محسنی اژه ای: ابتلا به سرطان در زمان زندانی بودن رجائی روی نداد

 بخش نخست
محسنی اژه ای: ورود دادستانی به موضوع واژگونی اتوبوس هرمزگان/ ابتلا به سرطان در زمان زندانی بودن رجائی روی نداد 12شهریور-96
تا خبر بیماری سرطان چشم و نیمی از صورت علیرضا رجایی درزندان اوین درفضای مجازی بازتاب داده شد .عجولانه دژخیم گوش خوار اژه ای مأمورشد تاواردصحنه شود واین خبررا تکذیب کند که علیرضا رجایی درزندان دچار بیماری سرطان چشم نشده است. درحالی که همین تکذیب  اعتراف بر تأیید مضاعف خبراست.
تهران - ایرنا - سخنگوی قوه قضائیه با اظهار تاسف از جان باختن تعدادی دانش آموز نخبه در واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی، گفت: دادستان بعنوان مدعی العموم به این موضوع ورود کرده است.
به گزارش خبرنگار قضائی ایرنا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در صدو هفدهمین نشست خبری با تبریک دهه ولایت و با گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله قدوسی، درباره حادثه واژگونی اتوبوس گفت: اظهار تاسف و تألم می کنم از درگذشت دختران نخبه و هر انسانی از این حادثه متاثر می شود و با تسلیت به خانواده های محترم جا دارد دولت تدبیری بیندیشد از این به بعد از این نمونه حوادث نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه «نمی شود حادثه ای پیش نیاید» ادامه داد: امیدوارم دولت کاری کند این حجم فاجعه نداشته باشد؛ البته دادستان به موضوع حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی بعنوان مدعی العموم ورود کرده است.
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه امروز باید به حال سازمان بین المللی سازمان حقوق بشر گریست، گفت: این سازمان ها، قضایایی مانند میانمار را شاهدند اما اقدامی نسبت به این انسان های مظلوم و بی خانمان که اینگونه کشته می شوند، انجام نمی دهند.

**
رجائی در دوران محکومیت آثاری از سرطان نداشت
محسنی اژه ای درباره بیماری رجائی و بیماری سرطان این فرد در زندان و اظهارات رسانه های مختلف گفت: افرادی که نسبتی با ایران ندارند و به خارج از کشور رفته و با اسرائیل و امریکا همکاری می کنند انتظاری غیر از این نمی رود و این اظهارات طبیعی است و وضعیت رسانه هایی چون بی بی سی هم مشخص است.
وی اضافه کرد: این آقا دوسال قبل پایان محکومیتش بود و آزاد شده است؛ در دوران آزادی سرطان گرفت و مانند بقیه که در کشور شایع است و خیلی ها سرطان می گیرند و ظرف دو ماه از پا در می آیند و گاهی تشخیص سرطان دیر انجام می شود، او هم به این بیماری مبتلا شد.
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: زمانی که او در زندان بود آثاری از این مسائل وجود نداشت و با مطالعه پرونده اش دیدم که سرما و مشکل دندان داشت که به بهداری زندان مراجعه کرده است.
وی افزود: ما هم ناراحت هستیم فردی سرطان بگیرد و هم رنج بابت این مریضی بکشد و هم چشم او را تخلیه کنند اما این حرف ها نه قصد حمایت از فرد است نه چیزی را می خواهند درست کنند بلکه فضا را برای خود فرد هم مشکل ایجاد می کند و برای مردم تشویش اذهان عمومی می کند.

