گزیده ها قسمت -4

گزیده ها قسمت -4 . 5 بهمن -94
رییس رسانه ملی در نشستی به اصلاح ساختاری سازمان صداوسیما اشاره و بیان کرد که این اصلاحات در دو مرحله یكی اصلاح ساختار سازمان از نگاه كلان و دیگری اصلاح الگوی نیروی انسانی دنبال می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد سرافراز رییس سازمان صداوسیما در نشست مدیران رسانه ملی که امروز چهارم بهمن برگزار شد به برگزاری انتخابات در سال‌های پس از انقلاب اشاره كرد و گفت: در این ۳۷ سال با وجود تمام فرازو فرودها تقریبا هر سال یك انتخابات برگزار شده كه در دنیا بی‌نظیر است.
وی با بیان اینكه مدل حكومتی كشور ما در مقابل مدل‌های لیبرال دموكراسی غرب مدلی بی‌بدیل و بی رقیب است، گفت: در مدل لیبرال دموكراسی غرب اصل بر مشاركت حزبی است و مردم به آنچه احزاب تعیین می‌كنند رأی می‌دهند و كسی نمی‌تواند خارج از چارچوب احزاب وارد رقابت شود. در چنین شرایطی احزاب آرای مردم را سوزنبانی می‌كنند و نقش اصلی برعهده احزاب است.
سرافراز با اشاره به دعوت مقام معظم رهبری از مردم و حتی مخالفان نظام به مشاركت در انتخابات گفت: این دعوت مؤید ترویج مشاركت در تمام سطوح است و به معنای آن نیست كه مخالفان بتوانند وارد مجلس شوند.
وی با بیان اینكه به فراخور حضور نامزدها و تعداد آنها در حوزه‌های انتخابیه، انتخاب پیچیده تر می‌شود، گفت: معتمدان در كنار دیگر گروه‌های مرجع می‌توانند به مردم در انتخاب كمك كنند.
رییس رسانه ملی سپس به بیان آسیب‌های مشاركت‌های انحصاراً حزبی پرداخت و گفت: در كشورهای غیر اروپایی احزاب فصلی هستند و به مناسبت انتخابات ظهور و بروز پیدا می‌كنند، در حالی كه اگر احزاب بخواهند با كاركرد مثبتشان ایفای نقش كنند باید برای اداره كشور برنامه‌هایشان را ارائه دهند و مردم با بررسی این برنامه‌ها تصمیم بگیرند. همچنین احزاب باید توانایی كادرسازی داشته باشند و اگر حزبی قدرت را در دست گرفت باید بتواند اعضای خود را از میان كادرش انتخاب كند.
یکی از راهبردهای دشمن نفوذ به سطوح مختلف حاکمیت است
سرافراز آسیب دیگر مشاركت های حزبی در كشورهای غیر اروپایی را ایجاد اختلاف در رقابت احزاب دانست و گفت: معمولا این رقابت‌ها به اختلاف، اختلاف‌ها به منازعه، و منازعه به درگیری‌های ساختارشكنانه منجر می‌شود كه آفت دیگر انحصار حزبی است و شاید علت نبودن حزبی قوی در كشور كه با مقبولیت و قدرت زیاد فعالیت كند همین آفت باشد.
وی سپس از تدارك دشمن برای این انتخابات سخن گفت و افزود: یكی از راهبردهای دشمن برای نفوذ در كشور، نفوذ به سطوح مختلف حاكمیت است كه می‌تواند با بهره‌مندی از توانایی خود در تبلیغات، یكی از تهدیدات جدی در این زمینه باشد.
سرافراز یكی از راهبردهای دشمن برای دستیابی به اهداف خود را ایجاد فضای دو قطبی در كشور دانست و گفت: دشمن می‌كوشد وجود دو قطب افراطی و اعتدالگرا در كشور را به مردم القا كند. این حركت از اول سال آغاز شد و با كمك رسانه‌های آمریكایی به داخل كشور تسری یافت. پس از توافق هسته‌ای و برجام، دشمن می‌كوشد با پایان دادن به تحریم‌های مستقیم و همه جانبه و به قول خودشان فلج كننده، تحریم‌های هوشمندی را آغاز و در آینده تشدید كند. القای دو قطبی با دسته بندی‌هایی چون موافق برجام و مخالف برجام، موافق تعامل با آمریكا و مخالف تعامل با آمریكا و... به نتیجه خاصی نرسیده است.
