گزیده ها 8 آبان - 96

گزیده ها 8 آبان - 96
    خبر ويژه 
تاج زاده: علتش را يادم نمي آيد اما چند بار در سازمان شلاق خوردم
عضو مرکزيت سازمان مجاهدين انقلاب مي گويد چندبار در سازمان شلاق خوردم اما دلايلش يادم نيست!
    
تاج زاده در گفت وگو با «انديشه پويا» اظهار داشت: سال 60 شيوه هاي تنبيهي را در سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي داشتيم. مثلا اگر کار خلافي کرده بوديم، شلاق مي خورديم. 5 يا 10 ضربه. چندبار شلاق خوردم که دلايلش يادم نيست.
    
وي مي افزايد: در معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد کارهاي خوب زيادي کردم اما يکي از کارهاي غيرقانوني ام اين بود که سريع رفتم زير دوخم حزب توده را گرفتم، چاپخانه هاي تهران حزب توده را من بستم؛ تقريبا به شکل غيرقانوني.
    
تاج زاده درحالي که سالهاست بازيچه اپوزيسيون قرار گرفته مي گويد: به آقاي عبدالله نوري قبل از دادگاه شان گفتم ما عضوي از خانواده جمهوري اسلامي بوده ايم و نمي توانيم مثل يک جوان هجده ساله صحبت کنيم. يکي از بيرون مي آيد و مي تواند اپوزيسيون باشد اما ما نمي توانيم اپوزيسيون بشويم.
    
وي که به تصريح محسن هاشمي جزو متهمان تقلب در انتخابات مجلس ششم و عدم راهيابي هاشمي رفسنجاني به مجلس است، مي گويد: در آستانه انتخابات مجلس ششم با آقاي موسوي لاري ديدن آقاي هاشمي رفسنجاني رفتيم. گفتيم شما از حقوق رد صلاحيت شده ها دفاع کن و با اين پرچم بيا که انتخابات آزاد باشد و همه بيايند. معناي حرفمان اين بود که اگر با اين پرچم بياييد داخل ليست اصلاح طلبان نيز قرار مي گيريد. آقاي هاشمي زير بار نرفت و از اشتباهات او بود.
    
تاج زاده با اشاره به نگاه چريکي بهزاد نبوي به «سازمان مجاهدين انقلاب» مي گويد: بهزاد نبوي اگرچه صراحتا نمي گفت اما از اعضا انتظار يک آدم چريک را داشت. اما دوره چريکي تمام شده. يک بار نشد بهزاد بگويد فلاني تو مشکل اقتصادي نداري در زندگي ات؟ سازمان چريکي نمي پرسيد چون خانه تيمي داشت و همه در آن زندگي مي کردند. اما در سازمان که نبايد مثل خانه چريکي مدام از تو بپرسند، چرا اين بيانيه را ننوشتي، چرا دير آمدي، چرا فلان کار را نکردي و چرا اينجاي مصاحبه اين را گفتي. عيبي ندارد همه اينها باشد اما يک بار هم صدا کنند و بپرسند چرخ زندگي ات مي چرخد؟ طرف ممکن بود روي عزت نفس هيچ وقت چيزي نگويد ولي تو هم بپرس که گرفتاري نداري. نمي شود همه از هم انتظار يکسان داشته باشيم اما خانه يکي چهارصد متري باشد و يکي ديگر اجاره نشين باشد.
    
تاج زاده اين را هم گفته که «نمي خواهم تک رو باشم. تئوري من اين است: آنجايي که تاکتيکي است به خاطر احترام جمع سکوت کن اما چيزهايي هست که براي من استراتژيک است. هميشه مي گويم در زندگي مشترک هم يک جايي هست که ممکن است دونفر به طلاق برسند
    
به گزارش «انتخاب»، تاج زاده همچنين مي گويد: بازرگان موضع گرفته بود و به نظر مي رسيد جز با کنار زدن او نمي توان انقلاب را اداره کرد.

