گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 15بهمن-95
 بانک مرکزی اعلام کرد: ایجاد محدودیت برای آزادی های شخصی از جمله ممنوع الخروجی بدهکاران بانکی در موارد استثنایی و به عنوان آخرین اقدام و در شرایطی که سایر اقدام های قانونی و اجرایی بانک ها منتج به نتیجه نشده باشد اعمال می شود.

به گزارش ایسنا، این بانک با توجه به اختیارات حاصل  از مفاد ماده واحده لایحه قانونی ممنوعیت خروج بدهکاران بانک‌ها مصوب سال ۱۳۵۹ شورای انقلاب، اجازه دارد به منظور جلوگیری از خروج اشخاصی که به بانک‌های کشور بدهکار هستند، از طریق دادسرای عمومی و انقلاب تهران ممنوعیت خروج آنها از کشور را درخواست کند. در این مسیر بانک مرکزی همواره به دلیل اهمیت ویژه آزادی‌های شخصی و حقوق اجتماعی افراد در تلاش بوده با تعیین ضوابط و مقررات خاص در این زمینه ضمن توجه به وصول مطالبات معوق بانک‌ها، این محدودیت را در موارد استثنایی و به عنوان آخرین اقدام و در شرایطی که سایر اقدامات قانونی و اجرایی بانک ها منتج به نتیجه نشده باشد، اعمال کند.

در سال های گذشته و به خصوص از سال ۱۳۶۹ تاکنون بالغ بر ۷ فقره بخشنامه متضمن تعیین ضوابط و شرایط به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده که در آخرین اقدام، رییس‌کل بانک مرکزی دستور بازبینی این ضوابط را صادر و در نهایت در تاریخ ۲۵ دی ماه سال جاری بخشنامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها ابلاغ کرد. لازم به ذکر است بخشنامه مورد اشاره در پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir قابل رؤیت و دسترس است. با توجه به برخی ابهام ها و سوالات در زمینه بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی در این زمینه، اردشیر فریدونی مدیرکل حقوقی بانک مرکزی به تشریح بیشتر این بخشنامه پرداخته است.

فریدونی در خصوص مبنای صادر شدن این بخشنامه توضیح داد: بر اساس نظر رییس‌کل بانک‌مرکزی، مقرر شد در بخشنامه جدید حقوق مکتسبه افراد بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، به طوری که احتمال تضییع حقوق افراد در آن متصور نبوده یا به حداقل ممکن برسد.

وی افزود: هرچند این موضوع در بخشنامه ابلاغی سال ۱۳۹۲ مدنظر بوده لیکن برای آگاهی عموم مردم لازم است به برخی از بندهای بخشنامه جدید که نسبت به سال ۱۳۹۲، به نفع مردم، دستخوش تغییراتی شده است، اشاره شود.

در صدر بخشنامه، بانک‌ها مکلف شدند وضعیت فعلی تمام ممنوع‌الخروجین را مجدداً با مفاد بخشنامه جدید مطابقت دهند و رفع ممنوعیت خروج اشخاصی را که بر خلاف بخشنامه اخیر ممنوع‌الخروج شده‌اند با فوریت به بانک مرکزی اعلام کنند. ضمناً توجه به حفظ حقوق شهروندی که پیش‌تر  بیان شد، بار دیگر در مقدمه بخشنامه مورد  تأکید قرار گرفته است.

 
مدیرکل حقوقی بانک مرکزی با بیان اینکه آگاه کردن اشخاص موکداً به طور کتبی توسط بانک عامل در خصوص اقدام به ممنوعیت خروج آنها لازم است، تصریح کرد: این علم و اطلاع فرد از دو جهت حائز اهمیت خواهد بود، اول عدم مواجهه آنی اشخاص با این تصمیم هنگام سفر در مبادی خروجی کشور و جلوگیری از ورود ضرر و زیان مادی و معنوی و دوم اطلاع قبلی و اقدام اشخاص برای تعیین تکلیف و یا تسویه بدهی خود است.

وی افزود: مورد دیگر که البته به طور خاص در سال ۱۳۹۴ به بانک‌ها اعلام شده بود افزایش سقف بدهی اشخاص به منظور اعمال ممنوعیت خروج است که در بند ۳ بخشنامه لحاظ شده و مبلغ آن در خصوص اشخاص حقیقی به ۳ میلییارد ریال و در خصوص اشخاص حقوقی تا سقف ۵ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است. بر اساس آمار و اطلاعات موجود این تصمیم به تنهایی طی یک سال اخیر محدودیت ممنوع‌الخروجی تعداد بسیاری از اشخاص را از میان برداشته تا بتوانند با انجام فعالیت‌های اقتصادی خود مبادرت به بازپرداخت دیون معوقه کنند.

