گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت سوم. 16 فروردین -96
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری فردی که اقدام به قتل جوانی 20 ساله کرده بود، خبر داد.
به گزارش ایسنا، در ساعت 14 روز دهم فروردین ماه امسال از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی 110 وقوع یک فقره درگیری دسته جمعی منجر به جرح به کلانتری 116 مولوی اعلام شد؛ با حضور مأموران کلانتری در محل و انجام بررسی های اولیه مشخص شد که طی یک درگیری دسته جمعی میان سرنشینان یک دستگاه خودرو سواری با دو ترک نشین یک دستگاه موتورسیکلت، یکی از سرنشینان خودرو سواری به نام غلامرضا 20 ساله مورد اصابت ضربات متعدد چاقو از ناحیه سینه، قفسه سینه و پا قرار گرفته و دو موتور سوار نیز از محل متواری شده‌اند .
با گذشت چند ساعت از انتقال مجروح به بیمارستان، تیم پزشکی به مأموران اعلام کرد که به علت اصابت ضربه به قسمت چپ سینه و با وجود انجام اقدامات درمانی، غلامرضا . ج فوت کرده است. پس از آن با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع قتل عمد و به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای ناحیه 27 تهران ، پرونده برای رسیدگی در اختیار اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گفت.
با آغاز رسیدگی به پرونده، کارآگاهان اداره دهم به تحقیق از شاهدان صحنه درگیری پرداخته و اطلاع پیدا کردند که قاتل یکی از اهالی منطقه هرندی - خیابان شهید معروف خانی به نام سامان . د 25 ساله است که پس از ارتکاب جنایت از محل سکونتش متواری شده است. در ادامه تحقیقات نیز مشخص شد که سامان در ساعت 10:30 روز دهم فروردین ماه در یک قهوه خانه در منطقه هرندی با جوان دیگری به‌نام اشکان هم درگیر شده که طی آن، مقتول به‌همراه برادرش به حمایت از اشکان پرداخته و پس از گرفتن چاقو از دست سامان، وی را مجبور به ترک قهوه خانه کرده‌اند.
با توجه به اطلاعات به دست آمده، اشکان مورد تحقیقات قرار گرفت و در اظهاراتش با تأیید خبر درگیری خود با سامان به کارآگاهان گفت که از چند سال پیش با سامان اختلاف داشته و درگیری قهوه خانه نیز به بهانه چشم تو چشم شدن او با سامان بوده است.
اشکان در ادامه اظهاراتش به کارآگاهان گفت: در زمان درگیری، سامان چاقویی در دست داشت و دائما با آن تهدید می‌کرد، در همین زمان، غلامرضا به‌همراه برادرش وارد قهوه خانه شدند و با دیدن صحنه، به سمت سامان رفته و چاقو را از دستش گرفته و او را مجبور به ترک قهوه خانه کردند، پس از آن دیگر اطلاعی از درگیری دوباره غلامرضا با سامان نداشتم تا اینکه از طریق بچه محل ها متوجه مرگ غلامرضا شدم.
کارآگاهان اداره دهم در ادامه تحقیقات مبنی بر مشخص شدن نحوه وقوع درگیری دسته جمعی منجر به جنایت اطلاع پیدا کردند که مقتول قصد داشته به‌همراه برادر و یکی از دوستانش ، مسافرتی به شمال کشور داشته باشند اما سامان به‌همراه یکی از بستگانش با یک دستگاه موتورسیکلت و این‌بار با انگیزه انتقام گیری دخالت آنها در درگیری قهوه خانه ، مانع رفتن آنها به مسافرت شده و در ادامه چندین ضربه چاقو به مقتول وارد کرده و از محل متواری شده است.
بر اساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی پایتخت، سرهنگ کارآگاه آریا حاجی زاده، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ ، با اعلام این خبر گفت: در ادامه رسیدگی به این پرونده ، متهم در تاریخ 13 فروردین ماه دستگیر و صراحتا به ارتکاب جنایت اعتراف کرد که با توجه به اعتراف صریح متهم به ارتکاب جنایت، قرار بازداشت موقت از سوی بازپرس پرونده صادر و متهم برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است.
خبر ويژه 
خسارت محض يعني همين معامله يكطرفه دولت با غرب
در حالي که کشورهاي غربي به هيچ يک از تعهدات خود در اجراي برجام پايبند نبوده اند، مدير کل سازمان انرژي اتمي اعلام کرد اقدامات شفافيت ساز ايران، فراتر از توافقاتي بوده که اين کشور با آژانس انرژي اتمي داشته است.
    
