گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها قسمت  چهارم 7 خرداد -96
منتخبین شورای شهر تهران با صدور بیانیه‌ای، از رهبر معظم انقلاب برای صیانت از آرای مردم قدردانی کردند.

به گزارش ایلنا، در بیانیه  شورای منتخبین شهر  تهران آمده است:

به نام خداوند حکیم و مهربان

انتخابات شوراهای شهر و روستا که روز جمعه ۲۹ اردیبهشت در کشور جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، برگ زرین دیگری بر افتخارات مردم ایران افزود. از خداوند منان سپاسگزاریم که به ما فرصت داد تا در این دوران بزرگ تاریخی زندگی کنیم و چنین درخششی‌هایی را ببینیم. این انتخابات شکوهمند حاوی درس‌های فراوانی است که انتظار می‌رود اندیشمندان و اصحاب رسانه به آن توجه ویژه‌ای مبذول دارند. اما ما به عنوان منتخبان مردم فهیم و هوشیار شهر تهران، ری و تجریش بر خود فرض می‌دانیم به پاس این اعتماد غرور آفرین نکاتی را بیان نماییم:

۱ - لازم می‌دانیم از رهبر معظم انقلاب که پدرانه و دلسوزانه تمام تدبیر و توان کشور را در خدمت حفظ امانت مردم و صیانت ازآرای آنان مبذول داشتند و نشان دادند در رعایت حق الناس از هیچ تلاشی دریغ نمی‌نمایند، صمیمانه قدردانی نماییم.

۲- مشارکت گسترده و آگاهانه مردم بزرگوار و متعهد تهران، علی رغم برخی کاستی‌ها که بخشی از شهروندان را از فرصت رای دادن محروم کرد، همه نخبگان، سیاستمداران و محافل سیاسی و رسانه‌ای را متحیر ساخت و همگان را وادار به احترام و تعظیم نمود. ما نیز از حسن اعتماد مردم شریف تهران، ری و تجریش سپاسگزاریم و تلاش خواهیم کرد با عمل به تعهدات و انجام درست وظایفمان حسن اعتماد مردم را ارج نهیم.

۳- وظیفه خود می‌دانیم که از راهبران فکری و سیاسی جامعه از جمله رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، نهادهای مدنی، احزاب، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، شخصیت های سیاسی و فکری به ویژه حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، رهبر اصلاحات، صمیمانه تشکر کرده و به روح پاک اسوه صبر و مقاومت، آیت الله هاشمی رفسنجانی، درود بفرستیم که زمینه سازدولت تدبیر و امید بوده است.

۴- نتایج این انتخابات بیانگر آن است که انتخابات بیش از آنکه انتخاب افراد باشد انتخاب راه و اندیشه ای متفاوت است. مردم در این انتخابات از میان دو تفکر و اندیشه راه اصلاحات و اعتدال را برگزیدند و نشان دادند که خواهان اصلاحات در نظام مدیریت کشور هستند و در عین حال از گفت وگو و تعامل در داخل و با جهان حمایت کردند.

۵- مردم تهران، ری و تجریش در انتخابات شورای شهر بیان داشتند که از وضع موجود راضی نیستند و خواهان تغییر در مدیریت شهری و شهرداری تهران هستند. اعتماد کامل به لیست امید، پیام و مطالبه روشنی است که اعضای منتخب شورای اسلامی شهر

تهران، ری و تجریش باید ضمن لحاظ کردن ظرفیت کارشناسی و تخصصی موجود در بدنه شهرداری به درستی سازوکار تحقق آن را فراهم کنند.

۶- اعضای منتخب وظیفه خود می‌دانند که از هیات های نظارت و اجرایی انتخابات شورا قدردانی کنند برای اینکه امکان ایجاد فضای رقابتی در انتخابات و حضور همه جریان‌های فکری وفادار به قانون اساسی را فراهم کردند و انتخاب اصلح را به مردم سپردند. این تجربه گرانبهایی است که می‌تواند الگوی سایر انتخابات نیز قرار گیرد.

