گزیده ها 6 خرداد-95

گزیده ها 6 خرداد-95
دولت پول ندارد و همین امر سبب شده اخذ وام از بانک جهانی و ژاپن در دستور کار دولتمردان قرار بگیرد.
اخذ وام از بانک جهانی سابقه‌ای دیرینه دارد و راهکاری است که در شرایطی چون شرایط کنونی ایران که دولت با مشکل مالی مواجه است، می‌تواند به کمک دولت بیاید. از طرفی از آنجا که نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی ایران، حدود ١٠ درصد است، اخذ وام از مؤسسات بین‌المللی یا بانک‌های خارجی چندان برای کشور نامطلوب نیست.
بر همین اساس و آن‌گونه که رئیس اتاق ایران خبر داده، هیأتی از کارشناسان بانک جهانی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران حضور یافته‌اند تا میزان وام اعطایی از سوی بانک جهانی به ایران را برای صنایع کوچک و متوسط بررسی کنند. به گفته محسن جلال‌پور: «ایران امیدوار است بتواند در این مذاکرات ١,٥ تا دو ‌میلیارد دلار منابع مالی برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط از بانک جهانی دریافت کند».
او ادامه داد: «گزارش کاملی از بنگاه‌های کوچک و متوسط، میزان کارایی آنها و تعداد بنگاه‌های تعطیل‌شده ارائه شد که قرار بر این است تا قبل از سفر مسئولان بانک جهانی بتوانیم هماهنگی‌های لازم را برای دریافت منابع از این بانک داشته باشیم».
اما این تنها راه‌حل ایران برای استقراض از بانک‌های خارجی به حساب نمی‌آید. پس از مذاکراتی که ایران با کشور ژاپن برای اخذ وام از این کشور داشت، حالا دولت ژاپن اعلام کرده پس از ۱۵ سال به دنبال اعطای وام به ایران بر مبنای پول ملی این کشور است. به گزارش تارنمای «نیکی» ژاپن به نقل از دولت این کشور، اعلام کرد پرداخت وام به ایران با «ین» پول ملی این کشور را که مراحل اجرائی آن به‌زودی اعلام می‌شود، در دستور کار دارد. در ادامه این گزارش آمده است این برنامه احتمالا در جریان سفر ماه آگوست (شهریور سال جاری) «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن، به ایران اعلام شده و رسمیت خواهد یافت.
این گزارش می‌افزاید: دولت ژاپن به ایران اطلاع داده است «آبه» در آگوست امسال به همراه یک هیأت بزرگ تجاری و با هدف گسترش همکاری‌های دو کشور به تهران خواهد رفت. این اولین‌بار پس از ٣٨ سال یعنی از سال ١٩٧٨ میلادی تاکنون است که یک رهبر ژاپن به ایران سفر می‌کند. «تاکئو فوکود» آخرین نخست‌وزیر این کشور بود که در این سال به ایران آمد. گزارش حاکی است که بخشی از وام‌هایی که در اختیار ایران قرار می‌گیرد، احتمالا برای مرمت و نوسازی پالایشگاه‌های نفت استفاده خواهد شد.
همچنین تحت برنامه کمکی دولت ژاپن قراردادی میان این کشور و ایران امضا شده است که ارزش آن ١٠‌میلیون‌و ٥٠٠‌ هزار دلار است و طبق آن توکیو ٤٠ دستگاه پزشکی را به وزارت بهداشت ایران تحویل می‌دهد. به گزارش «شرق»، اعطای وام از سوی این کشور به ایران به گفته کارشناسان با مخاطراتی همراه است، زیرا شاخص بدهی به تولید ناخالص داخلی ژاپن درحال‌حاضر ٢٧٠ درصد است و به همین دلیل هم بارها از سوی صندوق بین‌المللی پول تذکر گرفته که اگر نتواند این بدهی‌ها را پرداخت کند، به‌زودی ورشکسته خواهد شد و معلوم نیست در این شرایط چگونه قرار است به ایران وام دهد.
