گزیده ها قسمت چهارم


گزیده ها قسمت چهارم  6 آذر -97
رئيس اتحاديه فروشندگان آجيل و خشكبار: 30 درصد گراني خشكبار زير سر دلالان است
رئيس اتحاديه فروشندگان آجيل و خشكبار با بيان اينكه20 تا 30 درصد افزايش قيمت ها در گرو اقدامات دلالان است، گفت: قيمت آجيل و خشكبار گران تر نمي شود.
مصطفي احمدي در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قيمت فروش آجيل اظهار كرد: قيمت بازار بر مبناي نوسانات نرخ ارز، ميزان توليد، عرضه و تقاضا تعيين مي شود. البته 20 تا 30 درصد افزايش قيمت ها در گرو اقدامات دلالان است. ضمن اينكه با كاهش قدرت خريد خرده فروشان، قدرت تامين اجناس آنان كاهش مي يابد.
وي افزود: پسته، توت، تخمه ژاپني و انجير از جمله اقلام صادراتي هستند و تاجران كشورهاي عراق، افغانستان و ساير كشورها اين اجناس را از توليدكنندگان مي خرند و فروشندگان در پايان اين زنجيره قرار مي گيرند. با وجود اين عوامل قيمت آجيل و خشكبار گران تر نمي شود.
رئيس اتحاديه فروشندگان آجيل و خشكبار ادامه داد: در سال هايي كه آب و هوا مناسب است 220 هزار تن توليد پسته داريم و تنها 20 درصد از اين ميزان به هنگام مناسبت ها و اعياد مختلف به فروش مي رسد و 80 درصد باقي مانده صادر مي شود.
احمدي برخي اجناس مانند مغز گردو، تخمه كدو و تخمه آفتابگردان را با كمبود مواجه دانست و افزود: براي جلوگيري از كمبود بايد اين محصولات به صورت كنترل شده  وارد بازار شود. 70 درصد مغز گردو در اثر سرما از بين رفت كه براي جبران اين امر پيگيري هايي صورت گرفته است.وي ادامه داد: با وزارت جهاد كشاورزي و معاونت باغباني جهاد كشاورزي گفت و گو هايي در زمينه صادرات پسته داشته ايم تا در ازاي صادرات اين جنس، محصولاتي كه در داخل مصرف بالايي دارند از جمله بادام هندي، تخمه كدو و تخمه آفتابگردان وارد كشور شود.
وي تصريح كرد: در حال پيگيري نامه هاي ارسال شده به معاونت باغباني و وزارت جهاد كشاورزي هستيم تا از اين طريق با كنترل اجناس وارداتي علاوه بر اينكه مصرف كنندگان قدرت خريد پيدا كنند، آجيل فروشان نيز توانايي عرضه محصولات خود را داشته باشند.
آب را در ظروف مسي بنوشيد
شايد اين توصيه را از پدربزرگ و مادربزرگ خود شنيده باشيد كه نوشيدن آب از ظروف مسي براي سلامت انسان مفيد است. برخي افراد از ظروف مسي براي نگهداري و نوشيدن آب استفاده مي كنند. اما آيا اين باور به واقع از پشتوانه علمي برخوردار است يا تنها يك باور اشتباه ديگر در حوزه سلامت است؟
زماني كه آب در يك ظرف مسي ذخيره مي شود، مس به آرامي وارد آب شده و خواص مثبتي به آن مي بخشد. نكته مثبت درباره اين آب آن است كه هرگز حالت ماندگي به خود نمي گيرد، از اين رو، آن را مي توان براي بلندمدت ذخيره كرد.در ادامه با برخي فوايد سلامت نوشيدن آب از ظروف مسي كه به نقل از گروه سلامت عصر ايران آمده است، بيشتر آشنا ميشويم.
نابودي باكتريها
مس به عنوان يك اليگوديناميك كه به اثر ضدعفونيكنندگي فلزات اشاره دارد و ميتواند به طور موثر باكتريها را از بين ببرد، شناخته مي شود. مس به طور خاص در برابر ئي.كولاي و استافيلوكوك اورئوس موثر عمل ميكند كه باكتري هايي شايع در محيط زندگي ما هستند و مي ? توانند موجب بيماري هاي شديد شوند. مس به واسطه توانايي خود در پيشگيري از بيماري هاي رايج مرتبط با آب، مانند اسهال، اسهال خوني، و زردي، در كشورهاي فاقد سيستم بهداشتي مناسب به عنوان راه حلي ارزان براي پاكسازي آب استفاده مي شود.