**
صدور کیفرخواست برای ٢٠ تن از دریافت کنندگان حقوق های نامتعارف
محسنی اژه ای درباره آخرین وضعیت پرونده حقوق های نامتعارف گفت: پرونده ٢٠ نَفَر طبق گفته دادستان کیفرخواست خورد و به دادگاه رفت؛ این کیفرخواست به این دلیل صادر شد که نه تنها حقوق گرفته شده زیاد بود بلکه جرمی هم واقع شده است.
وی اضافه کرد: دادسرا اینها را مجرم معرفی کرد و تعداد بیشتری در دادسرا مشغول رسیدگی به این موضوع هستند که جرمی واقع شده است یا نه.
معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: فرض کنید این افراد از بانک دولتی و شرکت دولتی مبلغی پاداش گرفتند چون این بانک یا شرکت سود ده بودند و طبق قانون تجارت باید پاداش می گرفتند؛ درحالیکه کشف شد این شرکت اصلا زیان ده بوده و فقط با سندسازی مطرح کردند سود ده بوده تا پاداش بگیرند که در این حالت نه تنها باید پول را برگردانند بلکه باید به جرم هم رسیدگی شود.

**
مخلوط کردن شن و ماسه در گندم
محسنی اژه ای در ادامه در باره پرونده مخلوط کردن شن و ماسه در گندم گفت: پرونده هایی از دو استان گزارش شده که شن و ماسه را در گندم مخلوط شده است.
وی افزود: این اتفاق واقعا بد است و دادستان کل کشور طبق وظیفه احیای حقوق عامه قوه قضاییه با شکایت مدعی العموم روی این موضوع ورود کرده است.
وی افزود: این قضیه در دو استان گزارش شد ٥ نَفَر در فارس بازداشت شدند که ٤ نَفَر در بازداشت هستند و یک نَفَر با قید وثیقه آزاد شده است . گزارشی از استان دیگر داریم که هنوز منجر به تعقیب و بازداشت نشده و در مرحله اولیه تحقیقات است.

**
اتهام دو مداح بازداشت شده امنیتی نیست
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسش ایرنا درباره وضعیت دو مداح بازداشتی و امنیتی بودن یا نبودن اتهام شان با توجه به اینکه گفته شده آن خانم جاسوس بوده است، گفت: مسائلی که در تحقیقات مقدماتی است قانون اجازه توضیح آن را به ما نمی دهد درحالی که مایلم این توضیحات ارائه شود . اما از آنجا که در این پرونده هنوز کیفرخواستی صادر نشده است نمی توانم توضیحاتی ارائه کنم اما این پرونده را از دادسرای ویژه روحانیت به دادسرای تهران قرار زدند و در دادسرای عمومی تهران در حال رسیدگی است.
وی ادامه داد: اینکه اتهام آن خانمی که اعلام کردید جاسوسی است اطلاعی ندارم اما دادستان تهران اعلام کرده اتهام امنیتی نیست.

**
مسئولان اصلی شرکت اعتباری فرشتگان بازداشت هستند
محسنی اژه ای درباره آخرین وضعیت پرونده موسسه کاسپین اظهار کرد: گفته شده چند شرکت تعاونی اعتبار ادغام شدند و موسسه کاسپین ایجاد شد که این درست نیست چون این شرکت ها منحل شدند.
وی ادامه داد: بانک مرکزی به آن افرادی که شرکت تعاونی داشتند گفت حاضریم شما را در قالب موسسه ای به نام کاسپین مجوز بدهیم و برداشت من این است اینجا بانک مرکزی کار اشتباهی کرد و آن اشتباه این بود که قبل از اینکه این هشت شرکت مفاصا حساب شوند بعد به کاسپین مجوز دهند ، به کاسپین مجوز می دهند.
معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: اما اقدام خوب بانک مرکزی این بود که پای خود را خم کرد و خط اعتباری داد و تاکنون ١٥ هزار میلیارد ریال در این خط اعتبار هزینه شده است.
به گفته وی، موسسه کاسپین در حال حاضر ٨٠ شعبه دارد و بانک مرکزی اجازه می دهد به مرور شعب کاسپین افزایش یابد؛ اما مسئولان اصلی فرشتگان بازداشت هستند، اموال آنان در حال شناسایی و کسری این شرکت بسیار سنگین است.
محسنی اژه ای گفت: مسئول اصلی موسسه فرشتگان که در بازداشت هم هست ، اموال بسیار زیادی را به نام خانم و فرزندان و دیگر بستگانش کرده است و مردم و به تبع آن دستگاه قضایی گرفتار می شوند. با تمهیدات بانک مرکزی و هماهنگی با قوه قضاییه و مجلس امیدواریم پول مردم زودتر به دست آنان برسد و قوه قضائیه هم در تلاش است تا اموال آنان را سریع تَر شناسایی کند.
وی افزود: نزدیک هزار میلیارد تومان هم از پول خود صاحبان شرکت ها به سپرده گذاران پرداخت شده است که با آن ١٥٠٠ میلیارد تومان اعتباری ، پول بزرگی است.
معاون اول قوه قضاییه خطاب به مردم گفت: از مردم خواهش می کنم اگر شرکت لیزینگی سود سرشماری ماهیانه پرداخت می کند، شک کنند و دقیق باشند؛ مردم می گویند خانه خود را فروخته و پول ها را در این موسسات سرمایه گذاری کردند.

