. گزیده ها قسمت ششم

. گزیده ها قسمت  ششم 11 آبان - 95
نایب‌رییس مجلس با بیان این‌که به هر سه گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارتخانه‌ها رای می‌دهد، نسبت به استفاده ابزاری از «فتنه» هشدار داد.
به گزارش ایلنا، مسعود پزشکیان با اشاره به وضعیت سه وزیر پیشنهادی در آستانه برگزاری جلسه رای‌اعتماد گفت: در حال حاضر تلاش‌ها برای اخذ رای‌ اعتماد از سوی هر سه وزیر ادامه دارد و نمایندگان سعی می‌‌کنند به گونه‌ای عمل کنند که فضای مجلس برای برگزاری جلسه رای‌ اعتماد مثبت باشد.
او گفت: با وجود این‌که معتقدم زمان مناسبی برای ترمیم کابینه نیست اما به هر سه گزینه رای خواهم داد. با این حال حتی اگر این افراد نابغه هم باشند، به لحاظ مدیریتی ایجاد تغییرات بسیار سخت خواهد بود اما در این شرایط درصورتی که با نظر دولت مخالفت کنیم، عملاً مشکلات دوچندان شده و کار سخت‌تر می‌شود.
نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حق رییس‌جمهور درخصوص انتخاب وزرای کابینه یادآور شد: درصورتی که روحانی قصد داشت مشکلات این سه حوزه را حل کند، می‌توانست از همان گزینه‌های قبلی حمایت کند و درصورتی که مشکلات این حوزه‌ها بدون ترمیم اساسی حل نمی‌شد، می‌توانست کمی زودتر اقدام به ترمیم کابینه کند.
او با بیان این‌که هر سه وزیر پیشنهادی موافقان و مخالفان پروپاقرص بسیاری دارند، در پاسخ به سوالی درباره احتمال تعامل میان سه فراکسیون مجلس گفت: باتوجه به این‌که از نزدیک در جریان نظر نمایندگان قرار نگرفتم، نمی‌توانم در این باره اظهار نظر کنم اما کسانی که می‌گویند برنامه‌های وزرا کامل نیست، باید بدانند که در فرصت اندک باقی‌مانده اساساً زمان ارائه برنامه نیست.
نماینده اصلاح‌طلب مردم تبریز در مجلس در بخشی دیگر از این گفت‌وگو که در جمع خبرنگاران انجام شد، در پاسخ به سوالی درباره وضعیت نامساعد گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش به‌لحاظ سیاسی و از دیدگاه مخالفان خاطرنشان کرد: به هر حال یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که عده‌ای را به فتنه منتسب می‌کنند اما سوال اینجاست که اگر کسی مرتکب تخلف به این بزرگی شده، چرا همچنان آزاد است و محاکمه نمی‌شود.
عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درصورتی که کسی فتنه‌گر است چگونه از برای وزیر شدن تاییدیه گرفته است. درست نیست که به این سادگی به افراد تهمت بزنیم و عده‌ای را مقابل خود قرار دهیم، منطقی نیست؛ درصورتی که کسی فتنه‌گر است، قوه قضاییه باید آن فرد را محاکمه کند و درصورتی که تخلف او در حد محاکمه نیست، وزارت اطلاعات می‌تواند، بگوید برای وزارت تایید نمی‌شود اما هنگامی که وزارت اطلاعات فردی را تایید می‌کند دیگر نباید با آبرو و شخصیت و حیثیت افراد بازی کنیم.
نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هر کسی می‌تواند سلیقه و نظر خودش را داشته باشد، یادآور شد: ممکن است من حرف‌های بسیاری را بیان کنم اما درصورتی که جغرافیا و جوی که آن حرف مطرح شده و بستری که آن حرف در آن بیان شده را در نظر بگیریم، شرایط متفاوت خواهد بود.
پزشکیان تصریح کرد: اگر ما یک کلمه را از سخنرانی یک فرد بگیریم و آن را پررنگ کنیم معنای متفاوتی از روح کلی سخنان آن فرد برداشت می‌شود. آن وقت اگر بگوییم که چرا این را گفته است این نحوه مجادله و بحث و گفت‌وگوی منطقی نیست؛ خیلی وقت‌ها همین رسانه‌ها یک کلمه را از میان حرف‌های ما در می‌آورند و آن را بزرگ می‌کنند.
مثلاً چند وقت پیش در برنامه بیست و سی گفتم یک عده پول مفت می‌گیرند، مجری برنامه پرسیدند مثلا چه کسی این دریافتی‌ها را دارد. من هم گفتم مثلاً خود من! بعد گفتند که پزشکیان گفته است من پول مفت می‌گیرم!. در حالی که اگر همه حرف‌های مرا منتشر کرده بودند، نمی‌توانستند این ادعا را مطرح کنند. نکته اینجاست که عده‌ای به بدترین شکل ممکن حرف‌ها را جلوه می‌دهند و این باعث می‌شود اصل موضوع زیر سوال برود.
او گفت: سوال اینجاست که «فتنه» به چه معنایی است؛ من از «فتنه» تعریف دارم و به قانون نیز پایبندم اما عده‌ای می‌خواهند حرف خودشان را بجای قانون جا بزنند و طبیعتاً ما قبول نمی‌کنیم؛ قوه قضاییه موظف است با «فتنه‌گران» برخورد کند.
نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: هر کسی که در مملکت ناآرامی ایجاد کرده، «فتنه‌گر» است؛ چرا گروهی را دستگیر می‌کنیم و گروهی را آزاد می‌گذاریم. در واقع هر دو طرف باید بگویند که اشتباه کرده است.
پزشکیان در پایان تصریح کرد: درصورتی که این جسارت را داشته باشیم که آن‌چه بلد هستیم و می‌دانیم، بگوییم و درباره آن‌چه نمی‌دانیم، اظهارنظر نکنیم، مشکلات حل می‌شود.

