گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها  قسمت دوم 9 اردیبهشت - 96
خبر ويژه 
مي شود 5 ميليون شغل ايجاد كرد اما دولت نخواست يا نتوانست
محافل رسانه اي حامي دولت مي گويند ايجاد هر شغل 100 ميليون هزينه دارد و بنابراين ايجاد 5 ميليون شغلي که نامزدهاي رقيب روحاني مي دهند امکانپذير نيست.
    
اين محافل و افراد مدعي شده اند که براي ايجاد 5 ميليون شغل 500 هزار ميليارد پول مي خواهد و اين کار در حالي که دولت در بودجه هاي خود مانده، ناممکن است و نامزدها وعده خلاف واقع مي دهند.
    
اما واقعيت اين است که طبق آمار رسمي دولت، در کشور 1200 هزار ميليارد تومان نقدينگي سرگردان وجود دارد و مرحوم هاشمي با گله از دولت روحاني گفت «با 20 درصد نقدينگي موجود مي شد به اقتصاد و توليد و اشتغال رونق داد». متاسفانه ميدان دادن به سفته بازي و دلالي واردات، درست برخلاف منطق ايجاد اشتغال در کشور عمل کرده است.
    
از سوي ديگر بخش مسکن به تنهايي ظرفيت به حرکت درآوردن 300 رشته شغلي و صنعتي را در کشور دارد اما به خاطر لجبازي دولت با مسکن مهر، رشد بخش مسکن در سال 95 به منفي 14/9 رسيد. اين در حالي است که در اين بخش، تقاضاي عمومي بالاست و دولت مي توانست با پيگيري و ارتقاي مسکن مهر، ضمن حذف دلال بازي و بورس بازي کاذب، هم نقدينگي سرگردان را به سمت اشتغال و توليد سوق دهد و هم مردم به ويژه جواناني را که 60 درصد درآمد خود را صرف اجاره مي کنند، صاحب مسکن نمايد.
    
در همين حال طبق گزارش امروز صندوق بين المللي پول، ايران در واردات با رشد 22 درصدي در رتبه چهارم جهان قرار گرفت! 
    
يعني اينکه دولت در يک سال به ميزان 22 درصد بر سرعت نابودي توليد داخلي افزوده است. اين را علاوه کنيد بر قاچاق 25 ميليارد دلاري که رمق را از کارخانه هاي داخلي مي گيرد. بسياري از اين واردات رسمي و قاچاق، داراي مشابه داخلي است اما اگر هم توليد داخلي ضعيف تر از نمونه داخلي بود، سنت اعمال شده در کشورهاي مختلف براي احياي اقتصاد ملي، محدود کردن راه واردات بوده است. جالب اينکه هزينه هاي دولت به عنوان بزرگ ترين واردکنندگان در همين 4 سال اخير 3 برابر شده است.
    
