مولاوردی: بزودی گزارش سالانه حقوق شهروندی همه دستگاه‌ها منتشر می‌شود

مولاوردی: بزودی گزارش سالانه حقوق شهروندی همه دستگاه‌ها منتشر می‌شود 12 دی – 96
تهران-ایرنا- دستیار ویژه رئیس جمهوری در امورحقوق شهروندی با بیان این که حقوق شهروندی مطالبه تاریخی و به زمین مانده ملت ایران است، افزود: گزارش فعالیت های حقوق شهروندی همه دستگاه ها دریافت و بزودی منتتشر می شود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، شهیندخت مولاوردی دوشنبه شب درهمایش نقش وکیل در دفاع از حقوق شهروندی که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهارکرد: حقوق شهروندی درجامعه ما مطالبه تاریخی، انباشته و بر زمین مانده‌ای بود که در دولت تدبیر و امید وعده رئیس جمهوری شد و مورد توجه قرار گرفت.
وی با اشاره به فصل سوم قانون اساسی و مواد ١٩ تا ٤٢ گفت: هنوز زمینه های اجرایی بسیاری از این اصول فراهم نشده‌است و رئیس جمهوری اراده خود را بر پیگیری تحقق این حقوق گذاشته است.
مولاوردی بیان داشت: منشور حقوق شهروندی یادآور مسئولیت حاکمان در تحقق حقوق شهروندان است و با ارجاعات قانونی انتهای منشور می توان دریافت که این حق ها ریشه در قوانین موجود دارد و حق جدیدی نمی بینیم بلکه یادآوری است و ضمانت اجرایی می طلبد.
مولاوردی تاکید کرد: دولت به تنهایی نمی‌تواند این بار را به سرمنزل مقصود برساند اگر تعامل با سایر قوا نباشد با مشکل مواجه می‌شویم.
وی به تشکیل فراکسیون حقوق شهروندی در مجلس اشاره کرد و افزود: برای تحقق حقوق شهروندی نیازمند برداشتن قدم های جدی در راه اجرا هستیم و هرچند قرار نیست لایحه حقوق شهروندی به مجلس ارائه شود اما برخی مواد به لایحه نیاز دارد.
مولاوری یادآورشد: دستگاههای اجرایی و نهادها باید در جریان سازی حقوق شهروندی کمک کنند تا این حقوق در جامعه به گفتمان مسلط تبدیل شود و در اینجا نقش وکلا و کانونهای وکلا که می‌توانند بصورت شبکه‌ای و تخصصی کمک کنند، به چشم یک ظرفیت به آن نگاه می کنیم.
دستیار ویژه رئیس جمهوری بر لزوم استقلال وکلا تاکید کرد وافزود: استقلال وکلا باید محفوظ باشد و اگر وکیل مستقل نباشد نباید از آن احقاق حق انتظار داشت و در اینصورت مردم خود را در برابر دولت و قوه قضائیه بی پناه حس می‌کنند.
مولاوردی به نهادینه سازی مراجعه به وکیل اشاره کرد وگفت: هنوز مراجعه به وکیل فرهنگ نشده است و برای بسیاری از افراد، امرفانتزی است و از مزایای مراجعه به وکیل بی اطلاع هستند و کانون‌ها و رسانه‌ها باید در رابطه با فرهنگ مراجعه به وکیل و حل و فصل مخاصمات آگاهی رسانی کنند.
دستیار ویژه رئیس جمهوری با بیان اینکه در راه حقوق شهروندی نیازمند همکاری و استمداد وکلا و کانون های وکلا هستیم، گفت: برای ترویج آیین های غیر قضایی به حمایت کانون‌ها احتیاج داریم همچنین تدوین لوایح و روزآمد کردن منشور نیز از جمله اقدامات حقوقی و تخصصی است که می تواند با همکاری وکلا انجام شود.
همایش نقش وکیل در دفاع از حقوق شهروندی با حضور شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، بهمن کشاورز رئیس اتحادیه کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، امیر حسین آبادی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، مرتضی شهبازی نیا مشاور معاون حقوقی رئیس جمهوری، سعید باقری مشاور حقوقی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و جمعی از اندیشمندان، حقوقدانان، وکلا، استادان دانشگاه و دانشجویان در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
اجتمام**٣٢٢٩*1724*
خبرنگار: حنانه شفیعی* انتشار: حسین فتح الهی