خبر ويژه 
روايت شبكه دولتي انگليس از حال ناخوش اصلاح طلبان
شبکه دولتي انگليس نسبت به بيماري و آشفته حالي جريان مدعي اصلاح طلبي در ايران ابراز نگراني کرد.
    
شبکه دولتي انگليس که در طول 2 دهه گذشته، نقش حمايتي و تحريک کننده به راديکاليسم را در نسبت به مدعيان اصلاح طلبي بازي کرده، در يادداشتي با عنوان «اصلاح طلبان در بستر بيماري» نوشت: جريان اصلاح طلبي در ايران حال خوشي ندارد؛ با وجود پيروزي نامزد مورد حمايت در انتخابات رياست جمهوري و حتي برخي از شوراها، اصلاح طلبان به حاشيه ميدان سياست رانده شده اند.
    
روحاني هفته هاست که به گونه اي محسوس از حاميان اصلي خود فاصله گرفته؛ ترکيب کابينه روحاني شاخصي مهم است. آخرين پيشنهاد وي (وزير علوم) نه تنها با انتقاد بدنه دانشجويي اصلاحات که حتي با ابراز تاسف برخي نمايندگان اصلاح طلب مجلس مواجه شد؛ نمايندگاني که حتي نسبت خود آنها با ترازهاي اصلاح طلبي در جريان راي اعتماد به وزراي پيشنهادي روحاني. با پرسش هاي جدي روبرو شده است. در حوزه اي ديگر و مثالي متفاوت، حکايت مشهور حصر سران جنبش سبز پايان نيافته اين، همزمان است با ناتوان نشان دادن اصلاح طلبان در پيگيري خواسته هايشان از کريدور قوه مجريه؛ نه فراکسيون اميد و نه شوراي عالي سياست گذاري اصلاح طلبان پتانسيل و عزم لازم را بروز نداده اند.
    
مشکل اصلاح طلبان کجاست؟ اين پرسش مهمي است؛ شايد نخستين پاسخ آن باشد که «مشکل کجا نيست؟!» از نوع نگاه به مفهوم «اصلاح طلبي» و لوازم نظري آن گرفته تا ساختار سازماني، و از استراتژي گرفته تا مشکلات فردي اصلاح طلبان، نقدهاي متعددي قابل اشاره است.
    
نسبت نهاد دين و نهاد دولت، جايگاه جامعه مدني و نقش جنبش هاي اجتماعي در پيشبرد اصلاحات مورد نظر، تفسير از قانون اساسي و جايگاه آن در پيشبرد اصلاحات، و حتي چگونگي مواجهه با قوانين مستقر، از جمله محورهايي هستند که نوع نگاه و ارزيابي لايه هاي گوناگون اصلاح طلبان درباره آنها، يکسان نيست.
    
درهم تنيدگي اشخاص حقيقي با نمايندگان جمعيت هاي سياسي يکي از نقاط تحقق چالش در شوراي سياستگذاري اصلاح طلبان است. افزون بر اين، وجود جمعيت هاي سياسي پرشمار که مشخص نيست واجد چه عقبه تشکيلاتي و پتانسيل و پيشينه و کارنامه سياسي هستند، يکي ديگر از نقاط پرسش برانگيز است. جمعيت هايي که «سهم»خواهي مي کنند.
    
موضوع غيرقابل انکار ديگر، خصلت هاي فردي و مشکلات شخصي و روان شناختي طيفي از کنشگران اردوگاه اصلاح طلبي است. از جاه طلبي هاي شخصي و منزلت جويي هاي فردي گرفته تا سودجويي ها و منفعت طلبي ها، و از عطش ثروت و شهرت و مقام و قدرت گرفته تا محافظه کاري و عمل گرايي محض و هراس از چالش با ارکان قدرت و تهديد منافع شخصي، طيف متنوعي از اين مشکلات، گريبانگير بخش قابل توجهي از کنشگران اصلاحات شده است.
    
