نامه‌ها و صدای شما

نامه‌ها و صدای شما  11 شهریور -95
مسئولین قوانین دست و پا گیر روستائیان را اصلاح کنند
اخیرا طرح ساماندهی وضعیت روستاها برای کاهش مهاجرت در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است که در صورت تصویب این طرح، میزان مهاجرت روستائیان کاهش می‌یابد و معایب و مزایای این طرح نیز بیان شده که از جمله مشکلات اجتماعی، فرهنگی است که با مهاجرت روستائیان به شهرها ایجاد میگردد، سرمایه‌گذاری در جوار روستاها و ایجاد درآمد کافی برای روستائیان می‌باشد البته همه این طرح‌ها برای سرگرم کردن مردم است و نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. هنگامی این طرح‌ها مفید و موثر خواهد بود که مشکلات روستائیان با دقت بررسی شده و قوانین دست و پاگیر که در روستاها حاکم است، برچیده شود. به عنوان مثال وقتی یک روستایی نمی‌تواند از زمین‌های موروثی و آباء واجداد خود برای امر کشاورزی استفاده کند، وقتی یک روستایی نمی‌تواند درملک شخصی خویش منزل مسکونی بسازد، وقتی برای اجرای یک پروژه ناچیز باید سالها به انتظار بنشیند، وقتی هیچگونه طرح‌های اشتغالزایی در روستا ایجاد نمیگردد، وقتی کارشناسانی از شهر می‌آیند و برای روستاها تصمیم می‌گیرند و بدون نظر و دخالت روستائیان، برایشان قانون وضع می‌نمایند و عملا روستائیان را از زندگی ساقط می‌نمایند وقتی برای اجرای یک پروژه حیاتی باید سالها دوندگی نمایند. وقتی روستائیان باانواع و اقسام محرومیت‌ها دست و پنجه نرم می‌نمایند. وقتی حداقل امکانات رفاهی در روستاها وجود ندارد آیا انتظار داریم که روستائیان به شهرها مهاجرت نکنند؟ وقتی سرمایه دارانی از شهرها به روستاها می‌آیند و در بهترین زمین‌ها، بهترین منازل مسکونی و ویلاها را می‌سازند و از بهترین و مدرن‌ترین وسیله نقلیه بهره می‌برند آیا انتظار داریم جوان روستایی به شهرها مهاجرت نکند؟ همه اینها گوشه‌هایی از مشکلات مردم در روستاها می‌باشد. البته ممکن است چند روستایی نیز وجود داشته باشد که وضعیت بهتری داشته باشد ولی تعداد اینگونه روستاها بسیار ناچیز میباشد. در خاتمه از نمایندگان مجلس انتظار داریم به نقطه نظرات روستائیان توجه نموده و طرح‌هایی تصویب نمایند که واقعا مشکلات روستاها را مرتفع نماید. اعتبارات پروژه‌های روستایی را افزایش دهند و همانند دوران اول انقلاب برای روستاها عمل کنند و در صورت امکان جهادسازندگی را دوباره احیاء نمایند.عبداله بشارتی – رودبار منجیل

*زمانی از تهران: وزن برخی موادغذایی که داخل جعبه‌های بسته‌بندی شده به مردم عرضه می‌شود، متاسفانه کمتر از آن چیزی است که روی این جعبه‌ها درج شده است! خوب است مسئولان امر بر این موضوع نظارت بیشتری داشته باشند و جلوی بروز چنین تخلفاتی را که مصداق بارز «کم‌فروشی» است، بگیرند.
*
حسینی از تهران: اخیرا مقامات دولتی مرتباً اعلام می‌کنند که نرخ تورم در ایران تک‌رقمی شده است. برای من جای سئوال است که آنها بر چه اساس و مبنایی چنین ادعایی می‌کنند؛ در حالی که طی این مدت قیمت برخی از اجناس مانند برنج به کیلویی 13 هزار تومان، گوشت 38 هزار تومان، مرغ به 8 هزار تومان و... رسیده است؟ از سویی قیمت خرید خط تلفن ثابت که 50 هزار تومان تا چند وقت پیش بود، به 200 هزار تومان رسیده است. با این اوصاف معلوم نیست دولت بر چه اساسی نرخ تورم را تک‌رقمی می‌داند؟ جا دارد مسئولان کمی در این باره توضیح بدهند تا ما متوجه شویم وقتی ازتورم تک‌رقمی صحبت می‌شود، منظورشان چیست.
*
محمود اسلامی از تهران: متاسفانه مدتی است که پارتی‌های شبانه در کشور آنهم بصورت مختلط رو به افزایش است. چرا باید پس از گذشت 38 سال از تاسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی شاهد چنین مجالسی باشیم؟ مسئول اینگونه ناهنجاری‌های اجتماعی چه سازمان و ارگانی است؟
*
اسماعیل‌زاده از تهران: درخت چندین ساله‌ای در مجموعه ورزشی تختی (سه‌راه تختی) است که متاسفانه این روزها در حال خشک شدن است و کسی هم توجهی به این درخت نمی‌کند. این شهرداری منطقه عاجزانه تقاضا می‌شود از خشک شدن این درخت کهنسال جلوگیری نماید.