کنفرانس فلسطینی های خارج نشین در استانبول برگزار شد

با تاکید بر حفظ حقوق ملی فلسطین

کنفرانس فلسطینی های خارج نشین در استانبول برگزار شد  9اسفند-95

رقابت با سیاست رژیم قرون وسطایی خامنه ای و پاسداران و انتقاد به سیاست برون مرزی ومنطقه شان از سوی کشور های منطقه و همسایه گسترش یافته است .چون پس از کمیسیون  امنیتی مونیخ که وزرای خارجه ترکیه وعربستان سخنرانی های تند انتقادی پیرامون سیاست جنگ افروزی وتروریستی برون مرزی و لایت فقیه کردند . اکنون  ترکیه پس از برگزاری کنفرانس انتفاضه فلسطین درتهران و سخنرانی  ضد اسراییلی خامنه ای که نمایشی و تبلیغاتی بود  در ترکیه کنفرانس فلسطینی های خارج نشین در استانبول برگزارشد تازیرآب کنفرانس نمایشی انتفاضه فلسطین در تهران زده شود.

آنکارا- ایرنا- نخستین کنفرانس مردمی فلسطینی های ساکن در 50 کشور جهان و با حضور هزاران نفر از اتباع این کشور در استانبول ترکیه برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این کنفرانس دو روزه که با شرکت 6 هزار نفر از فلسطینی های خارج نشین از روز شنبه و با حضور متفکران، سیاستمداران، نویسندگان و فعالان فلسطینی آغاز شده، آخرین وضعیت فلسطین و فلسطینی ها در داخل سرزمین های اشغالی و خارج از این سرزمین بررسی شد.
انیس قاسم رئیس کنفرانس مردمی فلسطینی های خارج نشین در آیین گشایش این کنفرانس اعلام کرد که تشکیلات خود گردان فلسطین مشروعیت خود را از دستگاه نظامی رژیم صهیونیستی کسب کرده اما سازمان آزادی بخش فلسطین مشروعیت خود را از ملت فلسطین اخذ کرده است.
وی تاکید کرد که ما خواهان باز پس گیری حق سلب شده خود در سازمان آزادی بخش فلسطین هستیم.
هشام ابو محفوظ رئیس کمیته مؤسس این کنفرانس نیز با تاکید بر ضرورت بازگشت آوارگان فلسطینی به موطن خود گفت: مؤسسات و تشکل های مدنی باید فعال شوند تا بتوانند به مردم فلسطین خدمت کنند.
وی با تاکید بر پیگیری امور مربوط به فلسطین بر اساس اصول دمکراتیک و با مشارکت تمامی فلسطینی ها بیان کرد: کسی حق ندارد توان مردم فلسطین را هدر دهد و همه ما باید به این مردم افتخار کنیم که در داخل و خارج فلسطین برای آزادسازی سرزمین خود فداکاری کرده اند.
وی ادامه داد: از مجلس سازمان آزادی بخش فلسطین می‌خواهیم به اختلافات پایان دهد چرا که بهای این تفرقه را مردم فلسطین پرداخت می کند و باید در مورد پروژه و نقشه ملی با اولویت مقاومت برای آزادسازی فلسطین از نهر تا بحر و حقوق و اصول ملی توافق کرد.
وی ادامه داد: مقاومت در راس تمامی اولویت های ملت فلسطین برای آزادسازی سرزمین های اشغال شده خود و بازگشت آوارگان فلسطینی به موطن خود قرار دارد.
انیس فوزی قاسم عضو پارلمان ملی فلسطین نیز در این کنفرانس توافقنامه اسلو را که میان سازمان آزادی بخش فلسطین و رژیم اشغالگر اسرائیل در 1994 به امضا رسید، بزرگترین مصیبت بر سر مردم فلسطین طی 100 سال گذشته عنوان کرد.
سلمان ابوسته رئیس هیات عمومی این کنفرانس نیز گفت: برگزاری اجلاس شورای ملی فلسطین در سال 1964 در قدس بزرگترین موفقیت ما در جهان بود و این اجلاس برای نجات مردم فلسطین از اشغالگری اسرائیل و اثبات وجود این مردم بود.
وی بیان کرد: ما همواره مقاومت کرده ایم و به این راه ادامه خواهیم داد و هم اکنون که تعداد ما فلسطینی ها از روز نکبت در 1948 تاکنون 10 برابر افزایش یافته، بر حق بازگشت به موطن خود اصرار و تاکید داریم.
وی مقاومت مسلحانه را اصلی ترین راه بازگشت آوارگان به فلسطین دانست و گفت: از زمان امضای توافقنامه اسلو، سازمان آزادی بخش و شورای ملی فلسطین به کلی کنار گذاشته شد و حتی فلسطینی های مقیم خارج نیز به حاشیه رانده شدند ولی ما هرگز این را وضعیت نمی پذیریم.
وی گفت: چرا باید درهای سازمان آزادی بخش فلسطین به روی ما بسته باشد؟ ما خواهان بازگشایی درهای این سازمان هستیم، زیرا این حق طبیعی حدود دو میلیون فلسطینی مقیم خارج است.
وی اضافه کرد: فلسطینی های مقیم خارج که به رغم تمامی اختلافات و گرایش های سیاسی، موجب اتحاد ملت فلسطین شده اند، همان هایی هستند که از زمان امضای توافقنامه اسلو از هیچ تلاش و تحرک مردمی برای دفاع از فلسطین دریغ نکرده اند و موسسات و هیات هایی در عرصه بین المللی برای پیگیری حقوق فلسطین تشکیل دادند اما به خاطر اینکه عضو شورای ملی فلسطین نیستند، محافل رسمی در دیگر کشورها با آنها تعامل و همکاری نمی کنند.
ابوسته خواستار سر و سامان دادن به وضعیت موسسات و نهادهای فلسطینی شد و تاکید کرد که خواسته ما برقراری دمکراسی و بهبود اوضاع داخلی فلسطین است.
به گزارش ایرنا، این نشست با حضور بیش از 6 هزار نفر فلسطینی آغاز شده و امشب قرار است با صدور بیانیه ای در مورد مساله فلسطین و مکانیزم فعال سازی سازمان آزادی بخش پایان یابد.
حدود 6 میلیون فلسطینی و بیشتر آنها به عنوان آواره در کشورهای دیگر از جمله در اردن، لبنان، سوریه و کشورهای خلیج فارس ساکن هستند و هزاران نفر از آنها نیز در کشورهای اروپایی، آمریکا و سایر کشورهای جهان زندگی می کنند.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری