مبارزه با فساد؛ گفتمان حزب الله در انتخابات مجلس لبنان

 مبارزه با فساد؛ گفتمان حزب الله در انتخابات مجلس لبنان 13اردیبهشت-97
همانگونه که خامنت ای رهبرولی نعمت حزب الشیطان  در ایران با اژدهای هفت سر  فساد محصول تولیدی عملکرد 40 ساله رژیم ولایت فقیه مبارزه می کند حسن نصرالله رهبر حزب الشیطان لبنان هم می خواهد با همین الگو بافساددرلبنان مبارزه کمد.
بیروت-ایرنا- حزب الله لبنان که طی سالیان اخیر دستاوردهای مهمی در دفاع از این کشور در مقابل رژیم صهیونیستی و گروه های تکفیری داشته، این بار در آزمون انتخابات پرچم مبارزه با فساد اداری و اقتصادی را بالا گرفته است.
به گزارش ایرنا، طی سال های اخیر به ویژه با اوج گرفتن بحران زباله، و مشکل تامین برق و آب برای شهروندان در سال 2015 که همزمان شده بود با خلأ ریاست جمهوری، مطالبات مردمی برای مبارزه با فاسدان اقتصادی و طبقه سیاسی فاسد در سطح جامعه لبنان به یک مطالبه عمومی تبدیل شد، و حتی جنبش هایی برای مبارزه با فساد به راه افتاد و اعتراض های خیابانی را نیز در پی داشت.
پس از آن با روند آشتی ملی و توافق سیاسی میان احزاب مختلف، در آخرین روزهای سال 2016 از سوی پارلمان، «میشل عون» به عنوان ریاست جمهوری انتخاب شد، و پس از آن «سعد الحریری» به عنوان نخست وزیر کابینه خود را تشکیل داد. این دولت که وزرای آن تقریبا از بیشتر احزاب اصلی لبنان بودند، توانست پس از سال ها عقب گرد لبنان در زمینه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و.. دولتی، موفقیت هایی بدست آورد.
می توان مهم ترین این موفقیت ها را ارائه برنامه بودجه پس از یک دهه، ارائه قانون انتخاباتی جدید بر اساس الگوی نسبیت، حمایت از عملیات آزادسازی مرزهای شرقی لبنان که توسط حزب الله و با پشتیبانی ارتش این کشور انجام شد، امضای قرارداد همکاری با کنسرسیوم نفتی برای استخراج نفت و گاز از دریای لبنان، و برگزاری کنفرانس رم جهت حمایت از ارتش و دستگاههای امنیتی و کنفرانس پاریس 4 برای حمایت از زیر ساخت ها ذکر کرد.
اما پس از یک سال و اندی از سپری شدن عمر دولت، مطالبه عمومی مردم یعنی مبارزه با فساد، هنوز در دستور کار قرار نگرفته و پرونده های رسیدگی به فساد همچنان گشوده نشده و راه حل اساسی برای مشکل زباله، آب و برق نیز ارائه نشده است.
در این میان حزب الله همزمان با دفاع از کشور در برابر تهدیدات صهیونیسم و تروریسم، با جدیت مبارزه با فساد را سرلوحه برنامه های خود قرار داده است و در بهمن ماه سال گذشته با برنامه ای مدون رقابت های انتخاباتی را آغاز کرد. حزب الله «دفاع می کنیم و می سازیم» (نحمیونبنی) را به عنوان شعار خود برگزید.
«
سیدحسن نصرالله»دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی روز اول فرودین خود برای اعلام برنامه انتخاباتی این حزب، اصلی ترین هدف حزب الله از شرکت در انتخابات و مشارکت در دولت را «حمایت از لبنان و ملت ،سرزمین، نفت و ثروت های طبیعی آن»عنوان کرد و«اصلاحات سیاسی و اداری درنهادهای حکومتی، روز آمد کردن وزارتخانه ها، مبارزه با فساد مالی-اداری و تمرکززدایی »را چارچوب اصلی برنامه های انتخاباتی حزب الله برشمرد.
وی گفت که برای رسیدن به این هدف باید نهادهای نظارتی تقویت، و برای استقلال این نهادها، قوانین اصلاح شود.
دبیرکل حزب الله لبنان، با دعوت از همه برای رویارویی با مسأله مبارزه با فساد به عنوان یک اولویت ملی گفت: در حزب الله ما تصمیم گرفتیم تا یک چارچوب سازمانی ویژه تشکیل دهیم که ماموریت آن مبارزه با اسراف و فساد باشد. ما همچنان متعهدیم که یک حزب و سازمان پاک و به دور از هرگونه فساد باقی بمانیم و این خود به تنهایی به تلاش زیادی نیاز دارد.
