پاسخ روحاني به ترامپ: تعهد در برابر تعهد ، نقض در برابر نقض تهديد در برابر تهديد

اوین نامه کیهان 4 مهر-97
]پاسخ روحاني به ترامپ: تعهد در برابر تعهد ، نقض در برابر نقض تهديد در برابر تهديد
آنچه از سخنان روحانی در سازمان ملل مورد نظر اوین نامه کیهان و پاسداران بوده در تیترخبری برجسته شده است . البته با سانسور بیان این واقعیت که رژیم ولایت فقیه پای بند هیچ تعهد بین المللی نمی باشد.
    رئيس جمهور کشورمان طي سخناني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد اظهار داشت: متاسفانه در جهان امروز شاهد حاکماني هستيم که فکر مي کنند با تقويت ناسيوناليزمِ افراطي، نژادپرستي و بيگانه ستيزي که يادآور تفکر نازي هاست و با زير پا گذاشتن مقررات جهاني و تضعيف سازمان هاي بين المللي بهتر مي توانند به منافع خود دست يابند و يا حداقل براي کوتاه مدت، مي توانند بر احساسات عمومي و جذب آراي مردم، تاثير بگذارند و براي اين منظور، به نمايش هاي مضحکي حتي در قالب تشکيل جلسه غيرمعمول شوراي امنيت، دست مي زنند.
    
حجت الاسلام حسن روحاني در سخنراني خود ادامه داد: بايد براي هميشه، اين خيال پردازي را کنار بگذاريم که، مي توان با سلب امنيت و صلح از ديگران، صلح و امنيت بيشتري را براي خود، دست و پا کرد. بايد مجال رشد به اين تفکر را ندهيم که مي توان با ايجاد ناامنيِ ساختگي، از ديگران باج خواهي کرد.
    
    
دولت هاي اقتدارگرا دشمنان صلح و پدران جنگ هستند
    
رئيس جمهور کشورمان با بيان اينکه «در اين شرايط، بي تفاوتي و بي اثري نهادهاي بين المللي مي تواند خطري براي صلح جهاني باشد» گفت: دولت هاي اقتدارگرا دشمنان صلح و پدران جنگ هستند.
    
روحاني گفت: دولت ايالات متحده آمريکا، دست کم در صورت هيئت حاکمۀ کنوني خود، عزم آن دارد که کليه نهادهاي بين المللي را بي خاصيت سازد. اين دولت درحالي که برخلاف قواعد و حقوق بين الملل، از يک توافق چندجانبۀ مصّوب شوراي امنيت خارج شده، جمهوري اسلامي ايران را به گفت و گوي دوجانبه مي خواند. دولتي که هنوز به دولت بودن خود آگاه نيست و عهد و پيمان سَلَف خود را نقض مي کند و اصل حقوقيِ مسئوليت دائميِ دولت ها را نمي شناسد. دولتي که به مشورت نخبگان، بها نمي دهد؛ از ايران مي خواهد با او گفت وگو کند!
    
    
با چه معياري با دولت بدعهد آمريکا عهد جديدي ببنديم؟!
    
وي ادامه داد: ما با چه معياري مي توانيم با چنين دولتِ بدعهدي، عهدِ جديدي ببنديم! هرگونه گفت وگويي بايد در تداوم برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت باشد، نه با اِعراض از آن و بازگشت به گذشته، که اين ارتجاعي بزرگ است. ارتجاعِ بزرگ تر آن که دولت آمريکا پنهان نمي کند که در پي براندازي همان دولتي است که خواستار گفت وگو با آن است!
    
وي گفت: خرسنديم که جامعه بين المللي، خروج يک جانبه و غيرقانونيِ دولت آمريکا از برجام را برنتافت و در برابر آن موضعي قاطع اتخاذ نمود.    
    
    

آمريکا از همان ابتدا به تعهداتش وفادار نمانده است
    
رئيس جمهور گفت: بر پايه دوازده گزارش متواليِ آژانس بين المللي انرژي اتمي، ايران تا به امروز به کليه تعهدات خود پايبند بوده است؛ لکن آمريکا از همان ابتدا به اجراي تعهداتش وفادار نماند. متعاقباً دولت فعلي آمريکا به بهانه هاي واهي با نقض تعهدات خود، از اين توافق خارج شد. سازمان ملل متحد نبايد اجازه دهد که مصوباتش، گروگانِ بازي هاي انتخاباتي و تبليغاتي برخي از اعضا گردد و به هيچ عضوي نبايد اجازه داد که به دليل مسائل داخلي، از اجراي تعهدات بين المللي، شانه خالي کند.
    