وی افراد خوش‌بین به آمریكا و كسانی را كه به آن اعتماد می‌كنند افرادی افراطی خواند و گفت: از نظر من كسی كه به توان و اقتدار ملی ایمان و امید دارد معتدل واقعی است و واقع‌بین كسی است كه در كنار دیپلماسی مذاكره به دیپلماسی اقتدار ایمان دارد.
رئیس سازمان صداوسیما با تاكید بر اینكه اكنون نیاز اصلی كشور قطب نیروهای انقلاب است، گفت: آنچه كشور در شرایط كنونی به آن نیاز دارد قطب نیروهای انقلاب است كه در مقابل نیروهای ضد انقلاب و لیبرال قرار دارد. اکنون باید گفتمان انقلاب اسلامی تعریف شود و رسانه ملی حركتش را بر مبنای تعریف این گفتمان ترسیم كند.
سرافراز با بیان اینكه رسانه ملی باید شاخص‌های انقلابی بودن را تعریف كند، تصریح كرد: مهم‌ترین شاخصه انقلابی بودن متعلق به كسانی است كه به اینكه ما می‌توانیم مشكلات كشورمان را خودمان حل كنیم ایمان داشته باشند. ایمان به توان دفاعی كشور، توان علمی، و ایمان به توانایی در حل مشكلات اقتصادی با اتكا به سرمایه‌های داخلی، می‌تواند كشور ما را از قدرت منطقه‌ای به قدرتی جهانی تبدیل كند.
اصلاح ساختار در سازمان صداوسیما ادامه دارد
رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به ناكامی دشمن در طرح‌هایی نظیر طرح سقوط بشار اسد در سوریه، تجزیه عراق، سقوط انصارالله در یمن و...گفت: دشمن، اقتدار جمهوری اسلامی ایران را عامل اصلی این شكست‌ها می‌داند و این نكته مهمی است كه باید به آن توجه كرد.
وی با اشاره به تأكید رهبر معظم انقلاب بر رویكرد اقتصاد مقاومتی و توجه به دو عامل اقتصاد مردمی و اقتصاد دانش بنیان گفت: نباید به امید سرمایه‌گذاران خارجی نشست، بلكه باید با اتكا به اقتصاد مردمی و سرمایه‌گذاری‌های زودبازده، موتور اشتغال را روشن كرد و بسیاری از مشكلات اجتماعی و فرهنگی را كه معلول خاموش بودن این موتور است  از سر راه برداشت و دركنار آن باید با استفاده از افراد تحصیل كرده و نخبه، زمینه اقتصاد مقاومتی دانش بنیان را فراهم كرد.
رئیس رسانه ملی از سرمایه‌گذاری آمریكا برای اثرگذاری بیشتر در كشورمان اشاره كرد و گفت: این كشور در بودجه سال جدیدش مبلغ ۳۰۸میلیون دلار بودجه به عنوان «دموكراسی در ایران» اختصاص داده است كه دخالت مستقیم در امور یك كشور به شمار می‌رود و این خلاف منشور سازمان بین‌الملل و نشان دهنده برنامهریزی آنها برای براندازی نظام جمهوری اسلامی است.
دكتر سرافراز در ادامه به وظیفه رسانه ملی در مقابل این سیاست‌ها و سیاست‌های غرب پرداخت و گفت: در این مقطع، صداوسیما باید سواد رسانه‌ای مردم را افزایش دهد و با استفاده از روش‌های نوین، آگاهی رسانه‌ای و انتخاباتی مردم را بالا ببرد.
وی بر استفاده از اینفوگرافی و موشن گرافیك‌ها برای ارائه اطلاعات به مخاطبان به شكلی موجز و سریع تأكید كرد و یادآور شد: با تكرار، پیام‌ها در ذهن مردم نهادینه می‌شود.
رئیس صداوسیما تشویق مردم به شركت در انتخابات را از مهم‌ترین كارهای صداوسیما برشمرد و با اشاره به برگزاری هم‌زمان دو انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی گفت: در انتخابات مجلس خبرگان باید مردم را به شناسایی افراد شایسته و كسانی كه به عنوان لنگرگاهی برای انقلاب در طوفان‌ها هستند دعوت كرد.
