حمله به افشاكننده يك اشتباه، دفاع از ظريف يا 165 دستاورد خيالي؟!

گزارش خبري تحليلي اوین نامه ی  كيهان 
حمله به افشاكننده يك اشتباه، دفاع از ظريف يا 165 دستاورد خيالي؟!  8 دی - 95
با پول بیت المال و حمایت خامنه ای اوین نامه ی سربازجو شریعت نداری بطوردربست تبدیل به فحش نامه علیه جناح رقیب و دولت روحانی و برجام شده است . انگاری که جناح وباندهای جنایتکار حامی خامنه ای وپاسداران کاره ای نیستندو عاری از هرگونه خطاو خلاف وغارتگری و جنایت و.... هستند؟

سرويس سياسي- انتشار سخنان ظريف که در آن به اشتباهش در مورد اعتماد به آمريکايي ها در مورد تمديد تحريمهاي «ايسا» اذعان کرده است از جانب سخنگوي وزارت خارجه، گرا دادن به دشمن و برملاکردن شيوه مذاکرات تيم ايراني عنوان شده است!
    اول دي ماه يعني حدود يک هفته پيش بود که جواد کريمي قدوسي نماينده مشهد متن سخنان محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه را که در کميسيون امنيت ملي مجلس ايراد شده بود، منتشر کرد. از آن روز تا کنون موضع گيري هاي گوناگون و متفاوتي پيرامون اين قضيه صورت گرفته است. 

    آنچه توسط کريمي قدوسي بيان شده بود نمايندگان مجلس را بر آن داشت تا در نامه اي از رئيس مجلس درخواست پخش نوار صوتي مربوط به آن جلسه را مطرح نمايند. در اين نامه که به امضاي 40 نفر از نمايندگان رسيده، آمده است: «در راستاي اصل 84 قانون اساسي مبني بر مسئول بودن ما نمايندگان در برابر همه ملت ايران و همچنين اصل 85 قانون اساسي و ضرورت تنوير افکار عمومي در خصوص مطالب آقاي دکتر ظريف مورخ 95/9/28 در جمع اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي راجع به علل نقض برجام و تحريم هاي ظالمانه و بدعهدي آمريکاي جنايت کار، مقتضي است نوار صوت ايشان را با عنايت به اصل 69 قانون اساسي در صحن مجلس شوراي اسلامي پخش نماييد

    اما پيش از اين 12 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي فايل صوتي اظهارات وزير امور خارجه را استماع و طي بيانيه اي توضيحات جواد کريمي قدوسي در اين زمينه را تاييد کرده و البته متن سخنان ظريف را منتشر کرده بوند.

    
    
تلاش براي تقليل يک اشتباه!
    در بخشي از متني که از اظهارت وزير خارجه در کميسيون امنيت ملي منتشر شده بود آمده است: «بر اساس توافقي که با آقاي کري کرديم و من الان دارم عرض مي کنم بيرون نمي گم. ولي خدمت شما ميگم من اشتباه کردم بر اساس يک توافقي که کرديم ما استراتژي خودمان را کنار گذاشتيم و بر مبناي آن توافق آمديم آن را اعلام کرديم که تبديل شد به موضع جمهوري اسلامي. من اين را مي پذيرم من اشتباه کردم عرض کنم به خدمتتان ولي ما اين کار را کرديم»

    در حالي که ظريف در اظهاراتش به صراحت عنوان کرده است که «اشتباه کرده است» آن هم در موردي که «استراتژي تيم مذاکره کننده را کنار گذاشته» و به قول لفظي وزير خارجه آمريکايي ها اعتماد کرده است، اما ظهر ديروز سه شنبه 7 دي ماه بيانيه اي بدون اسم و امضاء از سوي عليرضا رحيمي يک عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با موضوع انتشار سخنان محمدجواد ظريف وزير امور خارجه در راهروي مجلس ميان خبرنگاران توزيع شد.

    در اين بيانيه آمده است: «سخني که وزير امور خارجه در اين جلسه اعلام نمود نه اشتباه در برجام بود و نه اشتباهي در سياست هاي راهبردي نظام بلکه صرفا اشاره اي بود در اشتباه به يک موضع

    نقوي حسيني سخنگوي کميسيون امنيت ملي اين بيانيه را بيانيه رسمي اين کميسيون ندانست و گفت که روند عادي صدور را طي نکرده است.

