يادداشت روز اوین نامه ی کیهان "چرا آيت الله جنتي؟ "

اوین نامه ی کیهان 4 شنبه 5 خردادماه سال 1395
يادداشت روز  اوین نامه ی کیهان "چرا آيت الله جنتي؟ "
این چرای انتخاب جنتی شبیه موضوعات معلم  انشای دوران دبیرستان است که می شود پیرامونش چندین صفحات سفید را سیاه نمود. زیرا  به وضوح  اوج استیصال  خامنه ای ودرماندگی پاسداران به نمایش گذاشته شده و کار به جایی رسیده است که مدعی رهبرام القرای جهان اسلام و قدرت برتر منطقه و آزاد ترین برگزاری نمایشات  انتخابات ودمکراتیک ترین کشور منطقه  برای حال اینکه حال رقیب به خصوص رفسنجانی گرفته شود.  این رهبر مجبور شده است تا یک آخوند 90 ساله  که دبیر شورای نگهبان آلت دست خودش است. چون ونقش کلیدی درقلع و قمع رد صلاحیت نامزدان نمایش انتخابات  جلس  و خبرگان رهبری را داشته است . به خصوص رد صلاحیت نامزدی خبرگان نوه خمینی حسن خمینی را اعمال کرد .طوریکه که حسن خمینی جاخالی داد و در اجلاس جدید انتخاب هیأت رئیسه ورئیس خبرگان  وی شرکت نکرد.
آخر ازاین مضحک ومفتضحانه  تر می شود که خامنه ای و اعضای بیت وی واطلاعات وامنیت پاسداران  مهره های عضووپیرو خامنه ای درخبرگات راو ادار کردند تا به ریاست جنتی رأی دهند که درچندوزن کشی های قبل محور رقابت ریاست خبرگان متحمل شکست سختی شده بود . ولی اکنون خامنه ای درروند جنگ قدرت وثروت بارفسنجانی ومخالفت با برجام و دفاع از موشک های دوربرد پاسداران جنتی باید رئیس خبرگان می شد تا بایدک کشیدن عنوان مسخره انقلابی!  ضمن لبیک گوی خامنه ای بودن بگوید وظیفه خبرگان نه ا عمال نظارت  عملکرد ولی فقیه که حمایتو تقویت وی می باشد و....

ديروز نمايندگان مجلس خبرگان رهبري که برگزيدگان ملت از سراسرکشور و ترجمان خواست و اراده توده هاي مردم هستند، آيت الله جنتي را به رياست پنجمين دوره اين مجلس انتخاب کردند. انتخاب حضرت آيت الله جنتي با توجه به هياهوي تبليغاتي گسترده و پرحجمي که دشمنان بيروني و برخي از جريانات آلوده و بدسابقه و يا فريب خورده داخلي عليه ايشان به راه انداخته بودند، مي تواند براي طيفي از سياست ورزان که به سياست بازي شهرت دارند، درس ها و عبرت هايي را به دنبال داشته باشد.
    1- آيت الله جنتي در دو دوره قبلي انتخابات رياست مجلس خبرگان علي رغم اصرار فراوان نمايندگان اين مجلس حاضر به نامزدي براي تصدي رياست نشده بود و نهايتا اين مسئوليت را ابتدا مرحوم آيت الله مهدوي کني و سپس آيت الله محمديزدي برعهده گرفتند و اين هر دو بزرگوار نيز از جمله اصرارکنندگان به آيت الله جنتي براي نامزدي رياست خبرگان بودند.

    اما در دوره اخير اگرچه باز هم حضرت آيت الله جنتي از پذيرش نامزدي رياست خبرگان سر باز مي زد ولي نهايتا در مقابل اصرار فراوان بسياري از نمايندگان، نامزدي براي رياست خبرگان را پذيرفت، اما چرا؟! يک خبر موثق حکايت از آن دارد که نمايندگان مجلس خبرگان براي آقاي جنتي توضيح داده بودند قصد دارند با انتخاب ايشان، پاسخ قاطع و پشيمان کننده اي به دشمنان بيروني، مخصوصا انگليس و آمريکا بدهند که حجم انبوهي از تبليغات رسانه اي خود را به پيشگيري از حضور آيت الله جنتي در مجلس خبرگان اختصاص داده بودند، چه رسد به رياست ايشان بر اين مجلس. خبرها حاکي از آن است که آيت الله جنتي علي رغم ميل باطني و خواست شخصي خود و صرفا براي سامان دادن به حرکتي که از ماهيت انقلابي و ضداستکباري مجلس خبرگان رهبري حکايت مي کند، نامزدي براي رياست مجلس خبرگان را پذيرفته اند.