تحريك مغز
مغز انسان با انتقال تكانه ها (يا دستورات) از نوروني به نورون ديگر در بخشي به نام سيناپس كار مي كند. اين نورونها داراي پوششي به نام غلاف ميلين هستند كه به عنوان يك عامل هدايت كننده عمل كرده و به جريان تكانهها كمك ميكنند. مس به سنتز فسفوليپيدهايي كه براي تشكيل اين غلاف هاي ميلين نياز هستند، كمك مي كند. از اين رو، مغز شما بسيار سريع تر و كارآمدتر عمل مي ? كند. همچنين، مس از خواص تحريك كنندگي مغز و ضدتشنج برخوردار است كه به سود مغز شما عمل مي كند.
تنظيم عملكرد تيروئيد
به گفته كارشناسان، سطوح پايين مس يكي از ويژگي هاي مشترك بين افراد مبتلا به بيماريهاي تيروئيد است. در شرايطي كه اين مورد بيشتر بين افراد مبتلا به پركاري تيروئيد شايع است، افراد مبتلا به كم كاري تيروئيد نيز ممكن است با كمبود مس مواجه باشند. مس يكي از مواد معدني مهم براي عملكرد درست غده تيروئيد است. كمبود مس ميتواند عملكرد اين غده را از حالت تعادل خارج كند.
تسكين التهاب و درد آرتريت
مس از خواص ضدالتهابي قوي برخوردار است، از اين رو، ميتواند گزينه خوبي براي تسكين درد ناشي از مفاصل ملتهب باشد كه در آرتريت شاهد چنين شرايطي هستيم. همچنين، مس از خواص تقويت كنندگي سيستم ايمني و استخوانها سود مي برد. از اين رو، درماني ايده آل براي آرتريت است. در همين راستا، نوشيدن آب حاوي مس ميتواند روش خوبي براي تسكين درد ناشي از اين بيماري ها باشد.
بهبود سلامت پوست و توليد ملانين
اگر از جوشهاي روي صورت خود كلافه هستيد، نوشيدن آب ذخيره شده در ظروف مسي ميتواند براي شما مفيد باشد. مس ماده اصلي در توليد ملانين (يك نوع رنگدانه) در بدن است. همچنين، مس به توليد سلول هاي جديد پوست كمك مي كند كه جايگزين سلول هاي قديمي و مرده پوست مي شوند. ملانين محافظت در برابر آسيب ناشي از نور خورشيد، تسريع بهبود زخمها، و توليد سلول هاي جديد به بدن كمك ميكند كه شادابي و رفع مشكلات پوست را به همراه دارد. بنا بر پزشكي سنتي هندي، نوشيدن منظم آب ذخيره شده در ظروف مسي، به ويژه صبح زود، مي تواند تفاوت بين پوستي سالم و پر از جوش را رقم بزند.
كند ساختن آهنگ پيري
اگر نگران شكلگيري چين و چروك و خطوط روي پوست خود هستيد، مس ميتواند به عنوان يك درمان طبيعي براي مقابله با اين شرايط عمل كند. سرشار از خواص آنتياكسيداني و توليد سلولهاي جديد، مس با راديكالهاي آزاد كه يكي از دلايل اصلي بروز چين و چروك و خطوط روي پوست هستند، مقابله كرده و به توليد سلولهاي جديد براي جايگزيني با سلولهاي قديمي كمك ميكند.
كمك به گوارش بهتر
سوءهاضمه يكي از رايج ترين مشكلات دنياي امروز است. اسيديته بالا، گاز يا ناتواني در گوارش برخي موادغذايي مواردي شايع هستند كه مس ميتواند گزينه اي براي مقابله با اين شرايط باشد. مس از خواصي برخوردار است كه پريستالسيس (انقباض و انبساط ريتيمك معده كه به گوارش غذا و حركت آن در دستگاه گوارش كمك ميكند) را تحريك مي كند. باكتريهاي مضر را از بين ميبرد و التهاب را در معده كاهش ميدهد. از اين رو، به درماني خوب براي اولسرها، سوءهاضمه و عفونتها تبديل ميشود. همچنين، مس ميتواند به پاكسازي و سم زدايي معده، تنظيم عملكرد كبد و كليه ها، دفع درست مواد زائد و حصول اطمينان از جذب مواد مغذي از غذاهاي مصرفي كمك كند.بنابر پزشكي سنتي هندي، اگر قصد كمك به سم زدايي معده را داريد، يك ليوان آب كه در ظرفي مسي ذخيره شده است را صبح زود و با معده خالي بنوشيد.
