال، ریال قطر 8,271 ریال و یکصد دینار عراق 2,723 ریال ارزش گذاری شد.
همچنین نرخ لیر سوریه 160ریال، دلار استرالیا 21,760 ریال، ریال سعودی 8,027 ریال، دینار بحرین 79,873 ریال، دلار سنگاپور 21,416 ریال، ده روپیه سریلانکا 2,106 ریال، یکصد روپیه نپال 29,205 ریال، یکصد درام ارمنستان 6,282 ریال، دینار لیبی 21,667 ریال، یوان چین 4,648 ریال، یکصد بات تایلند 83,465 ریال، رینگیت مالزی 7,007 ریال، یک هزار وون کره جنوبی 25,631 ریال، یکصد تنگه قزاقستان 8,788 ریال، افغانی افغانستان 444 ریال، منات آذربایجان 19,415ریال، یک هزار روبل بلاروس 1,637 ریال، سامانی تاجیکستان 4,365 ریال و بولیوار ونزوئلا 4,746 ریال تعیین شد.