گزیده 19 اردیبهشت -95

گزیده 19 اردیبهشت -95
خبر ويژه 
زيباكلام: هاشمي مي داند كه خبرگان به رياست او راي نمي دهد
چرا هاشمي گفت «حال که مردم به آگاهي رسيده اند مي توانم با خيال راحت بميرم»؟
    
روزنامه آفتاب يزد با طرح اين سوال نوشت: اين جمله هاشمي که «حالاکه مملکت به اينجا رسيده و مردم به اين سطح از آگاهي رسيده اند، الحمدلله مي توانم راحت سر بر بالين مرگ بگذارم.»، خيلي سرو صدا کرد. به راستي بيان کردن مرگي آرام بر بالين، از سوي هاشمي رفسنجاني، ناشي از توهم پدرانه اوست بر سر ملت ايران؟ يا مظلوم نمايي سياستمدارانه اش در بزنگاه مجلس خبرگاني ديگر؟
    
آفتاب يزد مي افزايد: نکند آسودگي هاشمي ريشه در بي انگيزگي و خستگي روزافزون دارد و شايد هم نشاني است از ياس او؟ باورش سخت است اينکه بپذيريم او آنقدر به آرامش رسيده که مرگ را هم با آغوش باز مي پذيرد. مگر مي شود پسر در زندان باشد و آن وقت پدر از مرگي به دور از دغدغه سخن بگويد؟
    
اين روزنامه اصلاح طلب نوشت: شايد شعارگرايي هاشمي اينبار آن قدر توي ذوق مي زند که بسياري براي حرف هايش تره هم خرد نکنند اما در کنار اين عده، گروه زيادي نيز برايشان اين پرسش پيش آمده که از چه روي، هاشمي اينچنين مظلومانه و شايد هم پدر مآبانه به گونه اي حرف مي زند که انگار در تمام اين سه دهه و نيم، هدفي جز به حد اعلارساندن مردم کشورش نداشته و حالاکه ملت به اين مرز رسيده اند او چشمانش را براي هميشه مي تواند به روي هم بگذارد بي آنکه ديگر به قدرت بينديشد!
    
آيا اين گفته ها صرفاً يک پليتيک براي آن است که هاشمي در آستانه جدال هاي انتخاباتي بر سر رياست خبرگان، خود را بي نياز به جايگاه و مقام نشان دهد؟ يا اينکه او با اين کلام سعي دارد خود را به مانند ناجي بر حق مردم معرفي کند.
    
آفتاب يزد پس از طرح اين موضوعات از قول صادق زيباکلام درباره سخنان هاشمي نوشت: سياستمداران بعضاً از گزاره هايي استفاده مي کنند که اگر بعداً به آن فکر کنند، ترجيح مي دادند که آن گزاره را به شکل ديگري بيان مي کردند. شايد اين جمله هاشمي از همين دست است يعني وقتي خود هاشمي به آن فکر مي کند بگويد شايد بهتر بود اين موضوع را به گونه اي ديگر مي گفتم تا از آن معاني و تعابير مختلفي حاصل نشود.
    
وي ادامه مي دهد: مطمئن باشيد آقاي هاشمي تا روزي که زنده هست و حواس پنجگانه اش کار مي کند نه ساکت مي نشيند و نه دست از سياست مي شويد و نه اعلام بازنشستگي خواهد کرد.
    
زيباکلام گفت: هاشمي خوب مي داند که بسياري از اعضاي خبرگان و روحانيون همگام با او نيستند و حاضر نمي شوند به رياست وي براي خبرگان راي دهند.
    
زيباکلام با بيان اينکه هاشمي اگر احساس کند براي رياست مجلس خبرگان بايد بايستد، مي ايستد حتي اگر بداند که فقط يک راي - که آن هم راي خود اوست- بيشتر نخواهد آورد، مي افزايد: بعيد به نظر مي رسد که ايشان در شرايط عادي راي لازم را بياورند مگر آنکه تغيير و تحولاتي در بيرون از مجلس خبرگان اتفاق بيفتد.
    