چند ماه است دانشجویان متقاضی تحصیل در کشور آلمان با وجود اخذ پذیرش از دانشگاه ها هنوز نتوانستند ویزای تحصیلی خود را دریافت کنند. آیا تغییر سفیر آلمان در ایران دلیل این ماجرا است؟
به گزارش روزنامه هفت صبح، اتفاقات عجیبی در سفارت آلمان رخ داده و هیچ کس دقیقا نمی داند چه خبر است. یک هرج و مرج تمام عیار که دود آن در چشم دانشجویان متقاضیان تحصیل در این کشور رفته است. ماجرا پیچ در پیچ است و اظهارات و صحبت ها بسیار متناقض. این اتفاق تقریبا از اردیبشهت ماه رخ داده و تا به حال نیز ادامه دارد... دانشجویان متقاضی در آلمان پس از مدت ها تلاش و عبور کردن از موانع مختلف توانسته اند پذیرش تحصیل در دانشگاه های این کشور را به دست آوردند اما با یک مشکل جدید رو به رو شده اند: «عدم صدور ویزای تحصیلی توسط کشور آلمان». مشکلی که البته از دیرباز در مورد سفارت این کشور وجود داشت اما به تازگی ابعاد جدید و گسترده تری پیدا کرده است. سال تحصیلی در این کشور معمولا از مهر یا آبان آغاز می شود (بسته به دانشگاه و نوع رشته متفاوت است) اما حالا تعداد بی شماری از دانشجویان به دلیل عدم صدور ویزای خود هنود در ایران هستند و امکان از دست رفتن پذیرش دانشگاهی آن ها بسیار بالاست.
بسیاری از دانشگاه ها به این دسته از دانشجویان اعلام کرده اند که باید دوباره از ابتدا برای پذیرش اقدام کنند و گروهی دیگری از دانشگاه ها یک ترم دیگر به دانشجویان ایرانی فرصت داده اند. در این میان سفارت آلمان در ایران که به برخوردهای نامناسب و عدم پاسخگویی شهرت فراوانی دارد، سکوت کرده و نه جواب رسانه ها را می دهند و نه دانشجویان.
میزان مراجعات و اعتراض های دانشجویان در یک ماه گذشته به اندازه ای افزایش یافته است که سفارت آلمان تصمیم گرفته تغییرات امنیتی را برای کنترل ورود و خروج مراجعه کنندگان وضع کند که تقریبا هیچ کدام از دانشجویان نتوانند داخل سفارت شود. ماجرا در دو فاز جداگانه مشکل زا شده است. فاز اول، ایجاد اختلالات شدید سایت سفارت آلمان در زمان نوبت دهی اینترنتی است که گرفتن نوبت برای مصاحبه سفارت را بسیار مشکل کرده است. فاز دوم، صدور ویزا است.
 
