گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت سوم 12 دی - 96
جلسه مجمع روحانیون مبارز شب گذشته به ریاست حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مجمع روحانیون مبارز اعلام کرد: در جلسه مجمع روحانیون مبارز ضمن بررسی مسائل و اخبار داخلی و بین‌المللی در رابطه با حوادث اخیر برخی از شهرها نکات زیر را مورد تأکید قرار داد.
۱- بدون شک مردم ایران با مشکلات و دشواریهایی در زمینه های معیشتی ، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی روبرو هستند، و حق دارند مطالبات خود را ازطریق قانونی و اعتراضات مدنی اظهار و حتی فریاد کنند و وظیفه مسئولان امر خصوصاً قوای سه گانه است که صدای ملت را بشنوند و زمینه حل مشکلات و تأمین مطالبات به حق آنان را فراهم کنند و در تعامل و ارتباط منطقی و مستمر با مردم و نهادهای مدنی و فعالان سیاسی راههای اداره بهتر کشور و جلب مشارکت عمومی را بدست آورده و به مرحله اجرا گذارند.
۲-حوادث تلخ روزهای اخیر در نقاط مختلف کشور نشان داد که عناصر فرصت طلب و عوامل آشوبگر با سوء استفاده از اجتماعات و اعتراضات آرام مردمی با ایجاد آشوب، ناامنی، تخریب اموال عمومی، اهانت به مقدسات دینی و ملی، و حتی قتل انسانهای بیگناه، اهداف پلید دشمنان را دنبال میکنند. و در حقیقت با اینگونه اقدامات در مسیر ابراز و تحقق مطالبات واقعی مردم انحراف ایجاد کرده و موجب زیان مضاعف بر کشور و جامعه میگردند و لذا هوشیاری و مراقبت عموم ملت شریف ایران و تمامی دلسوزان و علاقمندان به پیشرفت، امنیت و آرامش کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر برای گذر از این دشواریهاست.
۳- بلافاصله پس از بروز اولین تجمعات و اعتراضات مردمی دشمنان قسم خورده و کینه توز ملت ایران و در رأس آنها آمریکا و عوامل زبون آنان همچون تروریستهای منافق و برخی مزدوران منطقه ایی آنان به حمایت و تشویق آشوبگران و اقدامات خشونت بار آنان پرداختند و عمق فریبکاری خود در ادعای دموکراسی و دلسوزی برای مردم ایران را به نمایش گذاشتند.
مردم فهیم و رشید ایران هرگز جنایات و دشمنی این فریبکاران فرصت طلب را از آغاز انقلاب، دوران جنگ تحمیلی، و تحمیل تحریمهای غیر انسانی و دیگر اقدامات دشمنانه فراموش نخواهد کرد و به خواست خداوند حل مشکلات و تأمین خواسته های بحق خود را با روشهای اصلاح طلبانه و با تکیه بر وحدت و همدلی داخلی و ملی تحقق خواهد بخشید.
یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه اخذ مجوز برگزاری تجمعات منحصر به احزاب نیست، اظهار کرد: افراد مختلف نیز می توانند برای دریافت مجوز برگزاری تجمعات به وزارت کشور درخواست دهند و منعی در این زمینه وجود ندارد.
به گزارش ایسنا، اسدالله بادامچیان با اشاره به اعتراضات اخیر مردم در سطح شهرهای کشور و ایجاد برخی ناآرامی ها اظهار کرد: بخشی از اعتراضات اخیر مربوط به وجود نارضایتی‌هایی در بین برخی مردم در مسائل اقتصادی، معیشتی و گاهاً سیاسی بود، اما به دلیل آنکه بسترهای لازم فراهم بود امکان سوءاستفاده برای عده‌ای سودجو نیز فراهم شد. جریانات اخیر به دلیل اعتراضات قبلی نسبت به مسائل مالی و همچنین برخی مسائل دیگر بود که برگزاری آن نیز طبیعی بود اما عده‌ای اغتشاش‌گر از این وضعیت سوءاستفاده کردند و با ایجاد آشوب به اموال مردم آسیب زدند.