۷- ما وظیفه خودمان می‌دانیم که از همه کاندیداهای شورای شهر تهران، ری و تجریش که در میان آنها شخصیت های ملی و فرهیخته فراوانند اما به دلایلی از راهیابی به شورای اسلامی شهر تهران بازماندند صمیمانه سپاسگزاری کنیم. دست نیاز و همکاری به سوی همه آنان دراز کرده و درخواست می‌کنیم که شورا را در مراحل بعدی یاری نمایند. اعضای منتخب وظیفه خود می‌دانند که در اولین فرصت ممکن از همکاری‌های آنها بهره مند گردند.

در پایان، ضمن سپاسی از درگاه ایزد منان و با طلب دعای خیر از مردم بزرگوار شهر تهران، ری و تجریش اعلام می‌داریم که همگرایی بیشتر مدیریت شهری با دولت جناب آقای دکتر روحانی فرصت بی بدیلی است که می توان با به کارگیری همه توان،تخصص و تجربه‌ی اعضا، شهر تهران را به شهر زندگی تبدیل کرد ان شاالله.

ان ارید الا الاصلاح ماستطاعت، و ما توفیقی الا بالله، علیک توکلت والیه انیب

منتخبین پنجمین دوره شورای اسلامی تهران، ری، تجریش
رییس‌جمهور در تماس تلفنی "ولادیمیر پوتین" رییس جمهور فدراسیون روسیه، تاکید کرد که سیاست اصولی تهران روابط بسیار نزدیک و پیشرفته با مسکو است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز شنبه در تماس تلفنی رییس جمهور روسیه با او، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از توسعه همکاری‌ها با همسایگان خود و از جمله روسیه استقبال می‌کند، گفت: ایران مصمم‌تر از گذشته آماده تقویت همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای با کشور روسیه است و در آینده پیش رو، شاهد همکاری‌های بسیار نزدیکتری میان دو کشور خواهیم بود.

رییس جمهور با تشکر از تبریک رییس جمهور روسیه و با اشاره به روند رو به توسعه روابط اقتصادی دو کشور طی سال‌های اخیر، گفت: این روند رو به رشد روابط نشان دهنده اراده دو کشور برای توسعه همکاری ها بویژه در زمینه اقتصادی و تجاری است و تهران از توسعه همکاری های فی مابین در پروژه های مهم زیرساختی و صنعتی و تقویت روابط در حوزه های انرژی و بانکی حمایت می‌کند.

روحانی با تاکید بر اینکه تهران به تعهدات خود در اجرای برجام، تا زمانی که دیگر طرف‌ها نیز به تعهداتشان عمل کنند، پایبند است، افزود: همکاری‌های روسیه در اجرای برجام و همکاری در زمینه هسته‌ای بین دو کشور مورد استقبال ما است و تهران آماده اجرایی و عملیاتی کردن توافقات هسته‌ای خود با روسیه می‌باشد.

رییس جمهور در ادامه به همکاری های مشترک سه جانبه و همچنین توسعه تعاملات درسطح کریدور شمال - جنوب اشاره کرد و اظهار داشت: این همکاری ها باید همسو با منافع ملتها و تقویت صلح و ثبات منطقه، بیش از پیش توسعه یابد.

روحانی همچنین به همکاری های تهران و مسکو در حوزه تقویت صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم بویژه در سوریه اشاره کرد و گفت: تقویت این همکاری‌ها در سوریه بسیار با اهمیت است و ما از تداوم همکاری‌های سه جانبه میان ایران، روسیه و سوریه استقبال می‌کنیم و مصمم به ادامه آن هستیم.

رییس جمهور با بیان اینکه ایران از تعاملات سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه برای حفظ آتش بس در سوریه تحت هدایت سازمان ملل متحد ، حمایت می‌کند، افزود: برخی از فعالیت‌های کشورها از جمله دولت جدید آمریکا و عربستان موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع منطقه است.

روحانی تصریح کرد: همه کشورها باید برای یک مبارزه واقعی با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه بسیج شوند.