به گزارش رجانيوز، يوکيا آمانو در بيانيه اي که پس از ديدارش با روساي جمهور و نمايندگان کشورهاي 5+1 منتشر کرده، آورده است: «من (در جلسه) يادآوري کردم که ايران هم اکنون در معرض شديدترين نظام راستي آزمايي هسته اي جهان قرار دارد. اين کشور نه تنها توافقنامه پادماني با آژانس، بلکه پروتکل الحاقي را هم اجرا مي کند؛ اقدامات شفافيت سازي که فراتر از تعهدات ايران در توافقات رسمي با آژانس هستند نيز مورد موافقت قرار گرفته اند
    
دولت در حالي تمامي تعهدات برجام را عملياتي کرده است که کشورهاي 5+1 تنها بر روي کاغذ وعده انجام برخي از تعهدات را داده اند. اين در حالي است که پس از انعقاد برجام، منتقدين با اشاره به عبارات ابهام برانگيز و تفسيرپذير اين سند از امکان دبه کردن آمريکايي ها سخن مي گفتند و خواهان مسدود شدن راه هاي فرار کشورهاي غربي از تعهداتشان پيش از اجرايي شدن تعهدات ايران بودند.
    
منتقدان معتقد بودند زماني که ايران تعهدات خود را که عموماً قابليت بازگشت پذيري ندارند، اجرايي کند کشورهاي 5+1 ديگر هيچ فشار يا انگيزه اي براي انجام تعهداتشان ندارند چرا که اين کشورها بدون دادن يک امتياز در عمل به تمامي خواسته هاي خود رسيده اند.
    
البته مقامات دولتي با خلق عبارات مبالغه آميز در وصف برجام توافق به دست آمده را پيروزي ديپلماتيک ايران توصيف کرده و بدون توجه به عبارات به کار برده شده در برجام و شرايط تحميل شده به ايران، توافق به دست آمده را ضامن رفع فوري همه تحريم ها، آغاز سريع مبادلات تجاري، افزايش فروش نفت و انتقال بدون دردسر پول به کشور و... مي دانستند.
    
حال در شرايطي که ديپلمات هاي غربي در سايه کم توجهي و نابلدي ديپلمات هاي ايراني تنها با برگه «وعده توقف تدريجي بخشي از تحريم ها» تمامي برگه هاي هسته اي ايران را بر روي کاغذ و در صحنه عمل سوزاندند، پا را فراتر نهاده و با همين برگه درصدد هستند ايران را در ديگر حوزه ها نيز عقب برانند.
    
صحبت هاي رئيس جمهور آمريکا در نشست خبري اخير در همين راستا قابل ارزيابي است. باراک اوباما در اين نشست خبري در پاسخ به سوالي درباره اينکه آمريکا چه زماني تعهدات خود را در قبال تسهيل تجارت براي ايران فراهم مي کند گفت: «يکي از کارهايي که لو (وزير خزانه داري آمريکا) و همتايان او داخل گروه 5+1 و جاهاي ديگر انجام خواهند داد روشن کردن اين براي بنگاه هاي تجاري است که چه نوع معاملاتي در واقع مجاز هستند؛ براي شرکت ها و اداره هاي حقوقي شان زمان خواهد برد تا طي چند ماه آينده اطمينان پيدا کنند که در صورت تجارت با ايران برايشان خطر مسئوليت وجود نخواهد داشت. بنابراين ما براي حل برخي از نگراني هايي که ايران ابراز کرده با آنها همکاري خواهيم کرد
    
بنابراين همان طور که منتقدان پيش از اين معتقد بودند تعامل و مبادله شرکت هاي تجاري خارجي با ايران تنها در صورتي محقق خواهد شد که وزارت خزانه داري آمريکا به اين دست از شرکت ها اجازه تجارت را بدهد. به بيان ديگر رابطه تجاري ايران و کشورهاي ديگر همانند زمان تحريم ها تابع تصميم گيري هاي دولت آمريکاست.
    
استراتژي آمريکا براي عقب راندن ايران در موضوع موشکي پس از موفقيت اين کشور در سمبليک کردن برنامه هسته اي ايران در حالي است که همانند برجام يک، عده اي در داخل با هجمه خيانتکارانه به صنعت دفاعي کشور جاده صاف کن سياست هاي آمريکا در ايران شده اند.
خبر ويژه 
خروجي سياست اقتصادي دولت افزايش تورم است نه ايجاد اشتغال
يک اقتصاددان اصلاح طلب برخلاف ادعاهاي دولتي تصريح کرد، رفع تورم در سال 95 افزايش مي يابد و سياست هاي کنوني اقتصادي، ايجاد اشتغال نمي کند.    حسين راغفر در مصاحبه با فرارو گفته است: «سياست دولت در افزايش وام مسکن به 160 ميليون تومان بيش از آنکه موجب توليد مسکن ارزان قيمت شود و در اختيار خانواده هاي جوان قرار بگيرد فقط رانت بسيار بزرگي را به جيب کارتل هاي مسکن و سوداگران مستغلات وارد و تورم قابل توجهي به مسکن تزريق مي کند
    