يادآور مي شود زيباکلام 12 خرداد 92 در مصاحبه با روزنامه زنجيره اي بهار گفته بود: «حاکميت اپوزيسيون نمي خواهد اما ما نمي توانيم اپوزيسيون را از ديد حاکميت تعريف کنيم. همان گونه که ما مي بينيم هاشمي به اپوزيسيون تبديل مي شود، حاکميت هم اين را مي بيند و به هاشمي مي گويد آشيخ اکبر بايد تکليفت را معلوم کني؛ از شما بهره برداري مي کنند و هل مي دهند تا چهره اي بسازند که در مقابل نظام قرار بگيري. ضرورت دموکراسي خواهي، اينها (نهضت آزادي، سازمان مجاهدين انقلاب، دفتر تحکيم) را پشت سر کسي سوق خواهد داد که شنل اپوزيسيون را به تن کند. هاشمي که عمر نوح ندارد. 5 يا 10 سال ديگر با ما نخواهد بود اما جنبش ادامه پيدا مي کند. اگر هاشمي، خاتمي و هر کسي نتواند حداقل خواسته هاي اين جنبش را لبيک بگويد، جنبش آنها را پس مي زند. نگران نباشيد که آقاي رفسنجاني مي تواند پا به پاي ما بدود يا نه، اگر نتواند همپا با جبهه اپوزيسيون بدود، حذف مي شود... مهم نيست هاشمي چه مي کند. او يا مي تواند پا به پاي اين قطار باشد يا نه. اگر حذف شد هيچ اتفاقي نمي افتد، اپوزيسيون يک شخصيت ديگر را درون نظام پيدا مي کند
    