وي افزود: علاوه بر اين، آمريکا از ساير کشورها نيز مي خواهد برجام را نقض کنند. خطرناک تر اينکه، آمريکا همه کشورها و سازمان هاي بين المللي را تهديد مي کند که اگر به قطعنامه 2231 شوراي امنيت عمل کنند، مجازات خواهند شد. اين دو، يعني «دعوت عام براي سرپيچي از قانون» و «تهديد قانون مداران به مجازات»، براي اولين بار است که در تاريخ اين سازمان، اتفاق مي افتد. اين روش منحصر به برجام نيست، و در برخورد آمريکا حتي با ديوان کيفري بين المللي نيز حاکم است.
    
روحاني گفت: ما از حمايت جامعه جهاني و تلاش هاي اتحاديه اروپا، روسيه و چين در حمايت از اجراي برجام، قدرداني کرده و تحقق کامل تعهداتِ مصرح در آن را، شرط بقاي اين دست آوردِ مهم ديپلماسي مي دانيم.
    
    
تحريم هاي يک جانبه و نامشروع نوعي تروريسم اقتصادي است
    
وي ادامه داد: تحريم هاي يک جانبه و نامشروع، خود نوعي تروريسمِ اقتصادي و ناقض حقِ توسعه است. جنگ اقتصادي که آمريکا تحت عنوان تحريم هاي تازه، آغاز کرده نه تنها مردم ايران را هدف قرار داده، بلکه آثار زيان باري براي مردم کشورهاي ديگر داشته و در روند تجارت جهاني، اِخلال کرده است.
    
رئيس جمهور کشورمان در ادامه سخنان خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد اظهار داشت: ملت ايران در خلال چهل سال گذشته نشان داده که عليرغم سختي ها و تنگناهاي ناشي از تحريم ها، همچنان مقاوم است و مي تواند از اين مرحله دشوار نيز به خوبي عبور کند.
    
وي ادامه داد: در اينجا به صراحت اعلام مي کنم که سياست آمريکا در قبال جمهوري اسلامي ايران از ابتدا غلط بوده و رويکرد لجاجت در مقابل خواستِ مردم ايران، که در انتخابات هاي متعدد بروز و ظهور يافته، يقيناً محکوم به شکست است.
    
    
براي گفت و گو نيازي به گرفتن عکس هاي دونفره نيست
    
روحاني گفت: درک ايالات متحده آمريکا از روابط بين الملل، اقتدارگرايانه است. آمريکا فکر مي کند چون زور دارد حق هم دارد. درک آنها از قدرت، نه اقتدارِ مشروع و قانوني، که زورگويي است. هيچ دولت و ملتي را نمي توان به زور به پايِ ميز مذاکره آورد و اگر چنين شود آنچه انباشت مي شود، خوشه هاي خشم ملت هاست که نصيب زورگويان خواهد شد.
    
رئيس جمهور کشورمان اظهار داشت: ما هم معتقديم که در نهايت، راه بهتري جز گفت وگو وجود ندارد اما گفت وگو، دوسويه است، و براساس برابري، عدالت و منزلت انسان ها و بر مبناي قواعد و حقوق بين الملل. قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل متحد، «ورق پاره» نيست. ما از شما دعوت مي کنيم که به قطعنامه ۲۲۳۱ بازگرديد؛ ما از شما دعوت مي کنيم که به ميز مذاکره اي که آن را برهم زديد، بازگرديد. اگر از برجام مي ترسيد و آن را کارنامه رقيبان سياسي خود در آمريکا مي دانيد، ما از شما دعوت مي کنيم به مصوبه شوراي امنيت بازگرديد.
    
روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفت: براي گفت و گو نيازي به گرفتن عکس هاي دونفره نيست، مي توان در همين جا و در اين مجمع عمومي، سخنِ يکديگر را شنيد. من گفت و گو را از همين جا آغاز مي کنم و به صراحت اعلام مي کنم: موضوع امنيت بين الملل، بازيچه سياستِ داخلي آمريکا نيست. سازمان ملل، يکي از ادارات ِدولت ايالات متحده آمريکا نيست.
    
    
سياست ايران روشن است: نه جنگ، نه تحريم؛ نه تهديد...
    
رئيس جمهور گفت: سخن ما روشن است: تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض،تهديد در برابر تهديد. و گام در برابر گام، به جاي حرف در برابر حرف. سياست ايران روشن است: نه جنگ، نه تحريم؛ نه تهديد، نه زورگويي؛ فقط وفاي به عهد و عمل به قانون. ما از صلح و دموکراسي در همه خاورميانه، حمايت مي کنيم. دانش هسته اي را واجب و سلاح هسته اي را حرام مي دانيم.
    
