دفاع شرم آور مدعيان اصلاحات از اقدام ضدايراني آمريكا

وین نامه ی کیهان 1 دی ماه 1394
تازه ترين خوش خدمتي پادوهاي داخلي دشمن
دفاع شرم آور مدعيان اصلاحات از اقدام ضدايراني آمريكا
سربازجو شریعت نداری ضمن اینکه تلاش کرده است از موضع ضد آمریکایی یک تیرو دو نشان بزند تا آمریکاو مدعیان اصلاح طلب را باهم بکوبدو متهم کند. غافل از آنکه خودزنی کرده ا ست .زیرا فراموش کرده است که پیوسته آمریکا را دشمن خطاب کرده است و هره  های جناح ویاباند های رژیم و ارونه ی و لایت فقیه که  به آمریکا  می رفتند را  متهم به جاسوس وضد انقلاب می کرد که چرا به آمریکا رفته است .اما اکنون سورنا راازدرگشادش نواخته است و سخت شاکی وبرافروخته شده و کف بردهان آورده  که چرا مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا دررابطه با محدودیت تردد  به ایران را اوباما تصویب کرده است؟
سرويس سياسي - مصوبه مجلس نمايندگان آمريکا در رابطه با محدوديت تردد به کشورهاي خاص که شامل ايران نيز مي شود به اذعان و اعتراف مقامات وزارت امور خارجه ناقض برجام بوده و نشان دهنده عدم صداقت آمريکا است، با اين وجود و با امضاي باراک اوباما زير مصوبه ضد ايراني مجلس نمايندگان اين کشور نامه تشريفاتي و از سر فريب جان کري به وزير خارجه کشورمان از سوي رسانه هاي زنجيره اي به عنوان تعهدي محکم از سوي آمريکا تلقي شده است!
    «باراک اوباما» رئيس جمهور آمريکا روز جمعه تنها ساعتي پس از تصويب لايحه بودجه سال 2016 در سناي آمريکا، اين مصوبه را امضا کرد.

    در بين انبوه بندها و تبصره هاي اين لايحه 2009 صفحه اي، دست کم يک بند براي ايران از اهميت ويژه اي برخوردار است؛ بندي که آشکارا ناقض توافقي است که تير ماه امسال در وين بين ايران و 1+5 به دست آمد.

    در بند 203 از لايحه بودجه آمريکا تحت عنوان «محدوديت تردد سفرکنندگان به کشورهايي خاص»، چهار کشور ايران، عراق، سوريه و سودان به عنوان کشورهايي معرفي شده اند که اتباع کشورهايي که با آمريکا تفاهمنامه لغو رواديد امضا کرده اند، در صورت حضور در آن ها، براي سفر به آمريکا رواديد دريافت کنند.

    گفتني است پيش از اين، مجلس نمايندگان آمريکا طرح محدوديت تردد به کشورهاي خاص را با 407 راي مثبت در برابر تنها 19 راي منفي به تصويب رساند.

    بر اساس اين قانون، شهروندان 38 کشور جهان که براي تجارت يا گردشگري مي توانستند مدت 90 روز را بدون داشتن رواديد در آمريکا سر کنند، حال اگر طي 5 سال گذشته به اين چهار کشور سفر کرده باشند، بايد براي سفر به آمريکا در صف دريافت رواديد قرار بگيرند.

        
مصوبه ضد ايراني مورد اتفاق همه آمريکايي ها 
    روزنامه شرق در گزارشي با اشاره به مصوبه کنگره آمريکا و امضاي آن توسط اوباما با بزک کردن اين مصوبه ضد ايراني آورده است: اين محدوديت ها در قالب طرح بودجه به تصويب رسيد. دليل اين امر اين بوده است که براساس قوانين آمريکا، رئيس جمهوري حق وتو «لاين-آيتم» ندارد. اين حق وتو نوع خاصي از وتو است که بر آن اساس رئيس دستگاه اجرايي اين حق را پيدا مي کند که با مفاد خاصي از يک طرح که به تصويب مجلس قانون گذاري رسيده باشد مخالفت کند بدون آنکه با همه مفاد آن طرح مخالف باشد.