فریدونی با ذکر این نکته که بانک‌ها در اغلب قراردادهای تسهیلاتی خود خواستار ضمانت شخص یا اشخاصی به غیر از فرد تسهیلات‌گیرنده می‌شوند، تاکید کرد: لیکن در این میان بانک‌مرکزی با نگاهی مثبت به موضوع، امکان ممنوعیت خروج ضامنین را مستند به این بخشنامه ممنوع کرده است و برای مدیران شرکت‌های ورشکسته و منحله صرفاً در موارد خاص مندرج در بند ۱۰ بخشنامه که متضمن ورشکستگی به تقلب و تقصیر آنها است را مجاز دانسته است، چراکه تصفیه دیون آنها تابع شرایط خاص و بر عهده مدیر تصفیه بوده و شخص ورشکسته عملاً امکان دخالت در امور مالی خود را ندارد. در این رابطه مفاد بند ۸ بخشنامه مبنی بر اینکه صرفاً امکان اعمال ممنوعیت خروج مدیران فعلی میسر خواهد بود شایان توجه است.

این مقام مسئول بانک‌مرکزی ازجمله تغییرات انجام شده در متن بخشنامه جدید را  گسترده کردن دایره شمول هر نوع مساعدت به مدیونین وفق بند ۱۱ آن اعلام کرد و گفت: بر این اساس بانک‌ها موظف هستند در صورت حصول هریک از شرایط مندرج از جمله تقسیط بدهی، تودیع وثیقه مکفی و هرگونه اقدام مؤثر در جهت تعیین تکلیف دیون و رفع ممنوعیت خروج افراد اقدام کنند. همچنین ملاک قرار دادن ارزش روز وثیقه تودیعی مورد توجه بوده است.

 
وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر برقراری ضمانت اجراهای مختلف برای اشخاص مسئول در قبال عدم رعایت مفاد بخشنامه طی بندهای ۱۴ و ۱۵ می‌باشد که همگی مبین دیدگاه  بانک مرکزی در قبال بانک ها برای اعمال این محدودیت هستند.

مدیرکل حقوقی بانک مرکزی با اشاره به اینکه بر اساس مفاد ماده واحده، اختیار تام و بدون قید و شرط به بانک مرکزی اعطاء شده است تصریح کرد: لیکن علی‌رغم این موضوع، بانک مرکزی وظیفه‌ای در قبال بررسی و اعمال نظارت بر ماهیت درخواست‌های بانک‌های عامل ندارد، دایره امور ممنوع‌الخروجی اداره دعاوی حقوقی تمام درخواست‌های واصله را به طور تخصصی، دقیق و جزیی مورد بررسی قرار داده و پس از حصول اطمینان مبنی بر تطابق آن با مفاد بخشنامه ابلاغی، مبادرت به اعلام مشخصات افراد به دادسرای ناحیه ۹ مستقر در فرودگاه مهر آباد برای اعمال ممنوعیت خروج می‌کند.

 
وی در پایان ضمن تأکید بر این موضوع که اساس روابط اجتماعی وفای به عهد است و ما بر این عقیده‌ایم که بدهکار همواره در تلاش برای تسویه دیون خود است، گفت: در موارد اعمال ممنوع‌الخروجی به واقع دست بانک‌ها از هر اقدامی برای وصول مطالبات خود کوتاه بوده و به ناچار این محدودیت را اعمال می‌کنند. به هر ترتیب این بانک آمادگی دارد تا نسبت به بررسی هرگونه اظهارنظر، اعتراض و انتقاد و پیشنهاد واصله از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی ذینفع اقدام لازم را انجام دهد.
به گزارش دیپلماسی ایرانی سی ان ان نوشت: «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور جدید آمریکا با زیرکی تمام از نخستین چالش پیش رویش در زمینه سیاست خارجی احتراز کرد. بدون شک اقدام ترامپ در ارسال یک نماینده به مذاکرات آستانه درباره سوریه تا حد زیادی از فشارها بر دولت وی کاست. روسیه ابتکار عمل مذاکرات آستانه را در دست داشت و هنوز مشخص نیست که اعلام آغاز این مذاکرات از سوی «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه آن هم درست سه روز پس از مراسم تحلیف دونالد ترامپ تصادفی بوده و یا با برنامه ریزی های قبلی انجام شده است. هفته گذشته نیز رئیس جمهور روسیه با نماینده آمریکا دیدار و دو طرف در مورد مسائل منطقه به بحث و رایزنی پرداختند.

با توجه به این که دولت جدید آمریکا به طور کامل شکل و فُرم نگرفته و هنوز در ابتدای راه است، روسیه تلاش می کند تا با دستور کار خود در قبال سوریه، آمریکا و دولت ترامپ را در موضع ضعف قرار دهد. مقامات کرملین اعلام کرده اند که این مذاکرات را با هدف تحکیم آتش بس در سوریه برگزار کردند، اما پوتین با به حاشیه راندن آمریکا در این روند، تلاش می کند تا سررشته امور را به دست گرفته و در نتیجه نهایی بحران سوریه نقشی تعیین کننده و کلیدی داشته باشد.

