گزیده خبرهای 14 آذر قسمت -4

گزیده خبرهای 14 آذر قسمت -4
 
آن طور که فعالان بازار می‌گویند، هرچند تعطیلات اخیر به نوبه خود بر کاهش تقاضا در بازار خودرو تاثیر داشته، اما رکود بازار قصه‌ای جدا دارد و ریشه‌اش را باید را در افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مشتریان و البته خوش بینی به آینده (ارزان شدن خودرو‌ها و ورود محصولات جدید پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران) جستجو کردبا وجود این رکود اما هستند خودروهایی که دنده معکوس کشیده و افزایش قیمت را طی هفته گذشته تجربه کرده‌اند، افزایشی البته محدود. به گفته نمایشگاه داران خودرو پایتخت، کمیاب شدن برخی خودرو‌ها از جمله پژو ۲۰۶ سبب بالا رفتن قیمت آن‌ها شده استبه گزارش اقتصادنیوز، فضای کلی بازار از تثبیت قیمت‌ها حکایت دارد و نه تنها خودروهای داخلی (به جز آن چند مورد)، بلکه وارداتی‌ها نیز تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده‌اند. پیش بینی فعالان بازار این است که خرید و فروش خودرو احتمالا طی هفته‌های پایانی سال رونقی نسبی را به خود خواهد گرفت و آن زمان اگر تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار نباشد، قیمت‌ها روندی صعودی را به خود خواهند گرفت.
 
۲۰۶ و تندر گران شدند سری اما به بازار بزنیم و ببینیم قیمت خودرو‌ها به چه شکل است. به روایت نمایشگاه داران خودرو پایتخت، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افزایش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی خودروی موردنظر در هفته‌ گذشته حکایت می‌کند. پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V8 نیز که با افزایش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی مواجه شده، در حال حاضر ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد.  از سوی دیگر اما پژو ۴۰۵ که این هفته تثبیت قیمت داشته، هم اکنون ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و سمند نیز ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. دیگر محصول بازار خودرو کشور به نام رانا نیز در هفته گذشته تغییری به خود ندیده و در حال حاضر ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. فعالان بازار اما در مورد دنا نیز عنوان می‌کنند که این خودرو هم اکنون ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. هفته گذشته اما در قیمت تیبا نیز تغییری ایجاد نشد و این خودرو با‌‌ همان قیمت ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خود به فروش رفت. اما در حال حاضر برای خرید مدل ۱۱۱ پراید نیز باید ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه کرد و این در شرایطی است که پراید ۱۳۱ نیز همچنان ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.  سری هم اما به تندر90 بزنیم، خودرویی که در مدل‌های پارس تندر و E2، با افزایش قیمت مواجه شده است. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، پارس تندر در حال حاضر قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان دارد که این موضوع از افزایش قیمت ۱۵۰ هزار تومانی آن طی هفته گذشته حکایت می‌کند. همچنین تندر E2 نیز که ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته، در حال حاضر ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.  از بازار تندر90 مدل اتومات هم خبر می‌رسد که این خودرو در هفته گذشته تثبیت قیمت داشته و همچنان با قیمتی معادل ۴۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. تندر جزو خودروهای کم تیراژ داخلی به شمار می‌رود و دلیل افزایش قیمت آن نیز به متعادل نبودن عرضه و تقاضا مربوط می‌شود.