    گزارشگر شرق در ادامه اعتراف مي کند که «اوباما پيش از آنکه اين طرح در مجلس نمايندگان به تصويب برسد، در سخنراني کاخ سفيد گفت: «ما بايد نظارت گسترده تري را درباره افرادي که بدون رواديد وارد آمريکا مي شوند اعمال کنيم تا بتوانيم متوجه شويم که آيا قبلابه مناطق جنگي سفر کرده اند يا خير و ما با اعضاي هر دو حزب دموکرات و جمهوري خواه در کنگره کار مي کنيم تا دقيقا چنين کاري کنيم». وزارت امور خارجه آمريکا نيز فرداي روز تصويب اين طرح در مجلس نمايندگان، از اين طرح حمايت کرده بود. اين يکي از معدود مصاديقي است که دولت دموکرات اوباما و اکثريت جمهوري خواه کنگره با هم هم نظر هستند

    بر اساس اين اعتراف و اذعان دو حزب جمهوري خواه و دموکرات و همچنين دولت اوباما بر سر مصوبه غيرايراني اتفاق نظر دارند و حال چگونه شرق نشينان به دنبال نشان دادن عدم توان اوباما براي وتوي اين مصوبه هستند جاي سوال دارد.

    مصوبه ضد ايراني نشان دهنده اقتدار ايران!

    روزنامه آرمان نيز بدون اشاره به اينکه نامه تشريفاتي وزير خارجه آمريکا چه تاثيري مي تواند در مقابل مصوبه قانوني و الزام آور امضاشده توسط اوباما داشته باشد از عقب نشيني آمريکا در برابر ايران خبر داد!

    در گزارش روزنامه آرمان در اين زمينه آمده است: تصور مي شد آمريكا پس از امضاي برجام تا حدي از سياست خصمانه خود عليه ايران دست بردارد و به آنچه عمل كند كه در پشت تريبون بيان مي كرد يعني پايان خصومت عليه ايران! ديروز اما اوباما آنچه را امضا كرد كه تصور مي شد امضا نخواهد كرد و از طريق اين اقدام گامي در اثبات اظهاراتش به نمايش بگذارد كه امضا كرد و نشان داد به وعده هايش پايبندي نخواهد داشت اما مهر اوباما در پاي مصوبه كنگره خشك نشده بود كه جان كري به نوعي با ارسال نامه اي درصدد برآمد تا نشان دهد اين نامه خللي در وعده ها ايجاد نمي كند و بار ديگر اقتدار ايران به نمايش در آمد.

        
محدوديت هاي جديد براي ايران طبيعي است !
    روزنامه آرمان در يادداشتي با بزک کردن مصوبه ضد ايراني مجلس نمايندگان آمريکا نوشته است «بعد از مذاكرات فشرده ايران و 1+5 و تصويب توافق وين در شوراي امنيت و بسته شدن مسئله «پي ام دي» اين اميد وجود دارد كه تحريم هاي بين المللي از چند هفته آينده برداشته شود. مجلس نمايندگان ايالات متحده مصوبه اي را براي اعمال محدوديت سفر ايرانيان به آمريكا به تصويب رساند كه كنگره اين کشور نيز ديروز با راي قاطع بر اين مصوبه مهر تاييد زد. بايد گفت اين مصوبه مسافرت ايراني ها را به آمريكا محدود نمي كند؛ بلكه ايراني تباراني كه در اروپا زندگي مي كنند و داراي تابعيت دوگانه هستند و تاكنون نيازي به ويزاي ايالات متحده براي ورود به اين كشور نداشتند حال براي ورود به آمريكا بايد ويزا اخذ كنند

    اين جملات به عيان نشان مي دهد که نويسنده روزنامه آرمان از مصوبه مجلس نمايندگان آمريکا يا اطلاعي ندارد يا خود را به آن راه زده است چرا که ايراني ها پيش از اين نيز براي مسافرت به آمريکا داراي محدوديت بوده اند و اين مصوبه جديد محدوديتي جديد براي ايراني ها براي سفر به آمريکا ايجاد نمي کند بلکه اتباع 38 کشور عمدتا اروپايي که پيش از اين براي سفر به آمريکا نيازمند اخذ ويزا نبودند پس از اين در صورت سفر به ايران در 5 سال گذشته بايستي براي سفر مجدد به آمريکا ويزاي جديد بگيرند و با اين وجود چه کسي مي تواند و جرات مي کند که براي روابط تجاري پاي به ايران بگذارد و نگران محدوديت هاي قانوني و غيرقانوني نشود. 