یعنی آن دسته از افرادی هم که به سختی توانسته است وقت مصاحبه بگیرند، برای آن ها ویزای دانشجویی صادر نشده است. نکته جالب آن جاست که بروند صدور ویزای دانشجویی در برخی سفارت های دیگر مانند کانادا که حتی در ایران سفارت خانه نیز ندارند، روندی کاملا عکس گرفته و پس از روی کارآمدن نخست وزیر جدید این کشور صدور ویزای دانشجویی بسیار آسان شده است. هفت صبح در گزارش خود به بررسی این ماجرا پرداخته است.
می ترسم به من ویزا ندهند!
نکته عجیبی که در میان متقاضیان ویزای آلمان وجود دارد این است که علاقه ندارند اسم آن ها تحت هر عنوانی آورده شود و می گویند به آن ها گفته شده اگر صحبتی در این مورد انجام دهند احتمالا به آن ها ویزا داده نمی شود! یکی از این افراد در مود مشکلات پیش آمده به هفت صبح می گوید: «هر دوشنبه سفارت آلمان سایت خود را در حدود 30 دقیقه باز می کند تا دانشجویان وقت مصاحبه بگیرند. مسئله اصلی این جاست که سایت در همین زمان از کار می افتد و هیچ کس نمی تواند وقت بگیرد.
من در ابتدا گمان بردم مشکل به دلیل سرعت پایین اینترنت ایران است و به همین به آشنایان خود در خارج از کشور گفتم برای من وقت بگیرند. آن ها نیز اما با همین مسئله رو به رو شدند و گفتن مشکل از سایت است. از سوی دیگر دقیقا پس از گذشت چند دقیقه از باز شدن سایت، پیغام می نویسد که ظرفیت پر شده است. سوال ما این است که آن افراد چگونه توانسته وقت بگیرند؟ من بعد از ٧ هفته به كمك ٢٠ نفر از اعضاى خانواده و دوستان موفق شدم وقت بگيرم. همون تايمى كه من بودم به چندين نفر ديگه هم وقت داده بودند.
نکته جالب آن جاست که اين وقت ها در سايت نبود، پس چطور وقت گرفتند؟ من فكر مي كنم افرادى داخل سفارت اين وقت ها را مي فروشند. با عقل من جور در نمی آید چرا سفارت كه خودش از مشكل وقت گرفتن خبر دارد، سيستم اش را عوض نمي كند؟ پس از هفته ها که وقت مصاحبه گرفتم، ساعت ها در آن جا معطل شدم تا نوبت به من شود و برخودها بسیار نامناسب بود. جالب آن جا بود که مسئول بررسی پرونده من پرسید اگر ویزای تو برای این ترم برسد که اشکالی ندارد؟ یعنی خودشان می دانستند مشکلی وجود دارد و قرار نیست ویزاها صادر شد. الان یک و ماه و نیم از زمان مصاحبه من گذشته اما هنوز ویزای من صادر نشده است. ترم تحصیلی دانشگاه من شروع شده و عملا این ترم را از دست دادم. هیچ کس هم در سفارت پاسخگو نیست
مشکل فقط برای ایرانی ها است
یک دانشجوی دیگر که توانسته از چندین دانشگاه معتبر آلمان پذیرش بگیرد اما ویزای او هنوز صادر نشده است، به هفت صبح می گوید: «در حال حاضر پای دلال ها به این ماجرا باز شده و از آب گل آلود ماهی می گیرند. به نظر می رسد آن ها ارتباطاتی با کارمندهای ایرانی سفارت آلمان در ایران دارند.
دلیل ادعای ما این است در حالی که سایت ظرفیت را تکمیل نشان می دهد یا اصلا  بالا نمی آید، آن ها توانسته اند دقیقا در همان زمان وقت سفارت بگیرند. یا در مواردی مشاهده شده افرادی که هفته ها بعد از ما وقت مصاحبه داشته اند توانسته اند ویزا بگیرند اما هنوز برای ما صادر نشده است. یک بار به این موضوع اعتراض کردیم که در پاسخ گفتند ما خودمان تشخیص می دهیم به چه کسی ویزا دهیم و به شما ربطی ندارد.
 
