گزیده ها 16 فروردین -96

گزیده ها 16 فروردین -96
ظرف پر از آب جوش، ٣روز پس از شروع‌ سال جدید، مرگ تلخ و دردناکی را برای دو کودک خردسال رقم زد. پسر ١٨ماهه و دختر ٦ساله هردو هنگام بازی در خانه‌شان قربانی سهل‌انگاری مادرشان شدند و با یک ظرف آب جوش سوختند.
تنها ٣روز از آغاز‌ سال جدید گذشته بود. مینای ٦ساله به همراه دو برادر خود در خانه‌شان مشغول بازی بودند. آنها دور تا دور خانه می‌دویدند و هنگام بازی بلند بلند می‌خندیدند. مینا به همراه محمد ١٨ماهه هنگام بازی کردن و دویدن به آشپزخانه رسیدند. همان لحظه برادر ٩ساله‌شان هم به آنها ملحق شد ولی دقایقی بعد بازی آنها به لحظات دردناک و تلخی تبدیل شد.
 
این دو برادر و خواهر به سمت یک ظرف پر از آب رفتند. غافل از آن‌که این ظرف دقایقی پیش پر از آب جوش شده بود تا مادر با آن آب جوش لباس‌ها را بشوید. چند ثانیه بعد صدای فریادهای مینا و محمد بلند شد. آنها جیغ می‌کشیدند و برادر بزرگترشان هم بهت‌زده به هردویشان خیره شده بود. مادر جوان بلافاصله پس از شنیدن فریادهای فرزندانش به آشپزخانه آمد و با صحنه وحشتناکی روبه‌رو شد. دختر ٦ساله و پسر ١٨ماهه‌اش پس از ریختن ظرف آب جوش می‌سوختند و فریاد می‌زدند.
چند دقیقه بعد با اطلاع مادر خانواده، نیروهای اورژانس به محل حادثه در باقرشهر رسیدند و این دو کودک نیمه‌جان را به بیمارستان منتقل کردند. در ادامه ماموران کلانتری ١٥١ یافت‌آباد نیز درجریان انتقال این دو کودک به بیمارستان قرار گرفتند و برای بررسی موضوع راهی محل شدند تا تجسس‌های خود را در این رابطه آغاز کنند. با حضور ماموران پلیس نیز مشخص شد که این دو کودک خردسال به‌شدت دچار سوختگی شده‌اند و پزشکان درحال انجام معاینات تخصصی روی آنها هستند.
همان لحظه ورود ماموران در بیمارستان پدر کودکان که به ‌شدت شوکه شده بود، در مورد علت سوختگی فرزندانش گفت: «ما ساکن شهر سنگ باقرشهر هستیم. آن روز من سر کار بودم که همسرم تماس گرفت و درحالی‌ که به‌شدت گریه می‌کرد، گفت که قابلمه آب جوش روی کودکانمان ریخته و آنها دچار سوختگی شده‌اند. من هم خیلی زود خودم را به بیمارستان رساندم و متوجه شدم که حال فرزندانم خیلی وخیم است.» بنابراین با توجه به این اظهارات کارآگاهان پلیس به دستور بازپرس مدیر روستا، تحقیقات خود را از مادر کودکان آغاز کردند. زن جوان نیز در مورد علت سوختگی فرزندانش به ماموران گفت:  «آن روز من در خانه بودم و بچه‌ها هم مشغول بازی کردن بودند. پس از گذشت ساعتی برای شستن لباس‌ها آب روی اجاق گاز گذاشتم و از آشپزخانه به داخل سالن رفتم و نشستم. آب جوش شده بود و می‌خواستم به سراغ شستن لباس‌ها بروم.
سه فرزندم هم همچنان مشغول بازی بودند. دقایقی بعد صدای فریادهای آنها بلند شد و من هم سراسیمه به آشپزخانه رفتم که متوجه شدم قابلمه آب جوش از روی اجاق برگشته و دو فرزندم سوخته‌اند. پسر بزرگترم در این حادثه خودش را کنار کشیده بود و سالم مانده بود  اما دختر و پسر کوچکم به‌ شدت سوخته بودند. برای همین بلافاصله آنها را به بیمارستان منتقل کردیم. فرزند بزرگترم که سالم مانده بود، گفت او با آویزان شدن به گاز باعث برگشت قابلمه روی خواهر و برادرش شده است
پس از این اظهارات تحقیقات روی این پرونده ادامه داشت تا این‌که روز نهم فروردین‌ماه از بیمارستان خبر رسید که پسر ١٨ماهه بر اثر شدت جراحات و با وجود تلاش پزشکان جان خود را از دست داده است. ٣روز پس از مرگ این پسر خردسال نیز خواهر ٦ ساله‌اش هم نتوانست این حادثه دردناک جان سالم به در ببرد و به علت شدت سوختگی جانش را از دست داد.
