گزیده خبرهای قسمت دوم


گزیده خبرهای قسمت دوم 5 دی - 97
اظهارات عجيب يك مرغدار: مردم آستانه تحمل خود را براي گراني مرغ بالا ببرند!
دبير انجمن ملي شركت هاي زنجيره اي توليد گوشت مرغ طي اظهارات عجيبي گفت: بايد آستانه تحمل مديران و مردم را در مواجهه با نوسانات قيمتي بالا برد تا مرغ قيمت خود را پيدا كند!
علي صابري در گفت وگو با خبرگزاري تسنيم در پاسخ به اينكه چرا قيمت مرغ در بازار به بيش از 14 هزار تومان رسيده است،  و قيمت ستاد تنظيم بازار يا تشكل هاي مربوطه  رعايت نمي شود اظهار داشت: قيمت مرغ با وجود تعيين قيمت توسط دولت و پيشنهاد متفاوت مرغداران، نرخ آن توسط عرضه و تقاضا مشخص مي شود؛ به طوري كه در ماه هاي مختلفي از سال قيمت اين محصول كمتر از نرخ هاي ياد شده بود و برخي از مواقع نيز بالاتر از اين نرخ ها است.
وي افزود: اين طور نيست كه دولت قيمت يك كالا را مشخص كند و قيمت آن در بازار به همان قيمت به فروش برسد؛ در گذشته به دليل اينكه قيمت مرغ در بازار كمتر از قيمت هاي مورد انتظار بود كسي سراغ ما نمي آمد و حالي از ما نمي پرسيدند.
دبير انجمن ملي شركت هاي زنجيره اي توليد گوشت مرغ ادامه داد: در چهار تا پنج سال اخير شاهد اعتراضات و اعتصابات مرغداران بوده ايم ولي مسئولان آن مشكلات را پيگيري نكردند.
به گفته صابري، ميزان توليد در بازار كاهش نيافته و بر اساس پيش بيني هاي وزارت جهاد كشاورزي توليد صورت گرفته است؛ حتي افزايش توليد داشته ايم.
وي در پاسخ به اينكه از صحبت هاي شما مي توان نتيجه گرفت كه صادرات اين محصول، تعادل را در بازار عرضه و تقاضا بر هم زده كه قيمت ها به اين اندازه افزايش يافته، بيان كرد: ميزان صادرات رقم زيادي نيست؛ براي دليل افزايش قيمت مرغ نبايد خيلي دنبال دليل اقتصادي گشت.
وي اضافه كرد: وقتي قيمت كالاهاي جايگزين، مانند گوشت قرمز افزايش مي يابد و مردم تقاضاي خود را به اين سمت مي آورند، قيمت مرغ هم قرار نيست ثابت بماند.
دبير انجمن ملي شركت هاي زنجيره اي توليد گوشت مرغ ادامه داد: هيچ كمبودي به لحاظ تامين گوشت مرغ در بازار نداريم اما فشار تقاضاي بيش از اندازه به اين بازار، باعث افزايش قيمت ها مي شود كه دليل اين افزايش تقاضا، افزايش قيمت ديگر مواد پروتئيني است.
به گفته صابري، بايد آستانه تحمل مديران و مردم را در مواجهه با اين نوسانات قيمتي بالا برد تا مرغ قيمت خود را پيدا كند!
وي افزود: با توجه به افزايش 10 تا 15 ميليون تني توليد، كه گوشت آن به تدريج وارد بازار خواهد شد، پيش بيني مي شود كه قيمت ها در بازار تعديل و نگراني هاي موجود تا دو هفته آينده رفع شود و قيمت  هر كيلوگرم مرغ به 11 هزار و 500 تومان تا 12 هزار تومان برسد.
گفتني است، پيش از اين محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي قيمت 10 هزار تومان را براي هر كيلو مرغ منطقي دانسته بود.
فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا: بحران كم آبي در 3 استان محروم كشور برطرف مي شود
فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا با اشاره به اينكه به زودي طرح ناب براي آب رساني به استان هاي شرقي كشور آغاز خواهد شد، از خروج سه استان سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي و خراسان رضوي با اجراي فاز اول اين طرح از بحران كم آبي خبر داد.