وی با اشاره به تعداد بسیار زیاد ثبت‌نام كنندگان، ردصلاحیت شده‌ها و كسانی كه صلاحیت آن‌ها هنوز احراز نشده، گفت: ثبت نام این تعداد در تمام انتخاباتی كه تاكنون برگزار شده بی‌سابقه بوده و پیش‌بینی می‌شود برای هر كرسی مجلس شورای اسلامی ۱۶ نامزد انتخاباتی رقابت كنند.
رئیس رسانه ملی سپس به بیان شرایط كنونی سازمان صداوسیما پرداخت و گفت: یكی از حركت‌هایی كه در دور جدید آغاز شده و تداوم دارد اصلاح ساختار سازمان است و در دو مرحله یكی اصلاح ساختار سازمان از نگاه كلان و دیگری اصلاح الگوی نیروی انسانی دنبال می‌شود. اصلاح روندها، فرآیندها و گردش كارها گام دیگری است كه همه كاركنان و مدیران می‌توانند در آن مشاركت كنند.
کار در حوزه سیما سخت تر است
سرافراز اصلاح آیین نامه‌ها، بخشنامه‌ها و ضوابط را از دیگر الزاماتی برشمرد كه باید با بازنگری در قوانین و متناسب با شرایط كنونی به انجام برسد.
وی سپس با اشاره به كمبود منابع مالی سازمان، بر توزیع بودجه براساس اولویت‌ها و بر مبنای برنامه تأكید كرد و گفت: باید با استفاده بهینه از منابع موجود، بودجه سال آینده را برنامه‌ای طراحی كرد.
رئیس رسانه ملی در ادامه گفت: ما در حوزه فنی برای استفاده و به كارگیری فناوری های نوین عقب ماندگی داریم و به هر حال، این حوزه ای است كه در دنیا خیلی سریع پیش رفته و گسترده است و باید این عقب ماندگی را جبران كنیم.
وی با بیان اینكه در محیط وب باید حضور جدی و آراسته‌ای داشته باشیم، گفت: باید به حوزه تلویزیون تعاملی و شبكه های اجتماعی پیام رسان، سریع‌تر وارد شویم.
 
سرافراز با بیان اینكه در حوزه خبر، در سطح كارهای خوبی شده است كه باید به عمق نفوذ پیدا كند، افزود: در شبكه خبر تحولات زیادی صورت گرفته و مخاطبانش رشد فزاینده‌ای پیدا كرده اند كه به نسبت شبكه های دیگر برجسته است.

رئیس رسانه ملی با بیان اینكه در حوزه سیما كار سخت‌تر است، گفت: باید تلاش بیشتری شود این حوزه های جدا از هم را به هم پیوند دهیم تا به ساحل نجات برسیم.
دكتر سرافراز ساماندهی در معاونت برون مرزی را مطلوب خواند و تصریح كرد: شبكه های برون مرزی تأثیرات خود را حفظ كرده‌اند و میزان مخاطبانشان افزایش پیدا كرده كه این روند قابل قبول است.
رئیس رسانه ملی در ادامه با قدردانی از آبروانی معاون صدا یادآورشد: در این مدت دو رادیوی تأثیرگذار راه‌اندازی شده است یكی رادیو اربعین و دیگری رادیو انقلاب  كه در چند روز گذشته افتتاح شد و رادیو اربعین با رویكردهایی كه اعمال شد توانست تأثیرات عمیق خود را در این مقطع حساس بگذارد. البته در كنار آن رادیوهایی كه ضعیف بودند و كاركرد رادیویی نداشتند را حذف كردیم و تحت تأثیر حاشیه‌ها و حاشیه سازی‌ها قرار نگرفتیم.
سرافراز درپایان با بیان اینكه در این مقطع حساس و سرنوشت ساز كه پیش بینی می شود با مسائل و موضوعات داخلی و منطقه ای مواجه شویم و نقشه های زیادی برای كشور از درون و بیرون كشیده می شود، گفت: باید بتوانیم وظیفه خود را در رسانه ملی به نحو احسن انجام دهیم و نقش تاریخی خود را در این مقطع ایفا كنیم. 
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان شاخص هایی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله اینکه باید مصالح ملی را به منافع حزبی و گروهی ترجیح دهند، به تشریح فعالیت های اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم پرداخت و ضمن تأکید بر اینکه اصولگرایان به ائتلاف حداکثری رسیدند، گفت: اگر لاریجانی و یا نماینده ای از وی در این ائتلاف شرکت می کرد، این ائتلاف 100 درصدی می شد.
حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با جماران، در مورد ویژگی های مجلسی که امام خمینی (س) آن را در رأس امور و عصاره فضائل ملت می داند، با تأکید بر اینکه وقتی مجلس در رأس امور و عصاره فضائل ملت است که بهترین ها وارد مجلس شوند، تصریح کرد: ورود بهترین نیروها به مجلس شورای اسلامی، یعنی اینکه نخبگان جامعه از ورود به انتخابات خودداری نکرده و خودشان را برای ورود به مجلس شورای اسلامی عرضه کنند.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز افزود: گاهی اوقات ما شاهد هستیم که افراد نخبه از اینکه به نمایندگی مجلس وارد شوند و یا اینکه خودشان را در معرض انتخاب مردم قرار دهند خودداری می کنند. این به معنای دریغ داشتن نسبت به خدمت در نهادی است که می توان آن را مهمترین نهاد جمهوری اسلامی نامید.
وی تأکید کرد: مردم نیز باید از میان این نخبگانی که به میدان می آیند سعی کنند کسانی را انتخاب کنند که از نظر مبانی اعتقادی و فکری با مبانی نظام جمهوری اسلامی سازگاری داشته باشند؛ یعنی ضمن اینکه به اسلام و توانایی اسلام برای اداره کشور در عصر مدرن باور دارند، نگاهشان نسبت به بیگانگان نگاه به مبدأ خیرات نبوده و بلکه نگاه تعامل در شرایط برابر باشد. یعنی معقتد به تعامل در شرایط برابر با کشورهای دیگر باشند و طمع به این نداشته باشند که دیگران به ما خدمت خواهند کرد و باید به دست آنها چشم بدوزیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دیگر این است که این افراد باید در کنار التزام به اسلام و ارزش های اسلامی و هنجارهای ملی، قدرت اندیشیدن درباره مصالح کشور و مردم را داشته باشند. آنها باید توانایی فکر کردن و طرح دادن برای تأمین منافع و مصالح کشور را داشته باشد.
نمایندگان مجلس باید ملی بیاندیشند
وی در مورد ویژگی های دیگر این نمایندگان گفت: آنها باید قدرت بیان داشته باشند. بعضی افراد عالم و بسیار دارای ذخایر علمی هستند، ولی قدرت بیان ندارند. ویژگی سوم صراحت و شفافیت و چهارم رعایت نکردن ملاحظات در اظهار نظر است. یعنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید کسانی باشند که مصالح ملی را بر منافع حزبی و گروهی ترجیح داده و اگر جایی مصالح ملی اقتضا می کند نسبت به منافع گروهی اقماض کنند. البته طبعا یکی از مسائل این است که نیم نگاه محلی داشته باشند؛ ولی ملی بیاندیشند و تصمیم بگیرند. چون اداره امور کشور نیازمند به چنین نگاهی است. این در حالی است که گاهی نگاه های محلی و فکر کردن برای منافع حوزه انتخابیه با مصالح ملی ناسازگاری جدی پیدا می کند.
مصباحی مقدم با یادآوری اینکه یکی از مسائل کنونی مجلس شورای اسلامی بحث تقسیمات کشوری است، تأکید کرد: هر نماینده به دنبال این است که جایگاه جغرافیایی منطقه خودش را ارتقا ببخشد. به عنوان مثال به دنبال این هستند که جایی را تبدیل به استان و یا حتی روستاها را به شهرستان تبدیل کنند که این امر در راستای مصالح ملی نیست. به طور مثال راه اندازی بدون تناسب مناطق آزاد تجاری در جای جای کشور به دلیل محلی فکر کردن و برای رأی آوری دوره بعد است.
وی ادامه داد: تجربه نشان داده است که در هر دوره از مجلس شورای اسلامی حدود 70 درصد نمایندگان دوره قبل رأی نمی آورند. این در حالی است که تقریبا 100 درصد نمایندگان هر دوره فکرشان این است که برای دوره بعد رأی بیاورند. برای همین به جای رعایت مصالح کشور تلاش آنها جلب آرای مردم حوزه انتخابیه است. این از نکات بسیار مهمی است که علت آن این است که ما کمتر از کسانی استفاده می کنیم که از درجه نخبگی بالا و اندیشه ملی برخوردار هستند.