    
    
چه کسي به دشمن گرا داد؟
    بهرام قاسمي يکشنبه 5 دي ماه در خصوص اقدام کريمي قدوسي نماينده مجلس شوراي اسلامي اظهار کرد: «حتي اگر به متن پياده شده توسط خود آقاي کريمي قدوسي نيز رجوع شود کاملاروشن است که منظور دکتر ظريف از اشتباه، برخي اشتباهات در نحوه موضع گيري عمومي پيرامون يک موضوع خاص بوده که هيچ ارتباطي با مفاد برجام يا استراتژي مذاکرات و نحوه انجام مذاکرات و يا نگارش برجام ندارد. انتشار اين سخنان (که وزارت امور خارجه به دلايلي کاملاروشن قادر به تاييد صحت و سقم آنها يا ارائه توضيحات بيشتر نيست) گرا دادن و اطلاع رساني به آمريکا از تاکتيک هاي مذاکراتي کشور است و مي تواند موضع مذاکراتي جمهوري اسلامي را در مقابل حرکت هاي آتي آمريکا تضعيف نمايد و بديهي است که گناه آن بر عهده آقاي کريمي قدوسي است.» اين اظهار سخنگوي وزارت خارجه دست مايه برخي روزنامه هاي زنجيره اي شد تا با آب و تاب فراوان به آن بپردازند. روزنامه وقايع اتفاقيه در شماره ديروز خود در گزارشي با عنوان «گرا به آمريکا» به اين موضوع و ماجراي دلجويي! نمايندگان از ظريف پرداخت.

    اما به راستي در موضوع اعتراف به اشتباه ظريف در کميسيون امنيت ملي مجلس چه چيزي بود که از انتشار آن به عنوان گرا به دشمن ياد کرده اند؟ آيا خود مقام هاي مذاکره کننده آمريکايي از کلاهي که بر سر ايران در اين فقره گذاشته اند بي خبر هستند؟ آيا در آنچه ظريف در کميسيون امنيت ملي گفته در شيوه مذاکره ايرانيان نهفته است که از آگاه شدنش توسط آمريکا بيمناک هستند؟ به فرض اينکه شيوه مذاکره نهفته باشد؛ آيا شيوه اي که دست آخر منجر به امتيازي به حريف شده چيزي قابل افتخار است که پنهان نگاه داشته شود براي روزي ديگر؟

    اما آيا گراي به دشمن آن وقتي داده نشد که از «خزانه خالي» يا از «توافق به هرقيمتي» و يا از «باور توان نظامي دشمن» حرف مي زديم؟!

    
    
دفاع از ظريف يا خود؟!
    45 نفر از نمايندگان مجلس با صدور بيانيه اي از وزير امور خارجه کشورمان به خاطر اعتراف به اشتباهاتش در مذاکرات هسته اي در جلسه کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تقدير و تشکر کردند. البته اين تقدير و تشکر براي اين اعتراف قابل درک است اما اقدام جمعي از نمايندگان که به عنوان دلجويي از ظريف به ديدار وي رفتند چه توجيهي مي تواند داشته باشد؟ مگر کسي به شخص وزير اهانتي کرده يا حقي از او پايمال شده است که اين گروه از نمايندگان دلجويي را چاره کار ديده اند؟! در حالي که در بسياري از کشورهاي ديگر اين امري مرسوم و عادي است که اگر مقامي دچار اشتباهي شد در برابر همه مردم به اشتباه خود اعتراف کرده و عذرخواهي مي کند. 

    علاءالدين بروجردي رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ديدار روز يکشنبه (5 دي) تعدادي از اعضاي کميسيون متبوعش با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه، گفت: «با توجه به اتفاقي که در آخرين جلسه مشترک کميسيون امنيت ملي و وزير خارجه رخ داد و متاسفانه خارج از ضوابط مصوب کميسيون، رفتارهاي غيراصولي صورت گرفت، مجموعه اعضاي کميسيون امنيت بر اين نظر بودند که با توجه به ضرورت استمرار اين همکاري ها و تبيين نقطه نظرات اعضا، نشستي با وزير خارجه برگزار شود که اين جلسه شب گذشته برگزار شد

    
    
