ادامه بارش برف و باران

سفر و دید و بازدید در عید پر باران/ تلخ و شیرین نوروز 96. 14فروردین-96

تهران - ایرنا - برف و باران در نوروز امسال همسفر خیلی از مسافران در استان های واقع در غرب، نوار ساحلی دریای خزر و شمال شرق کشور بود، این بارش ها در برخی از نقاط، باعث انسداد راه ها و جاده ها شد.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، بارش برف و باران در برخی از مناطق و راه های کشور به حدی بود که با انسداد جاده ها و راه ها منتهی گردید هر چند با کمک عوامل راهداری و پلیس، بسیاری از این مسیرها برای تردد مسافران بازگشایی شد.
در ایام نوروز امسال، بارش ها، بیشتر در نیمه غربی شمال کشور متمرکز بود بطوری که بیشتر استان های واقع در غرب، نوار ساحلی دریای خزر و شمال شرق کشور دارای بارش های قابل توجهی بوده است.
طی نیمه نخست نوروز 96 دمای هوا بین 4 تا 5 درجه کمتر ازحالت عادی بوده و برای نواحی شمال شرق و بخش هایی از البرز غربی و شمال زاگرس این میزان تا 8 درجه زیر حالت عادی رسید. این وضعیت باعث شد که ساکنان این مناطق لباس های زمستانی خود را از تن در نیاورند و بخاری ها همچنان روشن بماند.

**
انسداد راه ها 
پلیس راهور ناجا در روزهای تعطیلات نوروزی تقریبا هر روز از انسداد محورهای مختلف کشور خبر می داد و حتی برخی روزها تعداد مسدود بودن این محورها به رقم بیش از 10 مسیر نیز می رسید.
راه های شمال کشور از جمله محور کرج - چالوس و هراز در تعطیلات نوروزی همواره از ترافیک سنگین و نیمه سنگین همراه بود و معمولا بارش برف و باران در این مسیرها گزارش می شد.
محورهای شمشک-دیزین در استان های تهران و البرز، پونل-خلخال در استان های گیلان و اردبیل، سرو آباد-پاوه در استان های کردستان و کرمانشاه، اولنگ-شاهرود در استان های گلستان و سمنان ،محور فرعی سی سخت - پادنا در استان کهکیلویه و بویر احمد، شیراز- جهرم در استان فارس ،محور فرعی گنجنامه- تویسرکان در استان همدان ومحور استهبان- نی ریز در استان فارس، فرعی رودبار - کهنوج - قلعه گنج در جنوب استان کرمان و امیدیه- دیلم در استان خوزستان معمولا با انسداد روبرو شد.
بااینحال به غیر از محورهای مسدودی،سایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخورداربودند.
در این ایام مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور با شماره تلفن 88255555 (10خط) و 120 شبانه روزی پاسخگوی وضعیت راه های کشور و امدادرسانی احتمالی به هموطنان بود. 
با اینحال سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی روز گذشته اعلام کرد که در نوروز امسال 8 درصد از تصادفات رانندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. وی همچنین از افزایش 10 درصد سفرهای نوروزی در ایام عید امسال خبرداد.

**
ترافیک جاده های برون شهری 
امسال ترافیک های برون شهری به دو دوره قبل از عید و بعداز نهم فروردین تقسیم شده بود. روزهای 25 تا آخراسفند بخاطر اینکه 5 روز تا زمان سال تحویل فاصله وجود داشت هموطنان تقریبا سفرهای خود را به نقاط مختلف تقسیم کرده بودند هر چند در همه این روزها جاده های پردد و گردشگرپذیر کشور ازجمله محورهای شمال کشور مملو از خودرو بود که حرکت این خودروها بیشتر از سمت تهران به شمال بوده اند.
در این روزها و همچنین پس از نهم فروردین، ترافیک ها سنگین و نیمه سنگین در این جاده ها گزارش شد و هموطنان در برخی نقاط با تاخیر به مقصد رسیدند. در فاصله بین دو تعطیلات، میزان ترافیک از جاده های برون شهری به خیابان های داخل شهرهای گردشگرپذیر کشور تغییر کرد و تردد در این نقاط معمولا به کندی انجام می گرفت.