نگرانی از وام‌دهی بدهکارترین اقتصاد جهان
وحید شقاقی‌شهری. اقتصاددان
کشورها می‌توانند تا ٧٠ درصد میزان تولید سالانه خود بدهی داشته باشند؛ یعنی نسبت بدهی به تولید آنها تا ٧٠ درصد مجاز است. بالاتر از این میزان تا صددرصد محدوده نارنجی و هشدار و بالای صددرصد وضعیت خطرناک تلقی می‌شود. حالا تولید سالانه ایران هزارو ٢٠٠ میلیارد تومان و مجموع بدهی دولت حدود ٣٨١ یا به قولی ٥٤٠ هزار میلیارد تومان است؛ یعنی نسبت بدهی به تولید ایران به حدود ٣٠ تا ٤٠ درصد می‌رسد؛ پس دولت می‌تواند نسبت به دریافت وام‌های خارجی اقدام کند و حدود ١٠ میلیارد دلار وام بگیرد، تا نسبت بدهی به تولید به ٧٠ درصد برسد اما این کار شرایطی دارد. می‌بینیم دولت ایران گرچه ترکیب بدهی‌اش عمدتا از نوع بدهی داخلی است، اما نتوانسته‌ آنها را تسویه کند و به یک بدهکار بدحساب تبدیل شده؛ درحالی‌که حساب و کتاب و تسویه وام‌های خارجی طور دیگری است.
در فرایند دریافت وام خارجی دولت موظف است اولا، نسبت ٧٠ درصدی بدهی به تولید را رعایت کند و ثانیا، در تسویه بدهی‌های خارجی خوش‌حساب باشد. برای این کار دولت باید منابع حاصل از وام را به حوزه‌هایی سوق دهد که تسویه آنها را با ریسک مواجه نکند.سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند جایگزین بهتر و مناسب‌تری برای وام خارجی باشد اما با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد ایران، جذب سرمایه‌گذاری به‌جز در حوزه‌های نفت و گاز کار مشکلی است و دریافت وام خارجی به عنوان یکی از گزینه‌های کارگشا مورد توجه قرار می‌گیرد.
اگر دولت بتواند با استفاده از این وام‌ها، بخشی از بدهی خود به پیمانکاران و بانک‌ها را وصول کند و مابقی را به توسعه کسب‌وکارهای مولد اختصاص دهد، خواهد توانست رونق نسبی را به اقتصاد برگرداند.چنان‌چه دولت قصد داشته باشد وام خارجی را به صورت ارز محلی کشورها دریافت کند؛ اگر اقتصاد و ارز کشور وام دهنده قوی و باثبات باشد مشکلی برو نمی‌کند؛ اما گرفتن وام با ارزهایی که می‌توانند دستخوش نوسانات شدید شود،
ممکن است در بازپرداخت مشکلاتی را متوجه کشور کند. مسئله دیگر، در زمینه سود این وام‌هاست که گرچه نرخ متعارف آن بین دو تا سه درصد است، اما در کل، تعیین نرخ بهره به ارزیابی کشور وام‌دهنده از کشور وام‌گیرنده و همچنین قدرت چانه‌زنی ‌آنها بستگی دارد. در این شرایط مثلا می‌بینیم به آلمان با نرخ سه درصد وام داده می‌شود اما به کشور ورشکسته یونان با نسبت بدهی به تولید١٦٠ درصد، وام خارجی با نرخ سود بالای ٢٠ درصد پرداخت می‌شود.
درباره دریافت وام از ژاپن، نگرانی من این است که نسبت بدهی به تولید این کشور به ٢٧٠ درصد می‌رسد. بانک جهانی در یک سال اخیر در سه‌ نامه به دولت این کشور هشدار داده است، که اگر بدهی‌های خود را تسویه نکند احتمالا ورشکسته خواهد شد. البته ژاپن سومین اقتصاد بزرگ جهان است و عمده ترکیب بدهی آن هم داخلی است؛ اما بااین‌وجود بدهی‌های خارجی می‌توانند اقتصاد این کشور را متزلزل کنند.منبعروزنامه شرق
پدر پول نداشت قسط ماهانه شهریه مدرسه غیرانتفاعی را پرداخت کند، مدیر عصبانی شد و در جشن روز آخر مدرسه به دانش‌آموز کلاس سوم مدرسه‌اش نه جایزه داد، نه تشویقش کرد.
«
شهروند» با این مقدمه ادامه داد: این خلاصه داستانی است که حالا دو روز است پدر خانواده، آقای «الف» را به‌ قدری ناراحت کرده که حتی وقتی می‌خواهد از آن‌ور خط تلفن تعریفش کند، صدایش سخت درمی‌آید؛ صدایی پر از نگرانی و تاسف برای آنچه چندماهی است دخترش را ناراحت و گوشه‌گیر کرده است.