این درحالی بود که پرونده در دادسرای امور جنایی و پیش‌روی قاضی مدیر روستا قرار گرفته بود. بنابراین بازپرس نیز پس از بررسی‌های لازم و پس از مرگ این کودکان، با توجه به این‌که محل سوختن بچه‌ها شهرستان باقرشهر بود، پرونده را با قرار عدم صلاحیت به دادسرای باقرشهر ارسال کرد.منبعروزنامه شهروند
رئیس‌جمهوری ترکیه باراک اوباما را متهم کرد به اینکه در انتقادهای اخیرش از وضعیت آزادی مطبوعات در ترکیه پشت سر او حرف زده است.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را متهم کرد به اینکه در انتقاد از آزادی مطبوعات در ترکیه پشت سر او حرف زده است و آن را مرتبط با تلاش‌ها برای ایجاد شکاف در ترکیه دانست.
این اظهارات اردوغان در حالی مطرح شده که اوباما روز جمعه پس از دیدار با اردوغان در حاشیه اجلاس امنیت هسته‌ای در شهر واشنگتن گفت که از بابت سرکوب مطبوعات در ترکیه ناخرسند است و از اردوغان خواسته که دموکراسی در کشورش را سرکوب نکند.
پس از آنکه دو خبرنگار ترکیه‌ای روزنامه جمهوریت به نام‌های اردم گل و جان دوندان به دلیل گزارش ارسال کامیون‌های سلاح آژانس اطلاعاتی ترکیه برای مخالفان سوری به خیانت متهم شدند موجی از محکومیت‌های بین‌المللی علیه دولت ترکیه راه افتاد. این دو خبرنگار با مجازات حبس ابد رو به رو هستند.
اردوغان امروز به خبرنگاران گفت: من از بابت شنیدن این اظهارات (اوباما) که پشت سر من مطرح شده‌اند متاسف شدم. در طول مذاکرات من با اوباما این مسائل مطرح نشدند.
براساس گزارش روزنامه حریت ترکیه اردوغان پس از بازگشت به کشورش از سفر پنج روزه به واشنگتن گفت: شما نمی‌توانید توهین و تهدید را به عنوان آزادی مطبوعات یا انتقاد در نظر بگیرید.
کمیته حفاظت از خبرنگاران اعلام کرد که دست کم 13 خبرنگار در ترکیه به دلیل پوشش خبری در زندان هستند و از بابت آنچه که سرکوب گسترده رسانه‌ها در ترکیه شامل آزار مالکان شرکت‌های رسانه‌ای در ترکیه عنوان کرده انتقاد کرده است.
اردوغان افزود: هدف از انتقاد از آزادی مطبوعات در ترکیه ایجاد شکاف و پراکندگی و در صورت توان آنها بلعیدن ترکیه است. منظور من از جانب یک مغز متفکر است. مغز متفکری که بر سر ترکیه در حال بازی کردن است.
اردوغان همچنین به طور جداگانه گفت که آمریکا و ترکیه در خصوص موضعشان در قبال کردهای سوریه به همدیگر نزدیک‌تر شده‌اند.
ترکیه شبه نظامیان یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه به همراه شاخه سیاسی آن یعنی حزب اتحاد دموکراتیک را به عنوان همپیمانان پ.ک.ک تلقی می‌کند.
اردوغان در ادامه گفت: جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا و جان کری، وزیر خارجه این کشور اخیرا به من وعده دادند که اجازه شکل گیری یک دولت تحت مدیریت کردها در خاک سوریه را نخواهند داد.
وی افزود: ترکیه اقدام به ارائه اسامی 2400 شبه نظامی عرب و ترکمانی کرده که برای مبارزه با گروه تروریستی داعش آموزش دیده‌اند و آنها را بخشی از مخالفان میانه روی سوری می‌داند.
وی گفت: بنابراین آمریکا دیگر هیچ بهانه‌ای برای همکاری با یگان‌های مدافع خلق کرد و حزب اتحاد دموکراتیک در سوریه برای مبارزه با داعش نخواهد داشت.
