تکمیل فاز اول طرح توسعه بندر چابهار تا پایان امسال

فرمانده قرارگاه خاتم‌الأنبیاء به فارس خبر داد
تکمیل فاز اول طرح توسعه بندر چابهار تا پایان امسال/ خط‌آهن چابهار را به شرط تأمین اعتبار به موقع سریعتر می‌سازیم    16   خرداد -95
هرزمان که خامنه ای به دستور پاسداران از موضع ضدآمریکایی به روحانی ورفسنجانی می تازد واز اقتصاد جهادی – مقاومتی پاسداران و قرارگاه غارتگر خاتم پاسداران دفاع می کند .شرایط هموار می شود تا این پاسدار فرمانده غارتگر خاتم وارد صحنه تبلیغاتی- اقتصادی- سازندگی شود .
 خبرگزاری فارس: تکمیل فاز اول طرح توسعه بندر چابهار تا پایان امسال/ خط‌آهن چابهار را به شرط تأمین اعتبار به موقع سریعتر می‌سازیم
فرمانده قرارگاه خاتم‌الأنبیاء(ص) گفت: فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار که تا امروز حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تا پایان سال ۹۵ توسط ‌‌قرارگاه خاتم‌الأنبیاء(ص) به پایان می‌رسد.
‌سردار عبادالله ‌عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس‌‌ درباره طرح توسعه بندر چابهار و احداث خط‌آهن چابهار تا سرخس به عنوان توسعه محور شرق، توضیح داد: خط‌آهن کریدور ترانزیتی چابهار - زاهدان - مشهد - سرخس پروژه‌ای بسیار استراتژیک و بزرگ است که در شرق کشور اجرا می‌شود.
سردار عبداللهی با اشاره به اینکه‌ قرارگاه خاتم‌الأنبیاء(ص) پیمانکار دولت در پروژه طرح توسعه بندر چابهار و احداث خط‌آهن چابهار تا سرخس است، افزود: فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار هم که تا امروز حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تا پایان سال 95 توسط ‌‌قرارگاه خاتم‌الأنبیاء(ص) به پایان می‌رسد.
وی یادآور شد: در این پروژه دستگاه لایروب جدید و حرفه‌ای توسط قرارگاه خاتم تأمین و حدود 15 میلیون متر مکعب لایروبی دریا در قالب این طرح انجام شد، همچنین رکورد لایروبی روزانه 52 هزار متر مکعب هم در این پروژه به ثبت رساندیم که در کشور بی‌نظیر بود.
فرمانده قرارگاه خاتم‌الأنبیاء(ص) اظهار داشت: البته در مورد بندر چابهار مشکل تأمین مالی وجود داشت‌ اما پس از مدت‌ها‌ سال گذشته تأمین مالی از سوی دولت انجام گرفت.
وی گفت: پس از تکمیل بندر چابهار در راستای تکمیل ترانزیت منطقه، باید خط‌آهن چابهار تا سرخس نیز تکمیل شود، ضمن آنکه احداث این خط‌آهن برای منطقه سیستان و بلوچستان و خراسان از نظر اجتماعی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی بسیار با اهمیت است.
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) گفت:‌ همچنین مقام معظم رهبری نیز بارها بر توسعه سواحل مکران، شرق و جنوب شرق کشور تأکید داشته‌اند.
سردار عبداللهی با بیان اینکه منطقه جنوب شرق کشور باید محرومیت‌زدایی شود، ادامه داد: مردم این منطقه در محرومیت هستند و از نظر اقتصادی، بهداشت، درمان و آموزش مشکلاتی دارند؛‌ قرارگاه خاتم‌الأنبیاء(ص) ‌در آنجا تعدادی مدرسه ساخت‌ و قطعاً اگر این خط‌آهن هم در منطقه احداث شود، تأثیر بسزایی در آبادانی منطقه و توسعه اقتصادی دارد.
وی اظهار داشت: با وجود آنکه امروز حجم مطالبات سنگینی از دولت داریم اما پروژه‌ها را تعطیل نکرده‌ایم؛ در پروژه خط‌آهن چابهار - زاهدان چهارگروه از مؤسسات قرارگاه خاتم مستقر شده و فعالیت می‌کنند و رشد فیزیکی این پروژه بستگی به تأمین مالی از سوی دولت دارد که در صورت تأمین مالی هیچ مشکلی در اجرا نداریم البته تلاش کرده‌ایم از محل منابع مالی خود، با وجود عدم پرداخت دولت، بخشی از فعالیت‌های عمرانی در این پروژه را پیش ببریم.
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: به هر حال قرارگاه سازندگی‌ خاتم‌الأنبیاء(ص) در هر پروژه‌ای که ورود کرده است آن را در مدت زمان مشخص و طبق برنامه‌ریزی ‌به پایان رسانده است، ‌در این پروژه هم با وجود عدم دریافت نقدینگی، تلاش کرده‌ایم فعالیت را متوقف نکنیم‌ و از محل اعتبارات خود آن را پیش برده‌ایم اما به هر حال قرارگاه از نظر مالی ظرفیتی دارد و نمی‌توان در اختصاص منابع مالی، غیرتخصصی عمل کرد.
‌سردار عبداللهی با اشاره به تأثیر راه‌آهن در توسعه اقتصادی هر منطقه و اثرات مثبت حمل و نقل ریلی در ترانزیت کالا، گفت: تکمیل هر چه سریع‌تر خط‌آهن چابهار-زاهدان-مشهد-سرخس ضروری است و بر آن تأکید داریم، با تکمیل این مسیر ریلی است که ‌طرح توسعه بندر چابهار ارزش پیدا کند در غیراین صورت پروژه ابتر می‌ماند و از ظرفیت این بندر اقیانوسی که بهترین موقعیت در بین بنادر خلیج فارس را دارد، ‌استفاده نمی‌شود و این به کاهش بهره‌وری می‌انجامد.
بنابراین گزارش وی پیش از این هم درباره طرح توسعه بندر چابهار بر همکاری و هماهنگی‌ کارفرما، مشاور و پیمانکار تأکید کرده و گفته بود: اگر این سه عنصر در این پروژه با یکدیگر هماهنگ عمل نکنند‌، طرح با شکست مواجه می‌شود.
* تکمیل خط‌آهن چابهار تا دو سال دیگر به شرط تأمین اعتبار به‌موقع‌
سردار عبداللهی اظهار داشت: اگر از سوی کارفرما (دولت) تأمین اعتبار مناسب و به موقع برای خط‌آهن چابهار-زاهدان انجام شود، این توانایی را داریم که تا دو سال آینده این پروژه را نیز به پایان برسانیم.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الأنبیاء(ص) هزینه احداث خط‌آهن چابهار را ‌حدود 2500 تا 3 هزار میلیارد تومان ‌عنوان کرد.