امكان فروش بيشتر نفت وجود دارد به شرطي كه مديران نفتي بگذارند


عضو كميسيون انرژي مجلس در گفت و گو با كيهان: امكان فروش بيشتر نفت وجود دارد به شرطي كه مديران نفتي بگذارند 4 مهر -97
سربازجو شریعت نداری به کاهدان زده است برای اینکه سند دریافتی ها حقوق های نجومی ماهی 27 میلیونت ومانی این اصول گرا ی عضو کمیسیون انرژی مجلس  ازتجاع  بااوین نامه کیهان شده فاش شده است .
حقوق نجومی هدایت الله خادمی نماینده اصولگرا جنجالی شد  3مهر-97
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: امکان فروش بيشتر نفت وجود دارد، به شرطي که شرکت ملي نفت بگذارد ديگران هم نفت بفروشند.
    
    
گروه اقتصاديهدايت اله خادمي درباره شائبه کم کاري برخي مديران نفتي در فروش نفت، اظهار کرد: امکان فروش بيشتر نفت وجود دارد، به شرطي که شرکت ملي نفت بگذارد ديگران هم نفت بفروشند، ولي شرکت ملي نفت اجازه نمي دهد انحصار فروش از کنترل او خارج گردد و مي خواهد فروش از کانال خودش صورت بگيرد.
    
وي افزود: برخي مديران مي خواهند حتما در چارچوب دستورالعمل هاي نهادهاي خارجي عمل کنند تا کسي از آنها در ليست تحريم قرار نگيرد، در حالي که بايد مديراني در راس کار باشند که از همه چيز خود براي کشور بگذرند.
    
به گفته عضو کميسيون انرژي مجلس، برخي مديران وزارت نفت، اينکاره نيستند و بايد از آنها پرسيد که شما نگران خود هستيد يا کشور؟
    
خادمي با اشاره به اينکه مديران نفتي براي کم کاري خود بهانه مي آورند، ادامه داد: بايد نفت را از دست دولت خارج کنيم و به کساني بدهيم که مي توانند آن را بفروشند.
    
وي افزود: بايد خريداران و فروشندگان نفتي کوچک آنقدر زياد شود که نتوانند نفت ما را تحريم کنند. بسياري از پالايشگاه هاي کوچک دنيا قابل رصد نيستند و مي توان به آنها نفت فروخت.
    
اين نماينده مجلس خاطرنشان کرد: در شرايط کنوني به سمت تحريم هاي بيشتر حرکت مي کنيم و تلاش آمريکا براي کاهش صادرات نفت ايران بيشتر شده و هم اکنون برخي از کشورها خريد از ما را کاهش داده اند. در اين وضعيت به مديراني نياز داريم که انگيزه لازم را داشته باشند و بتوانند مانند گذشته از راه هاي مختلف ارز مورد نياز کشور را تامين کنند.
    
خادمي گفت: راه هاي مختلفي براي دور زدن تحريم ها وجود دارد از جمله راه اندازي بورس نفت و فروش نفت به خريداران جزء که آن را به پالايشگاه هاي کوچک صادر مي کنند. همچنين مي توان مثل گذشته بخشي از نفت را در کشورهايي مانند چين و يا شناورهايي در آب هاي آزاد ذخيره سازي کرد.
    
وي تاکيد کرد: عملکرد 5 سال گذشته دولت نشان مي دهد وزارت نفت علاقه اي به اين کار ندارد و تلاشي هم در اين جهت انجام نمي دهد. کارنامه دولت نشان مي دهد کشور را پنج سال معطل توتال کردند و عاقبت اين شرکت بدون پرداخت جريمه از ايران رفت، همچنين قراردادهاي جديد نفتي (IPC) را ارائه کردند که بسيار نامفهوم بود و علاوه بر اين هنوز نتيجه ماجراي کرسنت روشن نشده است. دولت هيچ پروژه اي را در اين مدت شروع نکرده و هر چه بوده مربوط به ساليان گذشته بوده است.
    
شايان ذکر است هر چند ايران از زمان انقلاب اسلامي درگير تحريم و بحران هايي با منشا خارجي بوده، اما با نزديک شدن دور جديد تحريم هاي نفتي با صحنه گرداني آمريکا در کنار ضعف مديريت در بدنه دولت، دسترسي ايران به بازارهاي انرژي و درآمدهاي نفتي با ابهامات بيشتري مواجه گرديده است.
    
هر چند بيژن وزير نفت گفته است «خواب آمريکا براي توقف صادرات نفت ايران تعبير نمي شود»، اما زنگنه که روزگاري به اميد برجام از افزايش فروش نفت ايران خبر مي داد، با اذعان به کاهش فروش نفت کشور، اين نکته را هم اعلام کرده که کره جنوبي در سه ماه اخير از ايران نفت نخريده است.در اين وضعيت انتظار مي رود مديران نفتي راه هاي مختلفي را براي دو زدن تحريم هاي آمريکا پيش بيني کرده باشند، اما برخي کارشناسان نظر ديگري دارند و معتقدند در زمينه فروش نفت کم کاري صورت ميگيرد.علاوه بر اظهارات هدايت اله خادمي، مهدي محمدي، کارشناس مسائل امنيتي هم چند روز قبل در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت: «فروش نفت ايران به 1/3 ميليون بشکه رسيده در حالي که بازار تشنه نفت ايران است. وزيري که مي تواند نفت بفروشد و نمي فروشد، دقيقا قصد دارد کشور را به کجا بکشاند؟»
    
وزارت نفت در واکنش به اين اظهار نظر، جوابيه اي صادر کرد و ضمن رد کردن موضوع، به همان اظهارات تکراري خود درباره فروش نفت و بازنگشتن پول آن متوسل شد، اما اين ابهام همچنان باقي ماند که آيا تعمدي در پايين آمدن فروش نفت ايران وجود دارد و تحريم ها واقعا قابل دور زدن نيست؟
    
از اظهارات کارشناسان چنين برمي آيد که بخش خصوصي مي خواهد و مي تواند بخشي از فروش نفت را برعهده بگيرد و مشتري هم دارد، ولي انحصار فروش شرکت ملي نفت اجازه چنين کاري را نمي دهد.