سعيد محمد در گفت وگو با خبرگزاري فارس، با بيان اينكه وضعيت اقليمي كشور به گونه اي است كه بحران كم آبي كشور را تهديد مي كند، اظهار داشت: اغلب استان هاي ما دچار تنش هاي آبي هستند و بعضا بحران هايي را در اين حوزه شاهد خواهيم بود.
وي افزود: اگر به موضوع خشكسالي و تامين آب  رسيدگي نشود، مشكل جدي در كشور رخ خواهد داد؛ اين وظيفه حاكميت است كه از قبل تدبير كند تا مشكلي براي آب رخ ندهد و اين مستلزم برنامه ريزي قبلي است.
فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا ادامه داد: امروز شاهد كوچ اجباري مردم هستيم، برخي شهرها آهسته آهسته در حال تخليه شدن هستند. كشاورزي در برخي شهرها تعطيل شده و اغلب مردم حاشيه نشين شهرها مي شوند و اين مشكلات زيادي را براي مردم و كشور ايجاد مي كند بنابراين قرارگاه خود را مسئول مي داند در اين حوزه ها ورود كند.
محمد اضافه كرد: قرارگاه خاتم بابت رفع مشكلات آب كشور، طرح ناب را پيشنهاد كرده و هدف گذاري ما استفاده از توان بخش خصوصي است. در فاز يك اين پروژه سه استان سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي و خراسان رضوي از بحران كم آبي خارج مي شوند.
به گفته وي، در طرح ناب، در دو موضوع توليد برق و انتقال آب كار مي شود، اين طرح بحث انتقال آب از درياي عمان و خليج فارس به حوزه هاي مركزي كشور است و 11 استان كه دچار تنش آبي هستند را از بحران خارج مي كند ؛ كشاورزان، صنعتي كاران و كارخانجات همه استفاده كننده از اين آب هستند. ضمن آنكه برق توليدي هم امكان صادرات دارد.
فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا بيان كرد: فاز اول طرح ناب با هدف تامين آب شرب و صنعت استان هاي شرقي كشور به زودي عملياتي مي شود.
محمد ادامه داد: هدف از اجراي كريدور شرقي اين طرح، توليد روزانه دو ميليون مترمكعب در سه فاز تا افق 1420 است و تا سال 1403 پس از تامين آب سيستان و بلوچستان و خراسان جنوبي، آب شيرين به مشهد مقدس خواهد رسيد.
وي افزود: قرارگاه خاتم در حوزه آب رساني 6400 كيلومتر خط انتقال آب را در 15 استان كار كرده است؛ در حوزه آبرساني به خوزستان شاهد بروز مشكلاتي بوديم، قرارگاه خاتم در قالب طرح غدير سال قبل در 10 ماه فعاليت شبانه روزي، 86 كيلومتر عمليات تامين لوله، لوله گذاري و انتقال آب را انجام داد و بحران جدي را مديريت كرد .
به گفته فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا، مطالبات ما از دولت در اين پروژه بيش از 200 ميليارد تومان است و اين در حالي است كه اگر از الان به بعد طرح تكميل شود 800 ميليارد تومان پول لازم داريم و در كل حدود يك هزار ميليارد تومان در اين پروژه پول لازم است. قرار شده است با منابع موجود كار را اولويت بندي كنيم كه طبق آن اولويت گذاري فازبندي كرديم و كار را پيش برده ايم.
كشف انشعاب غيرمجاز از خط لوله انتقال فرآورده هاي نفتي
دادستان بوشهر از كشف انشعاب غيرمجاز از خط لوله انتقال فراورده هاي نفتي در بوشهر خبر داد.
به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، علي حسن پور، گفت: در پي دريافت گزارشي به دادسراي عمومي و انقلاب بوشهر مبني بر كشف انشعاب غيرمجاز در خط لوله فرآورده هاي نفتي در تحقيقات اوليه مشخص شد عده اي متخلف با ايجاد خط انشعاب يك اينچي بر روي خط لوله 16 اينچي انتقال فرآورده هاي نفتي از كشتي به مخازن شركت پخش فرآورده هاي نفتي، اقدام به برداشت غيرمجاز سوخت از اين خط مي كردند.