رییس جمهور روسیه نیز در این تماس تلفنی با تبریک پیروزی مجدد روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، اظهارداشت: نتایج رای گیری در ایران حکایت از حمایت وسیع و صریح ایرانیان از اقدامات اقتصادی و اجتماعی جنابعالی و برنامه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شما دارد.

پوتین اظهارداشت: روسیه مصمم است که روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها بیش از پیش گسترش دهد و ما برای توسعه همکاری‌ها با تهران ارزش والایی قائل هستیم.

او همچنین به ضرورت پایبندی به برجام و همکاری‌های تهران و مسکو در حوزه انرژی هسته‌ای اشاره کرد و اظهارداشت: روسیه پایبند توافقات بین‌المللی تحت سرپرستی سازمان ملل متحد می‌باشد. همکاری‌های تهران - مسکو در این زمینه، براساس حقوق بین‌الملل و اعتماد بالای دو کشور به یکدیگر گسترش می‌یابد.

رییس جمهور روسیه با بیان اینکه تماس‌های تنگاتنگ ما در حوزه‌های مسایل مختلف همچنان ادامه خواهد یافت، گفت: اقدامات تجاوزگرانه برخی کشورها در سوریه مورد نگرانی ما است.

او اظهارداشت: ما همیشه تاکید داریم که حضور روسیه و ایران در سوریه براساس دعوت دولت قانونی این کشور و در چارچوب موازین حقوق بین المللی است و به تلاش‌ها و همکاری های خود برای تقویت صلح و ثبات در منطقه و سوریه ادامه خواهیم داد.
نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی اتهامات ترامپ علیه ایران را کاملا غیرمنطقی و مضحک خواند و گفت: تروریست ها در سوریه و عراق، ابزاری برای اجرای سیاست آمریکا در منطقه هستند.

به گزارش ایرنا، علی شمخانی که به منظور شرکت در اجلاس بین المللی مقامات امنیتی 5 قاره جهان به روسیه سفر کرده بود در مصاحبه‌ای با روزنامه «کامرسانت» دیدگاه خود در مورد اتهامات وارده به تهران از سوی 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا، مشارکت نظامیان ایران در حفظ امنیت مناطق کاهش تنش در سوریه و ابتکارعمل های دیپلماتیک روسیه را بیان کرد.

شمخانی در مورد ادعاها و اتهامات ترامپ در خصوص نقش ایران در خاورمیانه گفت: «این اتهامات کاملا بی پایه و اساس است و به هیچ وجه واقعیت ندارد و قطعا جامعه بین المللی هم این ادعاها را جدی تلقی نخواهد کرد. باید دید چه کسی واقعا از تروریسم حمایت می کند. ایران اکنون حدود 40 سال است که در حال مبارزه با تروریسم است و ما تاکنون چندین هزار کشته در این مبارزه داده ایم. آمریکایی ها بعد از حادثه 11 سپتامبر تازه متوجه شدند تروریسم چیست، در حالی که ما شاهد هستیم ترامپ نخستین سفر خارجی خود را به کشوری انجام داده است که دقیقا کارخانه تولید تروریست محسوب می شود.»

نقاله تولید ترویست در عربستان دائما در حرکت است
این مقام بلندپایه امنیتی ایران افزود: «امروزه همه دیگر می دانند که تفکر وهابیت، پول به دست آمده از فروش نفت و نارضایتی سیاسی بوجود آمده از حکومت موروثی در عربستان سعودی، همه اینها جوانان تندرویی را بوجود آورده که قدرت بی ثبات کردن اوضاع در ریاض را ندارند، ولی ممانعتی برای اعزام آنها به سوریه، یمن و عراق وجود ندارد. در حقیقت نقاله تولید تروریست در عربستان دائما در حال گردش است.