چه سیاستی پشت انتخاب حاضران این مذاکرات بود؟
تصمیم گیری در مورد این که چه کسانی به مذاکرات صلح سوریه دعوت شوند تا پیش از این به عهده سازمان ملل بود؛ نهادی که تا حد بسیار زیادی از سوی آمریکا اداره و کنترل می شود. اما در مورد مذاکرات آستانه، شرایط به گونه دیگری است و روسیه ابتکار عمل این مذاکرات را در دست داشت. مقامات روسیه برپاکننده این مذاکرات بودند بنابراین این آنها بودند که تصمیم می گرفتند که چه کسانی در این مذاکرات شرکت کنند.

آمریکا تنها چند روز پیش از آغاز مذاکرات، دعوت نامه ای را برای حضور در این مذاکرات به عنوان شرکت کننده ناظر دریافت کرد. اگرچه در مقایسه با تلاش های پیشین آمریکا در دور قبلی مذاکرات صلح سوریه در ژنو، این مذاکرات یک پسرفت بسیار بزرگ برای این کشور به حساب می آمد، اما باید این را هم در نظر گرفت که مذاکرات قبلی راه به جایی نبرد. اگرچه قرار بود در مذاکرات صلح سوریه در ژنو طرف های مخالف و درگیر در جنگ به جای آن که در اتاق هایی مجزا و جداگانه با یکدیگر مذاکره کنند، رو به روی هم قرار بگیرند، اما این مساله هرگز اتفاق نیفتاد. در نهایت نیز این مذاکرات تنها به حضور یک گروه به نمایندگی از مخالفان و یک گروه نیز به نمایندگی از سوی دولت سوریه محدود شد. اما به نظر می رسد که مذاکرات آستانه به گونه طراحی و برنامه ریزی شده بود تا مشارکت گسترده تری صورت بگیرد. بسیاری از گروه های مخالف و شورشی در سوریه اعلام کرده بودند که در این نشست شرکت نمی کنند و قرار بود نمایندگانی از دولت سوریه و همچنین تضمین کنندگان صلح در این کشور یعنی روسیه، ایران و ترکیه نیز در این مذاکرات حضور داشته باشند.

چرا سوریه بزرگترین چالش ترامپ است؟
با توجه به حضور پوتین به عنوان واسطه قدرت در سوریه و نقش کوچک آمریکا در این کشور، چالش ترامپ این است که با اهرم های اندکی که از دوران اوباما برای او باقی مانده باید منافع عمده آمریکا در خاورمیانه را تامین کند. هم ترامپ و هم پوتین به دنبال آنند تا داعش از بین برود اما به نظر می رسد که این تنها نقطه اشتراک میان آنها باشد. ایران بزرگترین متحد روسیه در سوریه است و آنها هر دو از «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه  حمایت می کنند. جداکردن ایران و روسیه بر سر مساله سوریه می تواند اساسی ترین چالش پیش روی ترامپ در زمینه سیاست خارجی باشد. اما شاید شکست اتحاد و محور میان پوتین، اسد و ایران آسانتر باشد.
چرا حمایت از پوتین، متحدان آمریکا در خاورمیانه را خشمگین کرده است؟

حمایت از پوتین در سوریه به معنای حمایت از ایران است و این امر نیز نفرت بسیاری از جمهوری خواهان را در پی خواهد داشت؛ افرادی که برخی از آنها هنوز هم به واسطه انعقاد توفق هسته ای اوباما با ایران بسیار عصبانی هستند. حمایت از ایران به عنوان یک کشور مسلمان شیعه نیز موجب خشم بسیاری از متحدان آمریکا در منطقه خاورمیانه شده است؛ متحدانی که بسیاری از آنها مسلمانان سنی هستند.

در خاورمیانه امروزی، جنگ سرد نفهته ای میان مسلمانان شیعه و سنی وجود دارد. یکی ار نگرانی های اصلی کشورهای سنی منطقه این است که پس از حمله نظامی بوش به عراق، نفود ایران در این کشور به بالاترین حد خود رسیده است. نفوذ رو به رشد ایران همچنین یکی از نگرانی های امنیتی اصلی مهمترین متحد آمریکا در منطقه یعنی اسرائیل است.