دادستان بوشهر اضافه كرد: متخلفان سوخت را در مخازني ذخيره سازي و سپس مخفيانه انتقال مي دادند.وي تصريح كرد: تاريخ دقيق اين فعاليت مجرمانه دقيقا مشخص نيست ولي دو سال و نيم است كه خط لوله انتقال فرآورده هاي نفتي در حال فعاليت است.حسن پور تاكيد كرد: دستور لازم براي بررسي و پيگيري موضوع و تعقيب كساني كه در اين تخلف نقش داشته اند صادر شده، همچنين متصرف خانه اي كه اين تخلف در آن صورت گرفته دستگير و در بازداشت به سر مي برد.وي افزود: تحقيقات در خصوص تعداد متخلفان و اين كه سوخت را كجا انتقال مي دادند ادامه دارد.مدير شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي استان بوشهر هم گفت: هم اكنون اين خط لوله اصلي انتقال براي انجام تعميرات غيرفعال است و از خط لوله اضطراري براي انتقال سوخت استفاده مي شود.
مسعود نيك تاج افزود: اين تخلف در خانه اي واقع در خيابان طالقاني، روبروي گمرك بوشهر اتفاق افتاده و با نشت سوخت از لوله در خيابان، اين اقدام متخلفانه آشكار شد.
انهدام باند فروش دلارهاي جعلي در اصفهان
رئيس پليس آگاهي استان اصفهان گفت: اعضاي باندي كه با وارد كردن كاغذهاي مخصوصي به رنگ «سبز و سياه» و تبديل آنها به اسكناس هاي 100 دلاري قصد بهم ريختن بازار ارز را داشتند در عمليات كارآگاهان پليس آگاهي استان شناسايي و دستگير شدند.اصفهان - خبرنگار كيهان: سرهنگ سعيد سليميان اظهار داشت: در پي نوسانات به وجود آمده در بازار ارز و تحركات افراد سودجو در اين خصوص، كارآگاهان اداره مبارزه با جرائم اقتصادي پليس آگاهي استان اصفهان به صورت ويژه وارد عمل شده و موضوع شناسايي و دستگيري افراد متخلف را در دستور كار خود قرار دادند.وي در ادامه افزود: كارآگاهان اين پليس  با استفاده از يك سري اقدامات علمي و تخصصي ويژه از فعاليت باندي در زمينه فروش دلارهاي جعلي مطلع و تحقيقات خود را آغاز كردند.وي بيان كرد: در تحقيقات صورت گرفته مشخص شد اعضاي اين باند هر برگ از كاغذهاي مذكور را به عنوان اسكناس 100دلاري به مبلغ چهارميليون ريال به فروش مي رساندند.سليميان خاطرنشان كرد: فروشندگان دلارهاي مذكور در هنگام فروش مدعي بودند با استفاده از دستگاهي مخصوص و يك تركيب شيميايي خاص، لايه بسيار نازكي از روي كاغذها محو شده و 100 دلاري با كيفيت بسيار بالا به دست مي آيد كه تشخيص جعلي بودن آن براي شهروندان عادي امكان پذير نخواهد بود.به گفته رئيس پليس آگاهي استان اصفهان، اين نوع كاغذها و دستگاه هاي مخصوص تبديل آنها به دلارهاي تقلبي به قصد بهم ريختن بازار ارز توسط اعضاي اين باند از طريق مرزهاي غربي كشور وارد شده است.وي خاطر نشان كرد: سرانجام با اقدامات ويژه كارآگاهان، تعداد 4 نفر از اعضاي اين باند شناسايي و طي هماهنگي با مقام قضايي در يك عمليات غافلگيرانه دستگير شدند.اين مقام انتظامي بيان داشت: در بازرسي از مخفيگاه متهمان 384 برگ كاغذ سبز و 126 برگ كاغذ سياه مخصوص، قبل از اينكه به اسكناس هاي 100 دلاري تبديل شوند كشف شد.سليميان در پايان از تحويل متهمان به مراجع قضايي خبر داد و گفت: تحقيقات كارآگاهان براي شناسايي ساير افراد مرتبط با اين باند و كشف دستگاه هاي مخصوص جعل دلار ادامه دارد.