4 متر برف در 4 ماه و انجماد مسکو

 4 متر برف در 4 ماه و انجماد مسکو9بهمن-95

مسکو - ایرنا - پایتخت روسیه که از اول فصل پائیز تاکنون شاهد بارش بی سابقه برف به ارتفاع چهار متر بوده، همچنان حالت یخبندان دارد، به گونه ای که از آغاز سال 2017 تاکنون روزهای بسیار سرد قطبی را تجربه می کند.
به گزارش ایرنا، در حالیکه روز چهارشنبه دمای هوای برخی مناطق در استان مسکو تا 22 درجه زیر صفر سقوط کرد، دیروز نیز با 14درجه و بارش شدید برف سبب ادامه یخبندان در پایتخت روسیه شد و دو هفته پیش هم سرمای پائین تر از 30 درجه زیر صفر را تجربه کرد.
براساس اطلاعات و آمارها از بارش های ماهانه، از آغاز فصل پائیز تاکنون چهار متر برف در مسکو باریده است، در حالیکه بالاترین میزان سال 2013 با 324 سانتی متر بارش بوده است.
بنا به اعلام سازمان هواشناسی مسکو، فقط در 25 روز ژانویه بیش از 40 سانتی متر برف باریده است که 95 درصد حد معمول را تشکیل می دهد و انتظار می رود بارش ها همچنان ادامه یابد.
همچنین زمستان کنونی در مسکو پربرف ترین در دو دهه اخیر بوده است.
با وجود اینکه براساس برنامه همیشگی بخش زیادی از برف ها با کامیون به چاله های برف ریزی یا خارج از شهر منتقل می شود، اکنون ارتفاع توده های برف انباشته شده در کناره خیابان های مسکو به حدود 40 سانتی متر رسیده است.
از سوی دیگر، بارش های مداوم و شدید سبب شده گروههای کارگران و یگان های ماشینی برف روب در طول شبانه روز در مسکو و دیگر شهرهای بزرگ روسیه برای پاکسازی خیابان ها و معابر پر رفت و آمد فعالیت کنند.
ترافیک های سنگین در مسیرهای پر رفت و آمد هنگام بارش برف، کاهش دید افقی تا حد بسته شدن طولانی مسیرها و شمار زیاد خودروها در ورودی شهرها به ویژه در تعطیلات هفتگی نیز از دیگر مشکلات زمستانه و آشنا برای شهروندان روسی است.
وزارت موقعیت های اضطراری روسیه نیز بارها به شهروندان هشدار داده است که برای مواجه شدن با سرما و بارش های بیشتر آمادگی داشته باشند.
همچنین بارش برف و سرما که سبب یخ بستن باند فرودگاهها می شود، از دو ماه پیش تاکنون سبب لغو صدها پرواز در شهرهای پر برف روسیه از جمله مسکو شده است.
اما با وجود وضعیت بارش ها و سرمای شدید در مسکو که حداقل پنج ماه از سال همیشگی است، شبکه گسترده مترو در پایتخت روسیه تضمینی برای انجام روال عادی کارهای شهروندان است که ترجیح می دهند در پائیز و زمستان با کنار گذاشتن خودرو از این شبکه حمل و نقلی که تقریبا تمامی شهر را زیر پوشش قرار می دهد، استفاده کنند.
مترو در مسکو که سال 1935 گشایش یافت، اکنون با 13 خط، 203 ایستگاه و 339 کیلومتر مسیر از نظر فعالیت و گستردگی و همچنین کارنامه بیش از هفت میلیون سفر درون شهری در هر روز پس از متروی پکن، توکیو، سئول و شانگهای در جایگاه پنجم جهانی قرار دارد.
بخش بزرگی از بیش از 17 میلیون و 400 هزار کیلومتر مربع مساحت روسیه به عنوان بزرگ ترین کشور دنیا از قطب شمال تا آسیا و قاره اروپا در مناطق سردسیر واقع شده است که تقریبا از ماه پایانی فصل تابستان شاهد سرما و بارش شدید برف می شود و در برخی مناطق نیز این وضعیت همیشگی است.
اروپام 391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا