گزیده قسمت دوم


گزیده قسمت دوم  13 اردیبهشت - 97
روزنامه اطلاعات: "صبر دان" مان پاره شد!
روزنامه اطلاعات با اشاره به سخنان محسنی اژه اس که عدم برخورد با احمدی نژاد را از روی حکمت خوانده است نوشت:
سخنگوی محترم قوه‌ی قضاییه در مورد برخورد با «آقایی»، برای دومین بار کلمه‌ی «حکمت» را بیان کردند و وعده دادند که به وقتش.
از حق نگذرم، که درک این حکمت‌ها و مصلحت‌ها از عهده‌ی همچو«من»‌هایی، کاری سخت و بلکه نشدنی‌ست. ما چه می‌دانیم در پس هر سرِ تراشیده و کشکولِ بر شانه و کول آویخته، چه دقایقی باریک‌تر از مو نهفته است؟
بدی کارمان اما فقط آنجاست، که هم صبر ایوب نداریم و هم از سرِ فضولی بی‌جا، گاه مقایسه‌های بی‌جا می‌کنیم در رعایت حکمت‌ها و مصلحت‌سنجی‌ها و البته بی‌جا لجمان در می‌آید.
از جمله ناصبوری‌مان، این که، بعد از هشت‌ سال تماشاگری بر تسلط و تصرف یک قبیله و پنج سال بعد از آن، نظاره بر مطالبه‌گری همان قبیله روی مواردی که خود باید پاسخگویش باشد، همچنان شتاب می‌ورزیم و بی‌تابی و بی‌صبری می‌کنیم بر یک تشَر خشک و خالی؛ و دریغ از یک اخم و اشتلم نه چندان جدی؛ از بس در فهم و درک حکمت‌ها ناتوان و عوامیم ما عوام.
من درک می‌کنم،‌ کسانی که بر مسندهای مهم نشسته‌اند، در مدیریت و تدبیر دقایق امور، ملاحظات و پای‌بست‌هایی دارند که نمی‌توان انتظار برد، هم‌رأی و هم‌سلیقه‌ی من تصمیم بگیرند و حکم دهند. من یک سوی ماجرا را می‌بینم و آن‌ها چه بسا دگرسوهای پنهانی را که از منظر حقیر در سایه روشن است. آری این مقدار هم هنوز انصاف دارم.
اما پاسخ صبر و انصاف ما، در زمانی که دیگر «صبردانمان» در حال پاره‌ شدن است نیز انتظاری بی‌جا نیست. همان آقا، روزگاری «قطعنامه‌دان» آن‌ها را به تمسخر گرفته بود؛ و امروز با تمام وجودمان احساس می‌کنیم نتایج پارگی آن قطعنامه‌ها و دریدگی آن قطعنامه‌دان‌هاشان را؛ ما اما امروز بیم آن داریم که «انصاف دانمان» نیز جرواجر شود.
بانک مرکزی پرتغال سال گذشته ۲۷۲ میلیون سکه یک و دو سنتی از بانک مرکزی ایرلند خریداری کرده است.
به گزارش ایسنا به نقل از شینهوا، بانک مرکزی پرتغال ۱۴۸.۸ میلیون سکه ۲ سنتی و ۱۲۳.۲ میلیون سکه ۱ سنتی از ایرلند خریداری کرده است و ۲.۱ میلیون سکه ۲ یورویی نیز به ایرلند فروخته است. در نتیجه این دو کشور ۴.۲ میلیون یورو با یکدیگر مبادله سکه داشته اند.
بانک مرکزی پرتغال در خصوص این اقدام گفته است این توافق در ژوئن ۲۰۱۷ بین دو کشور حاصل شد و بزرگترین عملیات لجستیکی حذف " اسکودو" - واحد پولی قبلی پرتغال - از زمان معرفی یورو به عنوان واحد پولی این کشور بوده است.
یورو و سنت به صورت فیزیکی از اول ژانویه ۲۰۰۲ معرفی شدند. ایرلند از سال ۲۰۱۵ اقدام به جمع آوری سکه های ۱ و ۲ سنتی کرده است و در حال حاضر کم ارزش ترین سکه ها در این کشور سکه های ۵ سنتی هستند. با این حال این سکه ها در پرتغال هنوز محبوبند.