چنين است که به عنوان نمونه، ناگهان و در راي اعتماد به وزراي پيشنهادي روحاني، اختلاف نظر و ناهمسويي جدي ميان نمايندگان فراکسيون اميد مشهود مي شود.
خبر ويژه 
بارزاني اشتباه بزرگي كرد /موازنه قوا به ضرر آمريكاست
مسعود بارزاني با انجام همه پرسي تجزيه کردستان عراق، نه فقط به خود لطمه زد بلکه آمريکا را هم که داراي موازنه قدرت با ايران در عراق نيست به دردسر انداخت.
    
سايت ضدانقلابي گويانيوز با انتشار اين تحليل نوشت: استراتژي اي که براساس آرزو و نه بر پايه تحليل مشخص وضعيت و تناسب عيني قوا باشد، محکوم به شکست است. درست مانند اتفاقي که در همه پرسي بارزاني و سپس از دست دادن کرکوک رخ داد و موجب شکست بارزاني و ديگر سران منطقه کردستان عراق شد. علل عمده اين اتفاق را بايد برآورد غلط دانست.
    
اگرچه مهمترين هدف سياست آمريکا در منطقه در نهايت «تغيير رژيم» در ايران است و بخشي از دولتمردان آمريکايي، عمدتا محافظه کاران جديد، استراتژي بازترسيم نقشه خاورميانه را دنبال مي کنند، اما تناسب قواي فعلي چه در سطح آمريکا، چه در سطح بين المللي، چه در سطح منطقه اي و چه در سطح عراق امکان تحقق بلاواسطه و فوري اين استراتژي ها را نمي دهند.
    
در سطح منطقه اي آمريکا هنوز درگير جنگ با دست پرورده خود داعش، بحران خليج(فارس) و غيره است و بايد با توجه به نتايج استراتژي «تغيير رژيم» در سوريه و نتايج بازترسيم نقشه خاورميانه رژيم بوش دوم (جنگ دوم عراق) مجددا قواي خود را آرايش بدهد؛ - امري که نياز به زمان دارد به خصوص بايد تا پايان جنگ و روشن شدن سرنوشت سوريه هر آرايشي را موقت تلقي کرد.
    
در سطح عراق در لحظه کنوني فضاي بازي براي آمريکا بسيار تنگ است. يکي از مولفه هاي استراتژي آمريکا در عراق ايجاد شکاف بين دولت عراق و ايران و مولفه ديگر، حفظ نفوذ خود در ميان کردها در عين مقابله با نفوذ ايران بين آنان است. از اين رو چرخش آمريکا به هر سو با افزايش نفوذ ايران در سوي ديگر همراه خواهد بود.
    
اشتباه عظيم رهبران در برگزاري همه پرسي نه فقط لطمه به حاکمان کردستان زد، بلکه آمريکا را نه فقط در عراق، بلکه در سوريه نيز دچار دردسر کرد.
    
در عين حال نگاهي به ليست آنچه آمريکا در صورت حمايت از کردها به دست مي آورد و از دست مي دهد، کافي مي بود، براي اينکه بارزاني حداقل امروز روي آمريکا حساب زيادي نکند. صرفنظر از موارد فوق بارزاني دچار يک اشتباه ساده لوحانه مهلک شده است: عدم به حساب آوردن واکنش نظامي دولت مرکزي عراق. در حالي که معناي عيني رفراندم (به خصوص در مناطق مورد مناقشه و در ميان آنها به ويژه در کرکوک) زير سوال بردن حاکميت ملي دولت مرکزي و به مبارزه طلبيدن آن است، وقايع اخير نشان مي دهند که او به هيچ رو خود را براي يک رودررويي نظامي آماده نکرده بوده است به عبارت ديگر مي توان گفت: بارزاني اسلحه کشيد براي اينکه شليک نکند. در عين حال بارزاني از مسئوليت کار خود مي گريزد و نمي خواهد مسئوليت اشتباهش را بپذيرد.
    