این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به طرح برخی شعارها علیه مسئولان عالی‌رتبه در اعتراضات اخیر گفت: بیان شعارهایی ساختار شکنانه و اهانت به دولت و رئیس جمهور محترم دیگر اقدام اعتراضی نیست بلکه اقدامی ساختار شکنانه است. در این زمینه دولت ابتدا باید بتواند برای حل مشکلات مردم نسخه‌های سریع بپیچد و برای مشکلاتی که نیاز به زمان دارد، صادقانه با مردم سخن بگوید.
بادامچیان با تاکید بر اینکه باید موضوع اغتشاش را از اعتراض جدا کرد، افزود: باید مشخص شود چه کسانی عوامل فتنه و اغتشاش هستند. در این زمینه نیز مردم از دولت انتظار دارند که از طریق وزارت اطلاعاتی که می تواند جلوی فعالیت داعش در کشور را بگیرد، عناصر فتنه‌گر و آشوبگر را شناسایی و از فعالیت آنها جلوگیری کند.
بادامچیان همچنین با تاکید بر ضرورت پاسخگویی مسئولان در مقابل مردم گفت: همانطور که در موضوع مبارزه با داعش مشاهده کردیم، زمانی که مردم اقدامات سپاه و سرلشکر سلیمانی را دیدند، به ایشان عشق ورزیدند. در همین راستا نیز مردم به هر کس که خوب کار کند و از او صداقت، صراحت و پاکی ببینند، به او علاقه مند می شوند اما اگر مسئولی وعده‌های دروغ بدهد و حرفهای غیرواقعی به زبان بیاورد و پس از دوران مسئولیت نیز کاستی‌ها را گردن افراد دیگری بیندازد، مردم علاقه و اعتمادی به او پیدا نخواهند کرد.
معاون سیاسی سپاه گفت: شعار‌هایی که در دو سه روز گذشته توسط آشوبگران بیان شد، به وضوح نشان می‌داد که پشت سر این ماجرا منافقین و سلطنت‌طلب‌ها قرار دارند.
به گزارش میزان، سردار رسول سنایی‌راد با اشاره به پاره‌ای اغتشاشات در چند روز گذشته که سبب خسارت به اموال عمومی و سر دادن شعار‌هایی ساختارشکنانه و هتاکانه از سوی عده‌ای شد، اظهار کرد: امروز ما شاهد آن هستیم که ضدانقلاب، سلطنت‌طلب‌ها، منافقین، آمریکا، آل‌سعود و همچنین گروهکی با رهبری یک دلقک فراری بر اعتراضات اجتماعی و اقتصادی مردم کشورمان که اتفاقا آن اعتراضات جای شنیدن دارند، در حال موج‌سواری هستند و آن را به اغتشاش و خرابکاری تبدیل کرده‌اند.
وی با بیان اینکه اعتراضاتی مثل اعتراضات مالباختگان برخی موسسات مالی و اعتباری و مطالباتی مثل مطالبه جوانان برای ایجاد اشتغال، حقیقتا از سوی مسئولان جای شنیدن دارند، عنوان کرد: موج‌سواری ضدانقلاب بر اعتراضات اقتصادی و اجتماعی مردم به گونه‌ای بود که فضای اعتراضی به سمت فضایی غیراقتصادی و غیراجتماعی رفت و به تدریج شاهد شنیدن شعار‌هایی ساختارشکنانه و هتاکانه از سوی آشوب‌طلبان بودیم.
معاون سیاسی سپاه ادامه داد: تخریب و آتش زدن اموال عمومی، شکستن شیشه‌ها و درب‌های مساجد، حمله به برخی مراکز نظامی و تلاش برای تصرف آن‌ها و حمله به خانه یک امام جمعه، از جمله اقدامات آشکار براندازانه‌ای بودند که طی دو سه روز گذشته از سوی برخی افراد در کشور شاهد آن بودیم.