زيباکلام همچنين در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود ايده آل ما روحاني و حتي عارف و خاتمي هم نيست بلکه واسلاو هاول و آنگ سان سوچي و بازرگان است.
اطلاعیه شماره یک روابط عمومی سپاه کربلا مازندران به مناسبت شهادت جمعی از غیورمردان مازندرانی مدافع حرم در حلب صادر شد.
به گزارش تسنیم، از ساری اطلاعیه شماره یک روابط عمومی سپاه کربلا مازندران به مناسبت شهادت جمعی از غیورمردان مازندرانی مدافع حرم در حلب صادر شد.
بسم الله الرحمن الرحیم
فان الجهاد باب من ابواب الجنه فتحه الله لخاصه اولیائه
یک ملتی که زن و مردش برای جان فشانی حاضرند و طلب شهادت می کنند ، هیچ قدرتی با آن نمی‌تواند مقابله کند.(امام خمینی ره)
عطر شهادت فرزندان غیور مازندرانی این بار نه از خاک های تفتیده جنوب بلکه از خرابه های شام و صحرای حلب به مشام می‌رسد.
تاریخ باید بداند دفاع از حرم عمه سادات حضرت زینب (س) دلیل نمی خواهد، راهنمایش دل است و بهانه اش هم دل و بیعت حسینیان زمان بیعتی است به رنگ خون که جلوه ای از این عهد و پیمان را پیکر مطهر شهدای مدافع حرم به تصویر کشیده‌اند.
آن روز اگر لشگر خط شکن و خط نگهدار 25 کربلا با حماسه آفرینی بی بدیل خود پرچم ولی نعمتان علی بن موسی الرضا (ع) را بر فراز مناره های فاو به اهتزاز درآورد، امروز هم شیرمردان عرصه جهاد و شهادت از این استان با غیرت اباالفضلی خود آماده اند تا جبهه کفر را در جنگ نیابتی علیه ایران را به زانو در بیاورند.
در پی نقض آتش‌بس توسط عوامل تکفیری در اطراف حلب سوریه و حملات وحشیانه آنها به شهرک خان‌طومان، که منجر به شهادت تعدادی از نیروی مستشاری کشورمان شد و نشر برخی مطالب و تصاویر مجاهدان جبهه مقاومت در شبکه‌های اجتماعی توسط این عوامل، توجه به چند نکته را ضروری می‌سازد که از مردم شهیدپرور مازندران می‌خواهیم تا با حفظ هوشیاری، دشمنان اسلام را از دست‌یابی به اهداف‌شان ناکام بگذارند.
1-
اطلاعات لازم در زمینه چگونگی وضعیت نیروهای مستشاری استان‌مان را از روابط عمومی سپاه کربلا به‌عنوان منبع رسمی دریافت نمائید.
2-
حفظ خونسردی و آرامش، سلاح قوی کسانی است که می‌توانند عقبه مطمئن و قدرتمندی را برای فرزندان مبارز و انقلابی خود فراهم آورند.
3-
بی‌اعتنایی به عملیات روانی تکفیری‌ها در شبکه‌های اجتماعی، حرکت کامل‌کننده اقدامات فرزندان شجاع این سرزمین است که برای پاسداری از ارزش‌های انقلاب و صیانت از سرزمین دینی خود، شهادت را چون احلی من‌العسل پذیرا هستند اما ذلت بازی‌خوردن توسط دشمن را هرگز گروه‌های تکفیری برای تضعیف روحیه مقاومت و دریافت اطلاعات تکمیلی از نیروهای جبهه مقاومت بخصوص نیروهای مستشاری ایران، اقدام به انتشار اطلاعات ناقص از آنها در شبکه های اجتماعی می کنند تا ضمن راه اندازی جنگ روانی علیه مدافعان حرم، اطلاعات خود را تکمیل کنند و متاسفانه مشاهده شده برخی رسانه ها و کاربران در شبکه های اجتماعی ناخواسته اقدام به انتشار این گونه اخبار غیرموثق می کنند که توصیه می‌شود برای حفظ آرامش در جامعه مخصوصا خانواده های محترم مدافعان حرم، صبر و حوصله را مد نظر خود قرار دهند که بی شک صبر انقلابی‌مان تکمیل توطئه استکبار را عقیم می‌گذارد.
4-
اطلاعات دقیق و تکمیلی آن‌گاه که مورد سوءاستفاده دشمنان قرار نگیرد و از سوی مراجع رسمی تایید گردد در اسرع وقت در اطلاعیه بعدی در اختیار افکار عمومی مردم عزیز استان‌مان قرار داده خواهد شد.
در پایان شهادت دلاوران مازندرانی مدافعان حرم را به ساحت مقدس قطب عالم امکان حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفداء و رهبر معظم انقلاب اسلامی، خانواده های معظم این عزیزان و مردم شهیدپرور استان مازندران تبریک و تسلیت عرض می نماییم و به یقین اعلام می‌کنیم که خون این شهیدان مدافع حرم، طومار جبهه باطل به سردمداری آمریکای جنایتکار و صهیونیسم بین الملل را در هم خواهد پیچید و اهداف شوم شیطان بزرگ در منطقه را با شکست سنگینی مواجه خواهد کرد.
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه بحران خشکسالی انباشته کشور با بارش های مقطعی رفع نخواهد شد، گفت: بارش‌های اخیر کشورتسکین دهنده بوده است ولی وضعیت آب‌های زیرزمینی با بارش‌های کوتاه مدت بهبود نمی‌یابد.
شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بحران زیست محیطی که در بلندمدت رخ می‌دهد، به هیچ وجه در کوتاه مدت حل نمی‌شود، گفت: کشور ما دچار خشکسالی انباشته شده و درازمدت است و این معضل با وجود بارش های سنگین اخیر هنوز به قوت خود باقی است.
وی با بیان اینکه به کمک بارش های اخیر رطوبت لایه سطحی خاک در بسیاری از مناطق کشور بهبود یافته و آب در بسیاری از مسیل ها و رودخانه‌های خشک، جاری شده است، ادامه داد: بارش‌ها در جای خود اتفاق مهم و خوبی است ولی باید توجه داشته باشیم که این بارش‌ها نمی تواند باعث رفع خشکسالی‌های بلندمدت شود و اگرچه ممکن است مشکل تا حدی تعدیل شود ولی از حافظه بلندمدت طبیعت پاک نمی‌شود.
