گزیده های خبر 6 خرداد -95. قسمت -5

گزیده های خبر 6 خرداد -95. قسمت -5
با حکم تعزیرات حکومتی استان البرز، ۱۰ عطاری متخلف به دلیل فروش مواد الکلی و داروهای غیرمجاز در این استان پلمب شدند.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان تعزیرات حکومتی، علی اکبر مختاری مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز با اشاره به تداوم اجرای طرح بازرسی از عطاری‌ها در سطح این استان اظهار داشت: در عطاری‌های متخلف، فروش قرص و شربت متادون انجام شده است.وی افزود: همچنین در عطاری‌های متخلف عرضه داروهای ترک اعتیاد، قرص‌های معده و دستگاه گوارش صورت گرفته است.مختاری با اشاره به اینکه در برخی از این عطاری‌ها الکل‌های طعم‌دار عرضه می‌شدند، گفت: تعزیرات حکومتی البرز اتهام تأسیس مؤسسه پزشکی غیرمجاز را نیز پیگیری می‌کند.مختاری با بیان اینکه حکم تعطیلی این مؤسسه صادر شده است، افزود: تا این لحظه 4 نفر در این راستا بازداشت شده‌اند.
پلیس بلژیک با توسل به آب پرفشار صدها تن از معترضانی را که در بروکسل در اعتراض به ریاضت‌های اقتصادی تجمع برگزار کرده‌ بوده و با نیروها درگیر شدند، متفرق کردند و در این میان 10 تن مجروح شدند.به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه یورو نیوز، حدود 60 هزار تن در خیابان‌های بروکسل به پروژه‌های اصلاح اجتماعی اعتراض کردند. از جمله موارد اعتراضی این است که کارفرمایان می‌توانند تحت شرایط خاصی 45 ساعت کار در هفته را تحمیل کنند.در همین حال اتحادیه‌های بلژیک خواستار اعتصاب نامحدود راه‌آهن بر سر شرایط کار شدند که از چهارشنبه شب آغاز شد. این درخواست پس از آن مطرح شد که اعتراضات بلژیک به خشونت کشیده شد.رئیس اتحادیه کارگران راه‌آهن اعلام کرد، ایستگاه‌های اصلی قطار این کشور تعطیل می‌شوند. این اعتراضات در پی آن انجام می‌شود که مدیران گفته‌اند که 34 هزار کارگر راه‌آهن ساعت کار آنها از 36 ساعت به 45 ساعت در هفته تغییر می‌کند و مبلغ اندکی بابت این اختلاف ساعت پرداخت می‌شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رمز ماندگاری جمهوری اسلامی در مقاومت خلاصه شده است گفت: طلاب حوزه علمیه فرهنگ مقاومت در اقتصاد کشور را برای مردم طراحی و نهادینه کنند.به گزارش مهر، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم چهارشنبه شب در همایش ملی «نقش جامعه نخبگانی حوزه‌های علمیه در تحقق اقتصاد مقاومتی» با بیان اینکه فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی برعهده حوزه علمیه است گفت: ایران اسلامی در هر عرصه ای که مقاوم بوده و مبارزه کرده به پیروزی و سرانجام رسیده استاین اقتصاددان حوزوی، اقتصاد مقاومتی را الگویی برای مقاومت در مقابل نظام استکباری دانست و گفت: فرهنگ استفاده از تولید ملی، بهینه سازی مصرف انرژی، ارتقای سبک زندگی مردم، تبیین ارزش کار و فرهنگ کارآفرینی از جمله وظایف مهم حوزویان در عرصه اقتصاد مقاومتی است.
لزوم فراگیرشدن روحیه مقاومت در اقتصاد
حجت الاسلام مصباحی مقدم گفت: در طول تاریخ انقلاب اسلامی تقویت و ترویج مقاومت سیاسی و بعد مقاومت نظامی و در ادامه مقاومت فرهنگی سبب فرهنگ سازی مفهوم مقاومت در منطقه شده است.استا دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی یک نوع دفاع مقدس است افزود: باید مفهوم و روحیه مقاومت در اقتصاد کشور همه گیر و فراگیر شود.وی با تاکید براینکه روحیه مقاومت در حوزه های اقتصادی ظرفیت های درونی ملت را بروز می دهد گفت: اگر این فرهنگ رواج یابد مفهوم کار و تلاش در جامعه جدی و تقویت می شود.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین و طراحی پاره فرهنگ ها را برای مقاومت اقتصادی مفید ارزیابی کرد و افزود: از آنجا که ما ناگزیر به مقاومت در مقابل دشمنان هستیم باید فرهنگ مقاومت اقتصادی در میان ملت نهادینه شود.
