دیپلم؛ رکورددار جعل در آموزش و پرورش!

 همین اعتراف به وضوح نشان داده می شود  که سیستم آموزشی از ابتدایی تا سطح عالی دانشگاهی  چگونه تبدیل به تولید مدارک یا کاغذ پاره های بی ارزشی شده است :
دیپلم، درج هولوگرام و رمز و بالابردن ضریب ایمنی گواهینامه‌های مهارتی اشاره کرد.
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش درخصوص مقابله با جعل مدارک تحصیلی در آموزش‌وپرورش معتقد است: در گزارش دستگاه‌های نظارتی تنوع جعل مدارک وجود دارد و از مدرک پنجم ابتدایی که هم‌اکنون در حال منسوخ شدن است تا مدرک دکترا جعل می‌شوند. بیشترین میزان جعل در سطوح بالای تحصیلی است اما در آموزش‌وپرورش عمدتا مدرک دیپلم جعل می‌شود که در شاخه نظری کمتر این اتفاق می‌افتد.
در سال‌های اخیر پیشنهادهای مختلفی برای تنگ شدن عرصه برای فعالیت جاعلان مدارک تحصیلی اجرا شده است که می‌توان به تغییر کاغذ دیپلم، درج هولوگرام و رمز و بالابردن ضریب ایمنی گواهینامه‌های مهارتی اشاره کرد.
دیپلم؛ رکورددار جعل در آموزش و پرورش!
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به مبارزه با جعل مدارک تحصیلی گفت: برای افزایش ایمنی با دستگاه‌‌هایی که چاپ اسناد بهادار انجام می‌دهند وارد مذاکره شده‌ایم و آخرین گزینه صدور گواهینامه تحصیلی با شش ضریب ایمنی است.
به گزارش تسنیم، در سال‌های اخیر پیشنهادهای مختلفی برای تنگ شدن عرصه برای فعالیت جاعلان مدارک تحصیلی اجرا شده است که می‌توان به تغییر کاغذ دیپلم، درج هولوگرام و رمز و بالابردن ضریب ایمنی گواهینامه‌های مهارتی اشاره کرد.
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش درخصوص مقابله با جعل مدارک تحصیلی در آموزش‌وپرورش معتقد است: در گزارش دستگاه‌های نظارتی تنوع جعل مدارک وجود دارد و از مدرک پنجم ابتدایی که هم‌اکنون در حال منسوخ شدن است تا مدرک دکترا جعل می‌شوند. بیشترین میزان جعل در سطوح بالای تحصیلی است اما در آموزش‌وپرورش عمدتا مدرک دیپلم جعل می‌شود که در شاخه نظری کمتر این اتفاق می‌افتد.
وی افزود: تنوع در جعل مدارک وجود دارد و جاعلان تلاش می‌کنند با جعل مدارک تحصیلی درآمد داشته باشند. در طول سال‌های اخیر با تدابیر اتخاذ شده از جمله اینکه مبارزه با جعل مدارک تحصیلی به موضوع ملی تبدیل و ستادی در وزارت کشور تشکیل شده است که تمام دستگاه‌ها برای هماهنگی و هم‌افزایی در آنجا نماینده دارند میزان کشفیات افزایش یافته و جعل جدید به شدت کاهش یافته است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در چند سال اخیر فقط در ستاد آموزش‌وپرورش بحث پیگیری جعل مدارک تحصیلی را داشتیم و این باعث می‌شد پس از جعل مدرک تحصیلی متوجه آن می‌شدیم بنابراین با تشکیل کمیته‌های استانی که مدیران کل آموزش‌وپرورش مسئول آن هستند کار نظارت را به سطح استان‌ها برده‌ و موفق شدیم تعداد قابل توجهی از مدارکی که در سال‌های گذشته جعل شده است را شناسایی کنیم.
زرافشان ادامه داد: جاعلان مدارک تحصیلی برای برخورد به دستگاه‌ قضایی معرفی می‌شوند اما در پرونده‌ها به نتایج دلخواه نمی‌رسیدیم. بنابراین سه کارشناس حقوقی را برای تهیه دادخواست و شکایت به دستگاه قضایی تعیین کردیم که تا رسیدن به نتیجه پرونده جعل را پیگیری کنند.
وی با اشاره به اینکه شکافی بین سامانه سوابق تحصیلی دانش آموزان داشتیم و با توجه به مصوبه‌ سال 94 شورای عالی آموزش‌وپرورش باید اقداماتی را برای صدور تاییدیه تحصیلی انجام دهیم، گفت:‌براین اساس بین سامانه‌ها ارتباط ایجاد شد و حتما باید از سامانه سناد آموزش‌وپرورش اطلاعات را دریافت کنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: هماهنگی بین بخشی انجام شده است و علاوه بر همراهی حراست آموزش‌وپرورش، پلیس نیز همکاری دارد و این مسئله باعث شده است که هم افزایی رخ داده و بتوانیم در مبدا مانع کار شویم به عنوان مثال دستگاه چاپی که برای جعل مدارک تحصیلی وارد کشور می‌شد را شناسایی و ضبط کردیم و مدارک جعلی که آماده شده بود را قبل از توزیع جمع کردیم.
زرافشان با اشاره به افزایش ضریب امینی گواهینامه‌های پایان تحصیلات دانش‌آموزان بیان کرد: باید نسبت به ارتقای ضریب ایمنی مدارک تحصیلی اقدام کنیم هم‌اکنون کاغذی که برای مدارک تحصیلی استفاده می‌شود، ساده است و هیچ علامت ایمنی در آن وجود ندارد و منظور از افزایش ضریب ایمنی یعنی مدرک تحصیلی مانند چک پول‌ها باشد که جنس کاغذ آن خاص است و داخل کاغذ نیز علائم پنهان وجود دارد که با نور دیده می‌شود.

وی افزود: برای افزایش ایمنی با دستگاه‌‌هایی که چاپ اسنادبهادار را انجام می‌دهند وارد مذاکره شده‌ایم و آخرین گزینه گواهینامه با شش ضریب ایمنی است که بودجه آن برای سال 97 لحاظ شده است و امیدواریم امسال گواهینامه تحصیلی دانش‌آموزان را بدین شکل صادر کنیم که مانع از جعل فیزیکی و مادی می‌شود.