رئیس مرکز ملی خشکسالی با اشاره به اینکه علیرغم افزایش خوشحال کننده تراز سدها در برخی از استان‌ها ولی به طور اساسی جبران مافات خشکسالی نشده است، افزود: در خشکسالی بلندمدت کشور، یک بدهی بزرگ انباشته شده به طبیعت وجود دارد که صرف نظر از دلایل و ریشه های طبیعی یا انسان ساز آن، این بدهی باید به مرور زمان پاک شود، کما اینکه برمبنای شاخص هفت ساله پایش خشکسالی، افزون بر 80 درصد سطح کشور حتی در مناطقی که بارش‌های سنگین اخیر روی داد، همچنان با خشکسالی انباشته شده مواجه هستند.
فاتح با بیان اینکه به محض اینکه فکر کنیم مسائل حوزه آب کشور حل شده، تمام حساسیت ها و مراقبت‌ها کنار گذاشته شده و مصرف آب در بخش‌های مختلف بی رویه می‌شود، گفت: طبق پیش بینی ها طی چند ماه آینده شرایط دمایی اندکی بالاتر از شرایط طبیعی و بارش‌ها ضعیف‌تر خواهد بود، بنابراین بارش‌های اخیر اتفاق موقتی بوده است. حتی اگر وضعیت آب‌های جاری بهبود یافته باشد ولی وضعیت آب‌های زیرزمینی با بارش‌های کوتاه مدت بهبود نمی‌یابد.
وی تاکید کرد: همانطور که با امکانات مالی کوتاه مدت صرفا امور روزمره را می توان مدیریت کرد و برای امور کلان نیاز به منابع و سرمایه گذاری های بلند مدت داریم، به منظور مدیریت منابع آب کشور نیز نباید تر سالی‌های کوتاه مدت‌ معیار عمل قرار گیرد.
رئیس مرکز ملی خشکسالی کشور در پایان با تاکید بر اینکه کشور ما پتانسیل و توان اقلیمی مشخصی دارد و بیشتر از حد نباید از آن بهره برداری کرد، گفت: در اجرای هر نوع طرح‌ توسعه‌ای و فعالیت کشاورزی نگاه اول باید به ظرفیت های اقلیمی و به ویژه منابع آب کشور باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عدالت در جامعه در شرایطی محقق می‌شود که رقابت در همه شئونات و سوگیری به سمت محرومان در جامعه وجود داشته باشد.
به گزارش ایسنا،علی لاریجانی که در همایش فرآیند قانون‌گذاری الزامات و راهکارها که با حضور منتخبین جدید مردم برای دوره دهم مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: مجلس با حدود 75 درصد تغییر در دور اخیر اهمیت این جلسه را نشان می‌دهد و لازم است همکاران جدید ما در مجلس به عبور جدید و شرایط عمومی کشور آگاه باشند.
وی افزود: ایجاد سهم مشترک از شرایط فعلی کشور در همه شئون و همه بخش‌ها از اهداف اصلی این همایش سراسری است که امیدواریم با این سهم مشترک از شرایط منطقه‌ای، جهانی، اقتصادی و سیاسی بتوانیم در مسیر تعالی کشور گام برداریم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حضور شخصیت‌های مهم کشور در دو روز برگزاری این همایش گفت: امروز و فردا ما در خدمت وزرای خارجه، اطلاعات، معاون اول رئیس‌جمهور، دبیر شورای عالی امنیت ملی و فرمانده نیروی قدس خواهیم بود که مشخصا فرمانده نیروی قدس فردا عصر در جمع همکاران حاضر خواهد شد.
وی تاکید کرد: وقتی مجلس می‌تواند در راس امور باشد که طبق فرموده امام خود را مجهز به درایت نماید و در این شرایط است که می‌تواند با فهم درست شرایط و با قضاوت درست از مسائل کشور به خوبی اولویت‌ها را بشناسد و برای آن تصمیم‌گیری کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تحلیلی از جهان در چهار دهه آینده گفت: جهان در چهار دهه آتی جهانی ثروتمندتر، باثبات‌تر و پایدارتر خواهد بود و آسیا در جهان آینده سهم غالب اقتصاد جهانی را به دوش خواهد کشید و سهم قاره آمریکا به شدت از اقتصاد جهانی کاسته خواهد شد و جمعیت جهان به 9 میلیارد نفر خواهد رسید که جمعیت سالخورده و بالای 60 سال را اکثریت تشکیل می‌دهند و دولت‌ها با چالش‌های عدم پرداخت مقرری بازنشستگی مواجه بودند و علوم زیستی نقش بسزایی در جهان آینده خواهد داشت و نفت رفته رفته ارزش خود را از دست می‌دهد.
وی افزود: جنگ‌های منطقه‌ای بر محور سهم‌خواهی آبی جزو آشفتگی‌های چهار دهه آینده کشور است و در این میان ایران با ساختار سیاسی و اقتصادی خود و نظام پایدار داخلی نقش مهمی می‌تواند ایفا کند و شرایط رشد و توسعه برجسته‌ای دارد و فرصت حرکت رو به جلو برای آن فراهم است اما به شرطی که از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و جزئیات پرهیز شود و به اصول کلی و مسائل کلان بپردازیم.
لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تاکید رهبری بر موضوع اقتصاد گفت: رهبری نظام اولویت اصلی کشور را توجه به اقتصاد دانسته‌اند که به حق موضوعی سنجیده است که باید برای آن برنامه و استراتژی داشت. همچنین در این مسیر ایجاد رابطه موثر و گسترده‌تر بین تولید و دانشگاه و توجه به آسیب‌های اجتماعی از اولویت‌های مهم کشور است که مواجهه درست با آن همراه با واگذاری اکثر امور به مردم امکان‌پذیر است چراکه ما در حوزه‌های مختلف در این مساله دچار مشکلیم و متاسفانه در رقابتی کردن اقتصاد نیز توفیقی برای ما حاصل نشده است.
وی تصریح کرد: ما در سال‌های گذشته در موضوع سهم شاخص‌های رقابت‌پذیری در جهان به رتبه 86 تنزل پیدا کردیم و در این مسیر باید نگاه اصلاحی را در پیش بگیریم و به نظر می‌رسد یک بار دیگر قوانین اصل 44 را اجرا کنیم.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اهمیت بالای حضور بخش خصوصی در مسائل زیربنایی گفت: رقابت در مسیر تحقق عدالت با واگذاری امور مهم کشور به بخش خصوصی بخصوص در امور زیرساختی امکان‌پذیر است و باید شرایطی را فراهم کرد که کشور در این مسیر گام بردارد.