استدلال ديگر اين است که بسياري از کارآفرينان با يک دهم يا يک بيستم مبلغ 100 ميليون تومان مي توانند در حوزه هاي کشاورزي و باغداري و خدمات و صنعتي و فناوري اطلاعات و... شغل ايجاد کنند به شرط آن که مديران دولتي، منافع شرکت هاي خارجي را ترجيح ندهند و سرتوليد بومي هوو نياورند؛ کاري که سر کترينگ (غذاي) راه آهن و تزئينات اتوبان تهران شمال و... به واسطه عقد قرارداد با شرکت هاي اتريشي و ايتاليايي و... کردند. کاش امثال زيباکلام به جاي تبديل شدن به ابواب جمعي دلالان شرکت هاي خارجي، يک بار هم از موضع مدعي العموم توليدکننده داخلي به مواخذه مديران امر مي پرداختند.
.
خبر ويژه 
سال فراموشي... و ناگهان دستور ارتباط با اقشار آسيب پذير!
يک عضو فراکسيون افراطيون در مجلس ششم، در آخرين ماه هاي عمر دولت يازدهم از روحاني خواست با اقشار آسيب پذير ارتباط بگيرد!
    محمد کيانوش راد از اعضاي فراکسيون مشارکت در مجلس ششم بود. وي و فراکسيون متبوعش نقش مهمي در انحراف مجلس از رسيدگي به مشکلات مردم داشتند اما او اکنون در مقام هشدار و در يادداشتي تحت عنوان «لزوم ارتباط روحاني با اقشار آسيب پذير» که از سوي روزنامه آرمان منتشر شده، نسبت به ارتباط نامزدهاي حزب اللهي با توده هاي مردم اظهار نگراني مي کند و مي نويسد: در حال حاضر شبکه اي که به صورت منسجم و تعريف شده در سراسر کشور وجود دارد براي تجميع آرا بسيج شده اند و تاکنون نموداري از فعاليت خود را پيش روي ناظران قرار داده اند. رئيسي از افزايش سه برابري سهم طبقات آسيب پذير در پرداخت يارانه سخن به ميان مي آورد که البته اين مهم نبايد از نگاه تحليلگران و ستاد انتخاباتي روحاني پنهان بماند. زيرا واقعيت آن است که فقر گسترده در برخي از مناطق کشور و چنين وعده هايي مي تواند در جذب آراي طبقات پايين جامعه اثرگذار باشد. بنابراين تيم اقتصادي روحاني بايد گزارشي از عملکرد روحاني به طبقات آسيب پذير ارائه دهد تا چهره دولت را به صورت ملموس به مردم نشان دهد. کاستي اي که بعضا در ادبيات و گفتمان اصلاحات در گذشته وجود داشت، عدم تبديل گفتمان روشنفکرانه به گفتمان ساده و توده وار بود به همين دليل دولت روحاني بايد بتواند شعارهاي زيبا و ضروريات را به شيوه ساده و قابل فهم براي طبقات مختلف اجتماعي مطرح نمايد. اگرچه وضعيت راي روحاني در تهران و کلانشهرها قابل توجه است، اما در شهرستان هاي دور و برخي از استان ها نياز به کار جدي توسط ستادهاي روحاني به شدت احساس مي گردد.

    وي مي افزايد: مساله اي که مي تواند پاشنه آشيل دولت در اين مرحله باشد، نوعي احساس خلا از وقت گذاري رئيس جمهور براي ارتباط مستقيم و رودررو با مردم است؛ بر اين اساس ستاد روحاني بايد بتواند دولتمردان و در سطح ديگر انديشمندان، معلمان، کارگران و گروه هايي را که نسبت به ضرورت حمايت از روحاني در شرايط کنوني واقف هستند به ميدان ارتباط رودررو در مساجد، کوچه و بازار و محلات محروم دورافتاده گسيل نمايد. نبايد فراموش کرد که امروز در برخي از نقاط کشور خانواده هايي روزگار مي گذرانند که به دليل مشکلات اقتصادي به شدت در تنگنا قرار داشته و در شرايط دشواري امرار معاش مي کنند. بدين ترتيب اين گروه هاي اجتماعي بايد به ضرورت حضور در پاي صندوق ها و راي به دولتي که مي تواند آينده آنها را تضمين کند پي ببرند.

    اظهارات توام با نگراني کيانوش راد در حالي است که اولا اگر مردم محروم بايد به کفايت و کارآمدي دولت پي مي بردند، بايد در اين 4 سال پي برده باشند. ثانيا اقشاري مانند کارگران و معلمان (که غارت 11 هزار ميلياردي نورچشمي هاي دولت، از صندوق ذخيره آنها صورت گرفت)، خود بيشتر از هر قشر ديگري از دولت ناراضي هستند و هر جا نيز بخواهند تبيين کنند، اغلب در موضع اعتراض به ناکارآمدي هاي دولت خواهد بود.
امام جمعه قم: با هتاكان به مقدسات قاطعانه برخورد شود
امام جمعه قم با محکوم کردن اهانت به مقدسات در يک محفل انتخاباتي، گفت: بايد قاطعانه با هتاکان به مقدسات ديني برخورد شود.
    
    قم- خبرنگار کيهان:

    حجت الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي در خطبه هاي نماز جمعه قم که با شرکت گسترده امت خداجوي اين شهر در مصلي قدس برگزار شد، افزود: تقاضاي عموم مردم به ويژه مراجع معظم تقليد و علما برخورد جدي با فرد هتاک و اعلام برائت و تبري مسئولين آن ستاد انتخاباتي است.