**
حوادث تلخ تصادف های نوروزی
درنوروز امسال حوادث تلخی در جاده ها و راه های کشور به وقوع پیوست که خیلی ازخانواده ها عزادار شدند. درحالیکه تنها دو روز از تعطیلات نوروزی گذشته بود بیش از 50 نفر در تصادفات مختلف رانندگی جان خود را از دست دادند و صدها نفر نیز زخمی شدند.
این آمارها دورنمای نامساعدی از جاده ها در این ایام نمایان ساخت و نشان داد که هنوز بسیاری از رانندگان به رعایت حرکت با سرعت مجاز و مطمئنه پایبند نیستند و آگاهی چندانی نیز از تردد در روزهای بارانی و برفی ندارند.
آمارهای تلفات جاده ای تا 9 فروردین به بیش از 160 نفر رسید و بیش از 20 هزار نفر نیز راهی بیمارستان ها شدند و این نشان می دهد که در نوروز امسال روزهای پر حادثه ای در جاده ها داشته ایم. بااینحال باید منتظر ماند که آمار نهایی مراجع ذیصلاح مثل پزشکی قانونی از تلفات حوادث رانندگی نوروز 96 چه میزان بوده است.

**
اسکان در مدرسه 
امسال نیز مثل نوروز سال های گذشته برخی ازمدارس در نقاط مختلف کشور میزبان ، فرهنگیان و سایر مردم بوده است.
تا چهارم فروردین ماه یعنی دور نخست سفرهای نوروزی، یک میلیون و 842 هزار و 128 نفر در این مدارس اسکان یافتند و از امکانات این مکان ها استفاده کردند.
این نوع مدارس معمولا براساس امکانات و تسهیلات درجه بندی شده اند و طبق این درجه بندی مبلغی نیز از مراجعه کنندگان دریافت می شود.
این مدارس مکان مناسبی برای اسکان کسانی که به هر دلیلی از جمله شلوغی شهرهای گردشگرپذیر نمی توانند در هتل ها اقامت کنند، هست اما رسیدگی بیشتر به این مکان ها از نظر پیش بینی امکانات بیشتر، حایز اهمیت است.

**
راهیان نور
اعزام راهیان نور به مناطق عملیاتی از دیگر برنامه های نوروز امسال به مانند سال های گذشته بود. اعزام متقاضیان راهیان نور به این مناطق ازپیش از نوروز آغاز شد و تاکنون 4 هزار نفر از متقاضیان به این سفر اعزام شدند.
دانشجویان و دانش آموزان از جمله افرادی هستند که با استفاده از تعطیلات نوروزی به این سفر که مقصد آنها معمولا جنوب و غرب کشور بوده اعزام شدند.

**
آمار سفرهای نوروز 96 
در ایام نوروز امسال، سفرها به دو دوره قبل از سال تحویل و پس از نهم فروردین ماه تقسیم شده بود و هموطنان ضمن غنیمت شمردن این روزها، به مناطق مختلف کشور سفر کرده اند.
مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد که تاکنون300 میلیون اقامت شب در تعطیلات نوروزی 96 به ثبت رسیده است.
با اینحال انتظار می رود که این آمار در روزهای آینده افزایش یابد هر چند بارش برف و باران در روزهای اخیر باعث شد که برخی از هموطنان فعلا از سفر منصرف شوند.

**
عید در تهران 
امسال ایام نوروز در تهران با بارش باران و سرد شدن هوا همراه بود که تا روز گذشته نیز ادامه داشت. در روزهای نخست نوروز، ورود ابرهای باران زا، هوای پایتخت را بارانی کرد و برخی از شهروندان با تعقیب هوای سایر نقاط کشور، ترجیح دادند سفر خود را به روزها و ماه های آینده موکول کنند.
هوای تهران در روزهای عید به مانند نوروزهای گذشته پاک و لطیف بود درحالی که بارش باران این لطافت را بیشتر کرد و خیلی از شهروندان فرصت پیدا کردند نقاط دیدنی تهران را ببینند و در واقع تهرانگردی را رونق دهند.
خیابان های پایتخت در این روزها از ترافیک خبری نبود هر چند ناوگان حمل و نقل عمومی به راه بود اما مثل روزهای گذشته به مردم سرویس دهی نمی کردند.
برای نمونه تعداد اتوبوس های شرکت واحد در خطوط مختلف برای حمل و نقل مردم دراین ایام به یک سوم هم نرسید که این مساله باعث شد که شهروندان، مدت طولانی در ایستگاه ها منتظر اتوبوس بمانند و با تاخیر زیادی در مقصد حاضر شوند.
حرکت نامنظم و تاخیر حرکت اتوبوس ها، حتی در روزهای پس از پنجم فروردین که شروع کار ادارات بوده ادامه یافت و بسیاری از شهروندان با تاخیر به محل کار رسیدند.

