اوباما: روح برجام تغيير رفتار ايران است!

اوین نامه ی کیهان 15 فروردین -95
اوباما: روح برجام تغيير رفتار ايران است!
در نشست امنيت هسته اي مطرح شد
مگر کشور به جز برجام و مخالفت با آن و  موشک های دوربرد وموافقت ودفاع خامنه ای وپاسداران ازآن، مشکلات دیگری ندارد. همچنین مگر مردم ایران مطالبات ندارند ودولت دارای طرح وبرنامه های دیگری نیست که باید پیگیری و اجرا کند؟ آخر برای چه نمایش انتخابات برگزار می شود  وقتی  که نظر و نیاز مردم ارزشی ندارد .برای اینکه خامنه ای رهبرو لی فقیه انتصابی قانون شکن همکاره  و غیر پاسخگو باا رگان فاشیستی وسرکوبگر وغارتگر پاسداران  درهمه زمینه بطورمشترک تصمیم گیری وتهدید می کنند . مهمتر اینکه با مصادره نام ملت وقیحانه اهداف  پلیدشان را به نام ملت دنبال می کنند. بطور مثال سربازجو شریعت نماینده خامنه ای درا وین نامه ی کیهان است که بطور سیستماتیک فقط سیاست تهیهو تنظیم گزارشات خبری علیه ی دولت روحانی ومخالفت با برجام ودفاع از موشک های دورب رد ازموضع ضد آمریکایی بازتاب می دهد.
اوباما در کنفرانس خبري نشست امنيت هسته اي در واشنگتن، روح توافق هسته اي و شرط برخورداري ايران از امتيازات اقتصادي را کنار گذاشتن توانايي موشکي و قطع کمک به جبهه مقاومت در منطقه از سوي ايران خواند.
    سرويس سياسي- «باراک اوباما»، رئيس جمهور آمريکا بامداد شنبه در يک کنفرانس خبري در حاشيه نشست امنيت هسته اي واشنگتن در واکنش به گزارش هاي پيشين مبني بر احتمال اعطاي دسترسي محدود به ايران براي استفاده از دلار در مبادلات خارجي، ايران را به استفاده از ساير ارزها به جاي دلار دعوت کرد.

     اين در حالي است که پيش از اين برخي رسانه هاي آمريکايي عنوان کرده بودند دولت اوباما در حال بررسي صدور مجوز استفاده محدود ايران از دلار در مبادلات ارزي است. 

    اوباما در پاسخ به اين پرسش که «سه هفته پيش رهبر عاليقدر ايران شکايت کرد که کشورش از زمان توافق هسته اي موفق به جذب معاملات خارجي واقعي نشده است و 9 شرکت آمريکايي مي گويند که انجام تجارت با ايران بدون رجوع به نظام مالي آمريکا با توجه به سلطه دلار بر مبادلات تجاري بسيار دشوار و در برخي مواقع غيرممکن است. آيا شما مجاز کردن چنين مبادلاتي را در دست بررسي داريد؛ و اگر پاسخ مثبت است آيا اين خيانت به ضمانت هاي قبلي شما نيست مبني بر اينکه اکثر تحريم هاي آمريکا پابرجا خواهند ماند؟» اظهار داشت: «اين رويکردي نيست که ما در واقع دنبال مي کنيم. بگذاريد يک حرف کلي بگويم؛ تا وقتي که ايران، به تعهدات خودش عمل کند، ما فکر مي کنيم که براي جامعه بين الملل هم مهم است که تعهدات خودش را عملي کند. آنها (ايراني ها) در واقع بر اساس توضيحات صبح امروز آژانس به 1+5 گام هاي مشخص شده براي اجراي برجام را رعايت کرده اند و در نتيجه، تحريم هاي مرتبط با برنامه هسته اي آنها، کاهش يافته است. بخشي از چالشي که آنها با آن مواجه هستند اين است که شرکت ها خيلي وقت است که در آنجا تجارت نکرده اند و در نتيجه لازم است که خودشان را با دورنماهاي پابرجا ماندن اين توافق، وفق دهند

    اوباما اضافه کرد: «يکي از کارهايي که لو (وزير خزانه داري آمريکا) و همتايان او داخل گروه 1+5 و جاهاي ديگر انجام خواهند داد روشن کردن اين براي بنگاه هاي تجاري است که چه نوع معاملاتي در واقع مجاز هستند؛ براي شرکت ها و اداره هاي حقوقي شان زمان خواهد برد تا طي چند ماه آينده اطمينان پيدا کنند که در صورت تجارت با ايران برايشان خطر مسئوليت وجود نخواهد داشت. بنابراين ما براي حل برخي از نگراني هايي که ايران ابراز کرده با آنها همکاري خواهيم کرد

    دلار لازم نيست!

