بارش برف وباران و کُندی تردد در جاده‌های کشور

بارش برف وباران و کُندی تردد در جاده‌های کشور  15 آذر-94

رئیس پلیس مرکز کنترل ترافیک راه‌ها، با تشریح آخرین وضعیت جاده‌های کشور خبرداد که بارش برف و باران باعث کندی تردد در جاده‌های کوهستانی شمال کشور شده است.
سرهنگ "نادر رحمانی" افزود: در استان گلستان محور آزاد شهر - شاهرود و در استان گیلان محورهای اسالم - خلخال، پونل - خلخال، استان مازندران ارتفاعات محورهای چالوس - کرج، ساری - کیاسر استان اردبیل محور خلخال - کوثر بارش برف گزارش شده و در استان‌های گلستان، گیلان و مازندران در اکثر محورها بارش باران گزارش شده و در سایر راه‌ها و محورهای مواصلاتی کشور وضعیت جوی آرام گزارش شده است.
وی در ادامه گفت: بر همین اساس محور مهران - ایلام ترافیک پرحجم و نیمه سنگین گزارش شده است.
سرهنگ رحمانی افزود: تردد کامیون و کامیونت کماکان در محور کرج - چالوس ممنوع است.
*
بارش برف در جاده کندوان، رانندگان با احتیاط رانندگی کنند
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی مازندران از تمامی رانندگانی که قصد آمد و شد از جاده کوهستانی و سخت گذر چالوس - کرج (کندوان) را دارند، خواست تا دراین مسیر به علت بارش برف و لغزنده بودن سطح جاده با احتیاط رانندگی کنند.
سرهنگ "جعفر محمد نژاد" در گفت و گو با ایرنا، افزود: هم اینک تمامی راه‌های کوهستانی و سخت گذر این استان بویژه جاده - کرج چالوس با بارش برف همراه بوده و بنابراین رانندگان درحین گذر از این مسیر ضمن رعایت نکات ایمنی و احتیاط لازم، همچنین زنجیر چرخ نیز در اختیارداشته باشند.
وی، اظهارداشت: اکنون برخی از مناطق کوهستانی جاده ازجمله تونل کندوان و سیاه بیشه با بارش برف همراه است و حرکت خودروها نیز در این جاده برفگیر و کوهستانی روان و عادی است.
مسئول ایستگاه هواشناسی سیاه بیشه کندوان نیز میزان دمای کنونی این منطقه را حدود سه درجه سانتی گراد زیر صفر اعلام کرد و گفت: این میزان دما نسبت به روز جمعه حدود 4 درجه کاهش داشته است.
کرمعلی اسدی افزود: هم اینک این منطقه با ریزش برف همراه بوده و پیش یبنی می‌شود این وضعیت جوی تا سه شنبه هفته جاری نیز ادامه داشته باشد.
*
کاهش دمای هوای "ورزقان" به 20 درجه زیر صفر
معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی نیز گفت: مردم شهرستان "ورزقان" در 24 ساعت گذشته، سردترین هوای استان را با 20 درجه سانتیگراد زیر صفر تجربه کردند.
"
محمد اشجعی" با اعلام اینکه دمای هوای تبریز در سردترین زمان 24 ساعت گذشته به 10 درجه سانتیگراد زیر صفر رسید به ایرنا، گفت: درحال حاضر دمای این شهر چهار درجه سانتیگراد زیرصفر است که نسبت به مدت مشابه روز گذشته یک درجه کاهش یافته است.
وی افزود: در همین مدت بیشینه دما از شهرستان‌های کلیبر، بناب، ملکان و بندر شرفخانه گزارش شده است.
اشجعی با اشاره به تداوم وضعیت جوی استان از نظر دما تا پایان هفته جاری گفت: از امروز با فعال شدن شاخه جنوبی سامانه مستقر در کشور، شاهد بارش پراکنده برف و باران در استان خواهیم بود.
*
دمای منفی 14 درجه جلفا، دانش آموزان را خانه نشین کرد
مسئول اداره هواشناسی جلفا گفت: این شهرستان بامداد دیروز دمای منفی 14 درجه را تجربه کرد.
"رضا قراخانی شجاعی" درگفت و گو با ایرنا، افزود: بارش برف که عصر پنج شنبه به صورت گسترده در این شهرستان رخ داد، باعث برودت هوا و کاهش 15 درجه‌ای دمای هوا شد.
وی افزود: برودت و سرمای شدید هوا طی سال‌های گذشته در این شهرستان بی‌سابقه بوده و در سردترین ماهها نیز دمای منفی 14 درجه رخ نداده است.
سرمای هوا و یخبندان معابر باعث تعطیلی مدارس ابتدایی شهری و روستایی در بخش مرکزی و تمامی مقاطع تحصیلی در بخش سیه رود شد.
فرماندار جلفا در این خصوص گفت: این تصمیم به منظور رفاه حال دانش آموزان و جلوگیری از حوادث ناگوار احتمالی گرفته شد.
زاهد محمودی افزود: در صورت استمرار برودت هوا، تصمیم‌های لازم برای تعطیلی مدارس در روزهای آتی نیز گرفته شده و به اطلاع مردم خواهد رسید.
به گفته افراد بومی و کهنسال بارش برف به میزان 25 سانتی متر دراین موقع از سال در سال‌های گذشته در منطقه بی‌سابقه بوده است.
با ورود سامانه بارشی همراه با برودت هوا به شهرستان جلفا از اواخر روز پنج شنبه، این شهرستان شاهد بارش برف سنگین بود به طوری که در نقاط کوهستانی ارتفاع برف بیش از 40 سانتی متر گزارش شده است.
