گزیده ها 12 اردیبهشت - 96

گزیده ها 12 اردیبهشت - 96
ابراهیم حقیقی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری و تاثیر هنرمندان بر آن صحبت کرده است. 
روزنامه شرق به بهانه برگزاری هفته گرافیک و همچنین به مناسبت این روزها؛ یعنی تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری و ربط آن با مقوله گرافیک با ابراهیم حقیقی گفت‌وگویی کوتاه انجام داد.

این گفت و گو در ذیل آورده شده است.

گرامیداشت هفته گرافیک با آغاز تبلیغات ریاست‌جمهوری هم‌زمان شده و طبعا در تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری، گرافیک و طراحی پوستر اهمیت زیادی دارد. به‌عنوان یک گرافیست و پیش‌کسوت این عرصه، تنوع تبلیغات و استفاده از هنر گرافیک را در تبلیغات ریاست‌جمهوری چطور می‌بینید؟ 
تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری خیلی گسترده اتفاق نیفتاده است، اما در این سه، چهار دوره اخیر شاهد بودیم که نامزدها به اهمیت گرافیک پی بردند و فهمیدند که حضور گرافیست حرفه‌ای در طراحی اهمیت زیادی دارد. 

قطعا نامزدها باید شعار داشته باشند، رنگی برای تبلیغاتشان انتخاب کنند و یک لوگوتایپ داشته باشند و همه اینها نشان از همکاری با جامعه طراحان گرافیک دارد. امیدوارم امسال نیز این اتفاق در تبلیغات ریاست‌جمهوری بیشتر نمود پیدا کند و به اهمیت گرافیک در تبلیغاتشان بیشتر توجه کنند.

فکر می‌کنید نامزدها در مباحثه‌ها و مناظره‌هایشان چه مواردی را بهتر است در نظر بگیرند تا بخشی از جامعه هنری را که احیانا جزء آرای خاکستری هستند جذب کنند؟ 
سؤالی از شما می‌پرسم؛ حدس می‌زنید تعداد هنرمندانی که رأی می‌دهند و انتخابات برایشان مهم است چند نفر است؟

قطعا کمتر از صد‌هزار نفر... .
خانه سینما با تمام عوامل و اعضایش اعم از بازیگران و کارگردانان و عوامل اجرائی حدود چهار ‌هزار نفر عضو دارد. هنرمندان عضو خانه تئاتر هم همین تعداد هستند. درکل همه اینها را اگر با هم جمع کنیم به ٥٠‌هزار نفر هم نمی‌رسد. این ٥٠ ‌هزار نفر به ‌لحاظ عددی، اهمیتی ندارد؛ آنچه اهمیت دارد حضور اینهاست. 

این حضور می‌تواند برای تأیید یک نامزد تأثیرگذار باشد. حال اگر هنرمند پیش‌کسوت و برجسته‌ای برای مثال در تیزر تبلیغاتی فلان کاندیدا حضور داشته باشد این تأثیرگذار است، اما رأی ٥٠‌ هزار نفر تأثیری ندارد. نامزدها نیاز به رأی‌ میلیونی مردم دارند. 

نکته مهم دیگر این است که دوستان کاندیدا باید توجه کنند پوستر خوب و شعار حساب‌شده ارائه دهند. در و دیوار شهر را آلوده و کهنه، رفتار نکنند. می‌شود از ابزارهای امروزی مانند اینترنت و تلگرام و مانند اینها استفاده و آراي بیشتری را جذب کرد. از آنجا که کشور ما جوان است و این جوانان سهم زیادی در تعداد آرا دارند، باید بتوان فکری به حال جذب آنها کرد... .
سخنگوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی با تاکید بر اینکه حسن روحانی نامزد قطعی جبهه اصلاحات است گفت که ناطق نوری در جبهه روحانی فعال است.

محمدعلی وکیلی ظهر امروز در یک نشست خبری درباره برخی شبهه افکنی‌ها پیرامون نقش اسحاق جهانگیری و حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی یادآور شد: کسانی که این شبهه را مطرح می کنند پاسخ دهند که نقش آقایان رئیسی و قالیباف چیست؟

وی افزود: مردم معتقد بودند که تقسیم کاری صورت گرفته و هر کدام با یک کاراکتر حضور دارند. برخی سوال می کنند آقایان روحانی و جهانگیری چه نقش دارند؟ همانطورکه گفته شده مرجع داوری از گذشته تاکنون و در آینده شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان است که مشخص می‌کند نامزد جبهه اصلاحات کیست که این شورا از ابتدا تصریح کرده که آقای روحانی نامزد قطعی جبهه اصلاحات است.

