فراكسيون رهروان در فهرست اصلاح طلبان و حاميان دولت حل مي شود؟!

فراكسيون رهروان در فهرست اصلاح طلبان و حاميان دولت حل مي شود؟!  7 بهمن – 94
یک تیر وچند نشان زدن سربازجو شریعت نداری  از موضع بازجویی  و اتهام زنی ومتهم کردن  چون ناشی از وحشت شکسته شدن آرای محدود باندهای مافیایی دلواپس نگران مدعی اصول گرایی  در انتخابات اسفنداست .
نقش آفريني برخي اعضاي فراکسيون رهروان در خدمت اصلاح طلبان و فهرست حاميان دولت (موسوم به اعتدال) جدي تر شده است.
    
در پي تشکيل ائتلاف فراگير اصولگرايان، برخي نمايندگان عضو فراکسيون رهروان که به محافل دولتي و اصلاح طلب نزديک شده اند سعي وافري به کار بستند تا اين ائتلاف پا نگيرد اما پس از اينکه اين اختلاف افکني نتيجه نداد نزديکي به دو طيف اصلاح طلب و دولتي ها را تقويت کرده اند تا جايي که يکي از سران اين فراکسيون در جمع شماري از حاميان خود تصريح مي کند وي به تماس و اصرار معاون اول رئيس جمهور، و وزيران اطلاعات و کشور و ارتباطات در تهران نامزد شده است.
    
اکنون فعالان حزبي و نشريات وابسته به دولت و اصلاح طلبان ترويج اين جريان را تحت عنوان غلط انداز «اصولگرايان معتدل» در دستور کار قرار داده اند.
    
احمد شيرزاد از نمايندگان بدنام مجلس ششم که از سوي کروبي به عنوان صداي راديو اسرائيل معرفي شد در مصاحبه با روزنامه آرمان مي گويد: من اطمينان دارم افراد معتدلي رامي توان به مجلس فرستاد. درست است که جناح مقابل تعداد زيادي کانديدا در سراسر کشور دارد ولي افراد متعهدي در ميان اصولگرايان وجود دارند که بتوان به عملکرد مثبت آنها اميد داشت.
    
روزنامه ايران هم در تيتري نوشت: زمزمه ليست مشترک در اردوي حاميان دولت، از سوي 3 جريان اصلاح طلب، اعتدالي و مستقل مطرح شد. دهقان سخنگوي حزب اعتدال و توسعه، کرباسچي دبير کل کارگزاران، منتجب نيا قائم مقام حزب اعتماد ملي، آذر منصوري عضو شوراي مرکزي حزب اتحاد ملت ]معاون سياسي حزب منحله مشارکت[ از ضرورت ائتلاف سخن مي گويند. کرباسچي گفته است فهرست مشترک از سوي اصلاح طلبان و اصولگرايان معتدل ممکن است.
    
در همين حال بهروز نعمتي عضو فراکسيون رهروان و نماينده اسدآباد که مانند کاظم جلالي اين بار از تهران نامزد شده، به روزنامه ايران مي گويد: «معتقديم ائتلاف مورد اشاره از سوي سخنگوي حزب اعتدال و توسعه، راه حلي است که مي تواند به عنوان يک پيشنهاد مد نظر قرار بگيرد. عقلاً بايد با هم بنشينند، بحث کرده و نظرات خود را مطرح کنند. اجراي آنچه آقاي دهقان به آن اشاره کرد، مستلزم آن است تا دوستاني از مجموعه هايي که اسم بردند (يعني اعتدالي ها و مستقلان) کنار هم بنشينند و حرف هاي خود را مطرح کنند. به ويژه اينکه حزب اعتدال و توسعه، مجموعه خوبي است و نيروهاي اين مجموعه حرفي براي گفتن دارند و مي شود که دوستان بنشينند و حرف هاي خود را مطرح کنند».
    
غلامعلي دهقان سخنگوي اعتدال و توسعه نيز به روزنامه وقايع اتفاقيه گفته است: «توسعه اين ائتلاف تنها راه گريز است. در دو سال و نيم گذشته يک همسويي و همگرايي مشخص ميان برخي جريانات فکري و سياسي شکل گرفت که البته نقطه عطف آن 24 خرداد 1392 بود که اصلاح طلبان و جريان ميانه به يک ائتلاف نانوشته و نامرئي و در عين حال عملي رسيدند؛ ما فکر مي کنيم اين ائتلاف عملي در دو سال و نيم گذشته وجود داشته است ولي در حوادث منتهي به تصويب برجام در مجلس و بحث هاي مشخص جناح اصولگرا در مجلس نهم، ضلع سومي نيز در عمل به آن اضافه شد
    
وي مي افزايد: تجربه وقايع دو سال اخير به ما نشان داد مي توانيم از اصولگرايان معتدل استفاده کنيم چرا که بر اين باوريم اصولگرايان معتدل مي توانند «ضلع سوم» اين ائتلاف باشند.
    
