سرمقاله : روزی نامه جمهوری "ثبات منطقه اولویت نخست "

روزی نامه ی جمهوری اسلامی دو شنبه 16 فروردین ماه سال 1395
 سرمقاله : روزی نامه جمهوری  "ثبات منطقه اولویت نخست  "
مگر  دلواپسان نگران حامی خامنه ای همراه باپاسداران  که مخالف برجام ودولت روحانی  اند. اینان  به سادگی اجازه می د هند که دولت روحانی به تواند با کشورهای منطقه به خصوص کشورهای همسایه رابطه عادی داشته باشد که ظریف اعتراف  وتأکید کرده  ثبات  نطقه اولویت نخست است . به خصوص اینکه بقای رژیم وارونه ی جنگ افروزو لایت فقیه مدیون سیاست جنگ افروزی و صدور بحران وارتجاع وجنگ وتروریسم به برون مرزو مداخله گری درامورد اخلی کشوره های منطقه وهمسایه بوده است .  همچنین  اهرم تهدید برنامه هسته ای که  جایگزین جنگ شده بود بابرجام زیرآبش زده شده است .
از سوی دیگر دامنه ی اختلافات ناشی ازجنگ قدرت وثروت باندی وجناحی خیلی حاد وآشکار ومهار ناپذیر شده است . برای همین گروه های فشار سازماندهی شده از سوی پاسداران  به سفارت عربستان درتهران وکنسول این کشور در مشهد تهاجم کردند . همچنین پاسداران باتحریک  و تجهیز حوثی های یمنی  تلاش کردند شبه جزیره عربستان راناامن وبی ثبات کنند . مشابه همین سیاست دربحرین و عراق و سوریه ولبنان تکرار شده است .حال چگونه ظریف می تواند مقابل اقدامات تهدیدآمیزو تروریستی پاسداران مقاومت کند که ازسوی خامنه ای حمایت می شوند .مگر اینکه  روحانی و رفسنجانی  بطور سیستماتیک نقش  تروریستی وجنگ افروزی پاسداران درمنطقه وحمایتی که خامنه ای از اینان می کنند افشاگری کنند .

دکتر ظریف، وزیر امور خارجه در تبیین اهداف و برنامه‌های کشور در قلمرو سیاست خارجی اعلام کرد ایجاد ثبات در خاورمیانه و حل و فصل مسائل منطقه‌ای، اولویت نخست سیاست‌ خارجی کشور در سال 95 محسوب می‌شود. این مسئله همواره اولویت جمهوری اسلامی بوده و همچنان خواهد بود.
ضمن استقبال از این تصمیم هوشمندانه به نظر می‌رسد لازم است برای تضمین موفقیت در این زمینه تمامی استعدادها و ظرفیت‌های مرتبط با حفظ همین اولویت بکار گرفته شود تا همچون مقوله برجام، در این خصوص نیز به دستاوردهای چشمگیر و ملموسی دست یابیم.
واقعیت اینست که در سال‌های اخیر در قلمرو مسائل منطقه، انتظارات بیشتری وجود داشت. البته قابل درک است که با تمرکز توان و ظرفیت دستگاه دیپلماسی کشور بر روی موضوع هسته‌ای، مسائل منطقه‌ای به اندازه کافی مورد اهتمام نبوده است لکن امروزه با تعیین تکلیف برجام، به نظر می‌رسد فرصت‌های مورد انتظار برای تمرکز بر روی مسائل منطقه‌ای، بیشتر شده است. طرح این موضوع در مقیاس عمومی و رسانه‌ای نیز نشانگر آنست که دستگاه دیپلماسی با هدفگذاری در این مقوله سعی دارد زمینه‌های لازم در محیط پیرامونی را تدریجاً فراهم و بلکه همراه سازد.
طبعاً در این مقوله، اولین مسئله آنست که مهمترین مسائل و مشکلات مبتلا به، فهرست شوند. تروریسم لجام گسیخته، اگرچه امروزه در چهار گوشه جهان قربانی می‌گیرد ولی بیشترین لطمه‌ها و ضربه‌ها را بر ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه وارد ساخته است. علاوه بر این طیف وسیعی از دخالت‌های سیاسی و مداخلات نظامی آشکار و نهان، بر سرنوشت ملت‌ها و کشورهای منطقه اثرگذار بوده است.برخی بازیگران منطقه‌ای عموماً با تحریک و نقش آفرینی بازیگران بین‌المللی برروی مسائل و اختلافات قومی، فرهنگی و عقیدتی متمرکز شده‌اند بطوری که از یکطرف با دامن زدن به تعصبات مذهبی سعی در ایجاد تقابل و تضاد و نزاع داشته‌اند و از سوی دیگر با خوش خدمتی نسبت به توطئه‌ها و مداخلات بیگانه، منطقه را به صحنه تاخت ‌و تاز تروریست‌ها در جنگ‌های نیابتی تبدیل کرده‌اند.