نصرالله افزود: هر کسی که هر گونه اطلاعاتی یا شکی دارد که یکی از مسئولان حزب الله در فسادی شریک است، ادله و اسناد خود را به ما ارائه کند،چرا که ما مصمم هستیم که مسیر خود را پاک نگهداریم.
«
رمزی دسوم» از اعضای ارشد حزب مسیحی «جریان ملی آزاد» در گفت و گو با ایرنا، عامل فساد در لبنان را طبقه سیاسی دانست که پس از جنگ داخلی یعنی سال 1990 تا کنون حکومت را در دست داشته اند، و در همه نهادهای تصمیم گیری و اجرایی، و در همه سطوح و زمینه ها حضور دارند.
وی تصریح کرد: فساد در ادارات و سازمان های لبنانی به امری طبیعی و به یک سبک تبدیل شده، و مسئول آن جریانی است که از همان سال روی کار آمده است.
این عضو جریان ملی آزاد که حزبش در سال 2006 با حزب الله، پیمانی استراتژیک را شکل داده است، پیرامون حضور حزب های زرد و نارنجی رنگ لبنان (حزب الله و جریان ملی آزاد) در دولت، خاطر نشان کرد: ما به عنوان یک جریان سیاسی در لبنان به تازگی و از سال 2008 وارد روند مشارکت در دولت شدیم.
دسوم افزود:از زمان امضای تفاهم بین حزب الله و جریان ملی آزاد در سال 2006، و بعد از آن تکامل یافتن این تفاهم با انتخاب جناب میشل عون به عنوان رئیس جمهوری، راهبرد اصلی ما ایستادگی در برابر دشمن اسرائیلی است، و نقطه مشترک مان، مبارزه با فساد سیاسی و اداری می باشد.
این سیاستمدار لبنانی گفت: آنچه که سید مقاومت در سخنرانی های اخیر خود بر آن تاکید کردند، شعار مبارزه با فساد است، مسأله ای که در دیدار «جبران باسیل» رئیس حزب جریان ملی آزاد با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، مطرح گردید و به طور صریح و روشن درباره مشارکت و همکاری بیشتر در مبارزه با فساد، و ریشه کن کردن این پدیده از اداره ها و نهادهای دولتی تاکید شد.
وی این را هم گفت که پس از روز انتخابات و با شروع دوره جدید مجلس، حرکت ما به سمت ریشه کنی فساد و پدیده رشوه و همه مظاهر فساد آغاز می شود.
رمزی دسوم در بخش دیگری از گفت و گو با ایرنا، با انتقاد از سر دادن شعار مبارزه با فساد و عمل نکردن به آن نیز اظهار داشت: زمانی که از فساد صحبت می شود، همه احزاب می گویند ما به دنبال مبارزه با فساد هستیم، اما متاسفانه تاکنون حتی یک بار نیز ندیده ایم که یک فاسد معرفی شده، و برای او پرونده تشکیل شود، به زندان بیفتد و اموالش پس از مصادره شدن به خزانه عمومی واریز شود.
وی درباره هشدار سید حسن نصرالله نسبت به بدهی تقریباً هشتاد میلیارد دلاری لبنان که باعث شده این کشور، مقام سوم جهان در بدهی های عمومی را داشته باشد، و احتمال افزایش آن به علت برخی تصمیمات دولت نیز گفت: لبنان بدهکار نیست، بلکه به یغما رفته است. باید همه تلاش مان را بکنیم تا با مبارزه با فساد، دست طمعکاران را قطع کنیم، تا در مرحله پیش رو بتوانیم راه را با سرعت و بدون مانع پیش ببریم.
دسوم افزود: اینک ما در آستانه استخراج نفت و پیوستن به باشگاه صادر کنندگان نفت و گاز هستیم، پس از مبارزه با فساد،باید به سرعت با استفاده از این ثروت های خدادادی، بدهکاری مان را بدهیم و از زیر بار دین خارجی ها بیرون بیاییم.
این تحلیلگر سیاسی با بیان ضرب المثل «هر کس به تو قرض بدهد، بر تو امر می کند» گفت: اگر ما به گرفتن این وام ها و کمک های خارجی ادامه دهیم، استقلال لبنان بیشتر آسیب می بیند. بنابر این گام اول برای پیشرفت ریشه کنی فساد در کنار ثبات است تا بتوانیم استقلال مان را حفظ کنیم.
رمزی دسوم در پایان نیز یادآور شد: ما می دانیم که با یک چوب سحر آمیز نمی شود در چشم برهم زدنی وضعیت را تغییر داد، اما اگر همه ما لبنانی ها از گروه های مختلف، گفتمان مبارزه با فساد را سرلوحه کارمان قرار دهیم، و دست در دست هم بگذاریم، یقینا آینده ای بهتر از حال خواهیم داشت، چون زمینه فراهم است، و اراده آن هم وجود دارد.