    رئيس دولت آمريکا، علي رغم اين در ادامه گفت: «ضروري نيست که ما رويکردي مبني بر استفاده آنها (ايراني ها) از مبادلات معادل دلاري اتخاذ کنيم؛ آنها مي توانند از طريق موسسات مالي اروپايي هم کارشان را پيش ببرند. اما براي شروع به جريان افتادن معاملات، لازم است به طور ادامه دار به شرکت هاي تجاري توضيحات لازم ارائه شود

        
روح توافق
    رئيس جمهور آمريکا سپس گفت: «نکته ديگري که من مي گويم و آن هم مهم است، رفتار خود ايران براي اطمينان آفريني از امن بودن اين کشور جهت انجام تجارت است. در توافقي مانند اين، اولويت اول من... نگراني اول من... اين بود مطمئن شوم که ما برنامه هسته اي آنها را متوقف کنيم و اينکه مواد (هسته اي) که آن موقع داشتند و به آنها زمان گريز کوتاه مي داد، انتقال داده شوند. اين اتفاق افتاده است. و من هميشه گفته ام که نمي توانم قول بدهم که ايران از فرصت فراهم شده در اين رهگذر براي ورود مجدد به جامعه بين الملل استفاده کند. ايران تا کنون متن توافق را رعايت کرده است، اما روح توافق، مستلزم اين است که ايران به جامعه جهاني و شرکت ها سيگنال هايي بفرستد مبني بر اينکه اقدام به انجام طيفي از اقدامات تحريک آميزي که شرکت ها را هراسان مي کند، نخواهد کرد

    اوباما در ادامه گفت: «وقتي آنها موشک باليستيک با شعارهايي براي نابودي اسرائيل شليک مي کنند، اين شرکت ها را مشوش مي کند. برخي خطرهاي ژئوپولتيک وجود دارند که وقتي آنها (شرکت ها) مي بينند اين اتفاق دارد مي افتد، تشديد مي شوند. اگر ايران به ارسال موشک به حزب الله ادامه بدهد، اين کار شرکت ها را مضطرب مي کند»

      
ايران سازگار شود
    رئيس جمهور آمريکا اضافه کرد: «بنابراين، بخشي از آنچه من اميدوارم اتفاق بيفتد... ما مسئوليت داريم که درباره قواعد حاکم توضيحات ارائه کنيم تا مردم ايران در واقع بتوانند از بهبود وضعيت اقتصادي بهره مند شوند؛ اما ايران بايد آن چيزي که هر کشور ديگري در دنيا مي فهمد را درک کند و آن اينکه شرکت ها مي خواهند جايي بروند که احساس امنيت بکنند، جايي که شاهد مناقشات گسترده نباشند، جايي که بتوانند مطمئن باشند مبادلات طبق روال معمول انجام مي شوند؛ و اين هم سازگاري اي است که ايران بايد آن را انجام دهد

    اوباما اضافه کرد: «و صادقانه بگويم، من فکر مي کنم که داخل ايران هم ديدگاه هاي متفاوتي وجود دارد، به همان طريقي که در اينجا در آمريکا تندروهايي وجود دارند که حتي بعد از اينکه ما گواه مي دهيم که اين توافق اثربخش است، حتي بعد از اينکه تيم هاي اطلاعاتي ما، تيم هاي اطلاعاتي اسرائيل مي گويند که اين توافق معادلات بازي را تغيير داده، هنوز هم با اصل توافق مخالف هستند. تندروهايي داخل ايران هستند که نمي خواهند ببينند که ايران به روي جامعه گسترده تر بين المللي گشوده مي شود و دارند کارهايي انجام مي دهند که توافق را احتمالاً تخريب کنند و بنابراين ما مي خواهيم اطمينان حاصل کنيم که آن دسته از نيروهايي که به دنبال منافع توافق هستند، در طول زمان، اين منافع را احساس کنند

        
تحقق يک پيش بيني
    اين اظهارات قابل تامل اوباما کمتر از دو هفته پس از تحليل و پيش بيني رهبر معظم انقلاب درباره توافق و مذاکره با آمريکا بيان شد. 

    حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در بيانات اولين روز سال 1395 در مشهد مقدس، به بدعهدي آمريکا در اجراي تعهدات برجام اشاره کرده و با تاکيد بر اينکه يک ديدگاه خاص معتقد است مشکلات اقتصادي کشور تنها در صورتي حل خواهد شد که در موارد مختلف با آمريکا گفت وگو کنيم و از مواضع خود کوتاه بياييم، خاطرنشان کردند: اين افراد مي گويند همان طور که توافق هسته اي، «برجام» نام گرفت، گفت وگو با آمريکا در موارد ديگر و حتي موضوع قانون اساسي کشور مي تواند «برجام هاي ۲ و ۳ و ۴» باشند تا با اين گفت وگوها و توافق ها، مردم راحت زندگي کنند و مشکلات آنان حل شود.

    ايشان افزودند: معناي حقيقي اين تفکر خطرناک اين است که جمهوري اسلامي ايران به تدريج از مباني قدرت و امنيت خود و از مسائل اساسي که به حُکم اسلام و در چارچوب نظام اسلامي، به آنها پايبند است همچون مسئله حمايت از مقاومت و پشتيباني سياسي از ملت هاي فلسطين، يمن و بحرين، صرف نظر و مواضع خود را به خواسته هاي آمريکا نزديک کند!

    رهبر انقلاب اسلامي گفتند: براساس اين تفکر خاص، جمهوري اسلامي ايران بايد همچون برخي دولت هاي عربي که با کمال وقاحت دست دوستي به سوي رژيم صهيونيستي دراز کردند، در نهايت با دشمن صهيونيستي کنار بيايد.

    حضرت آيت الله خامنه اي با تاکيد بر اينکه در چارچوب اين تفکر خطرناک، عقب نشيني ها گام به گام ادامه خواهد يافت، خاطرنشان کردند: اگر براساس خواست و ميل آمريکا عمل شود، جمهوري اسلامي ايران بايد از ابزارهاي دفاعي خود نيز صرف نظر کند و دائماً در مقابل چراهاي مختلف و زياده خواهانه آمريکا پاسخگو باشد.

    ايشان با اشاره به جنجال تبليغاتي اخير رسانه هاي غربي درباره رزمايش موشکي ايران گفتند: درحالي که آمريکايي ها هرچند وقت يک بار در منطقه خليج فارس که هزاران کيلومتر با آنها فاصله دارد، رزمايش هاي مشترک برگزار مي کنند، در مورد رزمايش جمهوري اسلامي ايران در خانه و حريم امنيت خود، جنجال به پا مي کنند.

    رهبر انقلاب اسلامي با تاکيد بر اينکه در صورت قبول اين تفکر خاص، زياده خواهي هاي آمريکا و عقب نشيني در مقابل او در اين حد نيز متوقف نخواهد شد، افزودند: در ادامه اين روند تدريجي، جمهوري اسلامي ايران طبعاً بايد به آمريکايي ها توضيح دهد که چرا سپاه پاسداران و نيروي قدس را تاسيس کرده است، چرا بايد سياست هاي داخلي با موازين شرع تطبيق داده شوند، چرا بايد سه قوه براساس شريعت اسلامي عمل کنند و چرا شوراي نگهبان قوانين مغاير با شرع را تاييد نمي کند؟

    حضرت آيت الله خامنه اي تاکيد کردند: اگر در مقابل آمريکا کوتاه بياييم، دشمن گام به گام جلو مي آيد و کار به جايي مي رسد که جمهوري اسلامي ايران از محتوا تهي مي شود و تنها صورت ظاهري آن محفوظ خواهد ماند.

        
وعده هاي کاغذي برجام
    صحبت هاي اوباما در حاشيه نشست امنيت هسته اي در واقع در راستاي اقدامات خصمانه پيشين طرف امريکايي ضد ايران در قبال موضوع رفع تحريم ها است. در هفته هاي پس از اجراي برجام به رغم اينکه طبق گفته مدير کل آژانس انرژي اتمي ايران حتي بيش از حد مورد نياز به تعهدات خود پايبندي نشان داده ولي شاهد بوديم که طرف امريکايي نه تنها گامي براي بهره مندي ايران از وعده هاي کاغذي برجام بر نمي دارد بلکه حتي با برافروخته نشان دادن چهره خود به بانک هاي اروپايي مانع از استفاده کشورمان از تسهيلات مالي بين المللي مي شود و دليل آن را سياست هاي ايران در حمايت از جبهه مقاومت مي داند.