نقش تاریخی حوزه در قبال اقتصاد مقامتی
وی با بیان اینکه نفت ملت ما را تن پرور کرده است اضافه کرد: چرا امروز جوانان ما به این فرهنگ رسیده اند که از ما کار می خواهند.
حجت الاسلام مصباحی مقدم از طلاب و فضلای حوزه علمیه خواست با ترویج فرهنگ کار و زحمت ائمه اطهار(ع)، مردم را به تلاش و فعالیت تشویق کنند.این کارشناس برجسته اقتصاد اسلامی با بیان اینکه حوزه به نقش تاریخی خود در تبیین و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی عمل کند گفت: نظام جمهوری اسلامی با مقاومت در مقابل استکبار جهانی شکل گرفته و باید با رهبری و راهنمایی روحانیت مقاوم سازی پایه های اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبری را رقم بزند.
رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سابقه ارتباط آمریکا با ایران نشان داده که نمی توان به حسن نیت آمریکا امید داشت و لذا نسبت به مسئولان آمریکایی خوش بین نیستیم.به گزارش مهر، علی اکبر ولایتی  ظهر پنج شنبه در حاشیه برگزاری همایش ملی تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص مشروط کردن آمریکا برای استفاده از منافع اقتصادی برجام اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه نسبت به مسئولان آمریکا خوش بین نبوده است و در آن هیچ حسن نیتی سراغ نداریم.وی تصریح  کرد: ایران بر دفاع از حقوق خود همچنان پا بر جا است و تحت تأثیر الحاقات آمریکایی و وابستگانش در منطقه قرار نمی گیرد.وی با بیان اینکه هیچگاه نمی توان به حسن نیت آمریکا امیدی داشت، افزود: جمهوری اسلامی ایران آنچه را که منافع ایران و ملت مسلمان اقتضا می کند انجام می دهد.رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در رابطه با همایش تاریخ پزشکی نیز گفت: برگزاری این همایش در دانشگاه آزاد اسلامی  اقدام ارزشمندی در رابطه با احیای طب سنتی و تبیین تاریخ پزشکی اسلام و ایران است.ولایتی تصریح کرد: گنجینه بزرگ علمی که ایران دارد مانند گوهری بر تارک تمدن اسلامی می درخشد.
از نگاه «سیدعزت الله ضرغامی» پایبندی و اعتقاد عمیق به ولایت‌فقیه – میراث تاریخی امام خمینی(ره) – نقطه‌ درخشان کارنامه‌ی آیت‌الله جنتی است.به گزارش فارس، «سید عزت الله ضرغامی» رئیس اسبق سازمان صداوسیما، مطلب جدید خود در اینستاگرام را به انتخاب آیت الله جنتی به عنوان رئیس مجلس خبرگان اختصاص داده است.بنا بر این گزارش، ضرغامی در این مطلب که با نام «آیت‌الله جنتی» منتشر شده، آورده است:با رأی اکثریت اعضاء مجلس خبرگان رهبری؛ آیت‌الله جنتی به ریاست این مجلس منصوب شد. برای ایشان آرزوی سلامتی و توفیق خدمت بیشتر به مردم آرزومندیم.آقای جنتی موافقین و مخالفین حرفه‌ای دارد، ولی اکثریت مردم که خارج از موضع‌گیری‌های جناحی هستند ایشان را فردی انقلابی، ساده زیست و دلسوز به حال کشور می‌دانند و از این انتخاب استقبال می‌کنند.

آیت‌الله جنتی 90 سال سن دارند و در عین حال بسیار پرانرژی، پرکار و باانگیزه هستند. این روحیه و این رفتار خیلی خوب است و الگو و درس بزرگی برای همه به ویژه جوانان است.
