طبق گزارش هاي رسمي؛ هزينه هاي دولت يازدهم بيشتر از 5 دولت قبل بوده است

 اوین نامه ی کیهان 13 اردیبهشت - 96
طبق گزارش هاي رسمي؛ هزينه هاي دولت يازدهم بيشتر از 5 دولت قبل بوده است

 پرا خبرگزاری پاسداران سپاه قدس  درگزارس خود نگفته است هزینه ی ارگان های سرکوبگر چندبرابرشده است؟ به ویژه   هزینه  ها ی سیاست تولید موشکی سپاه و حضور نظامی اش در سوریه و عراق و یمن همراه با کمک های نقدی وموشکی وتسلیحاتی که در سوریه ویمن کرده  یا تحویل حزب الشیطان وحوثی های یمنی داده است چقدر بوده است؟

طبق گزارش تفريغ بودجه هزينه هاي دولت روحاني بيشتر ازپنج دولت قبل بوده است.
    
به گزارش تسنيم، حسن روحاني رئيس جمهور فعلي اوايل سال 92 با نقدها و تخريب هاي تندي که عليه عملکرد اقتصادي دولت قبل کرده بود، توانست راي مردم را به سمت خود جلب کند، يکي از اين انتقادهاي تند صرف صدها ميليارد دلار از درآمد نفت و پرخرجي آن دولت بود.
    
اما، نگاهي به عملکرد 4 ساله دولت حسن روحاني نشان مي دهد که خرج کرد اين دولت در 4 سال نه تنها از مصرف 8 ساله دولت قبل بيشتر بوده بلکه در برخي شاخص ها به اندازه 5 دولت قبل هزينه کرده است.
    
فقط در يک فقره، مجموع منابع ريالي درآمدهاي ارزي در اين چهار سال بيش از 1000 هزار ميليارد تومان بوده است که دو برابر درآمد 500 هزار ميليارد توماني دولت دهم بوده است.
    
در نمونه ديگر، جمع هزينه هاي جاري در «دولت روحاني»، بيش از 642 هزار ميليارد تومان بوده است که اين رقم در هيچ دولتي در جمهوري اسلامي ايران سابقه ندارد. براي اينکه بزرگي اين عدد بيشتر نمايان شود، کافي است بدانيد، در مجموع 5 دولت قبل از دولت يازدهم، يعني دولت هاي ششم تا دهم، مجموع هزينه هاي جاري کمتر از اين رقم بوده است. بر اساس گزارش بانک مرکزي، از سال 72 تا 91 يعني طي 20 سال حدود 640 هزار ميليارد تومان صرف هزينه هاي جاري شده است.
    
همچنين در دولت يازدهم نرخ رشد هزينه هاي جاري بيش از 2 برابر شده و به 133 درصد رسيده است، اين در حالي است که نرخ رشد هزينه هاي جاري در دولت نهم 47/6 درصد بوده و در دولت دهم به 52/7 درصد رسيده است.
    
در نمونه جديدي از پرخرج بودن دولت حسن روحاني در مقايسه با دولت هاي قبل، به گزارش هاي تفريغ بودجه در سه دولت اخير اشاره مي کنيم که نشان مي دهد در چهار سال اخير 880 هزار ميليارد تومان جمع مصارف عمومي دولت در بودجه هاي سال 92 تا 95 بوده است.اين در حالي است که مصارف عمومي دولت در بودجه هاي سال 88 تا 91 بيش از 409 هزار ميليارد تومان و در بودجه هاي سال 84 تا 87 نيز 257 هزار ميليارد تومان بوده است، بنابراين در دولت يازدهم 2 برابر دولت دهم و 1/5 برابر مجموع دو دولت نهم و دهم صرف بودجه عمومي شده است.بر اساس گزارش هاي تفريغ بودجه، مصارف عمومي در بودجه هاي سال 92 تا 95 به ترتيب 163، 196، 227 و 294 هزار ميليارد تومان بوده است. همچنين مصارف عمومي در بودجه هاي سال 88 تا 91 نيز به ترتيب 85، 88، 120 و 116 هزار ميليارد تومان و در بودجه هاي سال 84 تا 87 هم به ترتيب 55، 58، 66 و 78 هزار ميليارد تومان بوده است.
    
اين در حالي است که کل بودجه عمراني دولت يازدهم در اين چهارسال به 100 هزار ميليارد تومان هم نرسيد تا رکود عميقي را در اين سالها شاهد باشيم. نرخ رشد سرمايه گذاري هم منفي بوده است.