تشکیل پرونده برای تحقیق و تفحص های مجلس از قوه قضائیه مطالبه شود
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی در مورد آسیبی که به نتیجه نرسیدن تحقیق و تفحص های مجلس به شأن نظارتی آن می زند، اظهار کرد: برای اینکه افکار عمومی از نتیجه این تحقیق و تفحص مطلع شوند، این تحقیق و تفحص ها از تریبون مجلس شورای اسلامی قرائت می شود. بعد از اینکه کار مجلس تمام شد، کار قوه قضائیه شروع می شود. اقتضای کار قضایی طولانی مدت شدن پرونده ها است. ولی ما باید شاهد باشیم که قوه قضائیه سریعا برای این موارد پرونده ای تشکیل و به شعبه ای ارجاع دهد. پس از آن شعبه هم اعلام کند که ما این پرونده را دریافت کردیم و برای رسیدگی قضائی شروع به کار کردیم. همان طور که گفتم این امر در حیطه کار مجلس نیست و در حیطه کار قوه قضائیه است و باید از قوه قضائیه مطالبه شود.
دلیل متزلزل بودن رأی نمایندگان مجلس
وی همچنین با تأیید اینکه گاهی اوقات به راحتی رأی نمایندگان مجلس شورای  اسلامی در مورد موضوعی عوض می شود، این امر را نشانه نگاه محلی و تحت تأثیر شخصیت نمایندگان دانست و گفت: شخصیتی که ملی نمی اندیشد، بلند مدت فکر نمی کند و گوشه ای از منافع شخصی و یا محلی خود را در تصمیم گیری مبنا قرار می دهد، طبعا رأیش متزلزل است. این فرد رأیی می دهد که به راحتی تغییر می کند.
مصباحی مقدم تأکید کرد: من در دوره دولت دهم شاهد بودم که برای قیمت گازوئیل تصمیمی گرفته شد و بعد از اینکه رئیس دولت لایحه ای را به مجلس داد، همین مجلس چند روز بعد رأی خود را برگرداند. این روش حکایت از این دارد که یکی از این 2 رأی ناپخته و یا اینکه یکی از این 2 تصمیم غلط بوده است. چون نمی توان گفت که هر 2 تصمیم درست بوده است.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد راهکار اصلاح این روند، اظهار کرد: اگر بخواهیم این روند اصلاح شود نیازمند به حضور آدم هایی است که درست و اساسی فکر می کنند و رأی آنها رأی پخته و اساسی است. پس ما باید در انتخابات از رویه ای استفاده کنیم تا کسانی روی کار بیایند که از پختگی و نخبگی لازم برخوردار باشند و شخصیت آنها از نظر  مبانی سیاسی و فکری و از نظر علمی توانا و شکل گرفته بوده و به راحتی نتواند تحت تأثیر امواج قرار بگیرد.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه این امر نیازمند به تشکیل احزاب مقتدر است، افزود: ما احزاب فراگیر و توانایی لازم داریم که در طول مدت 4 سال از این دوره انتخابات برای آن دوره انتخابات کار کرده و کسانی را برای ورود به دوره بعد مجلس تربیت کنند که از این ظرفیت های بالا برخوردار باشند.
پخش شدن آرا خدمت به مردم نیست
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که لیست های واحدی که جناح ها می دهند چقدر می تواند به اینکه نخبگان و عصاره های ملت معرفی شده و در نهایت انتخاب شوند؟ گفت: در غیاب احزاب فراگیر این روش ما را به کارکرد احزاب نزدیکتر می کند. چون اگر به طور مثال تهران را مبنای نظر قرار دهیم که ظاهرا 2 هزار و 500 نفر ثبت نام کردند، فرض می کنیم 2 هزار نفر از اینها تأیید صلاحیت شدند تا مردم به آنها رأی بدهند. یک اشکال این است که در غیاب وجود احزاب این آرا پخش و پراکنده می شود. یعنی ممکن است هرکدام از کاندیداها هزار، 2 هزار، یا 10 تا 20 هزار رأی بیاورند که هیچ کدام اینها فایده ای ندارد و پخش شدن آرا خدمتی به مردم نیست.
مصباحی مقدم ادامه داد: وقتی که مجموعه ای از احزاب و گروه های جزء جزء جمع می شوند و یک شورای مرکزی انتخاب می شود تا از بین افراد دست به انتخاب بزند، طبعا بهترین ها و شایسته ترین ها را در می آورند و پیشنهاد می کنند. از این جهت تشکیل شوراهای مرکزی، در غیاب احزابی که بتوانند این کارکرد را داشته باشند، بهترین روش است. اما این روش نمی تواند جای احزاب فراگیر و قدرتمند را بگیرد.
دلیل عدم حضور طیف های لاریجانی و احمدی نژاد در ائتلاف اصولگرایان
وی در پاسخ به سؤالی در مورد انتقادهایی که به ائتلاف اصولگرایان مطرح می شود، اظهار کرد: ائتلاف اصولگرایان شکل گرفته و حداکثر احزاب، گروه ها و جریاناتی که به عنوان اصلاح طلب شناخته می شوند در این ائتلاف جمع شده اند. اما دلیل اینکه طیف احمدی نژاد نیامده اند این است که ما چیزی به عنوان حزب در اطراف احمدی نژاد نمی شناسیم. ایشان جریان ساز به معنای ایجاد تشکیلات نبوده تا اینکه آنها هم به میدان بیایند. افراد حزب یکتا نیز اظهار می کنند که ما غالبا کسانی هستیم که در دولت احمدی نژاد کنار گذاشته شدیم. ضمنا آنها هم در ائتلاف اصولگرایان نماینده دارند.
حضور لاریجانی ائتلاف اصولگرایان را 100 درصدی می کرد
این چهره اصولگرا همچنین در مورد طیف لاریجانی گفت: آقای لاریجانی جدای از رئیس مجلس شورای اسلامی لیدر فراکسیون رهروان ولایت است. به طور عمده اعضای فراکسیون رهروان ولایت نمایندگان شهرستان ها هستند. ما در تهران کسی را به عنوان طیف لاریجانی نمی شناسیم. البته حضور ایشان مغتنم بود و اگر در ائتلاف اصولگرایان حضور می داشت به اینکه ما تقریبا بگوییم ائتلاف 100 درصدی است کمک می کرد.
وی ادامه داد: اگر می گوییم ائتلاف حداکثری است به خاطر غیبت آقای لاریجانی یا نماینده ای از جانب ایشان است. در غیر این صورت ما هیچ گروه، شخصیت و حزب دیگری نداریم که حضور پیدا نکرده باشند. با توجه به این به نظرم تلاش اصولگرایان برای شکل دادن به یک تشکیلات فراگیر برای انتخابات تلاش موفقی بوده است. ما جای نگرانی نداریم؛ چرا که پیش بینی نمی کنیم با چند لیست در حوزه اصولگرایی رو به رو باشیم.
مصباحی مقدم در مورد جبهه پایداری نیز با تأکید بر اینکه عنوان تندروی برای کل جبهه پایداری صادق نیست، تصریح کرد: شاید بتوان گفت این امر برای افرادی از این مجموعه مطرح می شود. اما اینکه این برچسب از ناحیه برخی افراد به کل پایداری خورده شود جای تأمل دارد. آنچه مهم است اینکه ائتلافی شکل گرفته که پایداری یکی از چند مجموعه عضو این ائتلاف است.
غربال کاندیداهای اصولگرا
وی تأکید کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد برآیند آرا و خروجی این مجموعه است. البته از روشی برای رسیدن به کاندیداها استفاده شده که تأثیرگذاری یک یک از این جریانات را کاهش می دهد. آن روش این است که اولا شاخص هایی برای انتخاب کاندیداها تعیین شده که این شاخص ها در منشور نیز جامعتین آمده بود. البته در کنار شاخص های جامعتین موارد دیگری نیز از نمایندگان احزاب و گروه ها گرفته شده است. این شاخص ها به نمایندگان 78 گروه اصولگرا داده شده است.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: 150 نفر از کاندیداهای تهران به این 78 گروه معرفی شدند که آنها را با شاخص های اصولگرایی تطبیق دهند تا مشخص شود کدامیک از این افراد بیشترین معیارها را دارند. به این وسیله غربالی صورت می گیرد تا کسانی که بالاترین آرا را می آورند و بیشترین معیارها در آنها وجود دارد، بنا بر تشخیص همه گروه های اصولگرا، از این غربال بیرون بیایند. اینجا است که نقش تک تک مجموعه هایی که شرکت کرده اند کاهش پیدا می کند و برآیندی است که به این وسیله ما به انتخاب بهتر دست پیدا می کنیم.
