نقش ادبيات روحاني و هاشمي در تصويب تحريم هاي جديد عليه ايران

خبر ويژه 
نقش ادبيات روحاني و هاشمي در تصويب تحريم هاي جديد عليه ايران  8 خرداد -96
توقع نیست از سربازجوی وارونه گوی که مخالف دولت وبرجام و موافق اهداف دست یابی به سلاح هسته ای پاسداران است وقتی روزنامه نگارشده باشد اطلاع رسانی  صحیح و غیر جانبدارانه کند . برای همین سیاست مخالفت پاسداران با برجام و سیاست ربودن دوتابعیتی ها از سوی اطلاعات سپاه و عدم فضای ناامن درجامعه برای سرمایه گذاری خارجی درداخل کشور که مکمل سیاست تولید موشک دور باتهدید محو اسراییل ازروی زمین وجنگ افروزی درعراق وسوریه ولبنان و یمن وتهدید پادشاه عربستان به سقوط  عربستان بوده است  که موجب عدم لغو تحریم هاشده است .ولی سربازجو شریعت نداری ر فسنجانی حذف شده وروحانی را مقصر قلمداد کرده است.

گراي تحريم هاي جديد عليه ايران به بهانه تسليحات موشکي را چه کساني دادند؟
    کميته روابط خارجي سناي آمريکا در جلسه پنجشنبه گذشته پيش نويس ارائه شده از سوي 14 نماينده دموکرات و جمهوري خواه مبني بر تحريم هاي جديد عليه ايران را به تصويب رساند. اين تحريم ها متوجه افراد و نهادهايي خواهد شد که به توسعه و توليد موشک هاي بالستيک ايران کمک مي کنند.

    چنانچه طرح تصويب قطعي شود، دولت ترامپ بايد ظرف 90 روز تحريم هاي جديدي را عليه افراد، شرکت ها و نهادهاي فعال در توسعه برنامه هاي موشکي ايران تصويب کند.

    اگر اين طرح تصويب شود، سپاه پاسداران براي اولين مرتبه از سوي آمريکا تحريم مي شود. پيش تر و در سال 2007، شاخه برون مرزي اين نهاد (سپاه قدس) تحريم شده بود.

    اين طرح همچنين به رئيس جمهور آمريکا اختيار مي دهد که در ارتباط با ادعاي حمايت ايران از تروريسم و يا موارد نقض حقوق بشر، تحريم هايي را عليه اشخاص و نهادها وضع کند.

    مطابق پيش نويس طرح، در صورت تصويب نهايي آن دونالد ترامپ بايد تحريم هايي را عليه سپاه پاسداران به اجرا بگذارد.

    اعضاي کميته روابط خارجي سنا با اکثريت چشمگير 18 به 3 به تصويب طرح تحريم هاي جديد راي داده اند. اين طرح حمايت سناتورهايي از هر دو حزب جمهوري خواه و دموکرات را دارد.

    اما سوال مهم اين است که کدام محافل موجب تصويب تحريم ها به بهانه برنامه موشکي ايران شدند. فروردين سال گذشته سايت رسمي آقاي هاشمي پيامي توئيتري را منتشر کرد مبني بر اينکه «دنياي فردا، دنياي گفتمان هاست نه موشک ها». چند روز بعد، جان کري وزير خارجه وقت آمريکا با ذوق زدگي به شبکه ام اس ان بي سي گفت: «همه، درگيري علني در ايران را ديده اند. فکر مي کنم رفسنجاني اخيراً درباره اينکه چطور نياز به تعامل و مذاکره و نه فرايند توليد موشک وجود دارد، بيانيه هاي عمومي و علني مطرح کرد و او علناً مورد سرزنش و ملامت رهبر عالي قرار گرفت کسي که گفت نه مسئله، موشک ها هستند و نه مذاکره. خوب آنجا يک جنگ و درگيري است و هنوز يک فرايند آشفته و حل نشده انتخاباتي وجود دارد. در نتيجه من صادقانه بگويم که فکر مي کنم آنچه شما داريد مي بينيد بخشي از تنش است

    هرچند بعدها دختر هاشمي توئيت مذکور را انکار کرد اما همان توئيت در سايت رسمي دفتر هاشمي منتشر شده بود.

    4 ماه بعد يعني 30 مرداد 95، آقاي هاشمي سخنان تعجب برانگيزي را درباره لزوم تعديل نيروي نظامي مطرح کرد و گفت: اگر مي بينيد آلمان و ژاپن اين روزها محکم ترين اقتصاد دنيا را دارند، اينها بعد از جنگ جهاني دوم از اينکه نيروي نظامي داشته باشند، محروم شدند. نيروهاي نظامي بيشترين خرج کشورهاي در حال جنگ را مي برند و از اين رو با اين اقدام پول هايشان آزاد شد و به دنبال کارهاي علمي و توليدي رفته و اقتصاد دانش بنيان براي خود درست کردند لذا ديگر آسيب پذير هم نيستند، اين راه در ايران باز شده است و مديران و دلسوزان و معاملان بايد وارد اين فضا شوند؛ مطمئنم دوره دوم دولت روحاني مي تواند ما را به آنجا برساند

    اما موسم تبليغات انتخابات رياست جمهوري 96 و دست خالي دولت از هر نوع دستاورد اقتصادي موجب پرخاشگري هاي حسن روحاني و حمله چندباره وي به برنامه موشکي و سپاه پاسداران شد. روحاني از اينکه سپاه پاسداران در برابر تهديدهاي مکرر آمريکا و ساير دشمنان ايران، شهرهاي موشکي زيرزميني را به نمايش گذاشته انتقاد کرد. در واقع روحاني، با حمله به بازوهاي اقتدار ملي، آمريکايي ها را به تحريم هاي جديد تحريک کرده بود.

    نکته جالب اينکه مقامات سنا علناً اعلام کردند بررسي تحريم هاي جديد را به بعد از انتخابات ايران موکول مي کنند تا در انتخابات و سرنوشت روحاني تاثير نگذارد.