ماجرا برمی‌گردد به دو روز پیش؛ وقتی مسئولان مدرسه غیرانتفاعی «فدک» در منطقه چیتگر تهران، برای دانش‌آموزان این مدرسه جشن پایان‌ سال گرفتند و وقتی نوبت به جایزه دادن به دانش‌آموزان رسید، به دختر آقای «الف» که کلاس سوم دبستان است و او نمی‌خواهد نامش در گزارش بیاید، هیچ جایزه‌ای نرسید؛ البته مسئولان مدرسه نخواستند که جایزه‌ای به او برسد و او با چشمانی منتظر، به دستان همکلاسی‌هایش نگاه کرد که دستانشان از جایزه پر بود و صورت‌هایشان از خنده.
آقای «الف» حالا می‌گوید که این نخستین‌بار نیست که مسئولان دبستان دخترش چنین رفتاری که به گفته او «تبعیض‌آمیز» است، می‌کنند: «ما شهریه‌ای که باید برای درس خواندن دخترم در این مدرسه بپردازیم، قسطی پرداخت می‌کنیم؛ هر ماه ٢٥٠‌ هزار تومان. الان دو ماه است که متاسفانه نتوانسته‌ام به‌دلیل وضع بد مالی، آن را پرداخت کنم و همین موضوع باعث شده که رفتار تبعیض‌آمیزی با دخترم در این مدرسه داشته باشند. این نخستین‌بار هم نیست به خاطر این موضوع، بچه من را از خیلی چیزها محروم کرده‌اند. مثلا زمستان‌ سال گذشته بود که او را به همین دلیل از نمایش مدرسه حذف کردند. یا یک‌ بار در زمستان پارسال، مدیر مدرسه زنگ زد و گفت یک نفر را بفرستید بچه را ببرد، چون او را فرستاده‌ام حیاط که آنجا بایستد
او می‌گوید: «معمولا به دلیل شرایط مالی و حقوقی من و همسرم که هردو کارمندیم، با تأخیر می‌توانیم قسط شهریه را پرداخت کنیم و معمولا در زمان این تاخیر، با دختر ما رفتار تبعیض‌آمیزی می‌شود؛ نمونه‌اش هم همین دیروز که برای جشن پایان ‌سال به مدرسه رفته بودیم. من آنجا بودم و به چشم دیدم که به همه هدیه دادند، غیر از او. حتی وقتی اسم بچه‌ها را می‌خواندند و تشویق می‌کردند، اسم دختر من را نخواندند و تشویق نشد، حتی کارنامه‌اش را هم به ما ندادند. مدرسه فدک در تهران چند شعبه دارد و برای من عجیب است که چنین اتفاقی می‌افتد
و بغض، سخت اجازه می‌دهد برای ادامه دادن: «حالا ندادن کارنامه یا جایزه برای ما آنقدر مهم نیست، برای من این تبعیض مهم است. به نظر من این موضوع، غیرقابل چشم‌پوشی است. به نظرم این یک نشانه است، نشانه‌ای از یک اتفاق اخلاقی بزرگ که در این کشور افتاده و متاسفانه خبر از اتفاق‌های بزرگ‌تر می‌دهد وگرنه شاید کل این ماجرا در نگاه اول آنقدرها هم مهم به نظر نرسد
او از وضع روحی دخترش در این روزها می‌گوید: «او آن روز خیلی ناراحت بود البته معمولا شرایط را خیلی بازگو نمی‌کند ولی ما از رفتارش متوجه می‌شویم که ناراحت است. شما اگر به عکسی که همان لحظه از او گرفتم نگاه کنید، خودش همه چیز را می‌گوید. من آن روز آنقدر از این موضوع ناراحت شدم که در این‌باره با آنها صحبت نکردم تا آخر هم در مراسم نماندیم و تقریبا ٢٠ دقیقه مانده بود به تمام شدن، آنجا را ترک کردیم. اما به هرحال این نوع رفتارها سابقه دارد. قبل از این چند بار تلفنی با مدیر مدرسه صحبت کردم و آنها می‌گویند باید پول را بدهی. من گفتم در شأن آموزش‌وپرورش نیست، این کار را نکنید، بالاخره ما این بدهی را پرداخت می‌کنیم و در واقع هر موقع هم پرداخت کنیم، پول قابل برگشت است ولی این رفتارها قابل برگشت نیست، نمی‌شود عواقب سوء آن را جبران کرد. وقتی ما بدهی داریم مخصوصا به جایی که بعدا دوباره مراجعه کنیم، قابل پرداخت است ولی این نوع رفتارها تأثیر بد و غیرقابل برگشتی روی بچه‌ها می‌گذارد
حالا دیگر مدت‌هاست که تقریبا ماهی نیست که خبری از تنبیه جسمی دانش‌آموزان در مدارس مناطق مختلف ایران به گوش نرسد؛ موضوعی که مسئولان آموزش‌وپرورش می‌گویند آن را جدی پیگیری می‌کنند و تلاششان را می‌کنند که کمتر شود، اما این‌طور که به نظر می‌رسد حالا دیگر باید تنبیه‌های روحی و تبعیض‌آمیز را هم به فهرست دیگر تنبیه‌ها اضافه کرد. اینها همه در حالی است که در آیین‌نامه انضباطی مدرسه و شرایط تنبیه و تشویق، آمده است که هر نوع تنبیه این‌چنینی ممنوع است؛ مثلا در ماده ٧٧ این آیین‌نامه آمده است: «اعمال هر گونه تنبیه دیگر از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است و در اعمال تنبیهات نباید بین دانش‌آموزان تبعیض و استثنایی قائل شد
دادخواست ١٧ مسئول مرتبط با بورسیه‌های غیرقانونی صادر شده است؛ با خواسته ٥٢ میلیارد ریال ضرر؛ اما دراین‌بین شاید معروف‌ترین شخصی که دادخواست علیه او صادر شده، وزیر علوم وقت در دولت «محمود احمدی‌نژاد» یعنی «کامران دانشجو» باشد. این خبر را «محمود صادقی»، منتخب مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری «فارس» داده است.
