اولین گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران درباره برجام

اولین گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران درباره برجام 9 آبان - 95

مجلس ایران
e
بر اساس گزارشها از ایران گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این کشور در مورد روند اجرای توافق‌نامه هسته‌ای بین ایران و دولتهای غربی موسوم به برجام در جلسه علنی مجلس ایران قرائت شده است.
این گزارش می گوید که تعهدات ایران در راستای این توافقنامه "انجام و محقق" گردیده است، اما تاکید کرده است که اگرچه "ایالات متحده آمریکا مطابق برجام تکالیفی را پذیرفته و در ظاهر برای انجام آن اقدام کرده است، در عمل در اجرای تعهداتش اخلال، تعلل و تأخیر ایجاد می‌کند."
این اولین گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس در این خصوص است که از سوی حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی این کمیسیون، امروز یکشنبه (۳۰ اکتبر/۹ آبان) در جلسه علنی خوانده شد و "مشتمل بر بررسی عملکرد شش ماهه کلیه طرف‌های دخیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)" است.
این گزارش در شش بخش شامل مبانی و منابع گزارش، اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران، اجرای تعهدات ۱+۵، وضعیت رفع تحریم‌ها، موارد نقض عهد و پیمان شکنی آمریکا، جمع بندی و پیشنهاد منتشر شده است.
بر اساس این گزارش، ایران کلیه تعهدات خود را در چارچوب برجام انجام داده است؛ از جمله: شفاف‌سازی برنامه‌ها؛ کاهش تعداد سانترفیوژهای سایت غنی‌سازی نطنز از حدود ۱۹ هزار سانترفیوژ که حدود ۹ هزارتای آن پیش از اجرای برجام فعال بوده است به ۵۰۶۰ سانترفیوژ IR1 فعال، کاهش حدود سه هزار سانترفیوژ سایت غنی‌سازی فردو به ۱۰۴۴ سانترفیوژ، توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم بالاتر از ۶۷/۳ درصد، تغییر کاربری غنی‌سازی فردو و تبدیل آن به مرکز فعالیت‌های تحقیقاتی هسته‌ای، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و حل و فصل و خاتمه یافتن ابعاد احتمالی نظامی (پی ام دی).
این گزارش می گوید که بر اساس این توافق‌نامه برخی از تحریمها علیه ایران رفع شده است از جمله در مورد تحریمهای ثانویه آمریکا، لغو تحریم برخی اشخاص و نهادها، همکاریهای هسته‌ای، فعالیت در حوزه های نفت و گاز، حمل و نقل، بیمه و ارتباطات بانکی.
اما این گزارش می گوید که در برخی از این حوزه‌ها هنوز مشکلاتی وجود دارد و در برخی از موارد مانند ارتباطات بانکی به کندی پیش می‌رود.
بر اساس این گزارش بویژه آمریکا به عنوان یکی از طرفهای اصلی برجام تلاش کرده است تا فشارهای خود بر ایران را افزایش دهد.
این گزارش می گوید: "طرف مقابل به ویژه آمریکا با استفاده از ابزارهای مختلف سیاسی و تلاش برای نامناسب جلوه دادن فضای سیاسی ایران، با تکیه بر مفاهیم خودساخته نظیر حمایت از تروریسم و ادعای سوء رفتار در حوزه حقوق بشر و فشار به بنگاه‌های اقتصادی مانند جریمه‌های مالی هنگفت به تبع نقض تحریم‌ها، تأکید مکرر به ثبوت تحریم‌های غیر هسته‌ای و تأکید مکرر به برگشت‌پذیری تحریم‌های هسته‌ای، تهدید به وضع و اجرای تحریم‌های جدید و احکام صادر شده توسط دادگاه‌های آمریکا با هدف دست‌اندازی به دارایی‌های ایران، سایه ترس و تهدید خود را بر تعاملات اقتصادی با ایران به صورت غیر مستقیم گسترش می‌دهد."
این گزارش یکی از "ابعاد بدعهدی و پیمان‌شکنی آمریکا" را وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خوانده است.
بر اساس این گزارش "تحریم یازده شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی در تاریخ ۲۷ دی ماه نود و چهار یعنی در روز دوم اجرایی شدن برجام، قانون صدور ویزا برای شهروندان کشورهای دارای معافیت از ویزای آمریکا اگر از ماه مارس سال ۲۰۱۱ به بعد به ۴ کشور ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کرده باشند، امضای وضعیت اضطراری علیه ایران توسط اوباما، محرومیت ایران از مبادله مالی با دلار و بهانه های حقوق بشری" از جمله این مشکلات عنوان شده است.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موظف است هر شش ماه یک بار گزارش اجرای برجام را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه کند. وزارت خارجه ایران نیز باید روند اجرای توافق نامه را هر سه ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.