    2- تقريبا تمامي اعضاي مجلس خبرگان رهبري بر ضرورت برخورداري اين مجلس از هويت انقلابي و ضداستکباري تاکيد داشته و دارند و اين ويژگي را بارها در مواضع و عملکرد خويش نشان داده اند از اين روي با جرات مي توان گفت که انتخاب برخي ديگر از نامزدها، از جمله حضرت آيت الله اميني نمي توانست از هويت انقلابي و ضداستکباري مجلس خبرگان رهبري بکاهد ولي از آنجا که تبليغات گسترده دشمنان بيروني و برخي از جريانات آلوده داخلي روي پيشگيري از حضور آيت الله جنتي در مجلس خبرگان - و صد البته جلوگيري از رياست ايشان بر اين مجلس- متمرکز شده بود، انتخاب ايشان به رياست مجلس خبرگان براي ضرب شست نشان دادن به دشمنان موضوعيت و اهميت ويژه اي پيدا کرده بود و بايستي به دشمن کينه توز بيروني نشان داده مي شد که خبرگان رهبري دقيقا به سمت و سويي مي روند و کسي را به رياست مجلس برمي گزينند که از آن نگران و گريزان بوده و هستيد و اگر چنين ضرورتي در ميان نبود، ميان نامزدهاي رياست مجلس خبرگان تفاوت چنداني نبود و حضرت آيت الله جنتي نيز مانند گذشته به نامزدي براي رياست خبرگان رضايت نمي دادند. توجه به اين نکته از اين جهت ضروري است که حريف پرحرف بيروني بعد از شوک شديدي که از انتخاب آيت الله جنتي به رياست مجلس خبرگان دريافت کرده است، مي کوشد ساير نامزدهاي رياست را غيرانقلابي و مجلس خبرگان رهبري را از اين زاويه به دو بخش استکبارستيز و بي تفاوت در مقابل کينه توزي قدرت هاي استکباري معرفي کند! و البته نبايد از نظر دور داشت که مواضع برخي از جريانات داخلي در اميد بستن دشمن به کار آمدي اين ترفند بي تاثير نبوده و نيست!
    3- «دانيل لرنر» يکي از نظريه پردازان بلندآوازه جنگ نرم در کتاب معروف خود «گذار از جامعه سنتي» مي نويسد؛ «عمليات رواني بايد به گونه اي طراحي شود و به اجرا درآيد که در نهايت، درک حريف را از رخدادها تغيير دهد و اين برداشت را در ذهن طرف مقابل تقويت کند که مقاومت بي فايده است و خواسته هاي خود را فقط با پذيرش پيشنهادها و راه کارهاي ارائه شده از سوي کشوري که آن را دشمن مي داند، به دست خواهد آورد».

    تبليغات گسترده و پرحجم داخلي و خارجي عليه آيت الله جنتي، اگرچه سابقه اي درازمدت دارد ولي در چند هفته نزديک به انتخابات خبرگان، اين تبليغات، دامنه وسيع و کم سابقه اي پيدا کرد، تا آنجا که بي بي سي - رسانه دولتي انگليس - به صراحت اعلام کرد انتخاب آقايان جنتي، يزدي و مصباح مي تواند به تنش هاي موجود ميان ايران و غرب دامن بزند و - به زعم خود - از مردم خواسته بود به آنان راي ندهند. بعد از بي بي سي، صداي فارسي زبان آمريکا - VOA - نيز طي گزارش مفصلي بر ضرورت دست کشيدن ايران از هويت انقلابي و نزديک شدن به آمريکا تاکيد ورزيده و انتخاب آيات محترم جنتي، يزدي و مصباح را مانع اين نزديکي و از سوي ديگر، باعث ادامه حرکت هاي انقلابي جمهوري اسلامي ايران در داخل کشور و منطقه ارزيابي کرده و با نشان دادن در «باغ سبز» از مردم خواسته بود، به آنان براي حضور در مجلس خبرگان رهبري راي ندهند. انتخاب آيت الله جنتي به رياست خبرگان تودهني محکمي بود که قدرت هاي استکباري از نمايندگان برگزيده ملت براي مجلس خبرگان دريافت کردند.