**
کشف سه تن هروئین در پنج ماه
محسنی اژه ای درباره قانون حذف مجازات إعدام از قاچاقچیان مواد مخدر گفت: آیا با صرف برداشتن إعدام کار تمام می شد؟ و شاید کسی بپرسد با صرف إعدام کار درست می شد که باید بگویم باید راه چاره بهتری بیندیشیم و اگر این مجازات ها نبود چه بسا شرایط کشور و قاچاق مواد مخدر بدتر از اینها بود؛ باید از منشا اقدام شود.
وی با ارائه گزارشی از پنج ماهه سال ٩٦ اظهار کرد:در این مدت ١٤٥ هزار و ٢٨٤ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و پرونده آن به دادگاه ارسال شده است.
به گفته وی، این کشفیات شامل بیش از ٣ هزار و ١٠٦ کیلو هروئین، ١١١ کیلو کراک و ٢٢٠ کیلو شیشه بوده است و این در حالیست که بسیاری از جنایات بر اثر استفاده از شیشه و کراک روی می دهد.

**
معاونت حقوقی قوه قضاییه در حال بررسی لایحه منع خشونت علیه زنان است
معاون اول قوه قضاییه درباره لایحه منع خشونت علیه زنان که از دولت به قوه قضاییه ارسال شده است، گفت: این لایحه در معاونت حقوقی قوه قضائیه در حال بررسی است؛ لایحه منع خشونت علیه زنان حدود ٩٠ ماده است که حدود ٧٠ ماده آن قضایی ملحوظ می شود؛ لذا قوه قضاییه باید روی آن نظر بدهد.
وی با بیان اینکه دو مسئله در فرایند رسیدگی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: طبق برنامه ششم توسعه، قوه قضاییه وظیفه دارد جرم زدایی کند و این باید در سیاست های قوه قضائیه لحاظ شود.
معاون اول قوه قضائیه اضافه کرد: این در حالیست که در این لایحه از حبس بعنوان مجازات آورده شده است؛ و از طرفی دیگر جرم انگاری می شود؛ به هر حال موضوع در حال بررسی است اما تا امروز که اطلاع دارم هنوز به جمع بندی نرسیده است.

**
احضار جوانفکر ربطی به پرونده احمدی نژاد ندارد
سخنگوی قوه قصاییه درباره پرونده رییس دولت نهم و دهم و آیا احضار اخیر علی اکبر جوانفکر ربطی به این پرونده دارد یا نه ، گفت: نه ، هیچ ارتباطی با آن پرونده ندارد و پرونده مستقلی است که آقای جعفری دولت آبادی هم توضیحاتی در این باره ارایه کرد.
وی در باره اینکه آیا پرونده جدیدی برای محمود احمدی نژاد تشکیل شده است یا نه، اظهار کرد: پرونده جدید با کلاسه جدید برای آقای احمدی نژاد نداریم اما گزارشات جدید آمده است.
ادامه دارد..
اجتمام** 7329**1193 **1569
خبرنگاران: لیلا اسماعیل نژاد و حسن حیدری **انتشار: علی حبیبی