هر چه از آن ها پرسیدیم معیارهای شما چیست، گفتند به ما ارتباطی ندارد. نکته دیگر آن است که این مشکل فقط برای دانشجویان ایرانی به وجود آمده و هیچکدام از دانشجویان کشورهای دیگر چنین مشکلی ندارد. از سوی دیگر تا شهریور ماه سایت سفارت با یک مشکل دیگر نیز رو ربه رو بود. کاربران ایرانی نمی توانستند وارد سایت شوند و فقط باید با فیلترشکن ورود می کردند! یعنی کارمندان سفارت برنامه سایت را به گونه ای طراحی کرده بودند که کاربران ایرانی نتوانند وارد شوند و سپس مشکل را به ترافیک سایت و سرعت پایین ربط دهند
چند گمانه زنی
پیگیری های هفت صبح از برخی منابع داخل سفارت آلمان حکایت از آن دارد که چند عامل زیر در این اتفاقات نقش داشته است. آن ها را به ترتیب اهمیت مرور می کنیم:
1.
بحران پناهجوها در آلمان و افزایش بی سابقه افراد متقاضی در این کشور سبب شده تا این کشور سخت گیری های بیشتری را برای صدور ویزا انجام دهد. البته از آن جایی که دانشجویان کشورهای دیگر با چنین مشکلی رو به رو نیستند، این احتمال ضعیف به نظر می رسد.
2.
کارشکنی کارمندان ایرانی سفارت. گفته می شود برخی از این افراد با واسطه ها در اتباط هستند و وقت های سفارت و اولیت های صدور ویزا را با آن ها هماهنگ می کنند. هزینه اخذ وقت مصاحبه سفارت از یک میلیون تومان آغاز می شود به 10 میلیون تومان نیز می رسد.
3.
تقریبا از زمانی که مذاکرات برجام آغاز شد، پروسه اخذ صدور ویزا برای کشور آلمان با مشکلات بسیاری رو به رو شد. پس از برجام مشکلات نه تنها کم نشد بلکه بیشتر نیز شده است. گفته می شود مواضع خاص کشور آلمان در قبال برخی مسائل سیاسی سبب این اتفاق شده است.
4.
می رسیم به مهم ترین دلیل یعنی تغییر سفیر آلمان در ایران. هر 3 سال یک بار سفیر این کشور تغییر می کند و دقیقا در هر زمانی که این تغییرات رخ داده، برای دانشجویان مشکلات این چنینی به وجود آمده است. 3 سال پیش مشکلات به اندازه ای شده بود که سفارت، چند روز خاص و تعطیل را مخصوص پیگیری ویزای دانشجویان کرده بود. حالا نیز همین اتفاقات در حال تکرار است. از چند ماه قبل از آنکه ماموریت سفیر آلمان در ایران به پایان برسد، تقریبا هیچ کاری در این سفارت صورت نمی گیرد و همچنان سفیر جدید نیز به طور رسمی به ایران نیامده است.
سفارت آلمان چه می گوید؟
هفت صبح به اسنادی دست یافته است که سفارت آلمان در ایران به این مشکلات کاملا اگاه بوده است و حتی پاسخی را خطاب به دانشجویان فرستاده است. در بخش هایی از این نامه آمده است: «شخص سفیر جناب آقای اشتانبرگ از روابط بین آلمان و ایران اظهار خوشنودی کرده اند و از اینکه ما دانشجویان کشور آلمان را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده ایم بسیار خرسند هستند.
نسبت به مشکلاتی که برای دریافت وقت دانشجویی در سفارت وجود دارد اظهار اطلاع کرده اند و به فکر حل این مشکل هستند... بابت مشکلات پیش آمده از تمام شما عذر خواهی کرده و سعی در رفع مشکل در ماه سپتامبر دارند و همچنین خواهش کرده اند که از ادامه تحصیل در آلمان دلسرد نشوید.» با وجود آن که پاسخ فوق مردادماه فرستاده شده و ماه سپتامبر(10 شهریور) در حدود 2 ماه است که به پایان رسیده، هنوز مشکلات ویزای دانشجویان حل نشده است. لازم به توضیح است که اصل نامه به رسم امانت در اختیار هفت صبح قرار دارد و در صورت لزوم منتشر خواهد شد.
سوال های بی پاسخ
در این ماجرا چند نکته مهم وجود دارد. چرا سفارت آلمان با وجود آگاهی به این مشکلات هنوز هیچ گونه اقدامی در جهت رفع آن بر نداشته است؟ اگر دلیل این اتفاق فقط به دلیل تغییر سفیر آلمان است، فقدان مدیریت مناسب کاملا مشهود است. این تغییرات دلیل خوبی برای بروز این مشکلات نیست و فقط سفارت آلمان است که گرفتار چنین اتفاقاتی می شود. نکته آخر این است که نباید از نقش وزارت امور خارجه ایران نیز غافل شد. مطئنا اگر وزارت امور خارجه ایران نظارت مناسبی بر رفتار علمکرد سفارت خانه ها داشته باشد، چنین مشکلاتی برای ایرانی ها نه در ایران و نه در سایر کشورها رخ نخواهد داد.
خبر ويژه 
قرارداد كرسنت انباشته از فساد و رشوه است
«کرسنت يک پرونده فساد مالي و اقتصادي بزرگ است
    به گزارش رجانيوز، مسعود ميرکاظمي وزير اسبق نفت در مصاحبه با هفته نامه پنجره مي گويد: در همان زمان انعقاد قرارداد کرسنت، دستگاه هاي نظارتي به بندهاي مختلف اين قرارداد ايراد گرفتند و به همين دليل اجازه اجرايي شدن آن را ندادند، به تبعش وزراي بعدي نيز اين اجازه را نيافتند که قرارداد مذکور را اجرايي کنند. از جمله اين وزرا مي توان به آقاي نوذري، وزيري هامانه و البته خود من نيز اشاره کرد. زماني که من به وزارت نفت رفتم ابلاغيه اي از طرف رئيس جمهور قبل از من آمده بود مبني بر اين که اين پرونده بايد به بخش حقوقي رياست جمهوري داده شود تا به دليل شکايتي که در ديوان لاهه شده آن ها از کشورمان دفاع کنند. وظيفه ما اطلاع رساني براي دفاع محکم بود که صورت گرفت. از آن زمان بحث دفاع حقوقي آغاز شد و خدا را شکر پرونده به صورت مطلوب پيش مي رفت.