صادقی درباره این خبر گفته «پیرو مصاحبه‌ای که از من در خبرگزاری فارس منتشر شد و اظهاراتی که درباره پرونده بورسیه داشتم و نقل ‌قولی که از دادستان دیوان محاسبات کرده بودم، آقای شجاعی؛ دادستان دیوان محاسبات تماسی گرفت و توضیح داد به موضوع رسیدگی کرده‌است».
او افزود: «دادستان با لحاظ محورهای فرمایش مقام معظم رهبری و همچنین صورت‌جلسه ١١ خرداد ٩٤ در کمیسیون اصل ٩٠ مجلس (ناظر به جنبه‌های مالی پرونده) پرونده بورسیه را رسیدگی کرده و علیه ١٧ نفر از مسئولان ذی‌ربط، ازجمله وزیر وقت علوم دادخواست صادر کرده است».
او که قبل از نمایندگی مجلس، مشاور «رضا فرجی‌دانا» در وزارت علوم و همچنین «مدیرکل اداره بازرسی و پاسخ‌گویی به شکایات وزارت علوم، از سال ٩٢ تا ٩٤» بود، ادامه داد: «دادخواستی با خواسته ٥٢ میلیارد ریال ضرر ناشی از تصمیمات بورسیه علیه مسئولان ذی‌ربط صادر شده که باید مراحل بعدی آن طی شود؛ یعنی هیأت مستشاری باید از این اشخاص دعوت کرده و به پرونده رسیدگی شود».
«
صادقی» در مصاحبه‌‌اش با «فارس» گفته بود: «در دل این بورسیه‌ها دسته‌بندی‌های مختلف بود؛ چون بعضی‌ها بورسیه گرفته بودند که با هیچ موازین قانونی‌ای سازگار نبود، اما برخی از بورسیه‌ها را می‌توان با تسامح پذیرفت. قبل از تشکیل دولت تدبیر و امید در سال ٩٠ الی ٩١ دیوان محاسبات برای بورسیه‌ها پرونده تشکیل داده بود. من مدارکش‌ را همراهم دارم. خود حسابرس دیوان محاسبات به وزارت علوم اخطار داده است که این پرداخت‌ها غیرقانونی است. الان هم معتقدم وزارت علوم در پرداخت این بورسیه‌ها غیرقانونی عمل می‌کند و باید پاسخ‌گو باشد. من چندی پیش با دادستان دیوان محاسبات دیدار داشتم.