اوضاع پیچیده تر می شود
به لطف جنگ داخلی در سوریه، داعش و القاعده در سال های اخیر به موفقیت های بسیاری دست یافته اند. بدون وجود یک راه حلی سیاسی ـ که همان برکناری اسد از قدرت است ـ ممکن است که این گروه ها هیچ گاه ریشه کن نشوند. اسد مهره کلیدی ارتباط ایران با حزب الله است و حتی اگر پوتین بخواهد رهبر سوریه را فدا کند با مقاومت تهران روبرو خواهد شد. بنابراین در شرایطی که مواضع ترامپ بسیار ضعیف است چرا باید پوتین در این باره ریسک کند؟

ترامپ در حالی بر سر میز مذاکرات می آید که به نظر می رسد متحد آمریکا یعنی ترکیه به سمت پوتین متمایل شده است. ترکیه به شدت از حمایت آمریکا از نبرد کُردها با اسد و داعش در سوریه، خشمگین است. پوتین در ازای دستیابی به یک راه حل نهایی برای سوریه، خواستار چه چیزی خواهد بود؟ به احتمال زیاد روسیه به دنبال به رسمیت شناختن سلطه این کشور در سوریه، لغو تحریم های بین المللی در پی الحاق کریمه و تجاوز نظامی به اوکراین و عقب نشینی ناتو از مرزهای روسیه است. آن چه مسلم است این است که پوتین پیروز نهایی میدان نبرد در سوریه خواهد بود و اهرم های منطقه ای آمریکا نیز روز به روز ضعیف تر و ضعیف تر می شوند.
نخست‌وزیر استرالیا در واکنش به گزارش واشنگتن پست درباره تماس تلفنی تنش‌آلود با ترامپ گفت، ترجیح می‌دهد این مکالمه "خصوصی" باقی بماند. ظاهرا توافق مهاجرتی با استرالیا صدای رئیس‌جمهوری آمریکا را درآورده است.

به گزارش ایسنا، رسانه‌های خبری از اختلاف نظر و جدال لفظی بین رئیس جمهوری آمریکا با رهبران استرالیا و مکزیک خبر داده‌اند اما منابع رسمی این کشورها این گزارش‌ها را تایید نکرده‌اند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست شرحی از مکالمه تلفنی رئیس جمهوری آمریکا با مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر استرالیا را منتشر کرده که به نوشته این روزنامه، با ناخرسندی دو طرف پایان یافت.

به گزارش واشنگتن پست، این مکالمه روز شنبه گذشته صورت گرفت و از موضوعاتی که در آن مطرح شد، توافق دولت قبلی آمریکا با قبول بیش از ١٥٠٠ تن از پناهجویانی بود که استرالیا به اردوگاه‌های پناهندگان در خارج از خاک آن کشور اعزام کرده است.

براساس این گزارش، ترامپ این توافق را مغایر سیاست مهاجرتی خود توصیف کرد اما نخست وزیر استرالیا تاکید کرد که دولت آمریکا باید به تعهداتی که در این مورد برعهده گرفته است، عمل کند.

روزنامه واشنگتن پست نوشت که ترامپ با عصبانیت مکالمه را قطع کرد و گوشی تلفن را گذاشت. دونالد ترامپ در آن روز با رهبران و مقامات چند کشور دیگر گفتگو کرده بود و به نوشته این روزنامه، پس از مکالمه با نخست وزیر استرالیا گفت: "این بدترین مکالمه امروز بود."

قرار بود این مکالمه یک ساعت باشد اما در دقیقه ۲۵ پایان یافت که نشان از عصبانیت ترامپ داشت.

گزارشی که منابع رسمی آمریکا و استرالیا در مورد این مکالمه منتشر کرده بودند با شرحی که روزنامه واشنگتن پست داد، تفاوت داشت. روز دوشنبه، ترنبول گفت که رئیس جمهوری آمریکا موافقت کرد که ١٦٠٠ تن از مهاجران مستقر در اردوگاه‌های پناهندگان نائورو و پاپوآ گینه نو را بپذیرد و منابع رسمی آمریکا نیز صرفا از تبادل نظر دو طرف در زمینه‌های مختلف خبر دادند.

با این حال نخست وزیر استرالیا امروز (پنجشنبه) در یک نشست خبری از تایید تنش در گفتگوی تلفنی با دونالد ترامپ خودداری کرد. ترنبول در پاسخ به سوالی در مورد گزارش واشنگتن پست گفت: "علاقمندی شما به این موضوع را خوب درک می‌کنم اما بهتر است که این قبیل چیزها - این نوع مکالمات به شکلی صریح، بی‌پرده و خصوصی انجام گیرد." وی افزود که "به شما اطمینان می‌دهم که روابط ما و آمریکا مثل همیشه محکم است."

در پی انتشار گزارش روزنامه واشنگتن پست، دونالد ترامپ در مطلبی در توئیتر خود نوشت: "باورتان می‌شود؟ دولت اوباما موافقت کرد که هزاران مهاجر غیرقانونی را از استرالیا بپذیرد. این توافق ابلهانه را مطالعه خواهم کرد."

استرالیا از جمله متحدان نزدیک آمریکا بوده و در جریان جنگ عراق، افغانستان و مقابله با داعش در ائتلاف‌های به رهبری ایالات متحده شرکت موثر داشته است. همچنین، بین نهادهای اطلاعاتی استرالیا و آمریکا همکاری نزدیک و تبادل اطلاعات از جمله در مورد مقابله با تهدیدات تروریستی وجود دارد.