روحانی - جهانگیری تیم واحدی هستند
وی افزود: اکنون هم بزرگان و شورا تاکیدشان این است که آقای روحانی است و همانطور که در مورد آقای جهانگیری گفتند ایشان در نقش مکمل آقای روحانی حضور دارند. به ویژه اینکه دسترسی خوبی به عدد، آمار و ارقام داشته اند و انتظار افکار عمومی هم این است که ایشان این آمار را اعلام کنند.

نقش این دو بزرگوار هم در طول هم تعریف شده و شبهه افکنی رقیب برای اینکه اختلافی در این اردوگاه وجود دارد درست نیست و به سرانجام نخواهد رسید. هشیاری ما ثابت شده و فریب شبهه افکنی رقیب را نمی خوریم . جریانات مختلف اصلاح‌طلب هم همواره نشان داده‌اند که انسجام‌شان را حفظ می‌کنند. اکنون هم می‌بینید که صدای آقایان روحانی و جهانگیری صدای واحدی است و در مسیر خاص جریان اصلاح طلبی و اعتدالی پیش می رود. لذا مردم فریب شبهه افکنی ها را نمی خورند.

وکیلی ادامه داد: شورای عالی اصلاح طلبان و فراکسیون امید، آقای خاتمی و بزرگان تصریح دارند که نامزد اول آقای روحانی است و حضور جهانگیری براساس توافقی صورت گرفته است. لذا این تردیدها به هیچ وجه متعلق به اردوگاه ما نیست بلکه مربوط به رقیب است و اردوگاه ما شنوای تردیدهایی که رقیب ایجاد می کند نخواهد بود .نامزد اولی و محوری آقای روحانی است و مرجع ما که با محوریت آقای روحانی اردوگاه اصلاح طلبی ر ا مدیریت می‌کند و حرف او حجت است و برایند اصلاح طلبان است، شورای عالی است.

روز گذشته در صحبت با آقای عارف و با مشورت ایشان بنای این جلسه خبری گذاشته شد و آخرین هماهنگی‌ها را با ایشان در مورد موضع شورای عالی داشتند که ایشان تصریح کردند نامزد محوری و اول آقای روحانی است و آقای جهانگیری براساس توافق نقش مکمل را در طول آقای روحانی ایفا می کند که طبیعی است به خاطر سابقه ایشان، دیدگاهش بیان کننده دیدگاه اردوگاه اصلاح طلبی است. ولی مستقل نیست بلکه بیان دیدگاه اصلاح طلبی در پک تیم روحانی -جهانگیری است که تیم واحدی است که در تقسیم کار هرکدام نقشی ایفا می کنند.

سخنگوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی خاطرنشان کرد: بنابراین آقای روحانی گزینه قطعی سال 92 و سال 96 اصلاح‌طلبان است و دیدگاه‌های کلان را بیان می‌کند و معنایش این نیست که دیدگاه ایشان با دیدگاه اصلاح‌طلبان زاویه دارد. در عین حال دیدگاه‌های جزئی آقای جهانگیری با اصلاح‌طلبان هماهنگ‌تر است، اما در دیدگاه کلان بین این دو اختلافی وجود ندارد.

وکیلی در بخش دیگری از نشست خبری خود اظهار کرد: ماراتن کنونی نامزدها بین چهار نفر از کسانی است که در طول سه دهه گذشته به اشکال مختلف مسئولیت اجرایی داشته‌اند و اینها افراد ناشناخته‌ای نیستند که جامعه از آنها ارزیابی نداشته باشد و صرفاً ادعاهای آنها در زمان انتخابات مبنا قرار گیرد. یکی از شاخص‌های راستی‌آزمایی این ادعاها این است که آیا این ادعاها در ظرف عملکرد نامزدها در مسئولیت‌های اجرایی امکان‌پذیر است یا خیر.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: هر چهار بزرگوار چه نامزدهای ما آقایان روحانی و جهانگیری و چه آقایان رییسی و قالیباف عملکردی در گذشته داشتند که مبنای داوری قرار می‌گیرد و میزان صداقت آنها در ارتباط با برنامه‌های پیشنهادی با آن رزومه قابل سنجش است. کسی که تفکیک 4 درصد و 96 درصد می‌کند از یک جامعه دیگری نبوده و سابقه حضورش در مدیریت‌های کلان 30 سال است. مردم می‌پرسند خودش جزو کدام دسته بوده است و شیوه عملکرد مدیریتی او منطبق با کدام اردوگاه است. باید توجه داشت که طرح این ادعاها در فضای بده و بستان و اطلاعات مستند امکان فریب و اغواگری افکار عمومی را به حداقل رسانده و ما با داوران و قاضیانی چون افکار عمومی مواجه هستیم.