وی ضمن بیان اینکه شاید از این 150 نفر حدود 50 یا 60 نفر بالاترین امتیازها را بیاورند، اعلام کرد: انتخاب نهایی میان آنها به کارگروه واگذار می شود تا آن کارگروه کسانی که مورد اتفاق آرا هستند را مشخص کرده و کسانی که مورد اتفاق نیستند را به شورا ارائه دهند. نتیجه این کار برآیندی می شود که نقش آفرینی و در پی آن رضایت همه گروه ها را به دنبال دارد.
هفته جاری لیست جامعتین برای خبرگان اعلام می شود
مصباحی مقدم در پایان در مورد برنامه های جامعتین برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: تهیه لیستی از افرادی که قصد حمایت از آنها را داریم در دستور کار جامعتین قرار گرفته است. از ماه ها قبل نسبت به تعداد قابل توجهی از افراد در کل کشور تفاهم حاصل شده و تعدادی هنوز باقی مانده است که امیدواریم در جلسه مشترکی که هفته جاری بین 2 جامعه تشکیل می شود به نتیجه برسیم.
مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما با تاکید بر اینکه بودجه‌ای که دولت برای رسانه ملی در نظر گرفته است کفاف این رسانه را نمی‌دهد، این نکته را یادآور شد که برای تولید برنامه‌های با محتوا و جذب مخاطب لازم است بیش از مبلغی که در حال حاضر برای این رسانه در نظر گرفته شده هزینه کرد.
برنامه جیوگی شبکه دو سیما شامگاه یکشنبه میزبان سه تن از نمایندگان سازمان صدا و سیما بود تا موضوع ملی یا میلی بودن این رسانه را با آن‌ها به بحث بگذارد.
داود نعمتی انارکی مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما در پاسخ به این پرسش که رسانه ملی چقدر از دولت طلب دارد گفت: بودجه‌ای که برای سازمان صدا و سیما لازم است بیشتر از 3 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، در حالی که بودجه ای که امسال برای سال 94 در نظر گرفته شد، هزار میلیارد بود و بخش باقیمانده مبلغ موردنیاز باید از درآمدزایی و بخش اعظم آن از آگهی بازرگانی تامین شود.
وی ادامه داد:‌ شرایط دولت را دوستان می‌دانند اما خود رسانه هم با این شرایط مواجه است که اگر دنبال محتوا هستیم باید در رادیو و تلویزیون هزینه کنید. به گفته نعمتی انارکی علاوه بر بودجه مورد نیاز صدا و سیما مبلغی هم به عنوان بدهی از دوره‌های قبل روی دست سازمان صدا و سیما مانده است که باید تامین شود.
این مدیر صدا و سیما در ادامه خاطرنشان کرد: بودجه‌ای که دولت برای سازمان صدا و سیما در نظر گرفته کفاف حقوق و مزایای کارکنان این سازمان را در یک سال نمی‌دهد. این حقوق و مزایا حدود 1400 میلیارد تومان است. در چنین شرایطی مسلما نمی‌توانید برنامه‌ای را روی آنتن ماهواره بفرستید. باید شبکه ای را تعطیل کنید و در نهایت به رسانه آسیب می‌رسد.
او توضیح داد: شاید مبلغی که به عنوان بودجه موردنیاز صدا و سیما عنوان می‌شود به نظر بالا برسد ولی اگر این هزینه درست اختصاص پیدا کند و رسانه هم درست آن را هزینه کند به مراتب سودش برای جامعه بیشتر خواهد بود.
مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما همچنین در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به هزینه هنگفتی که صرف تولید برنامه در شبکه‌های رادیو تلویزیونی جهان می‌شود تصریح کرد: تعارف ندارد؛ برای تولید محتوا در حوزه رادیو تلویزیون باید هزینه کرد.
براساس این گزارش ایسنا، دبیری مهر از دیگر حاضران در این برنامه بود که با این پرسش مواجه شد که چرا خبرنگاری و نماینده رسانه ملی بودن سخت است.