اختلاف نظر با نخست وزیر استرالیا تنها مورد گزارش رسانه‌ای از جدال تلفنی ترامپ نبوده است و رسانه‌های خبری از درگیری لفظی مشابهی در تماس تلفنی وی با رئیس جمهوری مکزیک خبر داده‌ بودند. بر اساس این گزارش‌ها، دونالد ترامپ در گفتگوی تلفنی با انریکه پنا نیتو، رئیس جمهوری مکزیک، از کوتاهی آن کشور در زمینه مقابله با "آدم‌های بد در آنجا" انتقاد کرد و اظهار داشت که دولت مکزیک از برخورد با این افراد واهمه دارد.

ترامپ گفت: "یک مشت آدم بد آنجا دارید و به اندازه کافی هم برای متوقف کردن آنها کار نمی‌کنید. به نظرم ارتش شما از آنها ترس دارد؛ نظامی‌های ما ترسی ندارند، بنابراین ممکن است من آنها را آنجا بفرستم تا کارشان را تمام کنند."

مشخص نیست که منظور ترامپ از "آدم‌های بد" کیست اما برخی رسانه‌های خبری مکزیک گفته‌اند که احتمال دارد منظور او رهبران باندهای قاچاق مواد مخدر و جنایت سازمان‌یافته باشد.

مقامات رسمی دو دولت نسبت به انتشار گزارش مربوط به این گفتگو واکنش نشان داده‌اند. پیشتر، سخنگوی دفتر رئیس جمهوری مکزیک گفته بود که "این گزارش که رئیس جمهوری ایالات متحده تهدید کرده نیروی نظامی به مکزیک اعزام کند کاملا نادرست است."

وی افزود که ایالات متحده همواره برای استقلال و حق حاکمیت مکزیک احترام قائل بوده است.

وزارت خارجه آن کشور نیز گفته بود که "اظهارات منفی به نحوی که گزارش شده در جریان مکالمه تلفنی مطرح نشد و برعکس، این مکالمه بسیار سازنده بود."

پیشتر، دفتر رئیس جمهوری آمریکا از اظهارنظر در مورد این گزارش خودداری کرده بود اما روز پنجشنبه یک منبع کاخ سفید گفت که گزارش مربوط به مکالمه رهبران دو کشور "دقیق نیست."

از جمله وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ جلوگیری جدی از ورود مهاجران غیرقانونی از مکزیک و ساختن یک دیوار مرزی موثر برای این منظور بود. وی گفته بود که هزینه ساخت این دیوار را از مکزیک خواهد گرفت. قرار بود رئیس جمهوری مکزیک در ماه گذشته میلادی به آمریکا سفر کند اما پس از اینکه قاطعانه گفت که کشورش هرگز هزینه ساخت دیوار مرزی را برعهده نخواهد گرفت، این دیدار لغو شد.
وضعیت ترافیکی راه‌‌ها

تردد تریلر‌، کامیون و کامیونت از محور کرج-چالوس و بالعکس و هراز کماکان ممنوع است همچنین در محور هراز تردد‌ کامیون‌ها و کامیونت‌ها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد‌شدنی از ساعت ۸ تا ۲۲ امروز و فردا ممنوع است.

به گزارش فارس، بر اساس‌ اطلاعات دوربین‌های نظارت تصویری و سامانه‌ هوشمند تردد شمار بر‌خط‌ ‌در حال حاضر غیر از محورهای مسدود و ممنوع ذکر شده در این گزارش، بقیه محورهای مواصلاتی کشور باز است و تردد در آنها به‌ روال عادی ‌جریان دارد.

با توجه به بارش برف در استان‌های سردسیر، به رانندگان محورهای کوهستانی توصیه می‌شود، حتماً خودرو خود را به زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی مجهز کنند.

کل تردد ثبت ‌شده در شبانه‌روز گذشته‌ براساس‌ اطلاعات دریافتی‌‌‌‌‌‌‌ ‌از 1853 دستگاه تردد‌شمار فعال در محورهای برون‌ شهری، نسبت به روز قبل 2.9 درصد افزایش ‌نشان می‌دهد در همین مدت همچنین سهم وسایل نقلیه سنگین در ترافیک راه‌‌ها 18 درصد‌، اوج تردد بین ساعات  16 الی 17 و کمترین تردد بین ساعات 3 الی 4 صبح صورت پذیرفته که هموطنان با آگاهی از این موضوع می‌توانند ساعات مناسب ‌تری را برای سفر انتخاب کنند‌.‌

پرترددترین جاده‌های کشور
آزادراه کرج-تهران، آزادراه تهران-کرج‌، آزادراه ‌‌کرج‌-قزوین، آزادراه ‌قزوین‌-کرج، ‌آزادراه‌ ‌‌‌تهران-قم‌‌‌، ‌‌آزادراه ‌قم-تهران‌‌، ‌مسیر پاکدشت-تهران‌ و تهران-پاکدشت،‌ محور تهران-شهریار و شهریار-تهران‌‌‌‌ و محور ساوه-تهران و تهران-ساوه، مسیر کرج-ماهدشت و جاده جاجرود-تهران، در 24 ساعت گذشته بیشترین ترافیک را داشته‌اند‌.‌‌‌‌‌‌‌‌

