یادداشت روزاوین نامه ی کیهان "امتياز نقد و حلواي نسيه! "

اوین نامه ی کیهان شنبه 14 آذرماه سال 1394
  یادداشت روز اوین نامه ی کیهان  "امتياز نقد و حلواي نسيه! "
مثل همیشه سربازجو شریعت نداری دردفاع از برنامه هسته ای ومخالفت با برجام وگزارش آژانس ازموضع آمریکایی تیغ کشی علیه حامیان برجام  و آژانس  کرده است .همچنین درست مقابل سرمقاله روزی نامه جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است که نشانگر عمیق ترشدن جنگ قدرت و ثروت میان خامنه ای ودلواپسان نگران هسته ای با رفسنجانی و دولت روحانی است
روز چهارشنبه 11 آذرماه - 2 دسامبر 2015 - آژانس بين المللي انرژي اتمي، گزارش نهايي خود درباره مسائل گذشته و حال فعاليت هسته اي کشورمان - PMD - را منتشر کرد. آژانس در اين گزارش، بي آن که هيچ سند و نشانه اي ارائه کند، نظر بارها اعلام شده و اثبات شده جمهوري اسلامي ايران را نفي کرده و آورده است ايران تا سال 2009 درگير يک سلسله فعاليت هاي مربوط به ساخت سلاح هسته اي بوده است. اين در حالي است که جمهوري اسلامي ايران طي 12 سال گذشته با قاطعيت هرگونه انحراف در فعاليت هسته اي خود از حالت صلح آميز به توليد سلاح - DIVERSION - را رد کرده است و بازرسان آژانس علي رغم بازرسي هاي گسترده و همه جانبه کمترين نشانه اي از اين انحراف ادعايي به دست نياورده اند. گزارش اخير آژانس دقايقي بعد از انتشار با استقبال گسترده رسانه ها و مقامات آمريکايي و اروپايي و نيز رژيم صهيونيستي روبرو شد که اين گزارش را تائيدي بر ادعاهاي پيشين خود عليه برنامه هسته اي کشورمان دانسته و ايران را به «دروغ گويي»! و «فريب کاري چند ساله»! متهم کردند!
    درباره گزارش اخير آژانس که مي تواند پي آمدهاي خطرآفريني در پي داشته باشد، گفتني هايي هست.

    1- گفته مي شود در جريان مذاکرات هسته اي توافق شده بود که گزارش نهايي آژانس «خاکستري» باشد ولي شوراي حکام در قطعنامه پاياني خود ادعاي «ابعاد نظامي احتمالي» موسوم به PMD را خاتمه يافته اعلام کند که بايد گفت؛

    الف: اگر «توافق» ياد شده «کتبي» بوده است، در کجاي برجام به آن اشاره شده است؟! پاسخ آن است که هيچ جا!

    ب: چنانچه توافق مورد نظر «شفاهي» بوده است، چگونه مي توان «قول شفاهي» حريفي را پذيرفت که بارها نشان داده است به تعهدات «کتبي» خود نيز پايبند نبوده و نيست؟!

    ج: گفته شده که قرار بود گزارش آژانس «خاکستري» يعني شامل نقاط «سفيد و سياه» و «مثبت و منفي» باشد! و حال آن که گزارش ياد شده برخلاف نظر برادر عزيزمان آقاي دکتر عراقچي نه فقط «بيشتر به سفيد» گرايش ندارد بلکه اولا؛ بيشترين مفاد آن «سياه» است و ثانيا؛ نقطه سفيدي که دوستان از آن ياد مي کنند نيز فقط ظاهر سفيد دارد و ماهيت آن «کاملاسياه» است که به آن اشاره خواهيم کرد.