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع "قتل عمـد" و به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای ناحیه 27 تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
به گزارش آستان، در ساعت 14:00 و از طریق مرکز فوریت های پلیسی 110 وقوع یک فقره درگیری دسته جمعی منجر به جرح به کلانتری 116 مولوی اعلام شد؛ با حضور مأمورین کلانتری در محل و انجام بررسی های اولیه مشخص شد که طی یک درگیری دسته جمعی بینِ سرنشینان یک دستگاه خودرو سواری با دو ترک نشین یک دستگاه موتورسیکلت، یکی از سرنشینان خودرو سواری بنام غلامرضا ( 20 ساله ) مورد اصابت ضربات متعدد چاقو از ناحیه سینه قفسه سینه و پا قرار گرفته و دو موتور سوار نیز از محل متواری شدند.

پرونده در اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ   تشکیل شد و با گذشت چند ساعت از انتقال مجروح صحنه درگیری به بیمارستان ، از سوی تیم پزشکی به مأمورین اعلام شد که به علت اصابت ضربه به قسمت چپ سینه و با وجود انجام اقدامات درمانی، "غلامرضا . ج" فوت کرده است.
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع "قتل عمـد" و به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای ناحیه 27 تهران ، پرونده جهت رسیدگی در اختیار اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
با آغاز رسیدگی به پرونده ، کارآگاهان اداره دهم به تحقیق از شاهدان صحنه درگیری پرداخته و اطلاع پیدا کردند که قاتل یکی از اهالی منطقه هرندی - خیابان شهید معروف خانی بنام "سامان. د" ( 25 ساله ) است که پس از ارتکاب جنایت از محل سکونتش متواری شده است .
در ادامه تحقیقات مشخص شد که سامان در ساعت 10:30 مورخه 10/01/1394 در یک قهوه خانه در منطقه هرندی با جوان دیگری بنام "اشکان" درگیر  شده که طی آن ، مقتول بهمراه برادرش به حمایت از اشکان پرداخته و پس از گرفتن چاقو از دست سامان ، وی را مجبور به ترک قهوه خانه کردند.
با توجه به اطلاعات بدست آمده ، اشکان مورد تحقیقات قرار گرفت؛ وی در اظهاراتش با تأیید خبر درگیری خود با با سامان  به کارآگاهان اطلاع کرد که از چند سال پیش با سامان اختلاف داشته و درگیری قهوه خانه نیز به بهانه "چشم تو چشم شدن" او با سامان بوده است.
اشکان در اظهاراتش به کاراگاهان گفت: "در زمان درگیری، سامان چاقویی در دست داشت و دائما با آن تهدید می کرد؛ در همین زمان، غلامرضا بهمراه برادرش وارد قهوه خانه شدند و با دیدن صحنه، به سمت سامان رفته و چاقو را از دستش گرفتند و او را مجبور به ترک قهوه خانه کردند؛ پس از آن دیگر اطلاعی از درگیری دوباره ی غلامرضا با سامان نداشتم تا اینکه از طریق بچه محل ها متوجه مرگ غلامرضا شدم".
کارآگاهان اداره دهم در ادامه تحقیقات مبنی بر مشخص شدن نحوه وقوع درگیری دسته جمعی منجر به جنایت اطلاع پیدا کردند که مقتول قصد داشته بهمراه برادر و یکی از دوستانش، مسافرتی به شمال کشور داشته باشند اما سامان بهمراه یکی از بستگانش با یک دستگاه موتورسیکلت و اینبار با انگیزه انتقام گیری دخالت آنها در درگیری قهوه خانه ، مانع رفتن آنها به مسافرت شده و در ادامه چندین ضربه ی چاقو به مقتول وارد و از محل متواری شده است.
سرهنگ کارآگاه آریا حاجی زاده، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: در ادامه رسیدگی به این پرونده ، متهم در مورخه 13/01/1394 دستگیر و صراحتا به ارتکاب جنایت اعتراف کرد.
سرهنگ آریا حاجی زاده، در پایان این خبر عنوان داشت: با توجه به اعتراف صریح متهم به ارتکاب جنایت، قرار بازداشت موقت از سوی بازپرس محترم پرونده صادر و متهم جهت انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است.
پرسپولیس در حالی که با اخراج سوشا مکانی 10 نفره شده بود با برتری سه بر دو مقابل سیاه جامگان خود را در کورس قهرمانی نگه داشت.
به گزارش ایسنا، در ادامه هفته بیست و چهارم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، پرسپولیس میزبان سیاه جامگان مشهد بود که این دیدار با برتری 3 بر 2 پرسپولیس به پایان رسید.
برای پرسپولیس در این دیدار مهدی طارمی در دقایق 41 و 82 و همچنین علی علی‌پور در دقیقه 70 گلزنی کردند. برای سیاه جامگان حسین کریمی (5) و میثم حسینی (62، پنالتی) گل زدند.