محدودیت‌ ترافیکی جاده‌‌های منتهی به شمال تا روز شنبه 16 بهمن‌
‌تردد موتورسیکلت از ساعت 12:00 ظهر روز چهارشنبه مورخ 95/11/13 الی ساعت 06:00 روز شنبه مورخ 95/11/16 از محورهای کرج-چالوس، هراز، فیروزکوه و محور تهران-سمنان-مشهد و بالعکس ممنوع است؛ تردد موتورسیکلت‌های انتظامی و امدادی برای انجام ماموریت‌های ضروری در مسیر مجاز جریان ترافیک بلامانع خواهد بود.

در محور کندوان ‌تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 15:00 الی 23:00 روز جمعه مورخ 95/11/15 از کرج به سمت مرزن‌آباد ممنوع است، با اعلام مأموران پلیس راه درمحل، تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 18:00 الی 23:00 روز جمعه مورخ 95/11/15 از مرزن‌آباد به سمت کرج به‌صورت یک‌طرفه خواهد بود.

در محور کندوان‌ تردد انواع تریلر‌، کامیون و کامیونت کماکان ممنوع است.

در محور هراز ‌تردد همه تریلرها کماکان ممنوع است همچنین تردد‌ کامیون‌ها و کامیونت ها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد‌شدنی از ساعت 08:00 الی 22:00 امروز و فردا ممنوع است.

در محور فیروزکوه‌ تردد‌ تریلرها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت 12:00 الی 22:00 روز جمعه مورخ 95/11/15 از تهران به قائم شهر و بالعکس، ممنوع ‌است.

ممنوعیت تردد به دلیل مداخلات جوی و شرایط نامناسب فیزیکی راه
محور شمشک-دیزین و بالعکس ‌واقع در استان‌های تهران و البرز‌ از مورخ 5 آبان 95 تا اطلاع بعدی به دلیل بارش برف و نبود ایمنی کافی‌ مسدود ‌است.

کمربندی دهلران-اندیمشک‌ واقع در استان ایلام‌، به دلیل نبود ایمنی کافی فعلاً مسدود است و تردد از مسیر جایگزین داخل شهر دهلران انجام می‌شود.

محور رامیان - اولنگ - شاهرود ‌واقع در استان‌های گلستان و سمنان‌ به دلیل نبود ایمنی کافی، فعلاً مسدود ‌است.

محور پونل- خلخال (‌حدفاصل زندیان تا الماس‌)‌ واقع در استان‌های گیلان‌ و اردبیل، از مورخ 1 آذر 95 تا اطلاع بعدی به دلیل بارش شدید برف‌، کولاک و نبود ایمنی کافی مسدود‌ است.

محور سروآباد – پاوه‌ محدوده گردنه تته‌ واقع در استان کردستان‌ از مورخ 11 آذر 95 تا اطلاع بعدی به دلیل بارش شدید برف‌، کولاک و نبود ایمنی کافی مسدود است.

‌محور گنجنامه - تویسرکان‌، واقع دراستان همدان‌، از مورخ 25 آذر 95 تا اطلاع بعدی به دلیل نبود ایمنی کافی مسدود است.

‌محور سی سخت - پادنا‌، واقع دراستان کهگیلویه و بویراحمد، از مورخ 3 بهمن 95 تا اطلاع بعدی، به دلیل بارش برف و نبود ایمنی کافی مسدود است.

محور اردبیل-سرچم‌، واقع دراستان اردبیل‌، از مورخ 13 بهمن 95 تا اطلاع بعدی به دلیل بارش بارف و نبود ایمنی کافی مسدود است.

‌محور ارومیه – سلماس - خوی ‌واقع دراستان آذربایجان غربی‌ از مورخ 13 بهمن 95 تا اطلاع بعدی به دلیل بارش بارف و نبود ایمنی کافی مسدود است.

ممنوعیت تردد به‌ تفکیک یا اولویت وسایل نقلیه‌
محور قدیم قزوین – رشت (‌تونل منجیل‌)‌ از مورخ 2 آبان لغایت 20 اسفند 95، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9:40 الی 11 و از ساعت 15 الی 16:30 و روز جمعه از ساعت 6 الی 8 غیر از ‌روزهای قبل و بعد از تعطیلات چند روزه‌ به‌دلیل اجرای عملیات خاکبرداری آزاد راه قزوین – رشت محدوده خروجی تونل منجیل‌، مسدود بوده و محور فوق در ساعات انسداد فاقد مسیر جایگزین است، ‌در زمان انسداد محور در روز جمعه ترجیحا لاین رفت در اولویت بازگشایی قرار دارد‌.