    وي با بيان اينکه هيچ کس نبايد از مقدسات براي اهداف سياسي گروه و حزب خود استفاده کند، تصريح کرد: به همين اندازه اهانت به مقدسات نيز محکوم است و اين اقدام خلاف موازين عقلي و ديني بود.

    رئيس جامعه المصطفي العالميه با اشاره به ناراحتي و واکنش مراجع معظم تقليد به ويژه آيت الله مکارم شيرازي به اين اقدام هتاکانه، افزود: نبايد اجازه داد مسائل انتخاباتي فرصت هتک حرمت مقدسات قرار گيرد تا مثلا يک راي به آراي فلان حزب اضافه شود.

    وي با بيان اينکه «قانون» بايد معيار همه رفتارها و کردارها و گفته ها باشد تا به حقوق ديگران تجاوز و تعدي صورت نگيرد، تصريح کرد: التزام به قانون مانع قرار گرفتن کشور در دام فتنه و فتنه گران است و از سوي ديگر اقتدار و امنيت کشور و تعهد به ارزش هاي اسلامي و انساني به منصه ظهور گذاشته مي شود.

    خطيب جمعه قم در ادامه با اظهار تاسف شديد از شهادت مظلومانه سربازان فداکار مرزباني در استان سيستان و بلوچستان، گفت: از مسئولين امر مي خواهيم علاوه بر تقويت بنيه دفاعي در برابر اشرار و تروريست ها، قاطعانه انتقام اين سربازان فداکار را بگيرند.

    وي افزود: از دولت پاکستان نيز انتظار داريم به صورت جدي اين مسئله را پيگيري و اجازه ندهند مرز آنها فرصتي براي تجاوز و شرارت تروريست ها عليه ايران اسلامي باشد.

    مدير حوزه هاي علميه سراسر کشور در ادامه به سوءاستفاده و انحرافاتي فکري در ارتباط با بحث مهدويت پرداخت و گفت: 14نوع انحراف و کج روي در مقوله مهدويت شناخته شده است که بايد براي نسل هاي جوان تشريح شود تا باور به مهدويت از انحراف و ناپاکي پاک و پيراسته شود.

    وي با بيان اينکه عدم آگاهي مردم از مباحث مهدويت موجب شده عده اي با سرکيسه کردن مردم براي خود دکان باز کرده و موجب گمراه کردن آنان شده اند، تصريح کرد: مستکبران از اين فرصت ها براي سست کردن باورهاي ديني مردم نهايت بهره وري و سوءاستفاده را مي کنند لذا بايد هوشيار بود.حجت الاسلام والمسلمين اعرافي افزود: موازي با اين سوءاستفاده ها برخي مقوله انتظار را به سکولارگرايي تفسير و متاسفانه اين انحراف در گذشته بنا نهاده شد و هنوز هم ادامه دارد.

    امام جمعه قم در پايان هفته کارگر و معلم را گرامي داشت و از اين اقشار قدرداني کرد.

  
  جليلي در همدان: دولت يازدهم در كشوري كه سالانه 850 هزار ازدواج جديد رخ مي دهد چند مسكن ساخت؟
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: دولت روحاني نتوانست از استعدادها و ظرفيت هاي کشور استفاده کند.
    همدان- خبرنگار کيهان:

    دکتر سعيد جليلي در اجتماع مردمي در همدان گفت: ما در فصل انتخابات قرار داريم و اين فصل در حيات سياسي مردم از اهميت بالايي برخوردار است.وي با بيان اينکه کشور از امکانات فراوان مادي و سخت افزاري و مهم تر از همه نيروي انساني متعهد برخوردار است، افزود: سوال مهم اينجا مطرح مي شود که چرا با وجود اين همه ظرفيت ها و قابليت هاي مختلف، با وضعيت مطلوب فاصله داريم؟

    جليلي ابراز داشت: اکنون بعد از گذشت چهار سال از عمر دولت يازدهم پاسخ لازم را در عمل نديديم.

    وي با بيان اينکه به فرمايش مقام معظم رهبري اقدام و عمل نياز امروز کشور است، افزود: کساني که منتخب مردم هستند، بايد بتوانند به خواسته هاي مردم جواب دهند.

    عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: کساني که شعار کاهش هزينه هاي کشور را سر مي دهند، بگويند هزينه هاي کشور کم شد يا سرمايه هاي کشور؟

    دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي خاطرنشان کرد: کساني که مي گفتند مي خواهيم کاري کنيم که هم چرخ سانتريفيوژها بچرخد هم چرخ اقتصاد، چه مسيري را طي کردند؟جليلي افزود: آنها نتوانستند از امکانات کشور به گونه اي استفاده کنند که کارنامه قابل قبولي داشته باشند.

    وي در خصوص مسکن مهر نيز ابراز داشت: در اين طرح يک ميليون و پانصد هزار واحد مسکوني ساخته شده بود، و در کشوري که سالانه 850 هزار ازدواج جديد رخ مي دهد، بايد سالي يک ميليون مسکن ساخته مي شد ولي دولت آقاي روحاني چند تا مسکن توانست بسازد؟!

    جليلي تصريح کرد: براي ساخت هر صد متر مکعب مسکن، يک شغل مستقيم و غيرمستقيم ايجاد مي شود، آنها با تعطيل کردن اين طرح، چه کردند؟!

    جليلي با طرح اين سوال که 700 هزار ميليارد تومان خلق نقدينگي کجاست؟ گفت: دولتي که با 470 هزار ميليارد تومان نقدينگي کار را تحويل گرفت، و امروز نقدينگي آنها به هزار و 200 ميليارد تومان رسيده، گزارش دهد 700 هزار ميليارد خلق نقدينگي کجا رفته است؟

    وي با بيان اينکه به گفته آنها اصلاح نظام بانکي ضرورت دارد، تصريح کرد: در آغاز کار دولت، معوقات بانکي 70 هزار ميليارد تومان بود اما اکنون اين رقم به 100 هزار ميليارد تومان رسيده است.

    جليلي با اشاره به اينکه توليد و اشتغال دو اصل مهمي است که اين دولت نتوانست آنها را محقق کند، افزود: رويکرد آنها نه تنها رويکرد واقع بينانه نبود بلکه رومانتيک بود.

    دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي گفت: شما مي گوييد سالانه بايد 50 هزار دلار سرمايه گذاري خارجي داشته باشيم. بگوييد در اين مدت چند سرمايه گذار جذب کرديد؟

    وي تاکيد کرد: انتخابات بايد براساس درس از گذشته باشد نه ترس از تهديد موهوم.

    جليلي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: در سال 91، هزينه هاي دولت 89 هزار ميليارد تومان بوده که اين رقم در اين دولت به 220 هزار ميليارد تومان رسيده، اين افزايش هزينه کجا رفته است؟

    جليلي تصريح کرد: شما همه چيز را بر پايه برجام استوار کرديد و مي گفتيد اگر يک روز به تاخير افتد روزانه بايد 370 ميليون دلار خسارت بدهيم. بر اين اساس خسارت برجام ماهيانه 5 ميليارد دلار و سالانه 60 ميليارد دلار بود حالا گزارش دهيد اکنون که برجام اجرا شده 60 ميليارد دلار کجا رفت و چه شد؟

    اين مقام مسئول با بيان اينکه خوزستان با دارا بودن 550 هزار اراضي زراعي توان تامين امنيت غذايي کشور را داراست، ابراز داشت: در ابتداي کار دولت، مقام معظم رهبري اجازه دادند براي استفاده از قابليت خوزستان، يک و نيم ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي برداشت شود. اکنون گزارش دهند چه شد؟ چه ميزان از اراضي فوق عمليات کشاورزي انجام شد؟وي با بيان اينکه ظرفيت توليد پتروشيمي نسبت به سال 91 کاهش داشته، افزود: متاسفانه با وجود راه اندازي کارخانه هاي پتروشيمي اما صنايع پايين دستي متوقف شده است.وي تصريح کرد: مردم بايد در هر عرصه اي در راستاي اقناع و نه اغوا نسبت به واقعيت، اقدام کنند.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اگر امروز مي گوييم آقاي رئيسي اصلح است به اين دليل است که تفکر انقلابي زمام امور را در دست گيرد و موفقيت را براي کشور به دنبال داشته باشد.

    جليلي خاطرنشان کرد: فاصله گرفتن از تفکر انقلابي، موجب بروز فساد مي شود لذا اين تفکر فساد را برنمي تابد.