bجبی: امکانات و تجهیزات مدارس متناسب با قد و وزن دانش‌آموزان نیست


رجبی: امکانات و تجهیزات مدارس متناسب با قد و وزن دانش‌آموزان نیست 10دی-95
از شتر پرسیدند چراگردنت کج است؟ گفت چه چیز من مثل همه کس است. کدام نهاد یا عملکرد کار گزاران رژیم وارونه ولایت فقیه استاندارد ونرمال است که انتظاراست  امکانات و تجهیزات مدارس متناسب با قد و وزن دانش آموزان باشد؟
رجبی
رییس دانشکده تربیت ‌بدنی دانشگاه تهران با اشاره به استاندارد نبودن تجهیزات ورزشی و امکانات مدارس نظیر میز و صندلی با قد و وزن دانش آموزان گفت: استاندارد نبودن تجهیزات و امکانات مدارس سبب افزایش ناهنجاری‌ها شده است.
رضا رجبی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در گذشته چون وسایل دقیقی برای اندازه‌گیری میزان ناهنجاری‌های حرکتی – اسکلتی و عضلانی دانش‌آموزان وجود نداشت و به صورت بصری انجام می‌شد، آمارها زمینه علمی نداشت و نگران کننده بود. اما ظرف پنج – شش سال گذشته با افزایش تعداد فارغ التحصیلان حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی در مقطع دکترا، آمارها به صورت کمی و دقیق انجام می‌شود و همانند گذشته نگران کننده نیست. اما با این حال نیاز به پایش سلامت ساختاری در مدارس داریم تا میزان ناهنجاری‌های حرکتی – اسکلتی و عضلانی را به حداقل برسانیم.
او هم‌چنین از راه‌اندازی کانون‌های حرکات اصلاحی توسط آموزش و پرورش خبر داد و افزود: با راه‌اندازی این کانون‌ها، علاوه بر اشتغال‌زایی برای فارغ التحصیلان تربیت‌بدنی در آینده کسانی که به عنوان معلم ورزش جذب آموزش و پرورش می‌شوند با گذراندن دوره‌هایی در این کانون‌ها بهتر می‌توانند وضعیت سلامت دانش‌آموزان را از نظر پرانتزی بودن پاها، افتادگی شانه، گودی گردن و کمر و ... مورد ارزیابی قرار دهند و در همان مدارس از طریق ورزش بر این گونه ناهنجاری‌ها غلبه و آن را درمان می‌کنند.
رجبی ادامه‌ داد: آموزش و پرورش در حال‌ حاضر گام اساسی در خصوص شناسایی ناهنجاری‌های حرکتی – اسکلتی و عضلانی برداشته و در جهت کاهش ناهنجاری‌ها اقدامات خوبی در آموزش و پرورش در حال شکل‌گیری است. هر چند آمارها نسبت به گذشته دقیق‌تر و علمی‌تر شده است، اما هنوز میزان ناهنجاری‌ها کاهش پیدا نکرده است.
رییس دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که چقدر تجهیزات ورزشی و امکانات مدارس نظیر میز و صندلی دانش‌آموزان در مدارس استاندارد هستند، خاطرنشان کرد: اکثر تجهیزات ورزشی و امکانات مدارس نظیر میز و صندلی متناسب با قد و وزن دانش‌آموزان نیست. زیرا همان میز و صندلی که برای دانش‌آموزان ابتدایی استفاده می‌شود، در رده‌های سنی بالاتر نیز همان میز و صندلی به‌کار برده می‌شود. در نتیجه همین مساله سبب افزایش ناهنجاری‌هایی هم‌چون سر به جلو، قوز پشت و گودی گردن و کمر و ... در چند سال گذشته شده است.
رجبی هم‌چنین پیرامون این پرسش که چقدر زنگ ورزش در مدارس جدی گرفته می‌شود؟ در ادامه گفت: در برهه کنون چون حیاط اکثر مدارس استاندارد نیستند و فضای کافی ندارند، زنگ ورزش نیز جدی گرفته نمی‌شود. هر چند که این شرایط در شهرستان‌ها متفاوت است و از فضای بیش‌تری برخوردارند؛ اما با مشکل کمبود معلم ورزشی خوب مواجه هستند.

وی در پایان گفت‌: در حال‌ حاضر با راه‌اندازی انجمن تندرستی و حرکات اصلاحی زیرنظر فدراسیون ورزش همگانی می‌توان بسیاری از ناهنجاری‌ها را از طریق این انجمن‌ شناسایی، پیشگیری و درمان کرد. مسوولیت این انجمن‌ها را نیز چون فارغ التحصیلان تربیت ‌بدنی بر عهده دارند، با گذراندن دوره‌هایی می‌توانند از فدراسیون ورزش‌های همگانی، مجوز باشگاه داری تندرستی و حرکات اصلاحی بگیرند. قطعا با شکل‌گیری چنین باشگاه‌هایی در کل کشور می‌توان گام موثری در کاهش ناهنجاری‌ها و درمان و پیشگیری آن از طریق ورزش برداشت.