محور الوان – بستان، واقع در استان خوزستان در روزهای ‌3 بهمن لغایت 20 اسفند‌ 95 ساعت 8 الی 18 به‌ دلیل اجرای عملیات تعریض، کیلومتر 0 الی 5، مسدود است و تردد از مسیرهای جایگزین اهواز – چذابه و محور روستایی شوش – سه راهی عنکوش – چنانه - بستان انجام می‌شود.

محور کرج-چالوس در محدوده تونل امیرکبیر ‌‌‌از روز 25 دی 95 لغایت 20 اسفند 95 ‌روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه به غیر از‌ ایام تعطیلات رسمی و همچنین روزهای قبل و بعد از تعطیلات چند روزه‌، از ساعت 21:30 الی 5:30 به‌دلیل اجرای عملیات پایدارسازی 700 متر بحرانی تونل، مسیر از ساعت 21:30 الی 5:30 مسدود است و تردد از محورهای فیروزکوه و هراز انجام می‌شود، ‌اجرای عملیات در طول روز همزمان با عبور ترافیک صورت می‌گیرد.

در کیلومتر 15 باند جنوبی آزاد‌راه تهران-قم ‌واقع در استان تهران‌، از مورخ 13 دی لغایت 20 اسفند 95 ‌روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 8 الی 16، روز سه‌شنبه از ساعت 8 الی 14 و روز پنجشنبه از ساعت 8 الی 12، ‌به غیر از‌ایام تعطیلات رسمی و همچنین روزهای قبل و بعد از تعطیلات چند روزه، به دلیل اجرای عملیات نصب نیوجرسی بتنی مفصل‌دار در جزیره میانی آزاد‌راه،‌ تردد همزمان با اجرای عملیات و رعایت جوانب احتیاط با اعمال محدودیت ترافیکی در یک خط عبور (یک سوم مسیر) انجام می‌شود.

محور کرج – چالوس ‌‌واقع در استان مازندران‌ از مورخ 16 بهمن لغایت 15 اسفند  95 در روزهای ‌شنبه تا سه شنبه هرهفته از ساعت 7 الی 16 و روز چهارشنبه از ساعت 7 الی 12، به غیر از ‌ایام تعطیلات رسمی و همچنین روزهای قبل و بعد از تعطیلات چند روزه به دلیل اجرای عملیات لکه‌گیری و روکش آسفالت، از کیلومتر 20 الی 90، تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود.

‌محور هراز واقع در استان مازندران از مورخ 16 بهمن لغایت 15 اسفند  95 ‌روزهای شنبه تا سه‌شنبه هرهفته از ساعت 7 الی 16 و روز چهارشنبه از ساعت 7 الی 12، به غیر از ‌ایام تعطیلات رسمی و همچنین روزهای قبل و بعد از تعطیلات چند روزه به دلیل اجرای عملیات لکه‌گیری و روکش آسفالت‌ از کیلومتر 5 الی 90، تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود.

‌محور فیروزکوه‌، واقع در استان مازندران از مورخ 16 بهمن لغایت 15 اسفند  95 ‌روزهای شنبه تا سه‌شنبه هرهفته از ساعت 7 الی 16 و روز چهارشنبه از ساعت 7 الی 12، به غیر از ‌ایام تعطیلات رسمی و همچنین روزهای قبل و بعد از تعطیلات چند روزه به دلیل اجرای عملیات لکه‌گیری و روکش آسفالت‌، از کیلومتر 1 الی 95، تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می‌شود.

مسافران می‌توانند برای دریافت اطلاعات تفصیلی راه‌ها و خلاصه آخرین وضعیت جاده‌ها، عدد 141 را به شماره 1000141 پیامک کنند و یا با شماره‌های 141 و 88925252 تماس بگیرند.

پیام‌های آموزشی و توصیه‌‌های ایمنی در رانندگی
ایمنی رفت و آمد در جاده و خیابان‌ها یک نیاز ملی است.

رانندگی‌ کاری دقیق و آگاهانه است، اگر تعداد سرنشینان اتومبیل زیاد باشد، نه تنها به سیستم فنی وسیله نقلیه آسیب می‌رساند، بلکه گاهی اوقات مانع دید راننده شده و از واکنش‌های سریع و به‌ موقع جلوگیری می‌کند.

سنگ بنای مهارت و آموزش‌ ترافیکی را باید از مهد کودک گذاشت‌، مربیان‌ مهد کودک می‌توانند شخصیت ترافیکی بچه‌ها را شکل داده و خطراتی که در کمین کودکان است، را کاهش دهند.

تلاش کنیم، با آموزش صحیح فرزندان‌مان را به آگاهی و مهارت در زمینه ترافیک برسانیم و اگر از این آموزش‌ها یک آسیب‌دیده هم کمتر شود، کار بزرگی انجام شده است.

تابلوهای راهنمایی و رانندگی پیام آوران نظم و قانون هستند؛ رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ‌نشانگر شخصیت و فرهنگ اجتماعی ما است.