سردار سنایی‌راد همچنین با بیان اینکه یکی از عوامل زمینه‌ساز اتفاقات اخیر این بود که ضدانقلاب از پتانسیل برخی جوانان تحریک‌پذیر حاضر در تجمع‌های اعتراضی سوءاستفاده کرد و آن‌ها را سمت انجام اقدامات احساسی سوق داد، گفت: شعار‌هایی که در دو سه روز گذشته توسط آشوبگران بیان شد، به وضوح نشان می‌داد که پشت سر این ماجرا منافقین و سلطنت‌طلب‌ها قرار دارند. حتی در برخی از اجتماعات تهران، شعار‌های مارکسیستی و کمونیستی هم شنیده شد که یادآور فعالیت برخی گروهک‌ها در ابتدای انقلاب است.
وی با بیان اینکه اعزام افراد لیدر از شهری به شهر دیگر نشان می‌دهد که شعار‌های ساختارشکنانه و هتاکانه در تحرکات اخیر «اتفاقی» نبوده است، گفت: دلیل این حرف آن است که یک فرد بیکار پول خرید بلیط هواپیما را ندارد و نمی‌تواند هزینه سفر خود را بپردازد.
معاون سیاسی سپاه افزود: از سوی دیگر در ماجرای اخیر شاهد آموزش و تبلیغ دستورالعمل‌هایی از طریق فضای مجازی در رابطه با ایجاد اغتشاش و مقابله با نیرو‌های ضداغتشاش بودیم که این امر نشان‌دهنده آن است که یک یا چند مجموعه به صورت سازمان‌یافته در تحرکات اخیر نقش داشتند.
سردار سنایی‌راد با بیان اینکه نباید فریب این را بخوریم که امروز تنها با یک «اعتراض اجتماعی» روبرو هستیم، عنوان کرد: حساب معترض اجتماعی و اقتصادی با آشوبگر خرابکار جداست؛ حرف آن معترض را باید شنید، اما آشوبگر خرابکار را برای جلوگیری از ادامه تخریب‌هایش باید مهار کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه خرابکار‌هایی که در دو سه روز گذشته نه به اموال عمومی رحم کردند و نه به اموال خصوصی مردم، فضایی را برای بهره‌برداری دشمنان انقلاب اسلامی فراهم آوردند، گفت: منافقین از حدود 2 سال گذشته از سوی آل‌سعود و برخی کشور‌های اروپایی مامور شدند که ناامنی‌ها را به داخل کشور ما بکشانند.
معاون سیاسی سپاه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه برخی اشتباهات تاکتیکی بازیگران سیاسی داخلی نیز در شکل‌گیری ماجرای اخیر بی‌تاثیر نبوده است، تاکید کرد: «بزرگنمایی برخی از مشکلات داخلی» و «همراهی ضمنی با سیاه‌نمایی‌هایی که در مایوس‌سازی جامعه جوانان تحریک‌پذیر ما موثر است»، از جمله این اشتباهات تاکتیکی بازیگران سیاسی است.
سردار سنایی‌راد ادامه داد: با سپری شدن چند روز از شروع ماجرا‌های اخیر و روشن شدن ابعاد ضدانقلابی و براندازانه آن، الحمدلله مردم فهیم کشورمان با هوشیاری از اقدامات و شعار‌های ساختارشکنانه و هتاکانه برخی‌ها، برائت جستند ضمن آنکه در بخش میدانی فعالیت اغتشاش‌گران نیز، ریزش‌هایی ایجاد شده و تعداد بسیار معدود و اندکی از آن‌ها باقی مانده‌اند.
وی در ادامه با بیان اینکه جریان اخیر سعی دارد به صورت جزیره‌ای و البته پر شدت حرکت کند، عنوان کرد: نیاز است که در این زمینه، مجموعه مدافعان و مسئولان نظام، وحدت و انسجام خود را حفظ کرده و به هیچ وجه به سراغ تسویه‌حساب‌های سیاسی نروند.