بيانيه 165 دستاورد خيالي!
    علاءالدين بروجردي، در مهرماه سال گذشته (1394) به همراه مسعود پزشکيان، عباسعلي منصوري آراني، منصور حقيقت پور و غلامرضا تاجگردون در واکنشي عجولانه به گزارش مستند کميسيون ويژه برجام، بيانيه اي مفصل صادر کردند. مطالعه متن کامل اين بيانيه بسيار طولاني با 165 بند نشان از آن داشت که در اين بيانيه به طرز عجيب و غريبي امتيازهاي واگذار شده از سوي تيم مذاکره کننده به عنوان دستاورد عنوان شده است و بسياري از به اصطلاح دستاوردها نيز تکراري بوده و تنها براي طولاني شدن متن بيانيه و به منظور اثرگذاري بر مخاطبان تهيه شده بود. 

    از سوي ديگر نويسندگان در ابتداي بيانيه خود بدون ارائه پاسخ منطقي، ضمن انتقاد شديد از گزارش کميسيون برجام مدعي شده بودند که اين گزارش خارج از کميسيون تهيه شده ولي در ادامه اذعان کرده بوند که گزارش تهيه شده به امضاي اعضاي کميسيون رسيده است.

    بيانيه 5 نماينده فوق چنان که ذکر آن رفت حاوي بندهاي تکراري فراوان بود به صورتي که اگر بندهاي تکراري بيانيه حذف مي شد 165 بند آن به کمتر از 50 بند کاهش مي يافت که اغلب همين بندها نيز نه تنها دستاورد برجام محسوب نمي شد بلکه برعکس نقاط ضعف آن به حساب مي آمد. براي نمونه نويسندگان آن بيانيه دولتي در بند دوم مدعي شده بودند که آمريکا و جهان غرب سياست هاي تحريمي را شکست خورده اعلام کرده اند. سوال اين جا است که اين چه اعتراف و اذعاني است که بارها از سوي آمريکا اعلام شده است که تحريم ها دولت ايران را پاي ميز مذاکره آورده و از سوي ديگر نيز هر روز ايران به تحريم هاي بيشتر و فزاينده تهديد مي شود؟!

    شايد عجيب ترين بخش آن بيانيه وکيل الدوله ها که هر ناظري را به تعجب و خنده از روي تاسف وا مي داشت اين باشد که نويسندگان مدعي شده بودند که «برجام بلوغ سياسي و مداراي اجتماعي را در کشور بالابرده است

    اين ادعا در حالي است که در طول سه سال گذشته چه پيش و چه پس از برجام دولتي ها و از جمله دولتمردان از هيچ گونه حمله و هتاکي عليه منتقدين از جمله بي سواد خواندن آنها، به جهنم حواله کردنشان، تمسخرشان و نيز تهديد به برخوردهاي سخت و سلبي دريغ نکرده اند. بايد پرسيد برخورد خشن با منتقدان برجام آيا در راستاي مداراي اجتماعي و سياسي صورت گرفته و از دستاوردهاي برجام است؟!

    
    
نمايندگان مجلس ايران و کنگره آمريکا 
    اگر بخواهيم ميان عملکرد مجلس شوراي اسلامي و کنگره آمريکا مقايسه اي انجام دهيم حاصل چه خواهد بود؟ نمايندگان مجلس آمريکا تنها در طول يک سال گذشته يعني از زمان اجرايي شدن برجام در دي ماه 1394 تا کنون ده ها طرح ضد ايراني را تصويب کرده اند. در تازه ترين اقدام کنگره آمريکا، «قانون تحريم هاي ايران» را براي 10 سال ديگر تمديد کرد. قانونگذاران آمريکايي روز جمعه 12 آذرماه مصوبه کنگره را براي تصميم گيري باراک اوباما، رئيس جمهوري آمريکا براي وي ارسال کردند و بدون اقدام قابل توجهي از سوي رئيس جمهور آمريکا به قانون تبديل شد. اما در اين سو عده اي از نمايندگان مجلس ايران حتي وقتي وزير خارجه ايران به اشتباه خود اعتراف مي کند به دلجويي از او مي پردازند و به نماينده منتشر کننده آن مي تازند و يا در اقدامي عجيب در حالي که خود وزير خارجه به اشتباهش اذعان کرده، بيانيه اي را منتشر مي کنند و در آن تلاش مي کنند تا به هر صورت ممکن اشتباه را تقليل داده و آن را کوچک جلوه دهند!