به فرامین و توصیه‌های علائم و چراغ‌های راهنمایی توجه و از آنها پیروی کنید، توجه به این تابلوها که نشانه‌های نمادین قوانین و مقررات عبور و مرور هستند، الزامی است، این علائم‌ دستورالعمل رانندگی صحیح را نشان می‌دهند، مطمئن شوید، مفهوم همه علائم را می‌دانید.

آرامش در حین رانندگی موقعیت‌های خطرناک سانحه‌ساز را برطرف می‌سازد.

استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی بسیار خطرناک است، در صـورت ضرورت پاسخ گویی، خودرو را به منتهی‌الیه سمـت راست خیابان هدایت کرده و سپس به گفت‌‌وگو بپردازید‌، طبق آخرین بررسی‌ها‌ تلفن همراه عامل بسیاری از تصادفات رانندگی است.

شما باید بتوانید شماره خودروها را از فاصله 20 متری بخوانید، اگر در دید خود مشکل دارید، حتما باید در مواقع رانندگی از عینک استفاده کنید.

توصیه می‌شود‌، رانندگان همیشه در داخل خودرو یک دستگاه کپسول آتش‌نشانی استاندارد به منظور خاموش کردن آتش و مـهار ابعاد آن به همراه داشته باشند.

داشتن حس مسئولیت و عدم توجه به منافع شخصی، مهمترین عامل برقراری ایمنی و جلوگیری از بروز سوانح دلخراش رانندگی است؛ اگر جاده و خودرو به گونه‌ای ایمن و صحیح ساخته شوند و در کنار آن کاربران نیز از قوانین تبعیت کنند، مشکلی در رانندگی به وجود نخواهد آمد.

‌گذشت در رانندگی اولین قدم در نظم دادن به ترافیک است
سرعت زیاد در رانندگی‌، شتاب برای رسیدن به حوادث است؛ رانندگان دقت داشته باشند که‌ کمبود زمان خود را با سرعت زیاد‌ جبران نکنند.

‌رانندگان با رعایت اصول ایمنی، سفری‌ مطمئن خواهند داشت؛ مدت زمان تردد در جاده‌ها از مبدأ تا رسیدن به مقصد هم بخشی از سفر است، بهتر است مسافران از این زمان هم برای بهره‌مندی سفر خود استفاده کنند و فقط به رسیدن به مقصد نیندیشند.

طبق آمار بسیاری از تصادفات رانندگی ‌در فاصله 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد، راکبان موتورسیکلت‌ در صورت الزام تردد در حاشیه راه‌‌ها، همه قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و احتیاط را در دستور کار خود قرار دهند‌.

مقررات ترافیکی فقط مخصوص رانندگان نیست، رهگذران پیاده هم باید به آن توجه کنند.

از عابران پیاده‌ در حاشیه شهرها تقاضا می‌شود، تا حد امکان در حاشیه جاده تردد نکنند و عبور عرضی از جاده نداشته باشند‌.

بیشترین تصادفات رانندگی که در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد، مربوط به راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده است؛ از رانندگان وسایل نقلیه خودرویی تقاضا می‌شود، احتیاط را بسیار بیشتر در این مسیر‌ها در دستور کار خود قرار دهند.

رانندگان عدم تخطی از سرعت مطمئنه و تردد با سرعت مجاز را همیشه در دستور کار خود قرار دهند؛ بیش از 50 درصد تصادفات رانندگی به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه و سبقت غیرمجاز رخ می‌دهد.

‌در بسیاری از تصادفات رانندگی که در سرعت بالای 50 کیلومتر در ساعت رخ می‌دهد، بر اثر برخورد سـر راننده به شیشه جلو و قفسه سینه با فرمان اتومبیل ضربات مرگ‌آوری بر سرنشینان جلو وسیله نقلیه وارد می‌‌شود.

ضربات وارده به ناحیه سر و گردن علت اصلی بیش از 70 درصد تصادفات منجر به فوت است، به همین دلیل بستن کمربند ایمنی برای راننده و سرنشینان ردیف اول وسایل نقلیه در حال حرکت در بزرگراه‌های درون شهری، کمربندی‌ها و جاده‌های بین شهری الزامی است، طبق مطالعات انجام شده تـوسط سازمان بهداشت جهانی استفاده صحیح از کمربند ایمنی احتمال مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی را تا 60 درصد کاهش می‌دهد.

هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها همواره از سمت راست حرکت کنید، مگر آنکه قصد سبقت داشته باشید‌، تغییر خط عبوری باید با احتیاط و با استفاده از چراغ راهنما انجام پذیرد.

مسافران‌ و رانندگان طول مسیر مبدأ تا مقصد را هم بخشی از سفر بدانند و عجله‌ای برای رسیدن به مقصد نداشته باشند، در طول مسیر استراحتی هر چند کوتاه داشته باشند، تا خواب‌آلودگی رفع شود، بسیاری از تصادفات رانندگی در فواصل 30 کیلومتری مانده به مقصد رخ داده است.