وي ادامه داد: «لذا مي توان پيش بيني کرد که شروع اين سياست مي تواند موجب افزايش قيمت مسکن شود که در شرايط کنوني با حباب بسيار بزرگي روبه رو است و عملامنافع کارتل هاي بزرگي که در بخش هاي سياست گذاري کلان کشور نفوذ دارند تامين شود و مسکن از سبد خانوارهاي متوسط هم دورتر شود.»    راغفر درباره ميزان رشد اقتصادي در سال 95 گفت: «سياست هاي اقتصادي کنوني خلق شغل نخواهد کرد، اما رشد اقتصادي بدون خلق شغل هم امکان پذير خواهد بود که مي تواند موجب افزايش واردات کالاها شود و بخشي از خدمات و واسطه گري ها را متورم تر کرده و سهم فعاليت هاي سوداگري و دلالي را افزايش دهد.»    وي ادامه داد: «در اين شرايط افزايش قيمت مسکن به اسم رشد اقتصادي خود را در سبد بخش مستغلات و مسکن نشان خواهد داد. البته بعيد است که اين امر منجر به رشد بخش مسکن شود چون اکنون تعداد زيادي مسکن لوکس وجود دارد که متقاضي ندارند.»    وي افزود: «لذا در صورت افزايش قيمت مسکن ممکن است اندکي به تقاضاي اين بخش افزوده شود و افرادي که منتظر بودند قيمت ها کاهش پيدا کند از هراس بدتر شدن شرايط اقدام به تقاضا کنند؛ اما واقعيت اين است که اين تقاضا قابل توجه نخواهد بود چون قيمت مسکن سال ها است که با حباب روبرو است که کارتل هايي که در سياست گذاري هاي بخش عمومي نفوذ دارند مسبب آن هستند.»    وي افزود: «در سال جديد زمينه براي افزايش قيمت ارز فراهم خواهد شد و باعث مي شود که صادرات محصولات در انبار مانده فولاد و پتروشيمي منطقي شود وبا قيمت هاي ارزان تر اما با توجه به افزايش قيمت ارز ناکارآمدي خود را پوشش دهند.»    اين استاد دانشگاه تصريح کرد: «لذا تورم در سال 95 به طرز چشمگيري بالاخواهد رفت بدون اينکه اشتغال افزايش يابد و اگرچه شاهد حضور تدريجي شرکت هاي خارجي خواهيم بود اما آنها بيشتر براي فعاليت در بخش هاي توليد کالاهاي مصرفي وارد کشور خواهند شد نه سرمايه گذاري هايي که به رشد اشتغال در کشور منتهي شود
شعبه بانك تمپ روسيه در قشم راه اندازي مي شود

مديرعامل بانک تمپ (TEMP) روسيه از راه اندازي شعبه اين بانک در جزيره قشم با هدف آسان سازي فرآيندهاي تجاري و اقتصادي بين دو کشور در آينده نزديک خبر داد.    به گزارش روابط عمومي سازمان منطقه آزاد قشم، ميخاييل گاگليوف در ديدار مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با وي، گفت: ايران کشوري با تمدن کهن و ارتباطات تجاري و اقتصادي بين دو کشور بسيار در خور توجه است.    مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نيز گفت: به زودي يک شعبه از بانک تمپ با هدف تقويت حوزه سرمايه گذاري، در جزيره قشم راه اندازي مي شود.    حميدرضا مومني از راه اندازي بانک روسي در منطقه آزاد قشم استقبال کرد و تحولات اقتصادي در اين جزيره را وابسته به فعاليت هاي بانک ها و بيمه هاي خارجي دانست.    وي از روسيه به عنوان کشور دوست ايران در دوران تحريم هاي غرب ياد کرد و گفت: راهبرد جمهوري اسلامي ايران در دوران پسا تحريم، اولويت دادن به کشورهايي است که دوران سخت تحريم ها در کنار ما بودند.    بانک تمپ روسيه در سال 1989 تاسيس شده و داراي مجوز رسمي از بانک مرکزي اين کشور است.    پس از سفر اخير يک هيئت بلند پايه چيني به همراه استاندار «گوانگ دونگ» به جزيره قشم، توافق هاي اوليه براي گشايش شعبه يک بانک خصوصي چيني نيز در اين جزيره به دست آمد.    جزيره قشم با حدود 117 هزار نفر جمعيت و يک هزار و 500 کيلومتر مربع وسعت، در ميان آب هاي نيلگون خليج فارس واقع شده و به تنهايي از 22 کشور جهان بزرگتر است.    اين جزيره با داشتن ظرفيت هاي مهم در حوزه هاي مختلف نفت، گاز، تجارت خارجي و گردشگري و بهره مندي از امتياز ويژه مناطق آزاد، نقش مهمي در اقتصاد ايران ايفا مي کند.