نماینده مردم دامغان در مجلس از آزاد سازی نرخ بلیط هواپیما و افزایش یک‌باره قیمت‌ها انتقاد و گفت: این اتفاق در حالی رخ داده که شرایط و زمینه لازم برای این کار فراهم نبوده است.عبدالرحمان رستیمان در گفت‌وگو با ایسنا، با انتقاد از آزاد سازی نرخ بلیط حمل و نقل هوایی اظهار کرد: متاسفانه در ایام تعطیلات اربعین بدون این که بسترها و زمینه های لازم فراهم باشد به یک باره آزاد سازی نرخ حمل و نقل را اعلام کردند در حالی که باید همه جوانب کار را درنظر می‌گرفتند.این نماینده مجلس همچنین خاطرنشان کرد: در کشور هواپیماهای متنوعی وجود دارند که نحوه خدمات‌رسانی و امکانات آنها نیز متفاوت است لذا این که به تنهایی بگویند نرخ آزاد، اما هیچ شرطی برای آن در نظر نگیرند نه تنها کار اشتباهی است بلکه منجر به سوء استفاده می‌شود.وی با بیان اینکه باید شاخص‌ها و فاکتورهای آزادسازی قیمت و نرخ هزینه حمل و نقل را ابتدا مشخص می‌کردند، گفت: قدمت هواپیماها و نوع خدماتی که می‌توانند ارایه کنند قطعا در تعیین قیمت موثر است، در حالیکه هیچ فاکتوری برای این مساله پیش بینی نشده است، بنابراین به نظر می‌رسد که باید سریعا این مساله کنسل شود و چنین اقداماتی کار اشتباهی بوده است.نماینده مردم دامغان در مجلس همچنین بیان کرد: قطعا در مجلس کمیسیون عمران این موضوع را پیگیری کره و از وزیر مربوطه می‌خواهند که توضیح لازم را ارایه کرده و سریعا جلوی این کار را بگیرد تا مردم از این اقدام متضرر نشوند چرا که شرایط لازم برای آزاد سازی نرخ را فراهم نکرده‌اند.
یادداشت دریافتینعیم عزتی؛ فلای دبی، امارات، قطرایروز، ترکیش، العراقی، کویتی، لوفت هانزا آلمان، کی. ال. ام فرانسه، ایرفلوت روسیه، مالزیا، بریتیش ایرویز انگلیس، آلیتالیا ایتالیا، آزال آذربایجان، ایرایندیا، آریانا افغانستان، ایرآستانا قزاقستان، گلف ایر، ایرلاین جزیره کویت، عمان ایر، پگاسوس ترکیه، سعودی، شاهین ایر پاکستان، ایرلاین سوریه، تاجیک ایر تاجیکستان، اوکراین ایر، جرمنیا آلمان، اتریشی، بلاویا بلاروس و چاینا چین نام بخشی از ۴۶ ایرلاین‌هایی هستند که این روزها به طور ثابت از آسمان امن ایران عبور می کنند و حریم هوایی کشورمان را جایگزین مسیرهای قبلی کرده اند.این ایرلاین ها طی یک سال گذشته و با هشدار ایکائو دیگر بر فراز بعضی از کشورهای منطقه پرواز نمی‌کنند و این به معنی آن است که بازهم به درآمد حاصل از محل عوارض پروازهای عبوری از آسمان کشورمان افزوده خواهد شد.با توجه به نا امنی های منطقه و موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران و با رویکرد دولت یازدهم و کاهش تنش های بین المللی اخیرا شاهد آن هستیم که پروازهای عبوری بین المللی از آسمان کشورمان چند برابر شده است.قطعا با استفاده از درآمد حاصل از عبور هواپیماهای ترانزیت از حریم هوایی امن کشورمان می توانیم با توسعه و تجهیز فرودگاه های کشور ضریب ایمنی فرودگاه ها را افزایش دهیم.در یک سال گذشته با توجه به شرایط نا امن کشورهای منطقه تعداد پروازهای عبوری از فراز ایران به ۱۰۰۰ پرواز در شبانه روز رسیده که درآمد حاصل از محل عوارض پروازهای عبوری بین المللی با افزایش چشمگیر به ۵۰۰ میلیارد تومان در سال رسیده است.با توجه به درآمد ارزی حاصل از پروازهای مذکور پیشنهاد می گردد فرودگاه های کشور علاوه بر ۱۷۰ دستگاه کمک ناوبری موجود به سیستم های کمک ناوبری جدید که از ضروریات اساسی است مجهز شوند.در حال حاضر ۴۷ دستگاه DVR سیستم کمک ناوبری هدایت هواپیما به سمت فرودگاه در فرودگاه های کشور وجود دارد که با نصب این سیستم در سایر فرودگاه ها می توانیم ضریب ایمنی همه پروازها را افزایش دهیم.اکنون ۲۱ دستگاه ILS سیستم فرود خودکار در فرودگاه های کشور وجود دارد که با نصب این سیستم به خصوص در فرودگاه های شهرهای کوهستانی فرود با شعاع دید ۸۰۰ متر هم فراهم می شود.هم اکنون ۵۰ دستگاه DME سیستم ناوبری که فاصله را از یک نقطه مشخص برای هواپیما تعیین می کند در فرودگاه های کشور وجود دارد که با نصب این سیستم در سایر فرودگاه های کشور ضریب ایمنی به صورت چشمگیری افزایش پیدا می کند.مطمئنا پروازهای عبوری از آسمان یک کشور به اعتبار بین المللی آن کشور می افزاید و البته از محل عوارض دریافتی و با تجهیز فرودگاه ها به سیستم های کمک ناوبری می توانیم به بالا بردن ضریب ایمنی در فرودگاه های کشورمان کمک شایانی کنیم.