 
وی گفت من کیفرخواست علیه وزیر سابق علوم، یعنی آقای دانشجو و مسئولان بورس را نوشته‌ام». خرداد ١٣٩٣ بود که «مجتبی صدیقی»، معاون وقت وزیر علوم در نشستی خبری از سه‌هزار بورسیه غیرقانونی پرده برداشت. او گفته بود: «بیش از سه‌ هزار نفر از سال ٨٨ تا ٩٢ بدون آزمون بورسیه شدند... هیچ‌گاه نگفته‌ایم که تمامی این افراد مشکل داشته‌اند، اما این افراد بدون آزمون مشغول به تحصیل هستند». او بخشی از جزئیات این بورسیه‌های غیرقانونی را هم گفته بود: «از میان این افراد معدل کارشناسی ٢٢٨ نفر کمتر از ١٤ بوده که این رقم براساس آیین‌نامه‌ها باید بالای ١٤ باشد. از میان هزارو ٨٨٤ نفر، معدل ٣٠٥ نفر در دوره کارشناسی ارشد کمتر از ١٦ بوده که این رقم نیز باید براساس آیین‌نامه‌ها بالای ١٦ باشد. در پرونده ٢٣٥ نفر هم هیچ عددی به عنوان معدل درج نشده است. براساس آیین‌نامه، شرط سنی پذیرش دانشجویان بورسیه ٣٣ سال است، اما از این تعداد ٣٢٥ نفر فاقد شرط سنی بوده‌اند. در پرونده ١٨٣ نفر، هیچ سند محضری برای خدمت پس از فارغ‌التحصیلی وجود ندارد». او همچنین تأکید کرده بود که «نام برخی از آقازاده‌ها و منسوبین نیز در میان اسامی این تعداد از دانشجویان وجود دارد».

پس از آن بود که دولت به طور جدی پیگیر این موضوع شد و پس از آن، این موضوع به چالشی بین قوه مجریه و طیفی از نمایندگان مجلس تبدیل شد. اوج این چالش هم استیضاح «رضا فرجی‌دانا»، وزیر علوم دولت روحانی در ٢٨ مرداد ١٣٩٣ بود. با ‌ندادن رأی اعتماد مجلس به «فرجی‌دانا»، «محمدعلی نجفی» مدتی به عنوان سرپرست وزارت علوم مشغول فعالیت شد. دولت که مصمم بود این موضوع را پیگیری کند، دو گزینه دیگر را هم برای تصدی وزارت علوم به مجلس نهم معرفی کرد که باز هم مجلس به آنها رأی نداد. نهایتا فرهادی، وزیر فعلی با رأی مجلس به عنوان وزیر علوم تأیید شد. اردیبهشت ٩٤ وزارت علوم در بیانیه‌ای از نتایج بررسی بورسیه‌های غیرقانونی خبر داد که در آن تعدادی محروم از تحصیل و... شدند. حالا منتخب تهران برای مجلس دهم از تهیه دادخواست علیه وزیر علوم وقت احمدی‌نژاد، یعنی «کامران دانشجو» خبر داده است. صادقی در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: «نکته دیگر اینکه در خبری که در خبرگزاری فارس منتشر شده بود صحبت از جرئت دادستان به میان آمده بود، ولی در برخی رسانه‌ها بحث ترس و هراس این شخصیت به میان آمده بود. با توجه به اینکه مقام قضائی باید حقیقتا شجاعت اقدام را داشته باشد هدف من این نبود که نسبت به ایشان بحثی وارد شود. حرف من این بود که ایشان به عنوان یک مقام قضائی و ذی‌ربط روی این پرونده صحه گذاشته است تا شاید بنا بر مصلحت‌ها و شرایط، چیزی از پرونده‌ها منتشر نشود».
او تأکید کرد: «اکنون ایشان می‌گوید دادخواست در این زمینه صادر شده با همان مقدار ضرر و زیان وارده، یعنی ٥٢ میلیارد ریال خواسته ناشی از ضرر و زیان‌های این تصمیمات بوده که برای آنها اعمال کرده و درحال‌حاضر پرونده در مسیر خود قرار گرفته است. تصمیماتی که این شخصیت در موارد مختلف گرفته است، به صورت مستقل بوده است که نشان می‌دهد انسان مستقلی است».منبعروزنامه شرق
شایعه سازی درباره زندگی خصوصی وزیر امور خارجه با انتشار تصویر دستکاری شده، حمله به رییس جمهوری با ادبیات تند و به دور از اخلاق زیر عنوان طنز و همچنین انتقاد از سیاست های اقتصادی کشور مهمترین محور فعالیت کانال های خبری وابسته به مخالفان دولت طی هفته گذشته بود.
منتقدان در هفته ای که گذشت، 2 تن از مسوولان ارشد دولت را هدف حمله هایی تند قرار دادند. انتشار تصویر غیرواقعی و دستکاری شده از «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، سکوت خبری کانال های منتقد در برابرِ حمایت مراجع تقلید از عملکرد دولت یازدهم که در سفر «حسن روحانی» رییس جمهوری به قم صورت گرفت و حمله به وی زیر عنوان طنز در کنار ترجمه نادرست سخنان وزیر امور خارجه آمریکا، نمونه ای از تلاش مخالفان دولت برای خدشه دار ساختن چهره مسوولان دولت یازدهم بود.