*
کولاک شدید جاده پونل - خلخال را بست
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان از بسته شدن جاده "پونل – خلخال" به دلیل کولاک شدید و احتمال ریزش بهمن خبر داد.
"
محمود ایرانپرست" در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: محور پونل - خلخال به علت کولاک شدید و احتمال ریزش بهمن در محدوده زندانه تا سه راهی خلخال، از ساعت 10 و 30 دقیقه دیروز مسدود شده است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر ارتفاع برف در مسیر پونل - خلخال، 45 سانتیمتر گزارش شده است.
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی گیلان با اشاره به بارش برف در برخی محورهای کوهستانی استان افزود: همچنین در حال حاضر ارتفاع برف در محورهای اسالم 30 تا 35 سانتیمتر، آبی نام سیاهکل 25 سانتیمتر و ماسوله پنج سانتیمتر ثبت شده است.
"
ایرانپرست" به تلاش شبانه روزی راهداران اشاره و بیان کرد: راهداران با تلاش بی‌وقفه موفق شده‌اند تاکنون سایر محورهای استان را باز نگه دارند.
وی از رانندگان خواست تا قبل از حرکت، با تماس به مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راه و شهرسازی گیلان با شماره 33311111 با پیش شماره 013 و شماره 141 در هر لحظه از شبانه روز، از آخرین وضعیت راه‌های استان مطلع شوند.
نیمه شب جمعه گذشته نیز مسیرهای پونل - خلخال و اسالم - خلخال به منظور تامین امنیت مردم چندین ساعت مسدود شده بود که پس از برف روبی و بهبود وضعیت، بازگشایی شد.
سرهنگ "مهیار رستگار" رئیس پلیس راه گیلان نیز به مردم توصیه کرد از سفرهای غیرضروری پرهیز و در صورت سفر، وسیله نقلیه خود را به وسایل گرمایشی و ایمنی مورد نیاز تجهیز کنند.
*
سرما مدارس چند شهرستان اردبیل را تعطیل کرد
برودت هوا در بسیاری از مناطق استان اردبیل دیروز باعث تعطیلی مدارس در خلخال، گرمی، نمین، انگوت و شاهرود شد.
روابط عمومی اموزش و پرورش اردبیل اعلام کرد: سری صبح مدارس ابتدایی و پیش دبستانی دراین مناطق تعطیل می‌باشد.
بر اساس اعلام هواشناسی اردبیل دمای هوا در اردبیل 8 درجه زیر صفر، سرعین و نیر 6 درجه زیر صفر، مشگین شهر و خلخال 5 درجه زیر صفر و گرمی و بیله سوار صفر درجه سانتی گراد می‌باشد.
هوای این مناطق نیمه ابری تا ابری در برخی مناطق همراه با بارش پراکنده برف می‌باشد.
طی دو روز گذشته اغلب شهرستان‌های استان شاهد بارش باران و برف بوده است.
*
ورود سامانه بارشی جدید به کشور
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور نیز ضمن اشاره به تداوم بارش‌ها در برخی نقاط کشور، از ورود سامانه بارشی جدید از جنوب غرب کشور خبر داد و افزود: این سامانه وارد کشور شده و از روز سه‌شنبه با خروج آن، در غالب مناطق کشور توده هوای سرد و خشک حاکم خواهد شد که این شرایط تا اواخر هفته ماندگار خواهد بود.
"
احد وظیفه" گفت: بررسی داده‌ها و الگوهای پیش‌یابی هواشناسی، بیانگر حاکم شدن توده هوای نسبی سرد در استان‌های نیمه شمالی کشور و تداوم بارندگی در استان‌های ساحلی دریای خزر و دامنه‌های شمالی البرز است که در ارتفاعات بارش به شکل برف و دریای خزر مواج خواهد بود.
وی با بیان اینکه در خراسان شمالی و ارتفاعات شرقی البرز نیز بارش پراکنده برف و در شمال شرق گاهی با وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود، افزود: روز یکشنبه (امروز) گستره مناطق بارندگی دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی، نواحی مرکزی، دامنه‌های جنوبی و شمالی البرز و سواحل شمالی کشور را در بر خواهد گرفت.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه فردا با نفوذ توده هوای سرد به نیمه غربی کشور ابرناکی کاهش می‌یابد و بارش قطع می‌شود، اظهار کرد: بارش در شمال غرب و غرب کشور و مناطق کوهستانی جنوب غرب به شکل برف پیش‌بینی می‌شود. روز دوشنبه بارش در دامنه‌های شرقی البرز، استان‌های ساحلی دریای خزر، شمال شرق و بطور پراکنده در برخی مناطق شرق و جنوب شرق کشور ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه روز سه‌شنبه با خروج سامانه بارشی در غالب مناطق کشور توده هوای سرد و خشک حاکم خواهد شد که تا اواخر هفته ماندگار خواهد بود، گفت: امروز و فردا در برخی مناطق شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. همچنین در سه روز آینده خلیج فارس مواج و طوفانی پیش‌بینی می‌شود.
"
وظیفه" در مورد وضعیت هوای استان تهران اظهار کرد: آسمان تهران امروز، بتدریج ابری، در پاره‌ای نقاط بارش باران و برف، گاهی وزش باد با بیشینه و کمینه دمای 6 و منفی 1 درجه سانتیگراد و در روز دوشنبه، ابری، در پاره‌ای نقاط بارش باران و برف، در بعدازظهر کاهش ابر و وزش باد و گاهی وزش باد شدید با بیشینه و کمینه دمای 3 و منفی 2 درجه سانتیگراد خواهد بود.