شما اگر دقت کنید، هیچیک از تروریستها در هیچ نقطه از جهان نه شیعه هستند و نه ایرانی. باید پرسید چه کسی حمله یازده سپتامبر را سازماندهی کرد؟ چه کسی هر از چند گاهی در گوشه ای از اروپا انفجار تروریستی انجام می دهد؟ چه کسی افراد تندرو در قفقاز را برای اقدامات تروریستی در روسیه آموزش می دهد؟»

تنها ائتلاف واقعی ضدتروریستی، ائتلاف ایران، روسیه، سوریه و عراق است
وی تاکید کرد: «بنابراین می بینید که اتهامات ترامپ کاملا غیرمنطقی و مضحک است. امروزه تروریستها در سوریه و عراق، در واقع ابزاری برای اجرای سیاست آمریکا در منطقه هستند و تنها ائتلافی که واقعا در حال مبارزه با تروریسم در منطقه است، ائتلاف بین ایران، روسیه، سوریه و عراق است و در همین راستا اولین اجلاس چهارجانبه دبیران شورای امنیت کشورهای فوق در حاشیه اجلاس روسیه تشکیل و طی آن مذاکرات سازنده ای انجام شد.»

علی شمخانی در مورد نقش ایران در اجرای تفاهمنامه ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه توضیح داد: «ایران در مبارزه با تروریسم و برقراری صلح و ثبات در سوریه بسیار جدی است و اگر از ایران خواسته شود تا اقدامات مضاعفی انجام دهد، از جمله اعزام نظامیان خود برای حفظ نظم و امنیت در مناطق کاهش تنش، ما آمادگی داریم تا این مسئله را بررسی کنیم.»

دولت سوریه به آمریکا اجازه حضور در خاکش را نمی دهد
وی با مشارکت آمریکایی ها در تامین امنیت مناطق امن در سوریه مخالفت کرد و در مورد مذاکراتی پیرامون این مسئله بین مسکو و واشنگتن، گفت: «سوریه دارای دولتی قانونی است و تنها مقامات دمشق می توانند در این خصوص تصمیم گیری کنند که چه کسانی حق دارند در خاک کشور آنها حضور داشته باشند. آمریکایی ها آشکارا از تروریسم و بی ثباتی در سوریه حمایت می کنند و دولت سوریه مایل نیست که آنها را در خاک خود ببیند.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در خصوص حمایت از ابتکارعمل روسیه در زمینه مقابله جمعی با جنایات اطلاعاتی نیز یادآور شد: «ما مایل هستیم تا جزییات بیشتر و دقیق تری در مورد این ابتکارعمل بداینم. ما با این مسئله موافق هستیم که باید با حملات سایبری به کشورها مقابله کرد. یکی از مشخصه های اصلی حملات سایبری، جنبه فراملیتی داشتن آن است و این قضیه مرز و اخلاق نمی شناسد و این بسیار خوب است که شورای امنیت روسیه در این زمینه فعال است و ما حاضر به مشارکت در این زمینه هستیم.»

روابط عمومی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در نامه‌ای به ستاد انتخابات کشور که به سخنان آیت‌الله سید احمد خاتمی، خطیب موقت جمعه تهران اعتراض داشت، پاسخ داد.

به گزارش ایلنا، متن کامل جوابیه به شرح زیر است:

با احترام، درروز جمعه ۵ خردادماه ۹۶، نامه‌ای خطاب به رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، در فضای مجازی و رسانه‌ها با امضاء ستاد انتخابات کشور منتشر گردید. این هم از روش‌های جدیدی است که مسئولان آن وزارتخانه در پیش گرفته‌اند، پیش از آنکه نامه‌ای به طور رسمی در اختیار مخاطب آن قرار گیرد، در فضای مجازی منتشر می‌کنند.

در این نامه به تذکرات و سخنان خطیب محترم جمعه تهران، آیت‌الله خاتمی اعتراض شده است. اینک باید ببنیم جناب ایشان در خطبه‌ها چه گفته‌اند که مورد خشم شما و برخی رسانه‌های همسوی شما در فضای مجازی شده است؟ فرازهای تذکرات ایشان را فهرست می‌کنیم:

۱- تشکر از حضور شکوهمند مردم در انتخابات.

۲- انتخابات جلوه ای از مردم سالاری دینی است.

۳- تاکید بر تقویت اصل انتخابات.