حمله به ظریف با ترجمه مغرضانه و فتوشاپ ناشیانه
وزیر امور خارجه هفته گذشته هدف حمله و حاشیه سازی های دور از اخلاقِ مخالفان قرارگرفت. در این ارتباط، یک کانال خبری منتقد دولت با ترجمه نادرست و جهت دارِ گفته های «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا تلاش کرد این گفته ها را در راستای تحقیر تیم مذاکره کننده ایران به کارگیرد.
به ادعای دیگر کانال مخالف دولت، کری در جمع کارمندان وزارت خارجه آمریکا به موضوع برجام اشاره و با ادبیات تمسخرآمیزی، ماجرای تسلیم ظریف در برابر خواسته های آمریکا در برجام را توصیف کرده است.
جنجال رسانه ای علیه ظریف تنها به یک ترجمه جهت دار ختم نشد و زندگی خصوصی وی نیز دست افزار شایعه پراکنی و بی اخلاقی قرار گرفت. عبارت «جواد ظریف و همسر دومش» عنوانی بود که در کانال های مخالف دولت دست به دست شد تا آنجا که به کانال های غیرخبری نیز رسید.
ماجرا از پیام فیسبوکی فردی شروع شد که خود را مدیر یک پایگاه مقاومت سایبری معرفی کرد. به ادعای وی، ظریف همسر دومی دارد که متهم به جاسوسی است. وی در صفحه خود با ادبیاتی به دور از اخلاق، هدف از انتشار این تصویر غیرواقعی را راه انداختن «زلزله سیاسی» عنوان کرد.
در راستای دامن زدن به شایعه علیه ظریف، گروهی از صفحه های اینستاگرام و دیگر شبکه های مجازی تصویر غیرواقعی از وی در کنار یکی از روزنامه نگاران زن محکوم به اتهام علیه امنیت ملی را منتشر کردند.
این حاشیه سازی های بی پایه علیه وزیر امور خارجه با واکنش کانال های خبری حامی دولت همراه شد. این کانال ها با انتشار تصویر اصلی متعلق به همسر ظریف از تصویرسازی ناشیانه مخالفان دولت پرده برداشتند. همچنین عده ای نیز با ارایه ترجمه دقیق سخنان کری، به فضاسازی منتقدان علیه ظریف در این باره پایان دادند.
کانال خبری «ایران تایمز» با انتشار تصویر اصلی نوشت: وقتی یک عده آدم بی هویت و ماکیاولیست می‌ خواهند از هر طریقی رقیب را تخریب کنند، زن دوم پیدا می‌کنند، جاسوسش می‌کنند، فتوشاپ می‌کنند که بگویند تو بد هستی. به قول امام حسین (ع) اگر دین ندارید آزاده باشید.
کانال تلگرامی «خبرآنلاین» هم به یادداشت «محمد مهاجری» فعال رسانه ای اصولگرا اشاره کرد که در آن می خوانیم: آنچه درباره دکتر ظریف اتفاق افتاد کثیف بود، زشت بود، بی اخلاقی بود، نامردی بود، پستی بود. ...ترس از معاد و قیامت و شب اول قبر ارزانی مان باشد، آزاده بودن و حریت و مردانگی هم طلب مان بماند، دست کم توصیه کنیم کمی فوتوشاپش را حرفه ای تر انجام بدهیم.
این کانال همچنین به یادداشت «صادق حسین جابری انصاری» سخنگوی وزارت امورخارجه در راستای شفاف سازی در مورد سخنان کری و ارایه ترجمه دقیق سخنان وی، اشاره کرد. به نوشته انصاری، از آنجا که نحوه بازتاب غیردقیق و تحریف شده مطالب رسانه های خارجی به زبان فارسی، متاسفانه به سکه ای رایج در بازار سیاست و رسانه های ایران تبدیل شده است، فقط از باب نمونه و مشت نمونه خروار، 2 نکته ایضاحی (روشن کننده) در خصوص گزارش مورد نظر می نویسم تا میزان دقت در انتشار متن و فرامتن متون خارجی به زبان فارسی در برخی رسانه ها بازنمایی شود. توضیح های انصاری در ادامه این پیام منتشر شد.
همایشی به نام طنز و به کام تخریبگران دولت
مراسم پنجشنبه گذشته (سی ام اردیبهشت) برای جشن سه سالگی فیلم های کوتاه اینترنتی «دکتر سلام» به محفلی برای انتقاد و حمله به دولت یازدهم تبدیل شد. در این همایش به بهانه طنز، رییس جمهوری و اعضای هیات دولت مورد انتقاد تند قرار گرفتند و سخنرانان دولت را به بی تدبیری متهم کردند. گزارش این مراسم در بسیاری از کانال های خبری مخالفان دولت منتشر شد.