نیمه نخست:
دقیقه 5 حرکت خوب شاگردان فرهاد کاظمی درون محوطه جریمه پرسپولیس فرصت خوبی را برای گلزنی این تیم به وجود آورد. حمیدرضا علی‌عسگر درون محوطه جریمه پاس خوبی را برای سید حسین کریمی ارسال کرد و این بازیکن هم با یک شوت دقیق توپ را از بین پاهای مکانی عبور داد تا تیمش صاحب گل شود.
دقیقه 11 یاران سیاه جامگان فرصت خوبی را برای گلزنی به دست آوردند اما این بار ضربه سید حسین کریمی از کنار دروازه پرسپولیس بیرون رفت.
دقیقه 12 پشت محوطه جریمه سیاه جامگان پرسپولیسی‌ها صاحب توپ شدند و در ادامه علی علیپور پاس زیبایی را برای محسن مسلمان ارسال کرد اما ضربه این بازیکن از کنار دروازه به بیرون رفت.
دقیقه 29 کمال کامیابی نیا پشت محوطه جریمه سیاه جامگان توپ را در اختیار گرفت و با ضربه پای راست قصد داشت دروازه را هدف قرار دهد اما شوت او از کنار دروازه بیرون رفت.
دقیقه 41 حرکت خوب یاران پرسپولیس و پاس علیپور درون محوطه جریمه باعث شد مهدی طارمی با دروازه‌بان سیاه جامگان تک به تک شود و او نیز پس از دریبل دروازه‌بان، دروازه سیاه جامگان را باز کرد.
نیمه دوم:
دقیقه 57: موقعیت خوبی برای یاران سیاه جامگان شکل گرفت و ایمان موسوی از سمت راست توپ را روی دروازه پرسپولیس ارسال کرد اما ضربه سر حمیدرضا علی‌عسگر از کنار دروازه به بیرون رفت.
دقیقه 58: روی پاس خوبی که برای حمیدرضا علی‌عسگر ارسال شد، این بازیکن با سوشا مکانی تک به تک شد. در ادامه دروازه‌بان پرسپولیس درون محوطه جریمه خودی روی علی‌عسگر مرتکب خطا شد و داور پس از نشان دادن نقطه پنالتی مکانی را با کارت قرمز از زمین بازی اخراج کرد.
پس از این اتفاق لوبانف درون دروازه پرسپولیس قرار گرفت اما این بازیکن نتوانست ضربه میثم حسینی را مهار کند تا این بازیکن در دقیقه 62 دومین گل تیمش را به ثمر برساند.
دقیقه 70: مهدی طارمی پشت محوطه جریمه سیاه جامگان پاس زیبایی را به داخل محوطه جریمه برای علی علیپور ارسال کرد و این بازیکن که با دروازه‌بان حریف تک به تک شده بود با ضربه‌ای زیبا دومین گل تیمش را به ثمر رساند تا بازی به تساوی کشانده شود.
دقیقه 81: علی علیپور پاس در عمق زیبایی را برای مهدی طارمی مهیا کرد و در حالی که این بازیکن با دروازه‌بان حریف تک به تک شد نتوانست از این فرصت استفاده کند و ضربه او را حسین عین افشار به کرنر فرستاد.
دقیقه 82: حرکت خوب امید عالیشاه و ارسال زیبای این بازیکن روی دروازه مهدی طارمی را در یک فرصت خوب گلزنی قرار داد و این بازیکن با یک ضربه سر زیبا دروازه سیاه جامگان را برای سومین بار باز کرد.
در نهایت پرسپولیس در شرایطی که با اخراج مکانی 10 نفره شده بود با درخشش طارمی و علی‌پور سه امتیاز این بازی را در روزی که تماشاگرانش را هم نداشت کسب کرد تا 42 امتیازی شود و در کورس قهرمانی باقی بماند.
ترکیب پرسپولیس: سوشا مکانی، امید عالیشاه، مایکل اومانا، احمد نوراللهی (لبانف، 58)، مهدی طارمی، کمال کامیابی نیا، محمد انصاری، لوکا ماریچ، رامین رضاییان، علی علیپور (مهرداد کفشگری، 86) و محسن مسلمان به میدان رفت.

ترکیب سیاه جامگان: محمدحسین عین افشار، سید میثم حسینی، حمیدرضا علی‌عسگر، رضا شربتی (سالار افراسیابی، 73)، علیرضا نقی‌زاده، مهدی جعفرپور، مصطفی احمدی، سید حسین کریمی (اولو کورده، 55)، سید ایمان موسوی، میلاد نوری (حسین زامهران، 85)، کیل کونیا مقابل پرسپولیس به میدان رفت.