***
پی نوشت***
آیت‌الله جنتی 4 پسر دارد. علی آقا وزیر ارشاد است. حسن آقا در اصفهان نجاری می‌کند. محمدآقا کارمند سازمان تبلیغات است. حسین فرزند دیگر ایشان هم در اوائل انقلاب به عضویت سازمان منافقین درآمد و در سال 61 در درگیری مسلحانه کشته شد.فوت احمد آقا؛ (فرزند حسین) که بسیار مورد علاقه پدر و مادربزرگ بود و همچنین فوت همسر باوفای ایشان؛ باعث ناراحتی و تکدر خاطر فراوان آیت‌الله جنتی شد. ولی به نظر می‌رسد هیچکدام از این حوادث کوچکترین تأثیری بر منش و رفتار و روحیه آیت‌الله نگذارده و او همچنان کلید حل بسیاری از مشکلات کشور است.با ایشان مراودات نزدیک و جلسات فراوان داشته‌ام. انسانی مؤمن، خوش اخلاق و بذله‌گو هستند و از مطایبات فراوانی که برای ایشان تولید می‌شود استقبال می‌کنند!!صداقت و صراحت کلام ایشان در جلسات خصوصی به مراتب بیشتر از سخنرانی‌های عمومی است. به همین دلیل مورد قبول و احترام بزرگان انقلاب و مسئولین کشور است.پایبندی و اعتقاد عمیق به ولایت‌فقیه – میراث تاریخی امام خمینی(ره) – نقطه‌ی درخشان کارنامه‌ی آیت‌الله است.
ستاد فرهنگ و زبان های باستانی دانشگاه تهران گفت: 39 گویش در کشور جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.
به گزارش ایرنا، سید سعیدرضا منتظری روز چهارشنبه در نشست علمی همایش زبان محلی «ویر و وار» در دانشگاه کاشان اظهار کرد: به تعداد مناطق مختلف ایران نیز لهجه وجود دارد.
وی در باره گویش های منطقه کاشان از نراق گرفته تا آران و بیدگل، جوشقان، نطنز، بادرود و شهرهای و روستای اطراف این مناطق افزود: گویش این منطقه زیر مجموعه گویش های منطقه مرکزی ایران است.
منتظری خاطرنشان کرد: خود گویش منطقه مرکزی ایران زیر مجموعه گویش های زبان های ایرانی نوع غربی قلمداد می شود.
استاد فرهنگ و زبان های باستانی دانشگاه تهران، شمار زبان ها محلی در ایران را حدود 10 زبان اعم از فارسی، ترکی، لری و کردی بیان کرد.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت حفظ گویش های محلی در مناطق مختلف کشور تصریح کرد: ارائه پایان نامه دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی از جمله راهکارهای حفظ و حراست از گویش های محلی است.
منتظری همچنین با توجه به وجود گویشوران در کشور بر ضرورت گسترش زبان و ادبیات فارسی بویژه بحث گویش ها تاکید کرد.
معاون فرهنگی دانشگاه کاشان نیز در این همایش گفت: مهاجرت روستائیان به شهرها از جمله موارد از بین رفتن گویش ها در مناطق مختلف کشور است.
حسین ستاری از رسانه ها بویژه صدا و سیما خواست با احترام نه با سُخره گرفتن به تقویت گویش های در مناطق مختلف ایران بپردازد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان نیز در این همایش گفت: یکی از ویژگی های گویش زبان در ایران، لهجه های مختلف آن است.
مصطفی جوادی مقدم افزود: زبان های بومی و محلی ایران، مردم ما در مواقع مختلف در برابر تهاجم گسترده دشمنان حفظ کرده است.
وی افزود: حفظ و استمرار زبان و گویش محلی، شناسایی شاعران گویش های محلی و بومی، پاسداشت پدید آورندگان آثار ادبیات بومی و محلی و گسترش سرودن شعر به زبان محلی، از جمله اهداف این همایش است.
در روز دوم این همایش (دو روزه)، فردا(پنجشنبه) در شهر جوشقان قالی با برگزاری شب شعر، از برگزیدگان و پژوهشگران زبان محلی منطقه کاشان تجلیل می شود.
«
ویر و وار» در زبان محلی مناطق یاد شده به معنی از حفظ کردن و به خاطر نگاه داشتن است.