کانال تلگرامی وابسته به یکی از خبرگزاری ها به بازتاب گفته های سخنرانان این همایش پرداخت. این کانال به نقل از شهردار تهران نوشت: اگر برخی با کلیدشان نتوانستند مشکلات کشور را حل کنند، برای کلیدشان قفل درست نکنند. همچنین یکی دیگر از سخنرانان این مراسم با انتقاد از سیاست خارجی دولت گفت: جزیره مالدیو که خودش در حال زیرآب‌ رفتن است، ارتباطش با ما را قطع کرده حالا ما حتما انرژی هسته‌ای را برخواهیم گرداند اما در دولت آینده.
بر پایه گزارش این کانال خبری، «محمد سلیمانی» نماینده منتقد دولت در مجلس نهم اظهار کرد: آقای روحانی اقتصاد ما را به برجام وابسته و ما را تحقیر کرد و اقتصاد کشور، روحانی را نخواهد بخشید. در ادامه «پرویز داوودی» معاون‌ اول دولت نهم نیز در این مراسم گفت: حرف ‌های جدی ما را که آقایان جدی نمی‌گیرند، امیدواریم حرف‌ های شوخی دکتر سلام را بشنوند.
در ادامه رویکردهای هجو آمیز برگزارکنندگان این مراسم، جایزه ای با عنوان «فریدون» به صورت نمادین در نظر گرفته شد و نام شماری از مسوولان دولت به عنوان نامزد دریافت این جایزه بیان شد. «معصومه ابتکار» رییس سازمان حفاظت محیط زیست به‌ دلیل مصاحبه با خبرنگار شبکه خبری «بی.بی‌.سی ورلد» انگلیس در تهران که منتقدان آن را حضور در شبکه بی.بی.سی عنوان کردند، ظریف به ‌دلیل حضور در برنامه ٩٠، «سیدعباس عراقچی» به ‌دلیل حضور در برنامه کودک «محله گل و بلبل»، «محمود علوی» وزیر اطلاعات به‌ دلیل حضور در کنار رییس دولت اصلاحات نامزدان دریافت این جایزه خیالی معرفی شدند.
کانال خبری «انتخاب» در واکنش به این همایش به نقل از روزنامه «شرق» نوشت: شماری از سخنرانان مراسم دکتر سلام کسانی بودند که در انتخابات مجلس دهم موفق نشدند رای اعتماد مردم را به دست بیاورند. وقتی نام گروهی از این اشخاص به‌ عنوان سخنران اعلام می ‌شود، انتظاری جز حمله و هجمه به دولت در این مراسم وجود ندارد. ...به‌ طور‌کلی آنچه در این مراسم رخ داده در واقع گعده مخالفان دولت بوده که با طعم تند و اظهارات و کلمات سخیف همانند محتوای برنامه «دکتر سلام» نمایشی برپا شده است.
سیاست های اقتصادی دولت؛ محل تاخت منتقدان
انتقاد از سیاست های داخلی دولت به ویژه در حوزه های اقتصادی همچنان در فضای مجازی ادامه دارد. یک کانال خبری منتقد به نقل از عضو اتاق بازرگانی ایران نوشت: دولت هیات‌ هایی را که برای فروش کالاهایشان به ایران می‌آیند راه ندهد. خارجی‌ها برای فروش کالا از بانک مرکزی ضمانتنامه می‌خواهند! خارجی‌ها می خواهند کالاهایشان را نسیه به ایران بفروشند تا ما را به سرنوشت یونان و ونزوئلا دچار کنند.
همچنین یک کانال خبری دیگر در مخالفت با برنامه های دولت در حوزه بانکداری مدعی شد: دولت یازدهم با فشار به بانک مرکزی مصوبه‌ ای را به سیستم بانکی ابلاغ کرده که طی آن بدهکاران بانکی می‌توانند بار دیگر به راحتی از بانک‌ ها وام بگیرند!
کانال تلگرامی وابسته به هواداران دولت پیشین در واکنش به انتشار فیش حقوقی یکی از مدیران بیمه مرکزی ادعا کرد که رییس کل بیمه مرکزی پس از انتشار فیش حقوق اش، یکی از مدیران بیمه را که در انتشار فیش ‌ها نقش داشته، شبانه اخراج کرده است. این کانال ادعا کرد: کابینه روحانی پرخرج ‌ترین دولت بعد از انقلاب است و روحانی دو برابر احمدی ‌نژاد خرج کرده است بدون کار عمرانی و در شرایط رکود!