او گفت:‌ رسانه مسئول باید بین نیاز مخاطب و مصلحت جامعه تلفیق انجام دهد. وقتی می‌گوییم رسانه ملی یعنی صدا و سیمای مسئول. بر این اساس طرح این سوال که صدا و سیما باید زبان مردم باشد یا صدای ملت از اساس غلط است. صدا و سیما طبق قانون اساسی، رسانه نظام جمهوری اسلامی است. نظام جمهوری اسلامی هم برآمده از درون این مردم است. بر همین اساس نویسندگان قانون اساسی صدا و سیما را در کنار قوا قرار دادند.
وی ادامه داد:‌ برای مثال دو مسئول از دو نهاد قانونی کشور ممکن است به اشتباه به جان هم بیفتند. آیا صدا و سیما باید چون مردم از چنین خبری خوششان می‌آید همه بخش‌های خبری خود را به این موضوع اختصاص دهند و به تعبیری بنزین روی آتش بریزند؟ مسلما رادیو و تلویزیون این کار را نمی‌کند و به اندازه خودش به موضوع توجه می‌کند اما فردای همان روز عده‌ای انتقاد می‌کنند که اخبار سانسور شده است.
او با اشاره به تلاش صدا و سیما در حوزه مذاکرات هسته‌ای یادآور شد: به رغم تمام تلاش‌ها عده‌ای این‌گونه عنوان کردند که مذاکرات هسته‌ای به درستی در صدا و سیما پوشش داده نشده است. این حرف براساس چه سندی گفته می‌شود؟ اصل کار در این موضوع انجام شده است و قابل دفاع است.
دبیری مهر تاکید کرد: صدا و سیما درهای خاکستری ندارد و وارد شدن به این رسانه مراحل چندان پیچیده‌ای نخواهد داشت. کارکنان صدا و سیما اغلب فارغ التحصیلان رشته ارتباطات همین کشور و یا تحصیلکرده‌های دانشکده صدا و سیما هستند.
حسینی بای خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما هم با تاکید بر ملی بودن صدا و سیما خاطرنشان کرد: صدا و سیما رسانه ملی است و ارث پدر کسی هم اینجا نیست. حقوق میلیونی هم به ما نمی‌دهند. حقوق ما همان مصوبه‌ای است که دولت برای کارکنان صدا و سیما درنظر گرفته است. ما در جهان منافع ملی حرکت می کنیم.
او توضیح داد: شاید اگر شما پشت پرده یک خبر را بدانید، می گویید همان بهتر که این خبر پخش نمی‌شود. گاه از ما می پرسند چرا بی‌بی‌سی خبری را پوشش داد اما شما آن را در صدا و سیما مطرح نکردید. خب ماهیت بی‌بی‌سی مشخص است. همان بی بی‌سی که خیلی‌ها طرفدارش هستند ببینید چقدر زیرکانه جلو می‌برند. گاه عقبه یک خبر با هدف بر هم ریختن یک بخش است و اگر ما ندانسته آن را پخش کنیم هر روز یک جای این مملکت فلج می‌شود. بنابراین صدا و سیما به خیلی از موضوعات نمی‌تواند دامن بزند.
او گفت: بسیاری از خبرهای جذاب در سایت‌ها منتشر می‌شوند اما اگر صدا و سیما آن‌ها را پوشش دهد تبعات سنگینی به دنبال دارد.
حسینی بای در عین حال بر لزوم بالارفتن سواد رسانه‌ای و ظرفیت‌های لازم در جامعه برای تحمل نقدها تاکید کرد و گفت: هنوز ظرفیت‌های لازم در جامعه برای نقد ایجاد نشده و در حال تمرین کردن هستیم. به ندرت پیش می آید که ما بخشی را به نقد بکشیم و صدای کسی در نیاید.
او تاکید کرد: خوشبختانه تمامی بچه‌ها که در معاونت خبر صدا و سیما کار می‌کنند سالم هستند و وقتی وارد صحنه می‌شوند به تهدیدها توجهی ندارند. از طرفی به ما در خبر آموزش داده‌اند که موضوعات را یک طرفه در صدا و سیما منعکس نکنیم اما متاسفانه برخی از مسئولان ما تاب نقدها را ندارند و به محض اینکه با نقدی مواجه میشوند از خبرنگار فاصله می‌گیرند.
این خبرنگار صدا و سیما در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: گاه مردم از ما می‌پرسند که چرا صدای ما را در بخش‌های خبری منعکس نمی‌کنید. کافی است یک روز این ملت در کنار ما کار کنند تا بدانند ما با کلافی مواجه هستیم که هر سر آن یک جاست.