دهقان در پاسخ به اين پرسش که چگونه ممکن است اصولگرايان با اصلاح طلبان در يک ليست بنشينند گفت: «ما در قضيه برجام ديديم که اگر معتدلان اصولگرا مانند رئيس مجلس و حاميانش نبودند، ممکن بود با جابجايي يک راي، سرنوشت کشور تغييرکند».
    
از سوي ديگر روزنامه شرق از قول محمد عطريانفر عضو مرکزيت کارگزاران تصريح کرد: به نظر مي رسد که اگر اصلاح طلبان و حاميان دولت، پس از بررسي هاي شوراي نگهبان در حوزه هاي انتخابيه به تعداد نمايندگان مورد نياز، به قدر کفايت نامزد مورد حمايت داشته باشند، به صورت مستقل حضور پيدا خواهند کرد. در چنين شرايطي، رهروان ولايت نيز به صورت مستقل حضور خواهد داشت و رقابت خوب و خوب تر شکل خواهد گرفت؛ رقابتي که من به تازگي آن را بارها مورد تاکيد قرار داده ام.
    
وي مي افزايد: فکر مي کنم رهروان ولايت و تيم معتدلي که از درون اصولگرايان منشعب شده اند، منظومه اي هستند که با شرافتمندي و عزت نفس مي توانند با اصلاح طلبان رقابت کنند. در فرض دوم، در برخي حوزه هاي انتخابيه، اصلاح طلبان نامزد انتخاباتي تاييد شده يا کسي که پيروزي او قرين به موفقيت باشد نداشته باشند و در آن حوزه، شخصيتي از اصولگرايان معتدل مطرح باشد، منطق اصلاح طلبي حکم مي کند براي اينکه تندروها به پيروزي نرسند، به طرفداران اصلاحات توصيه شود در مقام انتخاب ميان دو نامزد از جبهه پايداري يا اصولگراي معتدل، راي خود را به سمت اصولگراي معتدل هدايت کنند. در همين حال روزنامه آفتاب يزد در تيتر صفحه اول خود نوشت: فراکسيون رهروان در آستانه فروپاشي قرار گرفته است.
    
ابراهيم نکو از اعضاي فراکسيون رهروان که ضمناً پيگير جايگزيني فراکسيون با فراکسيون رسمي حاميان دولت (اعتدال) بود به آفتاب يزد گفت: به دنبال رد صلاحيت برخي از نمايندگان مجلس که بيشتر آنها در شوراي مرکزي فراکسيون رهروان حضور دارند، اين حدس و گمان وجود دارد که لغو جلسه يکشنبه فراکسيون رهروان به خاطر اين است که دوستان رد صلاحيت شده از هيئت رئيسه مطالباتي داشتند.
    
وي اضافه کرد: حقيقت اين است، رهروان نتوانست در قالب يک حزب يا جبهه محکم در انتخابات حضور پيدا کند و مفهوم اثرگذاري خودش را از دست داده است. بنابراين پيش بيني مي کنم که بعد از انتخابات دهم، فراکسيون رهروان از رونق خواهد افتاد تا جايي که اين گروه در مجلس آتي معنا و مفهوم حقيقي خود را از دست بدهد
    
وي افزود: «فروپاشي فراکسيون رهروان را پيش بيني مي کنيم اگر چه به نظر من اين فراکسيون در مجلس دهم مي تواند در قالب و شکل ديگر متولد شود که اعضاي آن بيشتر از حاميان دولت خواهند بود
    
نکو درباره اينکه اگر قرار بر انحلال اين فراکسيون در مجلس آتي باشد، اعضاي آن به سمت اصولگرايان گرايش دارند و يا اصلاح طلبان؟ پاسخ داد: «احتمالاً تعدادي در قالب ليست اصولگرايان و عده اي در قالب ليست اصلاح طلبان و گروهي هم تحت عنوان اعتدال و توسعه يا به صورت مشترک در اعتدال و توسعه اصلاح طلبان جاي مي گيرند ولي چيزي به نام رهروان ولايت در آينده وجود نخواهد داشت