    مستندات خوبي در سطح بين المللي مبني بر اين که رشوه اي داده شده، پول هايي در بانک ها جابه جا شده و اظهارات افراد مختلف تهيه شد. در شروع قرارداد مثل استات اويل و توتال، يکي از اين آقايان دست اندرکار بوده که با گرفتن وجوهي تحت عنوان اين که من اين پروژه شما را پي گيري مي کنم، اين پروژه را رقم زده است. پروژه انتقال گاز ايران، (ميدان سلمان به امارات) توسط شرکت کرسنت (الهلال امارات) که شرکت بسيار ضعيفي هم بوده، انجام شده است. اگر مي خواستند اين شرکت اماراتي را رجيستر کنند، توانايي آوردن ضمانت نامه اي را که عدد بالايي هم نبوده است، در موعد مقرر نداشته و ما مي توانستيم همان موقع، قرارداد را براساس مفاد قرارداد که بعداً در الحاقيه شش حذف شده است، فسخ کنيم. (در الحاقيه ششم حق فسخ را هم از ايران گرفتند) در مجموع اين شرکت قوي نبود، با زد و بندهايي که داشته و رشوه هايي که در داخل داده و اسناد آن هم موجود است که چقدر بوده، چطور گردش کرده، در کدام صرافي و بانک بوده و هر کدام از آقايان چقدر رشوه گرفتند، توانسته اين قرارداد را ببندد.

    نکته ديگر اين است که اين قرارداد بسته شد و فرمول گازي که دادند همه کارشناسان شرکت نفت و نيز تمام ارگان ها و سازمان هاي نظارتي کشور به اتفاق در چندين نوبت تحليل کردند که اين فرمول، منافع ما را حفظ نمي کند چون با افزايش قيمت نفت افزايش آن کم است، يعني اگر زماني هيجده دلار قيمت نفت بوده اين قيمت حتي در مقايسه نه تنها با قيمت صادراتي آن زمان به ترکيه حتي نسبت به خط الفين قطر نيز پايين بوده است و وقتي قيمت نفت، صد دلار مي شود، اين فرمول ديگر پاسخ گو نيست.