    روزنامه آرمان در ادامه اين مقاله با طبيعي خواندن مصوبه ضد ايراني نوشته است: دولت ايران تمايلي ندارد با آمريكا رابطه برقرار كند و چنين اقداماتي براي دو كشوري كه نيازي نمي بينند با يكديگر روابط ديپلماتيك برقرار كنند، كاملاطبيعي است.

    تلاش صهيونيست ها خنثي شد! 

    روزنامه دولتي ايران نيز در نوشتاري به قلم محمدحسن دريايي معاون مديرکل امور سياسي وزارت خارجه از اين مصوبه ضد ايراني مجلس نمايندگان آمريکا به عنوان يک حماسه براي دولت يازدهم اسم برده و نوشته است: طراحي رژيم صهيونيستي و حاميان اين رژيم بسيار دقيق و ضد ايراني بود، آنها همه مفرها براي مقابله با اين قانون را بستند و بعد از گذراندن قانون در کنگره و سنا با مربوط کردن آن با قانون بودجه، آن را به صورت بخشي از قانون بودجه ارائه کردند و در قالب قانون بودجه پيش رئيس جمهوري فرستادند تا هيچ شانسي براي لغو آن از سوي رئيس جمهوري هم نباشد. موضوعي که از ماه ها قبل توسط صاحبنظران سياست داخلي آمريکا پيش بيني مي شد، اين بود که سنا احتمالاً يکي از جنبه هاي مهم مرتبط با برجام را به قانون بودجه مربوط مي سازد و در نهايت صدور اين قانون و ارتباط آن با قانون بودجه هم شاهدي ديگر بر ارتباط پيچيده اين موضوع و برجام است.

    نويسنده ادامه داده است: اما کشورمان مجدداً همه تلاش ديپلماتيک خود را به کار بست و در پي قريب به 10 روز مذاکره سخت و فشرده وزير امور خارجه و تيم هسته اي با طرف هاي آمريکايي و اروپايي در نيويورک، وين، بروکسل و تهران، درخصوص قانون جديد ويزا در کنگره آمريکا نهايتاً توانست تلاش هاي رژيم صهيونيستي را به روش ديگري که غيرقابل باور براي اين رژيم بود، خنثي نمايد.

    وي در ادامه بدون هيچ اشاره اي به اينکه مبناي الزام آور بودن نامه کري در مقابل مصوبه قانوني مجلس نمايندگان آمريکا که به تصويب اوباما نيز رسيده است چيست نوشت: نتيجه اين تلاش ها به آنجا رسيد که امروز جان کري، وزير امور خارجه آمريکا با ارسال نامه رسمي خطاب به محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان، به صراحت اطمينان داد که دولت آمريکا با استفاده از همه ابزارهاي در اختيار خود اجازه نخواهد داد که اين قانون هيچ مانعي براي منافع اقتصادي ايران ايجاد کند.

    نقض برجام نيست!

    روزنامه قانون از ديگر نشريات زنجيره اي متعلق به اصلاح طلبان پاي را از اين نيز فراتر گذاشت و در تيتر يک صفحه اول خود به نقل از جان کري مصوبه جديد را ناقض برجام ندانست !

    اين در حالي است که اکثر مسئولين وزارت امور خارجه از جمله ظريف و عراقچي اين مصوبه را ناقض برجام دانسته و پيش از اين تهديد کرده بودند که در صورت اجراي اين مصوبه شکايت خواهند کرد.

    اين روزنامه در گزارش تيتر يک خود متن کامل نامه جان کري به وزير خارجه کشورمان را پوشش داده و در ادامه از پيروي اروپا از سياست هاي آمريکا در قبال ايران گلايه کرده است.