در همین حال مقادیر عظیمی از سکه های ۲ یورویی از طریق گردشگرها وارد چرخه پولی پرتغال شده است که در بین مصرف کنندگان پرتغالی چندان محبوب نیست و در نتیجه مقدار زیادی از این سکه ها نزد بانک مرکزی این کشور انباشته شده است.
به نظر می رسد تبادل این سکه ها با هم، راه حلی مقبول و مناسب برای هر دو طرف است. 
جوانان معترض نیکاراگوئه بار دیگر با درخواست برقراری عدالت درباره مرگ ۴۳ تن در جریان تظاهرات ضد دولتی به خیابانها آمدند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، معترضان در حالی که یگان‌های ضدشورش پلیس مانع آنها بودند با فریاد "بگذارید پیش برویم! خیابانها متعلق به مردم است!" در خیابانهای نیکاراگوئه به تظاهرات ادامه دادند .
دانشجویان نیز راهی کنگره شدند تا مخالفت خود را با تشکیل کمسیون حقیقت‌یاب که توسط حزب حاکم معرفی شده اعلام کنند.
آنها خواستار تحقیقاتی مستقل درباره مرگ ۴۳ تن در اعتراضات ضددولتی شدند.
تظاهرات خیابانی در این کشور آمریکای جنوبی در ۱۸ آوریل سال جاری میلادی آغاز شد که بدترین تظاهرات در دوران ریاست جمهوری دانیل اورتگا، محسوب می‌شود.
تظاهرات گسترده خیابانی در ابتدا به دلیل سیستم ناکارآمد امنیت اجتماعی در نیکاراگوئه شکل گرفت اما به سرعت به اعتراضاتی با هدف از میان برداشتن حکومت مستبدانه اورتگا تغییر یافت.
رئیس جمهوری نیکاراگوئه پس از بحران‌های بین المللی و داخلی به دلیل استفاده از نیروهای امنیتی برای سرکوب معترضان و توقف رسانه مستقل که اخبار مربوط به فعالیت های وی را گزارش می داد، یکسری تغییرات انجام داده است که از جمله آن می توان به کنار گذاشتن اصلاحات امنیت اجتماعی، آزادی ده‌ها معترض، پیشنهاد مذاکره و لغو ممنوعیت فعالیت کانال‌های خصوصی تلویزیونی اشاره کرد.
با وجود این تغییرات بسیاری از مردم نیکاراگوئه که دانشجویان اکثریت آن را تشکیل می دهند، خواستار کناره‌گیری اورتگا هستند.
براساس گزارش یک نهاد حامی رسانه مستقر در ژنو تعداد خبرنگاران جان باخته و کشته شده در سال جاری میلادی در ۱۸ کشور در چهار ماه نخست سال جاری میلادی به ۴۴ مورد رسیده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این گزارش در حالی منتشر شده که در مدت مشابه سال گذشته میلادی این تعداد تنها ۲۸ مورد بود.
کمپین نماد رسانه در گزارش خود در حالی تعداد خبرنگاران کشته شده را اعلام کرده که امروز سوم می ۲۰۱۸ روز جهانی آزادی رسانه نام گرفته است.
همچنین این کمپین در گزارش خود آورده است که تعداد خبرنگاران کشته شده از ژانویه تا آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی ۵۷ درصد افزایش داشته است.
کمپین نماد رسانه مستقر در ژنو همچنین نگرانی خود بابت کشته شدن ۹ خبرنگار در دو انفجار در کابل پایتخت افغانستان در ۳۰ آوریل را ابراز داشته و به شدت این حمله تروریستی علیه خبرنگاران را محکوم کرد.
براساس گزارش این کمپین خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران از آغاز سال جاری میلادی افغانستان با ۱۱ کشته، مکزیک با ۴ کشته، سوریه با ۴ کشته و یمن، اکوادور و هندوستان با سه کشته هستند.
در پی ترور دافنه کاروآنا گالیزیا، در مالت و یان کوچیاک در اسلواکی دبیرکل کمپین نماد رسانه از کشورها خواست تا اقدامات بیشتری را برای حفاظت از جان خبرنگاران و با استفاده از تحقیقات مستقل و دست یافتن به عاملان این جنایات و معرفی کردن آنها به مراجع قانونی انجام دهند.