    در کرسنت دو طرح دعوي مطرح است که يکي عليه ايران است که اگر دادگاه عليه کشور حکم دهد و جريمه توسط ايران پرداخت نشود پول مورد نظر از املاک بلوکه شده پرداخت مي شود.

    پرونده دوم مربوط به افرادي است که در اين قرارداد نقش داشته اند که حکم آن ها صادر شد و اعتراض به حکم به ديوان عالي ارسال شد و در حال حاضر روند آن ادامه دارد. طبق اين حکم ايران بايد از سال 2005 هر سال يک ميليارد دلار به شرکت عربي پرداخت کند. بخشي از اين دلالي و فساد معلوم شده و درباره کشف بخشي از آن هم کاهلي شده و معلوم نشده است، اما اصل فساد قطعي است. چنان که در سال 91 در رسيدگي ديوان لاهه به اين پرونده، عباس يزدي به بخش هايي از فساد لاجرم اعتراف کرده و وکلاي حميدجعفر هم در ديوان اعتراف کردند، اما استدلال مي کردند که اين فساد به اصل قرارداد ضربه نمي زند، اما وجود فساد در اين قرارداد را مي پذيرفتند.

    نکته ديگر دخالت دبيرخانه شوراي امنيت ملي در سال هاي 80 و 81 و نامه نگاري هاي آقاي روحاني به عنوان دبير شورا با آقاي خاتمي رئيس جمهور وقت است؛ اصل دليل ورود دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي به واسطه نقطه تحويل گاز در اطراف جزيره ابوموسي و اتفاقاتي است که در اين مسير در سال 83 و 84 رخ داد.

    ما در بررسي هاي متعددي که در مجلس داشتيم، مکرراً تخلفات وزارت نفت آقاي زنگنه و حراست اين وزارت خانه را مشاهده کرديم و به اين نکته رسيديم که در اين باره کتمان حقايق به صورت دامنه دار اتفاق افتاده است، تا جايي که نهايتاً نيروي دريايي از نصب تجهيزات در نقطه تحويل ممانعت کرد و کار به شوراي عالي امنيت ملي کشيد. در بررسي ها هم اشکالات قرارداد بيشتر مشخص شد و هم بخشي از فساد قرارداد کشف شد که باعث دست گيري علي ترقي جاه به عنوان دلال چهارم اين قرارداد شد و اسنادي که از بانک هاي مربوطه به دست آمد مشخص کرد ترقي جاه چه ميزان از حميد جعفر پول گرفته و در مقابل چه تعهدات متقابلي به وي داده است.
خبر ويژه 
3
وزير قرباني دستاورد «تقريبا هيچ» برجام شدند

عدم موفقيت دولت در برجام و پسابرجام، کاسه و کوزه را بر سر 3 وزير برکنار شده شکست.
    دکتر محمد سليماني نماينده سابق و استاد دانشگاه علم و صنعت در يادداشتي که رجانيوز منتشر کرده نوشت: هنوز چند ماهي از شروع دولت يازدهم نگذشته بود که نشانه هاي روشني از ناتواني هاي دولتمردان ظاهر شد. در آن زمان مقاله اي نوشتم مبني بر «ما نمي توانيم» دولت يازدهم، هرچه زمان بيشتر پيش رفت، عبارات و جملات مشابه دولتمردان يازدهم در حوزه «ما نمي توانيم» بيشتر و بيشتر شد. کار به جايي رسيد که دولت فقط به برجام چسبيد و بقيه امور را رها کرد. صراحتا اعلام نمودند حتي مشکل آب هم با برجام حل مي شود. عملااکثريت قريب به اتفاق وزرا دست روي دست گذاشتند و پا روي پا انداختند و منتظر نتيجه برجام ماندند. با کلمات و عبارات توهين آميز بر هر منتقد دلسوزي نواختند و تاختند. کار به جايي رسيد که برجام اصل شد و ساير مسائل مملکت فرع و تلاش کردند دوقطبي برجامي و غيربرجامي ايجاد کنند و تا اندازه اي هم موفق شدند. همه امور مملکت به بعد از برجام حواله داده شد. تدبير دولت اين تلقي شد که براي بعد از برجام اميدآفريني کنند.