معاون سیاسی سپاه در پایان با بیان اینکه مسئولان باید نسبت به مسائل معیشتی و اقتصادی مردم توجه ویژه‌ای داشته باشند و از اعمال هرگونه سیاستی که باعث ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه می‌شود، جلوگیری کنند، گفت: اینکه ما بخواهیم بخشی از درون حاکمیت را به بهانه اینکه آن‌ها قصد همراهی با جریان معترض را داشتند متهم کنیم، سَمی مهلک است. چنین چیزی پذیرفتنی نبوده و نیست گرچه غفلت‌ها و بی‌توجهیهایی صورت می‌گیرد و به ایجاد هزینه‌هایی منتهی می‌شود.
سردار سنایی‌راد همچنین در خصوص محدودشدن فضای مجازی پس از اغتشاشات اخیر، عنوان کرد: امنیت کشور ما تعارف‌بردار نیست و نمی‌شود با گرفتن ژست روشنفکری در درون قدرت بود. در مسائل امنیتی باید اقدامات پیشگیرانه داشت تا از اعمال هزینه‌های بیشتر جلوگیری شود.
در حالی که اعتراضات خیابانی که در چند روز گذشته در برخی شهر صورت گرفته بود، در حال فروکش کردن است، برخی نماینده های مردم، این روزها به جای اینکه یاریگر مردم و عاملی برای عدم حرکت این اعتراض ها به سمت خشونت باشند، ترجیح دادند، سکوت کنند.
به گزارش تابناک این اعتراض‌ها باعث واکنش بسیاری از مقامات دولتی و شخصیت‌ها و فعالان سیاسی شد، چه آنان که ریشه چنین اعتراضاتی را از مخالفان و منتقدان دولت دانستند و تحلیل کردند که این تظاهرات و تجمعات از سوی منتقدان و جناح رقیب دولت سازماندهی شده و چه دیگرانی که از جناح سیاسی مخالف هستند و با رد این ادعا اعتقاد دارند، این اعتراضات همچون گذشته از سوی برخی معاندین و اپوزیسیون های داخلی و خارجی برنامه ریزی شده است و ربطی به مخالفان دولت ندارد.
این در حالی است که برخی از فعالان سیاسی همچون احمد توکلی و برخی از نمایندگان مجلس اعتقاد دارند که این جریان در کشور و از سوی برخی افراد درون حاکمیت طراحی شده بود؛ اما با افزایش اعتراضات، کنترل از دست آنها خارج شده است؛ دیدگاهی که توکلی این گونه آن را شرح می‌دهد: «من نمی‌دانم منظور آن‌ها از مخالفان دولت چه کسانی است و نمی‌دانم کدام مخالفان احمقی هستند که می خواهند کشور را به سمت ناامنی ببرند. من بعضی از مخالفان دولت را می‌شناسم و خودم با بعضی از سیاست‌های دولت مخالفم، ولی آدم‌هایی به این احمقی را نمی‌شناسم که بخواهند کشور را ناامن کنند.
من نصیحت می‌کنم که این مسائل را داخلی نکنند، زیرا بخشی از این مشکلات به زمینه‌سازی طولانی مدت نارضایتی‌ها و بخشی دیگر به نارضایتی مردم از برخورد با مال‌باختگان مؤسسات مالی مربوط می‌شود و جناحی شدن این مسائل به ضرر همه است. سیاسیون در حالی که کشور وضع خوبی ندارد، باید دست در دست بدهند تا مشکلات را حل کنند، کسانی که این تهمت‌ها را می‌زنند، طرف مقابل را هم درگیر رفع اتهام می‌کنند و دیگر وقتی برای رفع مشکلات مردم باقی نمی‌ماند.»