    4- اشاره به اين نکته نيز ضروري است که هر چند آقايان يزدي و مصباح به مجلس خبرگان راه نيافتند و دشمنان بيروني اصرار داشتند اين رخداد را به حساب توصيه هاي تبليغاتي خود بنويسند ولي با جرات مي توان گفت اعتناء به تبليغات آمريکا و انگليس تهمت ناروايي است که به اکثريت راي دهندگان تهراني زده اند، و شواهد موجود به وضوح حکايت از آن دارد که راي آوري ليست کامل 16 و 30 نفره موسوم به ليست اميد در تهران حاصل بهره گيري مجموعه مدعيان اصلاحات و کارگزاران و اعتداليون از «رانت دروغين دستاوردهاي برجام» بوده است. فقط نيم نگاهي به تبليغات گسترده و پردامنه اين طيف درباره «دستاوردهاي برجام»! کمترين ترديدي باقي نمي گذارد که اين تبليغات در صورت باور مردم مي توانست آراء بسياري را به سبد طيف ياد شده سرازير کند. آفتاب تابان! فتح الفتوح! گشايش اقتصادي! پايان دوران سختي معيشت! رونق کسب و کار! سرازير شدن سيل سرمايه گذاران خارجي به ايران! برطرف شدن سايه شوم جنگ از سر مردم! نزديک شدن به تورم تک رقمي، عبور از رکود اقتصادي! پايان دوران بيکاري! بازگشت دارايي هاي مسدود شده! و...
    اکنون خودتان قضاوت کنيد آيا باور اين وعده ها نمي توانست آراء جمع فراواني از توده هاي مردم را به سوي ليست انتخاباتي معرفي شده از طرف وعده دهندگان جلب کند؟! پاسخ اين پرسش، به يقين و بي ترديد مثبت است و رويکرد بسياري از مردم به وعده هاي طلايي جماعت ياد شده طبيعي بوده است. اما، اکنون که از آن مقطع زماني عبور کرده ايم و پوچ بودن بسياري از آن وعده ها براي همگان آشکار شده است، آيا باز هم از فهرست انتخاباتي مورد اشاره استقبال خواهند کرد؟ جواب اين سوال نيز به وضوح منفي خواهد بود. امروزه نه فقط همگان از بي دستاورد بودن برجام باخبرند - و يا دستاورد بسيار اندکي براي آن قائلند - بلکه برخي از دولتمردان و حاميان قبلي برجام هم زبان به گلايه گشوده اند و دستاوردهاي آن را «تقريبا هيچ» معرفي مي کنند.

    ترديدي نيست که اگر امروزه فهرست انتخاباتي موسوم به اميد در ميدان راي مردم قرار بگيرد، نه فقط از استقبال قبلي برخوردار نخواهد بود، بلکه بعيد نيست که بسياري از نامزدهاي معرفي شده در ليست 30 نفره و برخي از نامزدهاي ليست 16 نفره راي لازم براي ورود به مجلس هاي شوراي اسلامي و خبرگان را نداشته باشند. اين نکته درباره ليست اميد براي مجلس شوراي اسلامي مصداق بيشتري دارد، چرا که بسياري از نامزدهاي معرفي شده در اين ليست براي مردم ناشناخته بوده و هنوز هم ناشناخته هستند، بنابراين شناخت نسبت به نامزدهاي ليست نمي تواند توضيح قابل قبولي براي راي آوري آنها باشد، چرا که از يکسو اين ليست به عنوان فهرست نامزدهايي که با برجام موافق هستند ارائه شده بود و از سوي ديگر، برجام را حلال همه مشکلات معرفي کرده بودند... و اين رشته سر دراز دارد.
    5- انتخاب حضرت آيت الله جنتي به رياست مجلس خبرگان در همان ساعات اوليه پس از انتخاب ضمن ايجاد موج گسترده اي از خشنودي در ميان مردم، با عصبانيت همراه با نارضايتي شديد از سوي قدرت هاي استکباري و برخي از جريانات داخلي روبرو شد. نيويورک تايمز، انتخاب يک روحاني تندرو - بخوانيد انقلابي - به رياست خبرگان را براي غرب نااميدکننده دانست، بي بي سي، با عصبانيت مدعيان اصلاحات را ملامت کرد که بايد علاوه بر انتخابات به فکر بعد از انتخابات هم بودند! دويچه وله، رويترز، آسوشيتدپرس، فرانس پرس و... نيز انتخاب آيت الله جنتي را نشانه ادامه بينش و منش انقلابي جمهوري اسلامي ايران تفسير کردند و...

    و بالاخره، نمايندگان مجلس خبرگان با انتخاب آيت الله جنتي به رياست اين مجلس، نشان دادند که به مصداق آيه شريفه «و من يکفر بالطاغوت و يومن بالله فقد استمسک بالعروة الوثقي» عمل کرده اند.
نويسنده: حسين شريعتمداري