    2- در گزارش آژانس آمده است که ايران تا سال 2009 - 1388 - برخي اقدامات از نوع تحقيق و توسعه براي ساخت سلاح اتمي انجام داده است. اين بخش از گزارش آژانس، موضوع اصلي چالش هسته اي 12 ساله ايران با طرف مقابل را به نفع حريف رقم زده است. چرا که طي 12 سال گذشته، آمريکا و متحدانش - تروئيکاي اروپايي و سپس 5+1 - برنامه هسته اي ايران را به انحراف از فعاليت صلح آميز به سوي توليد سلاح هسته اي متهم مي کردند و همه بازرسي ها و مذاکرات از جانب حريف براي اثبات اين ادعا و از جانب ايران براي نفي اين اتهام صورت مي پذيرفت و در نهايت نيز آژانس با انجام بازرسي هاي فراتر از پروتکل الحاقي هيچ نشانه و سندي که حاکي از غيرصلح آميز بودن فعاليت هسته اي کشورمان باشد، به دست نياورد. بنابراين انتظار فني و حقوقي آن بود که آژانس در گزارش خود، اتهام انحراف در برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران را نفي کند و يا دستکم اعلام کند که هيچ نشانه اي از اين انحراف ديده نشده است. ولي آژانس بدون آن که کمترين نشانه و يا سندي ارائه کند، اتهام فاقد سند و بي اساس آمريکا و متحدانش را تائيد کرده است.

    3- دوستانمان مي گويند «يک نگاه کلي که مي توان انجام داد اين است که جمع بندي اين گزارش برخلاف همه سخنان و ادعاهايي است که در 12سال گذشته عليه برنامه هسته اي ايران وجود داشته است»! و اين در حالي است که بايد پرسيد؛ مگر ادعاي 12 ساله آمريکا و متحدانش اين نبود که فعاليت هسته اي جمهوري اسلامي ايران غيرصلح آميز و در جهت توليد سلاح هسته اي است؟! و آژانس هم در گزارش خود اين اتهام را وارد دانسته است! بنابراين، چگونه مي توان اين گزارش را «برخلاف همه سخنان و ادعاهاي 12 سال گذشته» تلقي کرد؟!
    4- گزارش آژانس درباره تلاش ايران براي دسترسي به سلاح هسته اي تا قبل از سال 2009؛ تائيد اتهاماتي است که آمريکا و متحدانش طي 12 سال گذشته بدون ارائه کمترين سند و نشانه، عليه برنامه هسته اي ايران وارد کرده بودند و اکنون آژانس همه آن اتهامات ناروا را وارد دانسته و جمهوري اسلامي ايران را به دروغ گويي! فريب! پنهان کاري! قانون شکني! و... متهم کرده است که بايد از مسئولان محترم هسته اي کشورمان پرسيد؛ آيا «کسب اعتبار بين المللي ايران» که آن همه درباره آن داد سخن مي داديد، همين است؟!

     نيم نگاهي به اظهارنظر مقامات آمريکايي و اروپايي و صهيونيستي و تفسيرها و تحليل هاي رسانه هاي بيگانه که بلافاصله بعد از انتشار گزارش آژانس، ابراز شده است، بيندازيد؛
    جان کري وزير خارجه آمريکا، با افتخار ادعا مي کند؛ آنچه درباره برنامه هسته اي ايران مي گفتيم، درست از آب درآمد و تاکيد مي کند؛ هيچ وقت درباره تلاش ايران براي ساخت بمب اتمي کمترين ترديدي نداشتيم!

    خبرگزاري رويترز با تيتر درشت، ضمن رد نظرات اعلام شده ايران که هرگز در پي توليد سلاح هسته اي نبوده است، مي نويسد؛ گزارش آژانس نشان مي دهد که ايران تلاش هماهنگي براي توليد سلاح اتمي داشته است!

    روزنامه آمريکايي يو.اس.اي تودي نيز با متهم کردن ايران به دروغگويي، از فعاليت غيرصلح آميز کشورمان تا سال 2009 خبر مي دهد!

    روزنامه صهيونيستي تايمز اسرائيل؛ نظر کارشناسان اسرائيلي را قابل تقدير مي داند که از ابتدا بر تلاش ايران براي توليد سلاح هسته اي تاکيد داشته اند! و...

    5- در بند اول از مقدمه گزارش آژانس آمده است که «اين گزارش براساس تمامي اطلاعات مرتبط با پادمان که در اختيار آژانس قرار گرفته... از جمله اطلاعاتي که از طريق چارچوب همکاري نقشه راه - توافقنامه آژانس با سازمان انرژي اتمي کشورمان - و اطلاعاتي که از برنامه اقدام مشترک - برجام - به دست آمده، تهيه شده است

    مفهوم اين بند، آن است - و يا دستکم مي تواند اينگونه تفسير شود - که مسئولان جمهوري اسلامي ايران نيز (به زعم آژانس) فعاليت غيرصلح آميز کشورمان تا سال 2009 را پذيرفته اند!... حالابفرمائيد کجاي اين گزارش سفيد! و افتخارآميز است؟!