    علاوه بر اين اعمال تحريم هاي جديد در حوزه حقوق بشر و موشکي و مورد جديدي که به آن افزوده شده يعني ادعاي حملات سايبري از جانب چند شهروند کشورمان به بانک هاي طرف امريکايي همه و همه نشان از بهانه تراشي امريکايي در سر راه رفع تحريم هاي ايران دارد.

    اين بهانه تراشي ها نيز هدفمند و برنامه ريزي شده است چرا که با تعمق بر روي سخنان اوباما در حاشيه نشست امنيت هسته اي مشخص مي شود که آنها بدنبال دو امر فوق العاده حائز اهميت هستند؛ نخست اينکه ايران با عقب نشيني از ارزش ها و اهداف انقلاب اسلامي در برابر غرب عدول کرده و خود را با سياست هاي امپرياليستي و استکباري امريکا هماهنگ و همصدا کند ( اوباما عيناً تصديق مي کند که ايران خود را سازگار کند) که اين آرزوي غرب در سال هاي پس از انقلاب اسلامي بوده و اين آرزو را نيز به گور خواهند برد. اين هدف، هدف کلان و طولاني مدت امريکا از بهانه تراشي ها در موضوع رفع تحريم هاي هسته اي و عقيم گذاشتن مسئله برجام است اما هدف ثانويه آنها از اين بهانه تراشي ها که به شدت در صدد رسيدن به آن هستند اين است که ايران دست از حمايت جنبش هاي حق مدار و آزادي بخشي همچون حزب الله برداشته و جبهه مقاومت را رها کند تا از اين روزنه امنيت رژيم منحوس صهيونيستي تامين گردد.

    رزمايش موشکي اخير سپاه پاسداران هراسي مضاعف را در دل دشمنان انقلاب اسلامي افکند و با توجه به اينکه جمله معروف امام خميني (ره) بنيانگذار انقلاب اسلامي مبني بر اينکه «اسرائيل بايد از صفحه روزگار محو شود.» به زبان عبري روي بدنه موشک مورد آزمايش قرار گرفته، هک شده بود بار ديگر حمايت جمهوري اسلامي ايران را از جبهه مقاومت و آرمان رهايي قدس شريف از چنگال صهيونيست ها را تکرار و تاکيد کرد که اين امر به مذاق غرب و به خصوص امريکا خوش نيامد چرا که آنها تصور مي کردند پس از اجراي برجام ايران دست از حمايت جبهه مقاومت بر خواهد داشت که اين امر با رزمايش موشکي سپاه و تاکيد مقام معظم رهبري بر تسليم ناپذيري ايران در برابر رژيم صهيونيستي نقشه غرب را نقش بر آب کرد.

    صحبت هاي اوباما اين فرضيه را که امريکا هيچ اراده اي براي رفع تحريم ها و عملي ساختن تعهدات مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از سوي خود ندارد را تائيد و از مرحله فرضيه بودن به نظريه سوق داد چرا که رئيس جمهور امريکا به عنوان بازيگر اصلي در بحث هسته اي ايران و غرب و همچنين سياست گذار اصلي غرب در قبال ايران رسماً از ايران انتظار تغيير رفتار را دارد؛ تغيير رفتاري که پيشبرد منافع امريکا در منطقه و همچنين امن شدن رژيم منحوس صهيونيستي را در پي خواهد داشت. 

    گفتني است اوباما پيش از اين نيز در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل مدعي شده بود که «سردادن مرگ بر آمريکا شغل ايجاد نمي کند و براي ايران امنيت بيشتري به همراه نمي آورد. اگر ايران مسير ديگري را انتخاب کند اين براي منطقه، مردم ايران و جهان بهتر خواهد بود

    جان کري، وزير خارجه آمريکا نيز سال گذشته عين اين جملات را تکرار کرده بود. خبرنگار بي بي سي از کري مي پرسد بسياري منتظرند ببيند که توافق هسته اي به بهبود روابط تهران و واشنگتن در ديگر حوزه ها کمک مي کند يا نه. آيا اميدوار هستيد که تغييري بنيادين در نوع نگاه ايران و آمريکا به هم ايجاد شود؟ کري در پاسخ مي گويد: «فکر مي کنم همه مي توانند با تغيير لحن و کم کردن از شعارها شروع کنند. اول از همه شعار مرگ بر آمريکا و مرگ بر اسرائيل