در حالي که در شرايط فعلي، با فرض عدم دخالت غرب، هر جنگ منظمي بين کردها و نيروهاي دولت مرکزي عراق (و متحدينش در منطقه) با توجه به تناسب قواي نظامي به شکست کردها در آن جنگ منظم منجر مي شد و مي شود و اصولا صرفنظر از اينکه زد و بندي صورت گرفته است يا خير، جنگ نمي توانسته کردها را در کوتاه مدت به نتايج دلخواه برساند، نيروهاي مسلط بر کردستان وانمود مي کنند که مي توانسته اند و مي خواسته اند بجنگند و از مناطق مورد نظر دفاع کنند و هر يک ديگري را متهم به خيانت مي کنند.
رئیس پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری مردی خبر داد که با همدستی همکارش اقدام به سرقت به عنف طلاهای همسایه دیوار به دیوارشان در پوشش مامور اداره آب کرده بود.
در ساعت 8:30 روز بیستم شهریورماه وقوع یک فقره سرقت منزل در روستای ابراهیم آباد به کلانتری 176 فشافویه اعلام شد که با حضور ماموران در محل و انجام بررسی‌های اولیه مشخص شد دو سارق در پوشش مامور اداره آب به در منزل یکی از اهالی روستا مراجعه و در ادامه با ضرب و شتم شدید خانم جوان 25 ساله که به همراه دو فرزند 2 و 3 ساله‌اش در خانه حضور داشته، اقدام به سرقت طلاجات وی کرده و از محل متواری شده‌اند.
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع "سرقت به عنف و منزل" و به دستور رئیس حوزه قضایی دادگاه بخش فشافویه، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت و شاکیه با حضور در پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: شوهر م هر روز ساعت هفت برای رفتن به محل کارش از خانه خارج می‌شود و امروز نیز طبق روال همیشگی در همین ساعت از خانه خارج شد؛حدودا ساعت 07:45 بود که زنگ خانه به صدا درآمد ! تعجب کردم که چه کسی در این موقع به خانه‌ام آمده است. آیفون را جواب دادم؛شخصی خودش را مامور اداره آب و فاضلاب معرفی کرد و مدعی شد که برای نوشتن کنتور آب آمده است؛در خانه را باز کرده و خودم نیز به سمت حیاط خانه رفتم اما ناگهان دو نفر، در حالیکه یک نفر از آنها صورتش را پوشانده بود را در مقابل خود مشاهده کردم؛قصد فریاد کشیدن داشتم که آنها مرا به سرعت به داخل خانه برده و در آنجا شروع به کتک زدن من کردند؛آنها رحم نداشتند، با میله جارو برقی آنقدر مرا مورد ضرب و شتم قرار دادند که دیگر قدرتی برایم نمانده بود؛پس ازآن تهدید کردند که اگر مجددا درخواست کمک کنم، فرزندانم را خواهند کشت و من از ترس جان فرزندانم سکوت کردم؛آنها پس از قیچی کردن طلاجات داخل دستانم و همچنین سرقت طلاجات داخل خانه، دست و پا و دهانم را با طناب بسته و به سرعت خارج شدند؛با تلاش فراوان ودر حالیکه دیگر جانی برایم باقی نمانده بود توانستم طناب‌ها را باز کرده و از اهالی محل درخواست کمک کنم".
کارآگاهان پایگاه نهم پلیس آگاهی با حضور در محل سرقت به تحقیقات میدانی پرداخته، با توجه به شیوه و شگرد سرقت اطمینان پیدا کردند که سارقین با شناسایی دقیق شاکیه و داشتن اطلاعات کامل از نحوه تردد و حضور همسرش اقدام به انجام سرقت خود کردند.
در ادامه رسیدگی به پرونده و با انجام تحقیقات از اهالی روستا، کارآگاهان پایگاه نهم پلیس آگاهی اطلاع پیدا کردند که یکی از همسایگان شاکیه به نام محمد (30 ساله) صبح روز سرقت در پشت بام خانه‌اش که مشرف به خانه شاکیه نیز است، حضور داشته است.
