زلزله سياسي در انگليس /فروپاشي در كمين اتحاديه اروپا

اوین نامه ی کیهان 5 تیر - 95
زلزله سياسي در انگليس /فروپاشي در كمين اتحاديه اروپا
مردم انگليس به خروج از اتحاديه اروپا راي دادند
ابراز خوشحالی سربازجو شریعت نداری در همسویی با برندگان خروج ازا تحادیه اروپا برای اینکه روس ها هم خوشحال هستند . چون  اتحادیه اروپا به خاطر تجاوز گری روس هادر اکرائین و سوریه مورد تصویب تحریم قرار گرفته است و انگلیسدرتصویب این تحریم ها نقش مهمی داشت.

مردم انگليس در رفراندوم تاريخي روز پنجشنبه راي به خروج از اتحاديه اروپايي دادند؛ رايي که به گفته کارشناسان مي تواند اتحاديه اروپا را يک گام ديگر به فروپاشي و تجزيه نزديکتر کند.
    سرويس خارجي- سرانجام کابوسي که خواب را از چشم مقامات دولت انگليس و اتحاديه اروپايي ربوده بود محقق شد و روز پنجشنبه 3 تير ماه، مردم پادشاهي متحد انگليس (انگلستان، ولز، اسکاتلند، ايرلند شمالي) در يک رفراندوم تاريخي به خروج از اتحاديه اروپا راي دادند به اين ترتيب اروپا يکي از وزنه هاي مهم سياسي و اقتصادي خود را از دست داد. نتيجه نهايي شمارش آرا نشان مي دهد که طرفداران خروج با تقريبا 4 درصد آراي بيشتر به پيروزي رسيده اند. چهار درصدي که هم انگليس و هم اروپا را تکان خواهد داد.

    بسياري از رسانه ها، سياستمداران و مقامات اروپايي به نتايج همه پرسي خروج انگليس از اتحاديه اروپا واکنش نشان داده و آن را «روزي تلخ براي اتحاديه اروپا» ارزيابي کرده اند. در طرف مقابل اما، نتايج اين همه پرسي موجي از شادي را در بين جنبش هاي ملي گراي مخالف اروپا ايجاد کرده و جان تازه اي به آنها بخشيده است.

    ديويد کامرون، نخست وزير انگليس بلافاصله پس از اعلام نتايج نهايي در صفحه تلويزيون ظاهر شد و گفت: «بايد به خواست مردم احترام گذاشته شود.» وي با بيان اينکه «انگليس به رهبري جديد نياز دارد» گفت: «ما نياز داريم که يک نخست وزير جديد در ماه اکتبر (مهرماه) بر سر کار آيد.» و بدين ترتيب زلزله سياسي انگليس نخستين قرباني خود را گرفت.

    اما استعفاي کامرون تنها نشانه بروز سونامي در اتحاديه اروپا و انگليس نبود. بلافاصله پس از مشخص شد نتايج راي گيري، ارزش پول رسمي اين کشور (پوند) 10 درصد سقوط کرد. رويدادي که از سال 1985 تاکنون بي سابقه است.انتشار نتايج همه پرسي بسياري از بازارهاي مالي جهان را نيز شوکه کرده است. شاخص سهام در بازارهاي آسيايي با افت شديدي روبه رو شده و قيمت جهاني نفت نيز با کاهش چشمگيري همراه شده است. راي به خروج انگليس از اتحاديه اروپا قيمت جهاني طلارا نيز بيش از 8 درصد افزايش داد و قيمت هر اونس طلابه بيش از 1358 دلار رسيده است. 

        
فرانسه و هلنددر نوبت همه پرسي
    به باور کارشناسان موج هاي سهمگين اين همه پرسي به زودي به دروازه هاي ساير کشورهاي اروپايي نيز خواهد رسيد و موج استقلال طلبي در اروپا را گسترش خواهد داد. درست به همين دليل است که رهبران اروپايي به شدت از اين همه پرسي ناراحت هستند و مارتين شولتز رئيس پارلمان اروپا آن را به «حماقت» تشبيه کرده است. به باور کارشناسان نتايج اين همه پرسي عملافرايند فروپاشي اتحاديه اروپا را کليد زده است. پيش از اين نظرسنجي ها نشان مي داد که حدود نيمي از راي دهندگان در ۸ کشور اتحاديه اروپا خواستار برگزاري همه پرسي شبيه انگليس براي ادامه عضويت در اين اتحاديه هستند. حال اين همه پرسي آنها را مصمم به پيگيري برگزاري رفراندوم هاي مشابه خواهد کرد. در همين راستا بلافاصله پس از مشخص شدن نتايج همه پرسي رئيس حزب راست افراطي فرانسه با استقبال از خروج انگليس از اتحاديه اروپا خواستار برگزاري همه پرسي مشابه در فرانسه و ديگر کشورهاي اروپايي شد. در هلند نيز احزاب ملي گرا خواستار برگزاري همه پرسي مشابه شدند. معاون رئيس حزب ضد يوروي آلمان نيز از تصميم انگليسي ها براي خروج از اروپا تمجيد و تاکيد کرد که از شادي گريه کرده است. ««نايجل فاراژ» رهبر حزب استقلال انگليس نيز اروپا را پيکري «رو به موت» توصيف کرد و گفت اميدوار است که انگلستان تنها کشوري نباشد که از اتحاديه اروپا خارج مي شود. سوئد، اتريش و ايتاليا کشورهايي بودند که او گفت ممکن است در آينده از جمع 27 کشور باقي مانده خارج شوند.

    گفتني است، اتحاديه اروپا به عنوان يک شخصيت حقوقي قدرتمند وارد معادلات جهاني مي شد و اکنون يکي از پايه هاي قدرتمند آن خارج شده است. به عبارتي با خروج اين کشور از اتحاديه اروپا يک کانون زورگويي در جهان آسيب جدي مي بيند.

        
بريتانياي صغير
    در داخل انگليس نيز برخي کارشناسان بر اين باورند اين همه پرسي به فروپاشي انگليس منجر خواهد شد چرا که در ميان کشورهاي پادشاهي انگليس مردم اسکاتلند و ايرلند شمالي در همه پرسي برخلاف مردم انگليس به ماندن در اتحاديه اروپا راي داده اند. مساله اي که مي تواند بار ديگر مباحث مرتبط با استقلال کامل اين دو اقليم را از انگليس مطرح سازد. مقامات اسکاتلند که بخشي از «پادشاهي متحد بريتانيا» محسوب مي شود پيش از اين تهديد کرده بودند که در صورت راي مثبت مردم به اين رفراندوم برگزاري همه پرسي درباره استقلال اسکاتلند از انگليس اجتناب ناپذير خواهد بود. در همين راستا «نيکلااستورژن»وزير اول اسکاتلند در اولين واکنش به نتيجه اين همه پرسي تاکيد کرد برگزاري همه پرسي ديگري درباره استقلال اسکاتلند محتمل است.