روحاني گفت: ما به عنوان قربانيان ديروز و امروز تروريسم همواره در صف مقدم مبارزه واقعي با تروريسم بوده ايم و خواهيم بود. مردم ما امروز عزادار شهادت ده ها انسان بي گناه اند که روز شنبه توسط تروريست هايي به خاک و خون کشيده شدند که با کمال وقاحت از برخي پايتخت هاي غربي و در مصاحبه با رسانه هايي که در غرب با دلارهاي نفتي اداره مي شوند مسئوليت اين وحشيگري را پذيرفتند.
    
وي ادامه داد: ما در ايران تمامي اقدامات تروريستي را بدون ملاحظه محکوم کرده و مي کنيم. ما از بيانيه محکم شوراي امنيت ملل متحد در اين زمينه استقبال مي کنيم. ولي چرا روساي سازمان هاي تروريستي منجمله سازماني که مسئوليت رسمي عمليات شنبه را به عهده گرفت در کشورهاي غربي فعاليت مي کنند و برنامه رسمي براي جمع آوري پول مي گذارند؟ آيا اين اقدامات مغاير مقررات بين المللي نيست؟ چرا هيچ يک از کشورهاي تامين کننده مالي گروه هاي تروريستي ضد مردم ايران که سابقه تامين مالي و تسليحاتي داعش و النصره و القاعده را نيز دارند نه تنها مورد مواخذه قرار نمي گيرند بلکه تشويق و تسليح هم مي شوند؟ براي اينکه دنيا ادعاي مبارزه با تروريزم را جدي بگيرد، نيازمند يک اقدام مشترک جهاني براي برخورد جدي با اين پديده شوم بدون توجه به عاملين و قربانيان آن هستيم.
    
    
شاهد جنايت عليه بشريت و جنايت جنگي در يمن هستيم
    
روحاني در بخش ديگري از اظهارات خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفت: حضور مشاورين نظامي ما در سوريه، به در خواست دولت سوريه انجام شده و منطبق بر حقوق بين الملل، و براي مبارزه با تروريزم است.
    
وي همچنين با اشاره به جنگ يمن گفت: در طي بيش از سه سال گذشته، شاهد وضعيت وخيم انساني در يمن هستيم که منجر به تخريبِ زيرساخت ها، کشتار و مجروح شدن صدها هزار نفر از مردم بيگناه و آوارگي ميليون ها نفر و وقوع قحطي و بيماري هاي مزمن شده است. اين اقدامات غير انساني، مصداق بارز جنايت عليه بشريت و جنايت جنگي است. بحران يمن صرفاً از طريق گفت وگوي هاي يمني – يمني و بدون مداخله خارجي، قابل حل است. و در اين راستا، آماده هر نوع کمک هستيم.
    
رئيس جمهور همچنين در ديدار با نخبگان و صاحب نظران سياست خارجي آمريکا گفت: جمهوري اسلامي ايران تا ريشه کن شدن کامل تروريسم در سوريه و کمک به ملت اين کشور بر مبناي خواست دولت حضور خواهد داشت.
    
روحاني در پاسخ به سوالي درباره برداشت ايران از مذاکرات کره شمالي و ايالات متحده آمريکا، گفت: هنوز نتيجه اين مذاکرات مشخص نيست و به نظر ما اين اقدام بيشتر يک نمايش بود. به گونه اي که امروز آمريکا به تحريم خود ادامه مي دهد و کره شمالي نيز کار خودش را مي کند.
    
    
هيچ گروه تروريستي وجود ندارد که مورد حمايت آمريکايي ها نباشد
    
حجت الاسلام روحاني رئيس جمهور عصر دوشنبه به وقت محلي نيويورک و در ديدار با «اوو مورالس» رئيس جمهور بوليوي، گفت در منطقه هيچ گروه تروريستي وجود ندارد که مورد حمايت آمريکايي ها نباشد، بسياري از گروههاي تروريستي منطقه توسط آمريکايي ها ايجاد يا حمايت شده اند و مورد حمايت مالي و تسليحاتي آنان قرار دارند.
    
روحاني همچنين در ديدار مدير اجرايي صندوق بين المللي پول گفت: ايران علاقه مند به گسترش روابط خود با نهادهاي پولي جهان بويژه صندوق بين المللي پول است.
    
وي در ادامه با تاکيد بر ضرورت حمايت نهادهاي مالي بين المللي از تهران در برابر تحريم هاي غيرقانوني آمريکا گفت: مسئوليت اصلي صندوق، حمايت از اعضايش در برابر تحريم هاي بانکي و پولي است.