رئیس اداره کارشناسی واردات تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: کمربندهای لاغری تاثیری روی کاهش سایز و وزن بدن ندارند و دل بستن به اینگونه وسائل برای لاغر شدن کاملا اشتباه است.به گزارش  ایرنا از سازمان غذا و دارو، علیرضا سلیمانی افزود: سال ها است که سازمان غذا و دارو برای کمربند های لاغری مجوزی صادر نکرده است؛ اگر منظور از کمربند های لاغری آن دسته از کمربند هایی است که با ایجاد لرزش موضعی و حرارت موجب کم شدن حجم چربی می شوند که به صراحت می توان اعلام کرد، طی چند سال اخیر مجوزی از سوی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی برای ورود آن صادر نشده است.وی در عین حال به برخی لوازم ارتوپدی که به ساپورت های لاغری معروف شده اند نیز اشاره کرد که و گفت: این لوازم ، خاصیت کمک درمانی دارند و موضوع یاد شده در خصوص آن ها متفاوت است.رئیس اداره کارشناسی واردات تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به برخی تبلیغات روزنامه ها، مجلات و اینترنت و شبکه های ماهواره ای در خصوص کمربند های لاغری، تصریح کرد: کسی نمی تواند ادعا کند که بدون زحمت و صرفا با استفاده از کمربندها، راحت سرجای خود می نشیند و چربی های اضافی را آب می کند.سلیمانی با تشریح چگونگی عملکرد این دستگاه ها، گفت: این دستگاه ها با استفاده از دو مکانیسم لرزش موضعی یا ایجاد حرارت به صورت موقتی آن هم در حدی ناچیز چربی های زیرجلدی را جابجا یا آب میان بافتی ناحیه زیر کمربند را تبخیر می کنند و باعث کاهش سایز می شوند.
وی یادآور شد: دستگاه هایی آماتوری موجود در بازار که خیلی هم برای آن ها تبلیغ می شود به هیچوجه در خصوص ادعای خود صادق نیستند بنابراین با قاطعیت می توان گفت، جهت کاهش منطقی وزن هیچ چیز نمی تواند جایگزین فعالیت ورزشی شود.رئیس اداره کارشناسی واردات تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: ملزوماتی مانند انواع آویزها، زانوبند، مچ بند، گردن بند و به ویژه شکم بند هایی که جهت وضعیت استقرار کمر و مراقبت بعد از زایمان مورد استفاده قرار می گیرد، مجوز دارند اما مصرف کنندگان این اقلام باید برای اطمینان از اصل بودن این تجهیزات باید اقدام به شناسایی آن ها از طریق سایت اداره کل تجهیزات پزشکی به نشانی imed.ir بر مبنای نام شرکت یا محصول، کنند.
سلیمانی افزود: مصرف کنندگانی که از این طریق اقدام به ردیابی اصالت محصول خود می کنند به راحتی می توانند از نمایندگی های معتبر و شرکت های توزیع کننده، محصول اصیل و غیر اصیل را شناسایی کنند.وی ادامه داد: دقت در فاکتور فروش و برگه ضمانت دستگاه، راه دیگری برای شناسایی اصالت تجهیزات مورد نظر است؛ از روی شماره سریال دستگاه و استعلام آن در سایت تجهیزات پزشکی می توان نسبت به صحت و سقم مجوز واردات صادره اطمینان حاصل کرد.