وکیلی تصریح کرد: طرح مدل‌هایی که با جامعه ما سنخیت ندارد به خصوص از سوی مدعیان ارزش‌ها سوال ایجاد می‌کند که چه تطبیقی وجود دارد که عده‌ای می‌خواهند تشبیه جنبش وال استریت را داشته باشند؟ آیا مدعیان تفکیک 4 و 96 درصد معتقدند جامعه ایران به لحاظ ساخت سیاسی و اقتصادی در ساحت جامعه آمریکایی است و یا منطبق بر جامعه‌شناسی آمریکایی است؟ پس مدعیان ارزش‌ها کجا هستند و فریاد دلواپسان کجاست؟ آیا تجویز جنبش‌های غربی و آمریکایی خدای نکرده تجویزی برای جنبش‌های غربی در جامعه ایران نیست؟

وکیلی ادامه داد: طرح ادعاها در ساختار مناظره‌ای که امکان تبیین ندارد ممکن است افکار عمومی را حساس کند اما در مسیر کنجکاوی حوزه رسانه این ادعاها در فضای شیشه‌ای باقی نمی‌ماند و قابل سنجش است.

ادامه دارد ... 
سیدمصطفی میرسلیم با سفر به استان قم گفت: ما امروز چیزی برای پیشرفت کم نداریم و اگر مشکلی در حوزه اقتصاد و تولید پیدا کردیم بخاطر نبود مدیریت است. وقتی جایی سرمایه گذاری شده است و استعدادهایی مشغول فعالیت هستند، دولت نباید مانعی برای آن ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مشکلات در حوزه اقتصاد و تولید، به خاطر نبود مدیریت است.

نامزد حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ما نیازمند آمریکا نیستیم زیرا آنها باید قدر ما را بدانند. امروز ایرانیان به صلح و امنیت جهانی کمک زیادی می کنند.

نامزد حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه امروز معنا ندارد مهندس و کارگر مهاجرت کند و به پیشرفت صنایع خارجی ها کمک کند خاطرنشان کرد: قابلیت ها و امکانات خدادادی ما اصلا قابل مقایسه با کشورهای اطرافمان نیست. 

ما درکشورمان نیروی انسانی خوبی داریم ولی متاسفانه شاهد این هستیم که کالای ترکیه ای از مرز بازرگان وارد کشور میشود؛ این جز سومدیریت چیزی دیگری نیست.

میرسلیم با بیان اینکه ما باید بگونه تولید و صنایع را مدیریت کنیم که هیچ تحریمی نتواند ما را تهدید کند، افزود: ما می‌توانیم با مدیدیرت صحیح، هم نیاز داخلی را تامین کنیم و هم صادرات داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره ضرورت موضوع کیفیت در تولید، ‌ گفت: ما ضمن کمیت کار و تولید باید به کیفیت هم توجه کنیم زیرا در این شرایط در رقابت با سایر کشورها کم می آوریم. ما باید نسبت به کیفیت تولید تعصب داشته باشیم چراکه رتبه جهانی ما به کیفیت مربوط است.

میرسلیم تاکید کرد: ارزش انسان به کار و کیفیتی است که انجام میدهد بنابراین اگر شما کارگران کارتان را قربه الی الله انجام دهید عین عبادت و نماز برای شما حساب می‌شود.

وی با بیان اینکه پیشنهادات کارگران می‌تواند به کیفیت تولید کمک کند، گفت: در این شرایط کارخانه‌ای زنده و پیشرو خواهیم داشت چراکه فکر زنده باعث پیشرفت خواهد شد و سطح کیفیت و بهره وری افزایش خواهد یافت.
دبیرکل حزب موتلفه گفت که «نامزد ما در روز ثبت‌نام با لباس کارگری به وزارت کشور رفت. موضع ما در مورد حل مشکلات کشور یک‌ چیز بوده و آن کار، کار، کار است». این همان شعار آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال 84 است.

به گزارش مهر، محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پایان نشست دبیران این حزب با اشاره به اولین مناظره انتخاباتی در روز جمعه اظهار کرد: این مناظره زمینه‌ای بود برای اینکه مردم با دیدگاه‌ها و سوابق نامزدها آشنا شوند.