        
تعهد تشريفاتي در برابر قانون الزام آور 
    روزنامه مردم سالاري نيز در تيتر يک خود از نامه کري با عنوان «تعهد آمريکا به ايران درباره اجراي برجام» ياد کرد و نوشت: جان کري در نامه اي به ظريف اطمينان داد که تغييرات جديد براي کسب رواديد به هيچ وجه مانع اجراي تعهدات برجام نمي شود.

    اين روزنامه نيز متن کامل نامه کري را بدون اينکه توضيحي دهد اين نامه تشريفاتي چه تاثيري مي تواند در مقابله با مصوبه اي که اينک قانون الزام آوري شده است داشته باشد پوشش داد. 

        
حق به کيسه برگشت!
    روزنامه بهار ولي خنده دار تر از ديگر نشريات زنجيره اي به موضوع پرداخت. اين روزنامه اصلاح طلب در تيتر صفحه نخست خود مدعي شد حق ضايع شده ايران به کيسه بازگشته و نوشت: دولت يازدهم ثابت کرد ايران با هيچ کشوري وارد جنگ نمي شود؛ مذاکره مي کند و اگر حقي ضايع شده باشد پاي ميز مذاکره و از کانال هاي ديپلماتيک آن را پيگيري مي کند. 

    اين روزنامه ادامه داد: درباره طرح محدوديت صدور رواديد براي مسافران ايران نيز همين اتفاق افتاد؛ از روز مطرح شدن اين لايحه در مجلس نمايندگان تا گذرش از مجلس سنا و رسيدنش به ميز رياست جمهوري آمريکا و تبديل شدنش به قانون، ايران در حال رايزني براي متوقف کردن آن بود و زماني که اين طرح به عنوان بخشي از لايحه بودجه به امضاي باراک اوباما رسيد، ايران از مجاري ديپلماتيک خواهان پاسخگويي طرف مقابل شد. 

    در اين گزارش همچنين آمده است: دستگاه ديپلماسي ايران براي پيگيري اين طرح در سکوت خبري به کار خود ادامه داد و نتيجه اش روز گذشته نامه اي بود که جان کري خطاب به محمدجواد ظريف نوشت تا به او اطمينان دهد دولت آمريکا با استفاده از همه ابزارهاي در اختيارش، اجازه نخواهد داد اين قانون براي منافع اقتصادي ايران ايجاد هيچ مانعي کند.

    گزارش نويس روزنامه بهار با زبان بي زباني اعتراف کرده است که از روز نخست طرح محدوديت صدور رواديد براي مسافران ايران در آمريکا دولت ايران تلاش هايي داشته که اين تلاش ها ناکام مانده و در نهايت اين محدوديت ها به قانون تبديل شده است ولي براي ناراحت نشدن مقامات ايراني از سوي وزير خارجه آمريکا نامه اي به همتاي ايراني ارسال شده است، نامه اي که امروز همه هر چند که بر زبان نياورند بر تشريفاتي بودن آن اذعان دارند. در اين ميان تنها روزنامه اعتماد بود که برخلاف ساير رسانه هاي همسو تيتر «تناقض آمريکايي» را براي اين اقدام ضد ايراني انتخاب کرد. 

    تلاش روزنامه هاي زنجيره اي براي بزک کردن و فراتر از آن طبيعي نشان دادن مصوبه ضد ايراني کنگره نشان از آن دارد که اين نشريات رسالتي جز حرکت در مدار تعريف شده از سوي غرب و به خصوص آمريکا و طبيعي نشان دادن آن ندارند. اين نشريات در حالي بر روي يک نامه تشريفاتي متمرکز شده و از آن به عنوان پيروزي ديپلماسي در برابر صهيونيست ها ياد مي کنند که مصوبه کنگره آمريکا که اينک با امضاي اوباما به قانون الزام آوري بدل شده همانند آن نامه ديگر تشريفاتي نبوده و الزام آور است. 

    نکته ديگر آن که نامه تشريفاتي جان کري وزير خارجه آمريکا نيز اگر اعتباري داشته باشد تا پايان دولت اوباما خواهد بود و رئيس جمهور و وزير خارجه بعدي مسلما الزامي به پايبندي به نامه تشريفاتي گذشتگان نخواهند داشت!