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: مردم شهرستان ورزقان در 24 ساعت گذشته سردترین هوای استان را با 20 درجه سانتیگراد زیر صفر تجربه کردند.حمد اشجعی روز شنبه با اعلام اینکه دمای هوای تبریز در سردترین زمان 24 ساعت گذشته به 10 درجه سانتیگراد زیر صفر رسید به ایرنا، گفت: درحال حاضر دمای این شهر چهار درجه سانتیگراد زیرصفر است که نسبت به مدت مشابه روز گذشته یک درجه کاهش یافته است.وی افزود: در همین مدت بیشینه دما از شهرستان های کلیبر، بناب، ملکان و بندر شرفخانه گزارش شده است.اشجعی با اشاره به تداوم وضعیت جوی استان از نظر دما تا پایان هفته جاری گفت: از فردا با فعال شدن شاخه جنوبی سامانه مستقر در کشور، شاهد بارش پراکنده برف و باران در استان خواهیم بود.استان آذربایجان شرقی واقع در ناحیه شمال غرب کشور از مناطق سردسیر و کوهستانی به شمار می رود.
نفت اوپک رکورد کمترین قیمت خود در چند سال اخیر را بار دیگر شکست و به 37.89 دلار در هر بشکه رسید.به گزارش فارس، سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین به روز رسانی سایت خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی این سازمان، پنج‌شنبه12  آذر ماه، با 57 سنت کاهش نسبت به روز پیش از آن، 37.89 دلار در هر بشکه فروخته شد.به این ترتیب رکورد کمترین قیمت سبد نفتی اوپک طی سال های اخیر، در 17 روز گذشته برای سومین بار شکست. سبد نفتی اوپک روز چهارشنبه 38.46  فروخته شده بود.کمترین رقمی که در سال جاری برای نفت اوپک به ثبت رسیده بود به 27 آبان ماه باز می گردد که قیمت این نوع نفت به 38.04 دلار در هر بشکه افت کرده بود. این قیمت رکورد جدیدی در کمترین قیمت این نوع نفت طی سال های اخیر به شمار می رفت. پیش از این نیز در 25 آبان سبد نفتی اوپک قیمت 38.18 دلار را برای نخستین بار طی چند سال اخیر ثبت کرده بود.روز پنج شنبه کشورهای عضو اوپک پیش از نشست رسمی این سازمان در روز جمعه، نشست غیررسمی تشکیل دادند تا در مورد سیاست تولید این سازمان تصمیم بگیرند اما نتوانستند بر اختلافات خود فائق آیند. این کشورها روز جمعه در نشست رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، سقف تولید این سازمان را حفظ و با عضویت اندونزی موافقت کردند.بازارهای جهانی بلافاصله پس از اعلام نتیجه نشست اوپک به تصمیم این سازمان واکنش نشان دادند و قیمت نفت 1.50 دلار سقوط کرد و در پایان معاملات دیروز، نفت برنت با قیمت 43 دلار و نفت خام آمریکا با قیمت 40.14 دلار در هر بشکه فروخته شد.
بر اساس جدول اوپک، کمترین قیمتی که برای سبد نفتی اوپک در سال 2014 به ثبت رسید 52 دلار در هر بشکه بوده است. بیشترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال جاری میلادی روز چهارشنبه 16 اردیبهشت ماه (6 می) به قیمت 64.96 دلار رقم خورده است.سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.
بازی تدارکاتی تیم فوتبال پرسپولیس با توجه به فقدان حریف تدارکاتی در جزیره کیش برگزار نمی‌شود.به گزارش خبرگزاری مهر و طبق اعلام مدیر رسانه‌ای تیم فوتبال پرسپولیس، با توجه به اینکه تیم اول جزیره کیش درگیر رقابت‌های لیگ است، بازی تدارکاتی امروز شنبه سرخپوشان برگزار نمی‌شود.پرسپولیس در جریان برنامه آماده سازی خود قصد داشت امروز بعدازظهر در یک بازی تدارکاتی به میدان برود.محمود خوردبین سرپرست تیم هم گفت: با شرایط فعلی، در کل برگزاری بازی دوستانه کنسل خواهد بود!