در این میان کانال خبری «بهار نیوز» در دفاع از عملکرد دولت به گفته های «سیدحسین دهدشتی» نماینده آبادان در مجلس نهم پرداخت. دهدشتی در نطق میان‌ دستور خود در صحن علنی مجلس، گفت: عده‌ ای به خاطر انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دستاوردهای دولت جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرند؟ رییس جمهوری قانونی کشور را که منتخب اکثریت مردم و مورد تایید مقام معظم رهبری است، دشمن رهبری، و به دنبال پروژه حذف رهبری از نظام سیاسی جمهوری اسلامی معرفی کنند، رعایت تقواست؟ به اسم حمایت از ولایت فقیه، اما با هدف جوسازی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، شدید‌ترین تخریب ‌ها و تهمت ‌ها را در جلسات و شبکه ‌های مجازی علیه بزرگان نظام انجام می‌دهند.
سکوت خبری منتقدان در برابر حمایت مراجع از دولت
به رغم برجسته سازی شایعه ها و حاشیه سازی علیه دولت در کانال ها و صفحه های مجازی وابسته به منتقدان، حمایت مراجع تقلید از سیاست ها و اقدام های دولت در سفر رییس جمهوری به قم در بسیاری از این کانال ها با سکوت خبری همراه شد. در این میان شماری تلاش کردند با حذف سخنان حمایتی و دلگرم کننده مراجع تقلید، سفر روحانی را به قم ناموفق جلوه دهند.
در کانال خبری «مرصادنیوز» می خوانیم: فرش قرمز در قم برای روحانی شگون نداشت و دولتی ها انتقادات مراجع تقلید را نشنیدند. این کانال به حاشیه سازی از این سفر پرداخت و عنوان کرد که دیدار رییس جمهوری با مراجع در حالی برگزار می شود که خبرنگاران و عکاسان تنها یک دقیقه می توانند حضور داشته باشند.
یک کانال خبری مخالف دولت هم با هدف حاشیه سازی، نوشت: در دیدار حسن روحانی با آیت الله مکارم شیرازی برخلاف روال این دیدارها برای نخستین بار نماینده ای از سوی بیت آیت الله به استقبال رئیس جمهور نیامد و پس از استقرار روحانی و همراهان در اتاق ملاقات، آیت الله مکارم و فرزندش وارد اتاق شدند که البته گفته شده این اقدام موجب نارضایتی شدید رئیس جمهور و اطرافیان وی شده است.
این در حالی است که صفحه اینستاگرام «مجمع اصلاح طلبان» ضمن انتشار تصویر دیدارهای رییس جمهوری در این سفر، به گفته های آیت الله «ناصر مکارم شیرازی» مرجع تقلید خطاب به روحانی، پرداخت و به نقل از وی نوشت: شما رییس جمهوری موفقی هستید و با وجود همه مشکلاتی که بخشی از آن میراث گذشته و بخش دیگر نیز شیطنت اجانب و بیگانگان است، به تلاش های خود برای ساختن کشور ادامه می دهید.
کانال خبری «عصر ایران» هم به گفته های آیت الله «حسین وحیدخراسانی» از مراجع تقلید در حمایت از دولت پرداخت و نوشت: باید با زبان نرم با دنیا سخن گفت و شما و دولت با توکل بر خدا بر مشکلات فائق خواهید آمد.

کانال تلگرامی خبر آنلاین استقبال علما از روحانی را «گرم» عنوان کرد و آورد: دیدار اخیر و استقبال گرم مراجع از دولت و بکار بردن تعبیری چون «شما رئیس جمهور موفقی هستید» از سوی آیت‌آلله مکارم شیرازی و حمایت از سیاست‌ های دولت در بخش‌ های مختلف نشان می‌دهد که دولت توانسته پاسخ‌ های لازم را به دغدغه‌ های مراجع ارائه دهد و رضایت آنان را جلب کند. همچنین این کانال به نقل از آیت الله «مرتضی مقتدایی» مدرس برجسته حوزه علمیه قم نوشت: در دولت قبل گاهی این رابطه به طور کلی قطع بود، یعنی آقایان مراجع تقلید، اصلا دولتی‌ ها را به حضورشان نمی ‌پذیرفتند.منبعخبرگزاری ایرنا
و شرق آفریقا زندگی می کنند.اکثر خفاش ‌ها کوچک و شبیه موش هستند، ولی 'روباه پرنده' اندازه سگی کوچک و آفت میوه است.