۴- توصیه به اینکه فصل رقابت‌ها تمام شده و باید به رفاقت‌ها اندیشید.

۵- باید هم حرمت رئیس‌جمهوری منتخب و هم حرمت رقبا حفظ شود.

۶- بعد از تنفیذ حکم رئیس‌جمهوری، ایشان رئیس‌جمهوری ملت ایران است و مشروعیت دارد و همه باید به او کمک کنند.

۷- به رقبای خود نیش نزنید و اگر این رویه ادامه پیدا کند آن وحدت و اجماع ملی به وجود نخواهد آمد.

۸- تلاش صداوسیما برای انعکاس نظرات کاندیداها قابل تقدیر است.

ایشان به برخی از نارسایی‌ها و ضعف‌ها در انتخابات هم اشاره داشتند:

۱- در مناظرات تلویزیونی ضعف‌ها و نقص‌هایی وجود داشت که باید در آینده آنها را اصلاح کرد.

۲- اتهاماتی زده می‌شد که پسندیده نظام اسلامی نبود.

۳- فضای مناظرات به گونه‌ای بود که گویا آقایان «اپوزیسیون» نظام هستند.

تخلفات و نارسایی‌هایی هم در حوزه‌های اخذ رای وجود داشته است:

۱- وقتی یک مسئول محترم می‌گوید: چهار میلیون، مسئول دیگر می‌گوید دو میلیون نفر و نیز مسئول دیگر هم می‌گوید یک میلیون نفر ساعت ۱۲ شب پشت در حوزه‌های اخذ رای ماندند و نتوانستند رای بدهند، جای سوال نیست؟

۲- چرا نتوانستند شرکت کنند؟ چون تعرفه‌ها دیر به شعب اخذ رای ارسال شده است، در برخی شعب هم تعرفه ارسال نشده است، آن هم زمانی که می‌گویند ۲۰۰ میلیون تعرفه چاپ شده است.

۳- این موضوع باید بررسی شود. شورای نگهبان این حق‌الناس را مراعات کند و مقصران را به مردم معرفی نماید.

۴- اگرچه تخلفات به اصل انتخابات لطمه نمی‌زند ولی شورای نگهبان و دستگاه قضایی باید منصفانه به آنها رسیدگی کنند.

شما به کجای این مطالب ایراد دارید؟ شاید به این بخش از سخنان خطیب جمعه که گفته است تخلفاتی انجام شده است؟ اسناد و مدارکی از این گونه تخلفات یاد شده وجود دارد مانند فیلم‌ها، گزارشات ناظرین، گزارشات مردمی، حتی گزارشات برخی از اعضای صندوق‌ها و... آیا شما این مستندات و نیز اظهارات دبیر محترم شورای نگهبان را انکار می‌کنید؟ چرا تذکرات دلسوزانه ائمه جمعه را برنمی‌تابید؟ وقتی امام جمعه محترم به مردم می‌گوید: متولی و مسئول رسیدگی شورای نگهبان و دستگاه قضایی است و آنها به هر نتیجه‌ای که رسیدند مورد قبول خواهد بود، با چنین بیانی به مردمی که خود ناظر بر این تخلفات بودند و معترضند می‌گوید همگان باید به روش‌ها و رویه‌های قانونی ملتزم باشیم، آیا این گونه بیان، کمک به دستگاه اجرایی انتخابات نیست؟

ای کاش به همین مقدار که از تذکرات دلسوزانه امام جمعه محترم برآشفتید و به سرعت دست به قلم شدید، نسبت به حرکت‌های هنجارشکنی که از جانب برخی طرفداران کاندیدای خاص این روزها صورت گرفته است و دل خانواده‌های شهدا، علما و متدینین را شکست و در ملاءعام رقصیدند، برخی حجاب‌ها را برداشتند، شعارهای ضد ارزش‌های نظام دادند و طبق گزارشاتی، محرمات الهی را مرتکب شدند و... حداقل به عنوان کسانی که سر سفره شهدا نشسته‌اید اظهار انزجار می‌کردید.