یک اصل همیشگی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره مخالفت با نقش عوامل بیگانه و تاکید بر ضرورت حل و فصل مسائل منطقه توسط کشورهای منطقه بوده است. ایران با حضور و مداخله نظامی بیگانگان در منطقه مخالفت ورزیده ولی برخی همسایگان در گذشته و حال برای کشاندن پای قدرت‌های بیگانه به منطقه تلاش کرده‌اند.
موضوع مهم‌تر به تلاش برای مقابله با آثار و تبعات سیاست‌های استعماری است که حل و فصل مسئله فلسطین و احقاق حق مردم مظلوم فلسطین در صدر آن قرار می‌گیرد. کشورهای منطقه می‌توانند با در پیش گرفتن سیاست‌های مدبرانه در همزیستی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی باثبات و اطمینان بخشی را تجربه کنند و با هم‌افزائی توانمندی‌ها، زمینه‌های رشد و توسعه همه جانبه اقتصادی – فرهنگی - سیاسی و اجتماعی را فراهم سازند.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای از توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های منحصر به فردی در قلمرو تامین نیازهای منطقه‌ای برخوردار است. ایران، نقش بی‌بدیلی در سرکوب تروریسم لجام گسیخته ایفا کرده و می‌کند ولی اصلی‌ترین آتش افروزی‌ها و کارشکنی‌ها در همین مقوله نیز توسط برخی بازیگران منطقه‌ای صورت می‌گیرد که سعی دارند بر اقدامات خود سرپوش بگذارند و خود را پرچمداران مبارزه با تروریسم در منطقه معرفی کنند.
افشای چهره بدون نقاب این جماعت و اطلاع رسانی پیرامون جنایات مشترک حامیان تروریسم، فرصت‌های تازه‌ای برای خشکاندن ریشه تروریسم فراهم می‌کند که با کمک‌های مستشاری و لجستیکی ایران در زمینه سرکوب تروریسم، فضای تازه‌ای از تعامل جبهه ضدتروریستی به وجود می‌آورد. همین امر انزوای سیاسی – تبلیغاتی حامیان تروریسم در منطقه را همراه دارد. آنها به راحتی عقب نشینی نخواهند کرد و حتی با سماجت و بغض و حسادت بیشتری به جوسازی‌های کینه‌توزانه می‌پردازند ولی استمرار همین سیاست‌ها و پایمردی نیروهای واقعاً ضد تروریسم، فضای غبارآلود منطقه را به سمت و سوی ثبات و آرامش می‌برد.
طبعاً در پرتو قدرت نمائی ایران، چندان فضائی برای سیاه نمائی و جوسازی عوامل بیگانه در منطقه باقی نمی‌ماند که آب به آسیاب دشمن بریزند و بلندگوی سیاست‌های بیگانه باشند. ایران سعی دارد فضای تعامل و همکاری در منطقه ایجاد شود ولی بیگانگان و عوامل محلی آنها تا امروز و برای همیشه خواستار تقابل و نزاع بوده و هستند. از جمله «شیخ خالد» وزیر خارجه شیخ‌نشین کوچک بحرین مدعی شد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای مقابله با ایران جدی هستند و تهران باید تغییری اساسی در سیاست خارجی خود ایجاد کند و از حمایت برخی سازمان‌ها در خاورمیانه دست بردارد. وی افزود: ما به ایران پیام می‌فرستیم که اینک برای مقابله با آن جدی هستیم و هیچ تردیدی در دفاع از دولت‌ها، ملت هایمان، منافعمان و برادرانمان در منطقه نداریم. این شیخ کم‌تجربه، در ادامه اظهارات ننگین خود از خطر ایران سخن به میان آورده و آنرا بیشتر و مهم‌تر از «خطر اسرائیل» معرفی نموده است.
این، سخن وزیرخارجه کسانی است که جزیره اشغالی بحرین را در اختیار دارند و در عین حال فریاد مظلومیت مردم سلحشور بحرین را در گلو خفه کرده‌اند و اشغالگران را بر مقدرات این جزیره حاکم ساخته‌اند.
اقتدار ایران به عنوان قدرت برتر منطقه‌ای می‌تواند فضای تازه‌ای را در منطقه ایجاد کند و زمینه‌ها برای ایجاد و تقویت ثبات و آرامش در این منطقه بحران زده را فراهم سازد تا دیگر اصولاً زمینه‌ای برای اظهار وجود چنین افراد کوچکی وجود نداشته باشد.
ضمن استقبال از سیاست روشن اعلام شده توسط وزیر محترم امور خارجه، تاکید می‌نمائیم بسیج تمامی استعدادها و ظرفیت‌هائی که می‌تواند به تقویت و عمق تاثیرگذاری این تصمیمات کمک نماید یک ضرورت است. برای موفقیت در این مقوله لازم است با وزارت خارجه همراهی شود و تمام ارکان نظام جمهوری اسلامی با درک این واقعیت که ثبات منطقه اولویت نخست است، برای تحقق این سیاست با تمام توان و هماهنگی کامل تلاش کنند.