محمد شناسایی و تحقیقات نامحسوس پیرامون وی آغاز شد؛با انجام اقدامات پلیسی، کارآگاهان موفق به شناسایی یکی از دوستان محمد بنام اسماعیل (19 ساله) شدند که سوابقش نشان داد پیش از این به اتهام سرقت دستگیر و روانه زندان شده و در حال حاضر به همراه محمد در یک کارگاه تولید مواد اولیه لاستیک سازی، به عنوان کارگر ساده مشغول بکار هستند.
با شناسایی تصویر اسماعیل از سوی شاکیه به عنوان یکی از سارقین، کارآگاهان اطمینان پیدا کردند که اسماعیل با همدستی محمد (همسایه دیوار به دیوار شاکیه) اقدام به طراحی و انجام سرقت نموده و به احتمال بسیار زیاد، سارقی که در زمان سرقت اقدام به پوشاندن کامل صورتش نموده نیز همان محمد است.
با تجمیع اطلاعات، کارآگاهان پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در ساعت چهار بامداد مورخه روز پنجم آبان و در دو عملیات جداگانه در منطقه حسن آباد و روستای ابراهیم آباد اقدام به دستگیری اسماعیل و محمد کردند.
"
محمد" و "اسماعیل" پس از انتقال به پایگاه نهم پلیس آگاهی صراحتا به طراحی سرقت و انجام سرقت اعتراف کردند؛محمد در اعترافاتش به کارآگاهان گفت: در محل سکونت ما، دو خانواده هستند که وضعیت اقتصادی آنها نسبت به دیگر اهالی بهتر است؛یکی از آنها شاکیه و همسرش است و دیگری به فاصله چند خانه دورتر از ما زندگی می‌کند؛با توجه به اطلاعات دقیقی که از هر دو خانواده داشتیم، اطلاع داشتم که شاکیه غالبا در خانه بهمراه دو فرزند خردسالش تنها حضور دارد و شوهرش صبح‌های زود برای رفتن به محل کارش از خانه خارج می‌شود؛پیشنهاد سرقت طلاجات شاکیه را با اسماعیل که با هم در یک کارگاه مشغول بکار هستیم مطرح کرده و عنوان داشتم که حداقل 20 میلیون تومان طلاجات در خانه شاکیه وجود دارد و واقعا هم وجود داشت چون من بارها شاکیه را با طلاجات داخل دستانش دیده بودم؛اسماعیل قبول کرد تا سرقت را انجام دهیم و طراحی سرقت توسط اسماعیل انجام شد ".
محمد در ادامه اعترافاتش به کارآگاهان گفت: "صبح روز سرقت من به پشت بام خانه رفتم تا اطمینان پیدا کنم همسر شاکیه از خانه خارج می‌شود؛پس از رفتن همسر شاکیه، بهمراه اسماعیل به در خانه شاکیه رفتیم؛اسماعیل زنگ خانه را زد و... ".
سرهنگ کارآگاه «حسین زارع»، رئیس پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: در ادامه تحقیقات متهمان اعتراف کردند که طلاجات مسروقه را به قیمت 10 میلیون تومان به خریدار اموال مسروقه در منطقه شهرری فروخته‌اند که خریدار اموال مسروقه نیز در شهرری شناسایی، دستگیر و قسمتی از طلاجات مسروقه از وی کشف شد.
رئیس پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ اضافه‌کرد: با توجه به شیوه و شگرد متهمان در جعل عناوین ماموران ادارات خدماتی و احتمال وقوع سرقت‌های مشابه از سوی آنان، متهمان برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار پایگاه نهم پلیس آگاهی قرار گرفته و دستور انتشار تصاویر آنها نیز با قرار دادن یک نوار باریک بر روی چشمان آنها از سوی مقام محترم قضایی صادر شده است.
وی از کلیه شکات و مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد مورد سرقت قرار گرفته یا موفق به شناسایی تصاویر متهمین شده‌اند خواست تا برای پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در شهرری – خیابان آستانه مراجعه کنند.