وی افزود: آقای روحانی با دروغ‌گو خطاب کردن یکی از نامزدها مسیر اخلاقی و حرفه‌ای مناظره را تغییر داد، درحالی‌که در همین مناظره معلوم شد آقای روحانی به وعده‌ انتخاباتی سال ۹۲ خود عمل نکرده است.

حبیبی تصریح کرد: آقایان روحانی و جهانگیری باید بدانند که سیاست تخطئه عملکرد گذشتگان نخ‌نما شده و مردم هم در جریان عملکرد چهارساله آن ها هستند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به آرایش صحنه مناظره اظهار کرد: دو تفکر وجود دارد؛ یکی طرفدار وضع موجود و ادامه آن است، یکی هم معتقد است راه‌هایی برای برون‌رفت از مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور وجود دارد و مردم خود خوب می‌دانند کدام را انتخاب کنند.

وی در ادامه به اظهارات اسحاق جهانگیری اشاره کرد و گفت: وی معاون اول رئیس‌جمهور است و باید نسبت به همه مشکلات پدید آمده در این دوره پاسخگو باشد. او نمی‌تواند نقش رقیب یا اپوزیسیون و یا به قول خودش مکمل را در این دوره بازی کند.

حبیبی خاطرنشان کرد: او باید بگوید ظرف ۴ سالی که در مسند قدرت بوده چه کرده است؛ اگر دست دولت فعلی خالی است، بنابراین با حمله به دولت سابق مشکلی حل نمی‌شود.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: بهتر است آقای روحانی و معاون اول وی بجای حمله به این و آن، برنامه و عملکرد ۴ ساله خود را شرح دهند و برنامه ۴ سال آینده را بیان کنند. دولت یازدهم در بسیاری از موارد بر اساس برنامه پنجم عمل نکرد و حتی بودجه سنواتی را مطابق برنامه پنجم تدوین و تنظیم نکرد. تفریغ بودجه سالانه دیوان محاسبات در این سال‌ها این ادعا را ثابت می‌کند.

وی تاکید کرد: دولت در شکل‌گیری برنامه ششم هم با مجلس همکاری مؤثر نداشت و مجلس مجبور شد خودش برنامه ششم را بنویسد؛ لذا دست دولت هم از ناحیه عملکرد گذشته و هم از ناحیه برنامه داشتن درآینده خالی است.

حبیبی گفت: تمام نگاه دولت در حل مشکلات به برجام بود و حتی آب خوردن مردم را هم به آن گره زد. برجام به گفته مقامات دولتی دستاوردی متناسب با این همه کار و سر و صدا نداشته است و به قول وزیر خارجه خودمان آمریکایی‌ها تحریم‌ها را فقط روی کاغذ برداشتند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه ما در برجام به قول و تعهد خود عمل کردیم اما به بدعهدی آمریکا برخوردیم گفت: راهبرد دولت در حل مسائل کشور نگاه به بیرون بود اما جواب نداد.

وی با اشاره به رهنمود مقام معظم رهبری در حل مشکلات موجود کشور اضافه کرد: واقعا نامزدها باید در مقام حل مشکلات نگاهشان به مردم و ظرفیت‌های عظیم در درون باشد. دولت یازدهم یک تجربه را به ما آموخت که هیچ‌گاه به دشمن اعتماد نکرده و از اتکاء به بیرون پرهیز کنیم.

حبیبی تصریح کرد: طرح دیدگاه‌های روحانی و جهانگیری ناظر به پاسخ به سؤالات مطرح‌شده از سوی برگزارکنندگان مناظره و نیز سؤالات مطرح‌شده از سوی رقبا نبود. بسیاری از سؤالات از جمله سؤالات آقای میرسلیم بی‌پاسخ ماند.

وی افزود: اگر دولت پاکستان نمی‌تواند جلوی این شیطنت‌های ناجوانمردانه را بگیرد، جمهوری اسلامی خواهد توانست در مقابل آن بایستد. پاکستان باید عواقب این امور را بپذیرد و غرامت و خون‌بهای شهیدان را جبران کند.

حبیبی در پایان با اشاره به عملکرد هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در تهران گفت: برخی از افراد مرتبط و مؤثر در فتنه ۸۸ و محکوم در دادگاه، صلاحیت شان در مراحل اولیه تأیید شده که این تأیید اقدام بسیار نادرستی است و امیدواریم در مراحل بعدی این اقدام غیراصولی اصلاح شود.