مقابله با كم خوني
مس براي بسياري از فرآيندهاي دروني بدن ضروري است. از تشكيل سلولهاي جديد تا كمك به جذب آهن، مس يك ماده معدني ضروري براي عملكرد درست بدن محسوب مي شود. مس يك ماده ضروري در كل فرآيند جذب و استفاده از آهن در بدن است كه به تنظيم سطوح آهن و جريان آن در رگهاي خوني كمك ميكند.
كمك به سلامت قلبي عروقي
بيماري قلبي يكي از بيماريهاي رايج در جهان است كه مس مي تواند به كاهش خطر ابتلا به آن كمك كند. مس به تنظيم فشار خون، ضربان قلب و كاهش سطوح كلسترول و تريگليسيريد كمك مي كند. همچنين، اين ماده معدني به پيشگيري از تجمع پلاك و گشاد شدن رگهاي خوني كمك ميكند كه جريان خون بهتر و كاهش فشار خون را در پي دارد.
مبارزه با سرطان
سرطان يكي ديگر از بيماري هاي شايع در جهان است. مس خواص آنتياكسيداني قوي دارد كه مي تواند به مبارزه با راديكال هاي آزاد و خنثيسازي اثر مضر آنها كمك كند. فعاليت راديكالهاي آزاد يكي از دلايل اصلي ابتلا به سرطان است.
خطرات مصرف عسل با شير د اغ!
اگر شما از طرفداران قاطي كردن عسل در شير داغ هستيد، به شما توصيه مي كنيم از اين كار صرف نظر كنيد! چون تركيب عسل با هر ماده اي در دماي بالا موجب توليد تركيبات سمي مي شود كه در دراز مدت بر كبد تاثير مي گذارد.
عسل حاوي آنتياكسيدان است و به همين دليل مصرف آن براي سلامت قلب و عروق مفيد است. عسل همچنين تركيبي ضدپيري است كه به سلامت پوست كمك مي‏كند. همچنين عسل مادهاي بسيار مفيد براي دستگاه گوارش است و به حذف باكتريهاي هليكو باكتر پيلوري كه سبب عفونت معده ميشوند، دارد. در كنار تمام اين خواص ميگويند مصرف عسل در شير داغ خطرناك است
عسل منبعي غني از اقسام قندها به ويژه گلوكز و ساكاروز است به گونهاي كه 14 الي 18 درصد آن را آب، 2 درصد را ساير مواد و بين 75 الي 86 درصد عسل را قند تشكيل ميدهد.
اغلب افراد فكر ميكنند مصرف زياد عسل به علت داشتن قند طبيعي بلامانع است، در حالي كه مقادير خيلي كمي از اين عصاره حاوي كالري و انرژي خيلي زيادي است و به هيچ عنوان زيادهروي در مصرف آن براي ديابتي ها و افراد داراي رژيم هاي لاغري توصيه نمي شود، بنابراين بهترين روش مصرف در عموم افراد، استفاده روزانه يك تا 2 قاشق مربا خوري است.
خواص ضدميكروبي شير و عسل بر اثر تركيب آنها با هم افزايش مي يابد و مصرف اين تركيب براي كساني كه در معرض عفونت قرار دارند، مفيد است.
ارزش تغذيه اي شير نيز با افزودن عسل به آن افزايش مي يابد و براي كساني كه سوءتغذيه دارند، مصرف اين نوشيدني بسيار موثر خواهد بود. البته با وجود خواص فراوان و نكات مثبتي كه اين شيرين كننده در مقايسه با قند و شكر دارد، توصيه مي شود كه در مصرفش زياده روي نشود، زيرا در اين صورت نيز مي تواند زمينه هاي چاقي و اضافه وزن را به بار آورد.
اما نكته مهم اين است كه افرادي كه به مصرف نوشيدنيهاي داغ با عسل علاقه دارند بايد بدانند كه نبايد عسل را در نوشيدنيهاي با حرارت بيش از 40 درجه سانتيگراد مخلوط كنند، زيرا دماي بالاي عسل منجر به توليد و فعال شدن سمي موسوم به HMS مي شود كه اثر فوري ندارد و به مرور زمان در كبد تهنشين شده و سلامتي فرد را با خطري جدي مواجه مي كند.
 بهتر است دماي شير يا چاي يا هر نوشيدني ديگري كه قرار است عسل به آن اضافه شود، نيمه گرم يا ولرم بوده و از اين دما بالاتر نباشد.
همچنين بهتر است قبل از يك سالگي به كودكان عسل ندهيد، زيرا احتمال بروز حساسيت در كودكان را افزايش مي دهد.