اما آنچه در این میان بسیار جلب توجه می‌کند، این است که «مجلس» در سکوت به سر می برد؛ سکوتی که البته مسبوق به سابقه است و در برهه های حساس و مهم دیگر، از انتخابات های گذشته گرفته تا رخدادهایی مانند مذاکرات هسته‌ای و حتی موضوع برجام از مجلس شورای اسلامی به گوش رسیده است.
اما نکته جالب‌تر آنجاست که اغلب نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم حاضر به صحبت درباره قضایای اخیر نیستند؛ نمایندگانی که خود را عصاره ملت می دانند اما ترجیح می دهند در این مواقع سکوت کنند، حتی نمایندگانی که ادعا دارند همیشه در صحنه هستند.
نمایندگانی که واکنش به تمامی صحبت‌های مقامات خارجی در دستور کارشان است و حتی توئیت‌های بی اعتبار ترامپ را نیز بی پاسخ نمی‌گذارند، چند روزی است، سر در گریبان خود فرو برده اند و به هیچ عنوان حاضر به صحبت در این مورد نیستند. برخی از این چهره‌ها که معمولا در هر موضوعی اظهارنظرهای بلندبالا دارند، از گفت‌وگو خودداری کرده یا آن را به بعد موکول کردند، برخی نیز با وعده تماس مجدد تلفن خود را کاملا خاموش و از دسترس خارج کردند.
ظرف روز گذشته و امروز «تابناک»، سعی در ارتباط گرفتن با نمایندگان مجلس داشت، اما با وجود آنکه تلاش شد با بیش از 45 تن از نمایندگان مجلس به طریق مختلف ارتباط گرفته شود و به این منظور تماس های مکرر با تلفن همراه نمایندگان و دفاتر ایشان برقرار شد، به جز یک مورد هیچ کدام از تلاش ها به ثمر نرسید.
از ساعت 9 صبح روز گذشته تا کنون، با بیش از 45 نماینده تماس گرفته شد؛ نام این نمایندگان عبارتند از: سلمان خدادی نماینده مردم ملکان، رسول خضری - نماینده پیرانشهر و سردشت، ناهید تاج الدین – نماینده اصفهان، محسن کوهکن ریزی – نماینده لنجان، محمود بهمنی – نماینده ساوجبلاغ و نظراباد و طالقان، سهیلا جلودارزاده – نماینده تهران ری شمیرانات، پروانه سلحشوری - نماینده تهران ری شمیرانات، محمد رضا عارف - نماینده تهران ری شمیرانات، بادامچی - نماینده تهران ری شمیرانات، پروانه مافی- نماینده تهران ری شمیرانات، علی نوبخت حقیقی- نماینده تهران ری شمیرانات، محسن عیلیجانی - نماینده تهران ری شمیرانات، محمد جواد فتحی- نماینده تهران ری شمیرانات، محمد علی وکیلی- نماینده تهران ری شمیرانات، علیرضا حیدری - نماینده تهران ری شمیرانات، سید فرید موسوی- نماینده تهران ری شمیرانات، فاطمه سعیدی، نماینده تهران ری شمیرانات، الیاس حضرتی - نماینده تهران ری شمیرانات، فریده اولاد قباد- نماینده تهران ری شمیرانات، علیرضا رحیمی- نماینده تهران ری شمیرانات، بهروز نعمتی، نماینده تهران ری شمیرانات، عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده، بهرام پارسایی – نماینده شیراز ابوالفضل حسن بیگی – نماینده دامغان، فرج الله رجبی، نماینده شیراز، حشمت الله فلاحت پیشه – نماینده کرانشاه، الهیار ملکشاهی - کوهدشت و رومشگان و چندین نماینده دیگر.
تماس هایی که مشخص نیست به چه دلیل بی پاسخ می‌ماند و چرا نمایندگان حاضر به صحبت در این خصوص نیستند؛ اما به نظر می رسد، در حوادث سه روز اخیر کشور، برخی نمایندگان ترجیح دادند که نه یاریگر مردم باشند و نه نیروهای انتظامی را در جهت مدیریت اوضاع یاری کنند؛ لذا سکوت کردند.