    6- گزارش آژانس درباره PMD يک گزارش نهايي است و آژانس ادامه بررسي در اين زمينه را ضروري ندانسته است. شايد برخي از دوستان، اين نکته را سفيد! و «امتياز» تلقي کنند! و حال آن که آژانس از اين طريق اتهام ايران به تلاش براي توليد سلاح هسته اي را قطعي و غيرقابل بازنگري اعلام کرده و براي سوءاستفاده هاي بعدي که به آن اشاره خواهد شد، زمينه چيني کرده است.

    7- اين گزارش نشان مي دهد آمريکا و متحدانش حق داشته اند که فعاليت هسته اي ايران را مشکوک! و غيرصلح آميز! بدانند و باز هم به همين علت حق با آنها بوده است که- به قول جان کري- ادامه فعاليت هسته اي کشورمان را به شدت محدود کرده و تحت مراقبت هاي بي سابقه قرار دهند! يعني با پذيرش اين گزارش همه رشته هاي خود را که با خون دادن ها و خون دل خوردن ها به دست آورده ايم، پنبه کرده ايم! فاعتبروا يا اولي الابصار!

    8- گزارش آژانس مي تواند سندي به مراتب خطرآفرين تر از برجام باشد. زيرا يک سند بين المللي است که بر بي اعتباري! و غيرواقعي بودن نظرات و دلايل ارائه شده ايران درباره غيرصلح آميز بودن برنامه هسته اي آن دلالت مي کند! بنابراين آمريکايي ها مي توانند دوره زماني اجراي برجام را از 15 سال و 25 سال به «ابد» تبديل کنند، با اين بهانه که گزارش آژانس نشان مي دهد 12 سال درباره برنامه هسته اي خود دروغ گفته ايد! بنابراين از کجا معلوم و چه تضميني هست که از اين پس نيز در پوشش فعاليت صلح آميز هسته اي به دنبال توليد سلاح اتمي نباشيد؟!
    9- گزارش آژانس در صورت پذيرش آن از سوي ايران - که متاسفانه اظهارات مسئولان هسته اي کشورمان حکايت از آن دارد - به يک سند بين المللي تبديل مي شود و از اين روي بر فرض که شوراي حکام پرونده PMD را بسته اعلام کند، اين سند براي محدودسازي ابدي برنامه هسته اي کشورمان کافي خواهد بود! و مي تواند در آينده و از جمله بعد از اجراي کامل تعهداتي که در برجام پذيرفته ايم، مورد استناد حريف قرار گرفته و فعاليت هسته اي ايران را براي هميشه در حد و اندازه آزمايشگاهي - پايلوت - نگه دارد! که مفهوم ديگر آن «هيچ» است!

    بيهوده نيست که مقامات و رسانه هاي حريف با ذوق زدگي از انتشار اين گزارش خبر داده و براي آژانس و مديرکل آن، اينهمه کف زده و سوت و هورا مي کشند!

    10- با توجه به فهرست بلند بالايي که از غيرقابل اعتماد بودن، حيله گري و قانون شکني آمريکا در جريان چالش 12 ساله هسته اي شاهد بوده ايم از هم اکنون به جرات مي توان گفت؛ بر فرض بسته شدن پرونده PMD از سوي شوراي حکام - آنگونه که مي گويند قول داده است! - گزارش اخير آژانس، زمينه مناسبي براي باج خواهي و زورگويي هاي بعدي آمريکا - و البته اين بار با استناد به گزارش آژانس - فراهم خواهد آورد.

    11- و بالاخره، دفاع از منافع ملي و چرخه علمي ايران اسلامي ايجاب مي کند که مسئولان هسته اي کشورمان با قدرت و صلابت، گزارش آژانس را غيرقابل قبول دانسته و مخالفت صريح خود را با اين گزارش غيرحقوقي و غيرفني و فاقد کمترين نشانه و سند اعلام دارند و در پي اين «حلواي نسيه»! نروند و امتياز نقد دهند.

    و دراين باره گفتني هاي ديگري نيز هست که فعلامي گذاريم و مي گذريم.
نويسنده: حسين شريعتمداري