**
نوروز در تلویزیون 
خیلی از هموطنانی که در نوروز امسال نتوانستند به سفر بروند برنامه های تلویزیون را برای گذران وقت خود انتخاب کردند. هر چند برنامه های روز تحویل شبکه های مختلف نتوانست رضایت مخاطبان را جلب کند اما برخی از سریال های تلویزیونی از جمله علی البدل، رمز خوشبختی، دیوار به دیوار و.. بطور نسبی رضایت مخاطبان را جلب کرد.
در نوروز 96 علاوه بر پخش فیلم های بلند از سینمای ایران و جهان، تلویزیون برنامه های تولیدی دیگری از جمله خندوانه، دورهمی، گزارشگر، کلاه قرمزی، محله گل و بلبل و.. را روی آنتن برد که این برنامه ها با رضایت نسبی مخاطبان همراه بود.
با اینحال هنوز برنامه های تلویزیون در ایام نوروز رضایت کامل مخاطبان را جلب نمی کند و برنامه های مناسب این روزها که باید کمی شادتر باشد از کاستی های این برنامه ها است.

**
عیدی فوتبالیست ها به مردم 
در نوروز امسال دو پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در روزهای 3 و 8 فروردین در برابر قطر و چین دل مردم را شاد کرد و نوروزی شاداب و دلنشین برای هموطنان رقم زد.
بازی تیم ایران برابر چین در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد که با استقبال بیش از 80 هزار نفر از علاقه مندان مواجه شد. فوتبال ایران با این دو برد شیرین، راه خود را برای صعود به جام جهانی روسیه هموارتر کرد هر چند برای قطعی شدن صعود ایران باید به نتایج و بازی های آینده چشم دوخت.

**
سال تولید و اشتغال 
بسیاری از جوانان بیکار پس از شنیدن نامگذاری سال 96 به نام اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال، خوشحال شدند تا شاید، توجه به مشکلات آنان در سال جدید بیشتر شود.
موضوع اشتغال و کار از مشکلات دهه های گذشته کشور است و با اینکه سالانه شمار زیادی از جوانان جذب کار می شوند اما شمار بیکاران آنقدر زیاد است که خیلی از جوانان همچنان در انتظار کار و اشتغال می مانند.
بطور طبیعی وقتی کار و اشتغال برای جوانان مهیا نشود ازدواج جوانان نیز به تاخیر خواهد افتاد و از این طریق مشکلات اجتماعی نیز افزون تر می شود بنابر این، ریشه برطرف کردن بسیاری از مشکلات از طریق اشتغال و کار قابل رفع خواهد بود.
مساله اشتغال رابطه تنگاتنگی با تولید یک جامعه دارد به عبارت ساده تر اگر کارخانه ها، کارگاه های تولیدی، بنگاه های کوچک در شهرها احداث و رونق پیدا کند به همان نسبت جوانان بیشتری به اشتغال و کار خواهند رسید.
افزایش تولید در یک جامعه به توازن بین عرضه و تقاضا منجر خواهد شد و با تولید انبوه محصولات و صادرات می توان به رونق اقتصادی یک کشور و در نتیجه افزایش فرصت های شغلی یک جامعه رسید.
با اینحال به نظر می رسد رفع مشکل بیکاری فقط به یک یا دو سال قابل رفع نخواهد بود بنابراین، برنامه ریزان و دستگاه های مربوطه باید ضمن توجه ویژه به اشتغال جوانان در سال جدید، به صورت کاربردی به تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای اشتغال جوانان در سال های آتی بیندیشند.

**
روز طبیعت 
مردم امروز در روز طبیعت بخاطر یک رسم دیرینه به دشت و دمن و در واقع طبیعت می روند تا از مواهب این نعمت خداوندی بهره مند شوند. 
بسیاری از کسانی که نتوانستند امسال به مسافرت بروند در ایام نوروز به مکان های طبیعی، دیدنی و آثار باستانی شهر رفتند و امروز نیز در روز طبیعت به دامن طبیعت و پارک های شهر می روند تا یک روز شاد و خاطره انگیزی داشته باشند.
هواشناسی از روزهای پیش، از آفتابی و مناسب بودن هوای 13 فروردین در بسیاری از نقاط کشور خبرداده بود. امروز هوای پایتخت با بارش پراکنده باران همراه بود که هوای لطیفی در شهر حاکم کرد. به نظر می رسد با این هوای دلپذیر شهروندان امروز، شاهد روز خوبی در مناطق مختلف باشند. 
اجتمام** 1569 **انتشار: علی حبیبی