تبدیل سلول‌های پوستی به سلول‌های پیش‌ساز عصبی در فاز آزمایشگاهی

با تلاش محققان پژوهشگاه رویان حاصل شد؛

تبدیل سلول‌های پوستی به سلول‌های پیش‌ساز عصبی در فاز آزمایشگاهی 10مهر-96

سلول عصبی - نورون
محققان پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به دنبال تبدیل سلول‌های بنیادی به سلول‌های پیش‌ساز سلول عصبی با کاربردهای ویژه و تبدیل این سلول‌ها به سلول‌های هدف آسیب‌دیده هستند که در این راستا توانسته‌اند در فاز آزمایشگاهی و خارج از بدن موجودات زنده، سلول‌های پوستی را با تکنیک‌هایی به سلول‌های پیش‌ساز عصبی تبدیل کنند.
دکتر کوروش شاه‌پسند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه گروه عصب پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی مشتمل بر دانشمندان علوم اعصاب و پزشکان متخصص مغز و اعصاب است، اظهار کرد: مرکز ما مرکز "علوم شناختی و مغز و اعصاب" است و کارهایی که انجام می‌دهیم بیشتر متمرکز بر سلول‌های بنیادی است.
عضو هیات علمی گروه عصب پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی افزود: درواقع دستکاری‌هایی را انجام می‌دهیم تا با رویکرد خاص و با کاربردهای ویژه سلول‌های بنیادی را به سلول‌های پیش‌ساز سلول عصبی تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال سلول‌های پیش‌ساز میلین ساز فرد دچار ام‌.اس دست‌خوش آسیب می‌شود، بنابراین سعی می‌کنیم سلول‌های OPC را از فیبروبلاست یا از سلول‌های پوستی یا از سلول‌های دیگری که در مغز است، به سلول‌های پیش‌ساز میلین‌ساز تمایز دهیم.
شاه‌پسند تصریح کرد: در آلزایمر و بیماری‌های چشمی تلاش می‌کنیم با تحقیقاتمان سلول‌هایی را بسازیم که به صورت کارآمد و درست به سلول‌های خاصی که در هر بیماری ممکن است آسیب دیده باشند، تمایز پیدا کنند.
عضو هیات علمی گروه عصب پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی توضیح داد: به عنوان مثال قطع نخاع منجر به آسیب دیدن سلول‌های عصبی ناحیه نخاع در فرد می‌شود، ما سلول درمانی می‌کنیم و سلول‌های کم‌توان یا سلول‌های بنیادی را استفاده می‌کنیم که این سلول‌ها تقسیم شده و به هر چیزی می‌توانند تبدیل شوند و ضمانتی وجود ندارد که این سلول‌ها به سلول‌های عصبی آسیب دیده تبدیل شوند.
وی ادامه داد: از این رو در مراکز تحقیقاتی دنیا و البته "رویان" محققان به دنبال این هستند که این سلول‌ها را به سلول‌های هدف آسیب‌دیده تبدیل کنند.
شاه‌پسند با بیان اینکه در بعضی از پروژه‌ها به نتیجه رسیده‌ایم،‌ گفت: به عنوان نمونه توانسته‌ایم سلول‌های پوستی را با تکنیک‌هایی به سلول‌های پیش‌ساز عصبی تبدیل کنیم؛ ولی هنوز برای سلول درمانی استعمال نکرده‌ایم و در فاز آزمایشگاهی و خارج از بدن موجودات زنده است.