    برجام به امضا رسيد و آن را آفتاب تابان ملت ايران نام نهادند. دولتمردان کار نکرده و منتظر بهشت برين بعد از برجام شدند. پسابرجام ورد زبان دولتمردان شد و بيشترين کاربرد را در مصاحبه هاي آنها داشت. «فضاهاي قلابي و ساختگي» با «آمد و رفت هيئت هاي سنگين و طويل خارجي» ايجاد شد. خارجي ها و خصوصا اروپايي ها از فرصت نهايت استفاده را کردند و آمدند و خوردند و عوامل اطلاعاتي خود را از سفره پهن شده چاق و چله کردند و رفتند و پشت سرشان را نگاه هم نکردند.

    بيش از يک سال از امضاي برجام گذشت. از آن طرف آمريکا تعهدات را دوچندان کرد و تحريم هاي جديد عليه ملت ايران وضع کرد و پول هاي ايران را با قلدري و ظالمانه دزدي و تصاحب کرد. اما دولتمردان لبخند بر لب با خارجي ها، کم کم مجبور به اعتراف شدند و يکي پس از ديگري از عدم اجراي برجام حرف زدند. اوايل محتاطانه بود و بعدا صراحت بيشتر شد. هر دولتمردي که به نيويورک رفت، واقعيت نارضايتي از برجام را آنجا با صراحت بيان کرد، دولت ماند و برجام قفل شده و کارهاي نکرده و دست هاي خالي پيش ملت. لذا وقت ترميم کابينه رسيده است تا در آستانه انتخابات مجددا فضاي تقلبي ايجاد گردد.

    دکتر سليماني با اشاره به برکناري وزير آموزش و پرورش و منتفي شدن موضوع استيضاح مي نويسد: دولت نگران از طرح و علني شدن عمق و گستره فساد در صحن علني مجلس در روز استيضاح مي شود، لذا تصميم به درخواست استعفاي وزير مي کند. راي بيش از يک و نيم ميليون معلم خدمتگزار براي دولت مهم است. اگر اين استيضاح انجام شود، ديگر آبرويي نمي ماند. پس بايد به هر قيمتي شده استعفا گرفت. وزير هم که خود را قرباني دست پشت پرده مي بيند، از استعفا فرار مي کند و علني اعلام مي کند. نهايتا او را برکنار مي کنند و او هم مجبور به ارسال نامه مي شود.

    وي خاطرنشان کرد: دولت بازمانده از استفاده از ثمرات خيالي پسا برجام و مايوس از چنين استفاده اي، راهکار را در اين مي بيند که از طريق اين پديده فضاي کاذب و تقلبي مورد نظر براي اثرگذاري بر راي مردم در انتخابات را به وجود آورد. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين موقعيت استعفا مي دهد و دليلش هم روشن و شفاف به مردم گفته نمي شود تا مردم را فريب دهند که به دليل عدم اجراي کنسرت در مشهد بوده است.

    وزير سابق ارتباطات همچنين نوشت: اگر قرار به ترميم دولت باشد، آيا وزراي بسيار ضعيف تر و ناتوان تر از اين سه وزير وجود ندارد؟ آيا اگر وزيري ميلياردها سرمايه داشته باشد و عضو هيئت مديره شرکت هاي خصوصي فراواني باشد، وقت براي وزارت مي گذارد؟ اداره آن سرمايه کلان نجومي نيازمند ده ها مثل خود اوست. مطالبات مردم از کدام حوزه ها است؟ آيا ورزش است يا کنسرت يا اقتصاد يا معيشت يا خام فروشي يا بيکاري يا اشتغال يا مسکن يا عمران و آبادي يا کشاورزي يا دفاع از حرمين يا رشد علمي و صنعتي يا حاشيه رفتن ها؟ بر اساس چنين اولويت ها آيا مردم خواهان اولويت ترميم در اين بخش ها بودند و هستند يا در ساير بخش ها؟